Raja railona aukes!

KailaanUuno

Uuno Kailaan vuonna 1931 ilmestyneen runokokoelman Uni ja kuolema tunnetuin runo on varmasti tämä:

RAJALLA

Raja railona aukeaa.

Edessä Aasia, Itä.

Takana Länttä ja Eurooppaa;

varjelen, vartija, sitä.

Takana kaunis isänmaa

kaupungein ja kylin.

Sinua poikas puolustaa,

maani, aarteista ylin.

Öinen, ulvova tuuli tuo

rajan takaa lunta.

- Isäni, äitini, Herra, suo

nukkua tyyntä unta!

Anna jyviä hinkaloon,

anna karjojen siitä!

Kätes peltoja siunatkoon!

- Täällä suojelen niitä.

Synkeä, kylmä on talviyö,

hyisenä henkii Itä.

Siell’ ovat orjuus ja pakkotyö;

tähdet katsovat sitä.

Kaukaa aroilta kohoaa

Iivana Julman haamu.

Turman henki, se ennustaa:

verta on näkevä aamu.

Mut isät harmaat haudoistaan

aaveratsuilla ajaa;

karhunkeihäitä kourissaan

syöksyvät kohti rajaa.

- Henget taattojen, autuaat,

kuulkaa poikanne sana -

jos sen pettäisin, saapukaat

koston armeijana:

Ei ole polkeva häpäisten

sankarileponne majaa

rauta-antura vihollisen -

suojelen maani rajaa!

Ei ota vieraat milloinkaan

kallista perintöänne.

Tulkoot hurttina aroiltaan!

Mahtuvat multaan tänne.

Kontion rinnoin voimakkain

ryntään peitsiä vasten

naisen rukkia puolustain

ynnä kehtoa lasten.

Raja railona aukeaa.

Edessä Aasia, Itä.

Takana Länttä ja Eurooppaa;

varjelen, vartija, sitä.

Nykyään tällainen kulttuurien välinen jyrkkä antagonismi vallitsee tietysti länsimaisen sivilisaation ja islamin välillä.

19

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nostos

      Nosto

    • ertretsfdgs

      Synkeä, kylmä on talviyö,

      hyisenä henkii Itä.

      Siell’ ovat orjuus ja pakkotyö;

      tähdet katsovat sitä.


      -------

      Ja kuinka oikeassa runoilija olikaan. Neuvostoliitto pukkasi maailmanmarkkinoille mm. sahatavaraa jonka oli valmistanut orjatyövoima. Tämän paljastivat suomalaiset mm. Englannin parlamentille.

      • Hoplaax

        Eikä siinä kaikki, tuo sahatavara tuli Suomelta ryöstetyiltä mailta.

        /Kylkeen pistää ja v...taa/
        /tämä taita olla sitä/
        /kulttuurien tuomaa mammonaa/
        /hetkinen... siis mitä/
        Ite keksimä runo


      • viroon_orjiksi

        Suomesta vietiin muinoin lapsia viroon orjiksi.


    • Mimosan-hipiä

      Sattuu joka sopukkaan,
      en löydä kylmävesihanaa.
      Sattuu, eikä lopukaan,
      en kestä yhtään poikkipuolen sanaa.

      Sattuu, vaikkei tapakaan,
      mun mieli on kuin Uuno Kailaan.
      Sattuu, menen kapakkaan,
      ja siellä jälleen pellit auki bailaan.

      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielu on kipiä, sielussa sataa.
      Ajatus nilkuttaa suppeaa rataa,
      ajatus toistansa korville lyö.
      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielua pipiä tuska vain lataa,
      ja ennen pitkää saapuu uusi yö.

      Sattuu, poissa tolaltaan
      on tyyppi, jota morkkis painaa.
      Sattuu, minut olaltaan
      hän heitti, olen puolivalmis vainaa.

      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielu on kipiä, sielussa tuulee.
      Korvani outoja ääniä kuulee,
      hengissä pysyä, siinäpä työ.
      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielua pipiä paiseeksi luulee
      mies, kunnes viimein saapuu yö.

      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielu on kipiä, sielussa palaa.
      Menneisyys lohtua nykyiseen valaa,
      eiliset sanansa sankari syö.
      Sielu on hellä kuin Mimosan hipiä,
      sielua pipiä onneton halaa,
      ja ennen pitkää saapuu uusi yö.

      Juice Leskinen

    • osuvaa

      "Tulkoot hurttina aroiltaan!
      Mahtuvat multaan tänne."
      Eikös jotku "yön sudet" ole uhonnu tulevansa?
      Mahtuvat multaan tänne.

      • SaunoJanne

        Saunan takana on tilaa.


      • sanojasanojavain

        Kovat on pojilla puheet. Sankaritöistä haaveillaan vaikka teistä kummastakaan tuskin on miestä laittamaan kuriin edes jotakin Vuosaaren "nuorisojoukkoa"...


    • sävellaji

      Ei ole idän hurtilla ole mitään rajaa.
      Nyt Venäjän ministeriö vaatii omaisten vastustelusta huolimatta säveltäjä Rahmaninovin jäänteitä siirrettäväksi Moskovaan tai Pietariin NewYorkista, jonne hänet haudattiin omasta toivomuksesta vuonna 1943.

    • Nostos

      Heikki Harma ja Saima Harmaja.

      • up-up

        Kauko Käyhkö ja Käykö Keuhko.


      • Nostos
        up-up kirjoitti:

        Kauko Käyhkö ja Käykö Keuhko.

        Rokkenroll!


    • uraliiniivana

      Sattuva runo.

    • Nostos

      Nosto

    • kotikutsuu

      Otto-Wille Kuusisen ruumiin jäännökset on palautettava Moskovasta Kremlin muurista Suomeen hauduttavaksi kotimaan multaan.
      Venäläiset ovat omineet Kuusisen itselleen vaikka Kuusinen oli 1900-luvun alussa Suomessa keskeinen henkilö Sosiaalidemokraattisessa puolueessa.
      Otto-Wille takaisin, vaikka luu kerrallaan.

    • (Muistinvaraisesti)

      Oi Eurooppa onko sun iltasi jo?
      Joko herposi jouses jänne?
      Sun rajas viimeiset vartijatko
      jää sankar´kummulle tänne?

    • Maamme

      Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
      soi, sana kultainen.
      Ei laaksoa, ei kukkulaa,
      ei vettä, rantaa rakkaampaa,
      kuin kotimaa tää pohjoinen,
      maa kallis isien.

      On maamme köyhä, siksi jää,
      jos kultaa kaivannet.
      Sen vieras kyllä hylkäjää,
      mut meille kallein maa on tää,
      sen salot, saaret, manteret
      ne meist on kultaiset.

      Ovatpa meille rakkahat
      koskemme kuohuineen,
      ikuisten honkain huminat,
      täht´yömme, kesät kirkkahat,
      kaikk´kuvineen ja lauluineen
      mi painui sydämeen.

      Täss auroin, miekoin, miettehin
      isämme sotivat,
      kum päivä piili pilvihin
      tai loisti onnen paistehin,
      täss Suomen kansan vaikeimmat
      he vaivat kokivat.

      Tään kansan taistelut ken voi
      ne kertoella, ken?
      Kun sota laaksoissamme soi,
      ja halla näläntuskan toi,
      ken mittasi sen hurmehen
      ja kärsimykset sen?

      Täss on sen veri virrannut
      hyväksi meidänkin,
      täss iloaan on nauttinut
      ja murheitansa huokaillut
      se kansa, jolle muinaisin
      kuormamme pantihin.

      Tääll´olo meill on verraton
      ja kaikki suotuisaa,
      vaikk onni mikä tulkohon,
      maa isänmaa se meillä on.
      Mi maailmass on armaampaa
      ja mikä kallimpaa?

      Ja tässä, täss´ on tämä maa,
      sen näkee silmämme.
      me kättä voimme ojentaa
      ja vettä rantaa osoittaa
      ja sanoa: kas tuoss´ on se,
      maa armas isäimme.

      Jos loistoon meitä saatettais
      vaikk´ kultapilvihin,
      mis itkien ei huoattais,
      vaan tärkein riemun sielu sais,
      ois tähän köyhään kotihin
      haluamme kuitenkin.

      Totuuden, runon kotimaa
      maa tuhatjärvinen
      miss´ elämämme suojan saa,
      sa muistojen, sa toivon maa,
      ain ollos, onnees tyytyen,
      vapaa ja iloinen.

      Sun kukoistukses kuorestaan
      se kerran puhkeaa,
      viel lempemme saa hehkullaan
      sun toivos, riemus nousemaan,
      ja kerran, laulus synnyinmaa
      korkeemman kaiun saa.

    • Eläkeukoillekyytiä

      Rajavartiolaitos nopeassa valmiudessa itärajalla - uusi 100 eläkeläisen reservijoukko

      Tänään klo 11:34

      Rajavartiolaitos on koonnut ja varustanut 100 miehen lisäreservin hiljattain eläkkeelle siirtyneistä rajamiehistä.

      http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016072321945621_uu.shtml

      Halvaksi tulee eläkeukot Suomen "supernyrkkinä" Venäjän rajalla.

      Suomi on lähes lakkauttanut oikean rajavalvonnan itärajalla ja moni rajavartioasema on myyty venäläisille. Järki hoi idiootit päättäjät säästökiimassanne. 100 miljoonaa rahaa löytyy 35 000 pakoloisen hyysäämiseen, mutta pitääkö se ottaa rajojen valvonnasta???

      Raja railona aukee...

    • Ajankohtainenruno

      Rajavartiolaitos on sentään hereillä ja yrittää puolustaa Suomea. Armeija keskittyy homojen suvaitsemiseen Pridessä ja poliisi jahtaa nettikirjoittajia. Valitettavasti sisäministeriö estää rajavartijoiden tehokkaan toiminnan hulvattomalla turvapaikkapolitiikallaan ja rajat ovat railona auki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1310
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      50
      1194
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1173
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      863
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      323
      809
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe