Takavetoisuus vai etuvetoisuus

Kumpi parempi

Jenkit osaavat myydä ja perustella, katso seuraavasta
miksi takavetoisuus on parempi...
http://www.bmwusa.com/performance/technology/rwd/corner3.html
Muita mielipiteitä?
Etuvedon parempia puolia ovat VAIN:
-Liukkaalla parempi pito pienemmillä nopeuksilla (eli takavetoon luikkauden esto)
-Halvempi valmistaa
-Sisätilat isommat, kun akseli puuttuu...
-Kevyempi paino mahdollistaa bensan säästön..
Takavetoisessa sitten kaikki muut parempaa: ajettavuudesta hallittavuuteen ja jarrutukseen jne!

21

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      Etuvetoisessa on aina vetävillä pyörillä huomattavasti enemmän painoa, josta parempi pito. Joten ihan pelkällä luistonestolla ei takavetoisesta saada etuvetoisen veroista etenijää liukkaalla. Mutta takavetoisen heikommalla pidolla ei käytännön liikenteessä ole merkitystä, ainakaan ennenkuin pito on menetetty, mikä puolestaan on kiinni enemmän kuljettajasta ja esim. renkaiden kunnosta kuin vetotavasta.

      Ajo-ominaisuuksista: molemmat tyypit ovat yleensä peruskäytökseltään aliohjaavia, mutta takavetoisesta saa helpommin tarvittaessa yliohjaavan pelkällä kaasupolkimella. Etuvetoinen vaatii useimmiten joko jarrua tai käsijarrua, jotta saataisiin tarvitessa haluttu yliohjautuvuus.

      • jep

        etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.


      • Antti
        jep kirjoitti:

        etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.

        Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.

        Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.

        Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu...


      • Kallonkutistaja
        jep kirjoitti:

        etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.

        Vaatii kylläkin aika jyrkän ylämäen tai huomattavan tehokkaan moottorin, jotta painopiste siirtyisi kiihdytyksessä merkittävästi. Ja edellyttää vielä, että pitoa on riittävästi. Hyvin suunnitellussa autossa on painopiste vielä mahdollisimman alhaalla, joten tasaisella painopiste ei paljon siirry. Alunperinhän oli kyse liikkeellelähtökyvystä ja hitaista nopeuksista nimenomaan liukkaalla pinnalla; silloinhan painopiste ei ollenkaan siirry, kun pyörien pito on menetetty.

        No joka tapauksessa tarkoitin, että harvassa takavetoisessa autossa painosuhde on niin, että takapyörillä olisi yli 50%.


      • jep
        Antti kirjoitti:

        Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.

        Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.

        Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu...

        koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.


      • Timo L.
        jep kirjoitti:

        koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.

        Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.


      • jep
        Timo L. kirjoitti:

        Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.

        kerro nyt ihmeessä minkälainen peli tommoinen on ajaa- sutii varmaan maanääriin :)


      • Takavetoisella ajeleva
        Antti kirjoitti:

        Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.

        Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.

        Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu...

        Ei se takavedon parempi pito kuivalla painopisteen siirtymisesta johdu vaan siitä että vetävät pyörät aiheuttavat koriin momentin joka nostaa keulaa ja painaa perää. Tästä aiheutuu n.s. keuliminen. Ainoa paikka missä etuvetoinen on selvästi parempi (kokemuksesta tiedän) on kun lähdetään liukkaalta pyörät "linkussa" esim parkkiruudusta, etuvetoinen vetää oikeaan suuntaan kun takavetoinen työntää suoraan.


      • Takavetoisella ajeleva
        Takavetoisella ajeleva kirjoitti:

        Ei se takavedon parempi pito kuivalla painopisteen siirtymisesta johdu vaan siitä että vetävät pyörät aiheuttavat koriin momentin joka nostaa keulaa ja painaa perää. Tästä aiheutuu n.s. keuliminen. Ainoa paikka missä etuvetoinen on selvästi parempi (kokemuksesta tiedän) on kun lähdetään liukkaalta pyörät "linkussa" esim parkkiruudusta, etuvetoinen vetää oikeaan suuntaan kun takavetoinen työntää suoraan.

        Lisäyksenä edelliseen että momenttia tulee kahdesta lähteesta, suoraan pyörimistesta aiheutuva momentti ja momentti joka aiheutuu siitä että vetopiste on korin painopisteen alapuolella.


      • Timo L.
        jep kirjoitti:

        kerro nyt ihmeessä minkälainen peli tommoinen on ajaa- sutii varmaan maanääriin :)

        Omaksi ikäväkseni en ole pässyt moista ajamaan, mutta luulisi että se 8,2-litrainen mylly nokalla edes jonkin verran hillitsee sutimista, painonsa takia nimittäin. Ja automaatti.. en osaa sanoa.


      • .
        Timo L. kirjoitti:

        Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.

        otan osaa...


      • Antti
        jep kirjoitti:

        koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.

        300 heppaa on takapotkullekin mahdoton siirtää tiehen.

        Ja luistonesto on vain pelastusrengas kädettömille (tai jalattomille).

        T6 Volvolla on tullut ajettua, talvellakin (Pomon edustusauto, ei siis minun). No, siinä ei ole ihan kolmeasataa hummaa mutta melkein kuitenkin.
        Tiellä on pysynyt, ja jopa kiihtynytkin melko mukavasti. Sateella ja jäällä.

        Tieliikenteeseen tarkoitetuilla autoilla ei kiihdytyskitkan kannalta ole käytännössä merkitystä sillä, onko auto etu- vai takavetoinen.

        Huono maine on varmaankin esim. noiden Eldoradojen ansiota (painava keula, löysä alusta, tehokas moottori).

        Hyvin suunniteltu painonjakaumaltaan tasapainoinen tehokas etuvetoinen on vähintäänkin yhtä liukas vietävä kuin takavetoinenkin.


      • Jorma
        Antti kirjoitti:

        300 heppaa on takapotkullekin mahdoton siirtää tiehen.

        Ja luistonesto on vain pelastusrengas kädettömille (tai jalattomille).

        T6 Volvolla on tullut ajettua, talvellakin (Pomon edustusauto, ei siis minun). No, siinä ei ole ihan kolmeasataa hummaa mutta melkein kuitenkin.
        Tiellä on pysynyt, ja jopa kiihtynytkin melko mukavasti. Sateella ja jäällä.

        Tieliikenteeseen tarkoitetuilla autoilla ei kiihdytyskitkan kannalta ole käytännössä merkitystä sillä, onko auto etu- vai takavetoinen.

        Huono maine on varmaankin esim. noiden Eldoradojen ansiota (painava keula, löysä alusta, tehokas moottori).

        Hyvin suunniteltu painonjakaumaltaan tasapainoinen tehokas etuvetoinen on vähintäänkin yhtä liukas vietävä kuin takavetoinenkin.

        ..mutta ei yhtä riemukas ajettava kuin kunnon takaveto. Luistonestot pois päältä ja hanaa niin kyllä hymyä irtoaa!


      • nnnnnnnj

        takavetoisessa on paljon parempi pito kuin etuvetosessa nimittäin kiihdytyksissä. Näin se on jos kokeilisit niin huomaisit


    • se olla pitää

      Kyllä takaveto on se oikea valinta, harmi vain että nykypäivänä takavedon valmistajia on vain muutamilla valmistajilla (MB, BMW, Omega), joten jos takavedon valitsee, ovat vaihtoehdot aika vähissä, harmi.

      • S-TYPE

        Ja Jaguar


      • v6
        S-TYPE kirjoitti:

        Ja Jaguar

        maserati ym onhan näitä


      • Etuveto ei ole auto
        v6 kirjoitti:

        maserati ym onhan näitä

        Lexus on takavetoinen ja Toyotan urheilumallit mm. Supra ja MR2. Saisi tarjontaa olla enemmän vähän halvemmassakin hintaluokassa.


      • Maserati
        v6 kirjoitti:

        maserati ym onhan näitä

        Se onkin helvetin kätevä talviauto...


      • joo
        Maserati kirjoitti:

        Se onkin helvetin kätevä talviauto...

        yhtä kätevä ku M5nen


    • 4x4

      vetää ja vetää. Se pyörä joka ei vedä, jarruttaa!! Eli jossei oo takatuupparia tarjolla ostakaa ihmeessä neliveto! Ei tarvi kinastella siitä mikä lähtee ja mikä ei. Minkähän takia liikennevaloissa AINA etuvetoset jää sutimaan ja takatuupparit lähtee menemään?? Ettei vaan johtuis siit "painopisteen"siirtymisestä???
      Itse ajan nelikolla mutta on kokemusta etu&takavedoista ja häntäpäähän jää etuveto. Se vetelee lähes aina urissa ja muutkin ajo-ominaisuudet on vähän niinsunnäin. On tietysti poikkeuksiakin.
      Jokaisella on oma mielipiteensä ja niitä pitää kunnioittaa mutta neliveto on yliveto!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      855
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      849
    Aihe