Jenkit osaavat myydä ja perustella, katso seuraavasta
miksi takavetoisuus on parempi...
http://www.bmwusa.com/performance/technology/rwd/corner3.html
Muita mielipiteitä?
Etuvedon parempia puolia ovat VAIN:
-Liukkaalla parempi pito pienemmillä nopeuksilla (eli takavetoon luikkauden esto)
-Halvempi valmistaa
-Sisätilat isommat, kun akseli puuttuu...
-Kevyempi paino mahdollistaa bensan säästön..
Takavetoisessa sitten kaikki muut parempaa: ajettavuudesta hallittavuuteen ja jarrutukseen jne!
Takavetoisuus vai etuvetoisuus
21
2243
Vastaukset
- Kallonkutistaja
Etuvetoisessa on aina vetävillä pyörillä huomattavasti enemmän painoa, josta parempi pito. Joten ihan pelkällä luistonestolla ei takavetoisesta saada etuvetoisen veroista etenijää liukkaalla. Mutta takavetoisen heikommalla pidolla ei käytännön liikenteessä ole merkitystä, ainakaan ennenkuin pito on menetetty, mikä puolestaan on kiinni enemmän kuljettajasta ja esim. renkaiden kunnosta kuin vetotavasta.
Ajo-ominaisuuksista: molemmat tyypit ovat yleensä peruskäytökseltään aliohjaavia, mutta takavetoisesta saa helpommin tarvittaessa yliohjaavan pelkällä kaasupolkimella. Etuvetoinen vaatii useimmiten joko jarrua tai käsijarrua, jotta saataisiin tarvitessa haluttu yliohjautuvuus.- jep
etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.
- Antti
jep kirjoitti:
etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.
Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.
Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.
Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu... - Kallonkutistaja
jep kirjoitti:
etuvetoisessa ei aina ole enemmän painoa vetävien pyörien päällä, esim. pitävällä pinnalla takavetoisen auton painopiste siirtyy kiihdytyksessä enemmän takapyörien päälle, jolloin pito on parempi kuin etuvetoisessa.
Vaatii kylläkin aika jyrkän ylämäen tai huomattavan tehokkaan moottorin, jotta painopiste siirtyisi kiihdytyksessä merkittävästi. Ja edellyttää vielä, että pitoa on riittävästi. Hyvin suunnitellussa autossa on painopiste vielä mahdollisimman alhaalla, joten tasaisella painopiste ei paljon siirry. Alunperinhän oli kyse liikkeellelähtökyvystä ja hitaista nopeuksista nimenomaan liukkaalla pinnalla; silloinhan painopiste ei ollenkaan siirry, kun pyörien pito on menetetty.
No joka tapauksessa tarkoitin, että harvassa takavetoisessa autossa painosuhde on niin, että takapyörillä olisi yli 50%. - jep
Antti kirjoitti:
Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.
Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.
Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu...koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.
- Timo L.
jep kirjoitti:
koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.
Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.
- jep
Timo L. kirjoitti:
Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.
kerro nyt ihmeessä minkälainen peli tommoinen on ajaa- sutii varmaan maanääriin :)
- Takavetoisella ajeleva
Antti kirjoitti:
Auton painopiste ei juuri siirry mihinkään kiihdytettäessä, jollei auto aivan järjettömästi keuli.
Vetopito on jo toinen juttu, alustan säädöillä jne. saa etu- ja takavetoon riittävän pidon.
Pitävällä pinnalla asialla onkin suuri merkitys? Taitaa olla kiihdyttäjän toidoista enemmän kiinni koko juttu...Ei se takavedon parempi pito kuivalla painopisteen siirtymisesta johdu vaan siitä että vetävät pyörät aiheuttavat koriin momentin joka nostaa keulaa ja painaa perää. Tästä aiheutuu n.s. keuliminen. Ainoa paikka missä etuvetoinen on selvästi parempi (kokemuksesta tiedän) on kun lähdetään liukkaalta pyörät "linkussa" esim parkkiruudusta, etuvetoinen vetää oikeaan suuntaan kun takavetoinen työntää suoraan.
- Takavetoisella ajeleva
Takavetoisella ajeleva kirjoitti:
Ei se takavedon parempi pito kuivalla painopisteen siirtymisesta johdu vaan siitä että vetävät pyörät aiheuttavat koriin momentin joka nostaa keulaa ja painaa perää. Tästä aiheutuu n.s. keuliminen. Ainoa paikka missä etuvetoinen on selvästi parempi (kokemuksesta tiedän) on kun lähdetään liukkaalta pyörät "linkussa" esim parkkiruudusta, etuvetoinen vetää oikeaan suuntaan kun takavetoinen työntää suoraan.
Lisäyksenä edelliseen että momenttia tulee kahdesta lähteesta, suoraan pyörimistesta aiheutuva momentti ja momentti joka aiheutuu siitä että vetopiste on korin painopisteen alapuolella.
- Timo L.
jep kirjoitti:
kerro nyt ihmeessä minkälainen peli tommoinen on ajaa- sutii varmaan maanääriin :)
Omaksi ikäväkseni en ole pässyt moista ajamaan, mutta luulisi että se 8,2-litrainen mylly nokalla edes jonkin verran hillitsee sutimista, painonsa takia nimittäin. Ja automaatti.. en osaa sanoa.
- .
Timo L. kirjoitti:
Ei tartte kuvitella, 1972 Eldorado ja 400 hv.
otan osaa...
- Antti
jep kirjoitti:
koitas kuvitella 300 heppanen etuvetoinen, en tiedä kun en ole ajanut, mutta totuus on se, että vähemmälläkin hp määrällä on mahdotonta siirtää ilman luistonestoa etuvetoisella voima tiehen.
300 heppaa on takapotkullekin mahdoton siirtää tiehen.
Ja luistonesto on vain pelastusrengas kädettömille (tai jalattomille).
T6 Volvolla on tullut ajettua, talvellakin (Pomon edustusauto, ei siis minun). No, siinä ei ole ihan kolmeasataa hummaa mutta melkein kuitenkin.
Tiellä on pysynyt, ja jopa kiihtynytkin melko mukavasti. Sateella ja jäällä.
Tieliikenteeseen tarkoitetuilla autoilla ei kiihdytyskitkan kannalta ole käytännössä merkitystä sillä, onko auto etu- vai takavetoinen.
Huono maine on varmaankin esim. noiden Eldoradojen ansiota (painava keula, löysä alusta, tehokas moottori).
Hyvin suunniteltu painonjakaumaltaan tasapainoinen tehokas etuvetoinen on vähintäänkin yhtä liukas vietävä kuin takavetoinenkin. - Jorma
Antti kirjoitti:
300 heppaa on takapotkullekin mahdoton siirtää tiehen.
Ja luistonesto on vain pelastusrengas kädettömille (tai jalattomille).
T6 Volvolla on tullut ajettua, talvellakin (Pomon edustusauto, ei siis minun). No, siinä ei ole ihan kolmeasataa hummaa mutta melkein kuitenkin.
Tiellä on pysynyt, ja jopa kiihtynytkin melko mukavasti. Sateella ja jäällä.
Tieliikenteeseen tarkoitetuilla autoilla ei kiihdytyskitkan kannalta ole käytännössä merkitystä sillä, onko auto etu- vai takavetoinen.
Huono maine on varmaankin esim. noiden Eldoradojen ansiota (painava keula, löysä alusta, tehokas moottori).
Hyvin suunniteltu painonjakaumaltaan tasapainoinen tehokas etuvetoinen on vähintäänkin yhtä liukas vietävä kuin takavetoinenkin...mutta ei yhtä riemukas ajettava kuin kunnon takaveto. Luistonestot pois päältä ja hanaa niin kyllä hymyä irtoaa!
- nnnnnnnj
takavetoisessa on paljon parempi pito kuin etuvetosessa nimittäin kiihdytyksissä. Näin se on jos kokeilisit niin huomaisit
- se olla pitää
Kyllä takaveto on se oikea valinta, harmi vain että nykypäivänä takavedon valmistajia on vain muutamilla valmistajilla (MB, BMW, Omega), joten jos takavedon valitsee, ovat vaihtoehdot aika vähissä, harmi.
- S-TYPE
Ja Jaguar
- v6
S-TYPE kirjoitti:
Ja Jaguar
maserati ym onhan näitä
- Etuveto ei ole auto
v6 kirjoitti:
maserati ym onhan näitä
Lexus on takavetoinen ja Toyotan urheilumallit mm. Supra ja MR2. Saisi tarjontaa olla enemmän vähän halvemmassakin hintaluokassa.
- Maserati
v6 kirjoitti:
maserati ym onhan näitä
Se onkin helvetin kätevä talviauto...
- joo
Maserati kirjoitti:
Se onkin helvetin kätevä talviauto...
yhtä kätevä ku M5nen
- 4x4
vetää ja vetää. Se pyörä joka ei vedä, jarruttaa!! Eli jossei oo takatuupparia tarjolla ostakaa ihmeessä neliveto! Ei tarvi kinastella siitä mikä lähtee ja mikä ei. Minkähän takia liikennevaloissa AINA etuvetoset jää sutimaan ja takatuupparit lähtee menemään?? Ettei vaan johtuis siit "painopisteen"siirtymisestä???
Itse ajan nelikolla mutta on kokemusta etu&takavedoista ja häntäpäähän jää etuveto. Se vetelee lähes aina urissa ja muutkin ajo-ominaisuudet on vähän niinsunnäin. On tietysti poikkeuksiakin.
Jokaisella on oma mielipiteensä ja niitä pitää kunnioittaa mutta neliveto on yliveto!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849