AIKUISIA JÄNNITTÄJIÄ

valoaelämään

Hei!
Onko vielä keski-ikäisiä aikuisia jännittäjiä? Useimmat tätä asiaa täällä pähkäilevät ovat nuoria tai nuoria aikuisia. Itselläni on ikää jo ja aina vain tuo kahvikuppineuroosi vaivaa. Olisi mukava löytää muita reilusti viisikymppisiä jännittäjiä jakamaan selviytymiskeinoja ja kokemuksia. Asian jakaminen ja henkinen tuki on edelleen tärkeää, vaikka asian kanssa olen jo monet koukerot kiertänyt. Eivät lääkkeet, ei terapia eikä positiivinen elämänuskokaan ole auttaneet. Toki perheen perustin ja lapsetkin jo aikuisia, mutta kun nyt elelen yksikseni kaipaisin kaltaistani seuraa jakamaan asioita. Olen nainen Etelä-Suomesta

5

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tärinätäti

No täältä löytyy yksi.En ole hakenut minkäänlaista hoitoa tähän vaikka aihetta olisi.Usein puhutaan siitä,että kädet tärisee jännittäessä,mutta minulla se on pää.Ihan kammottavaa.

• helppo.ratkaisu

Kannattaa soittaa lääkärille ja pyytää esim beetasalpaajia jos koet tärinän häiritseväksi, vaivasta ei tarvitse kärsiä.

• yhäjännittävä

Olen samaa ikäluokkaa ja jonkinmoinen jännitys vaivaa yhä. Kahvikuppitärinää ei ole ollut, mutta tiettyjen ja uusien ihmisten kohtaaminen on muutoin hankalaa.

Olen päässyt pitkälle lähtötilanteesta, jolloin olin, nykymittapuun mukaan, invalidi sos-fobian vuoksi. Mykistymistä, änkytystä, punoitusta ja hikoilua, päässä ajatusten sijasta pelkkää kohinaa ja halu paeta lähimpään vessaan. Tuolloin näitä vaivoja ei tietenkään tunnettu. Kouluun ja työhön oli pakko mennä, vaikka en pystynytkään toimimaan toivotulla tavalla. Muut sosiaaliset kuviot jäivät nollaan ja ovat lähellä sitä vieläkin.

Nuorena minulle sanottiin joka käänteessä, että "olet vain ujo" ja että se hoituisi ajan myötä. Edelleen varaudun asioihin ja teen ylimääräisiä järjestelyjä välttääkseni hankaliksi tietämiäni tilanteita. Olen hyvin urautunut tapoihini, vaikka haluaisin vielä kokea jotain uutta. Kaiketi olen näin sopeutunut krooniseen vaivaan. Tietenkin harmittaa, että niin paljon on jäänyt tekemättä ja kokematta. Vastaavasti on tullut turhaa sontaa naamaan arkuuden vuoksi. Parikymmentä vuotta sitten rohkaistuin pyytämään lääkäriltä apua, mutta hän totesi mitään kyselemättä, ettei sellaista ongelmaa ole.

• alkuperäinenkirjoittaja

Moi yhäjännittävä. Saisiko sinun s-postiosoitteesi?
        T. Alkuperäinen kirjoittaja

• ratkasija_

Ei muuta kuin ota pikimmiten yhteys lääkäriisi, hän antaa sinulle tarvitsemasi lääkkeet mikäli hän osaa toimia kuten hänen kuuluu. Beetasalpaajat on hyviä, ja rauhoittavat mikäli tarvitaan vahvempaa hermoston turrutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      7
      1300
    2. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      168
      1203
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      102
      1055
    4. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      997
    5. 131
      904
    6. Me, kaikki suomalaiset, emme pommita Pietaria

Vaikka Suomen tasavalta, yhdessä muun Euroopan sekä USA:n kanssa käykin hyökkäyssotaansa Venäjää vastaan, pommittaen nyt
      NATO
      271
      889
    7. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      71
      884
    8. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      807
    9. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      47
      802
    10. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      397
      766
    Aihe