voisitteko kertoa mikä siellä on tilanne. till ex läget i kirkkonummi
onko joku (hååpå) menossa svenska finlandiaan
10
60
Vastaukset
- 62062
Kirkkonummelaisista 77 prosenttia on suomenkielisiä ja 18 prosenttia ruotsinkielisiä. Ei se mitään svenskfinlandia ole.
- outo_alue
Folktingetin kielikartoissa Vantaakin on Svenskfinlandia, vaikka kaupungissa asuu alle 3% täysin kaksikielisiä suruja. Suurin osa heistä osa paremmin suomea.
- takanasynkkyys
Laskekaa vain tilastoja mutta uusi elämänilo löytyi, kun muutin Itä-Suomesta Varsinais-Suomeen. Ei ole kaipuuta takaisin synkkyyteen.
- SyyLöytyy
takanasynkkyys kirjoitti:
Laskekaa vain tilastoja mutta uusi elämänilo löytyi, kun muutin Itä-Suomesta Varsinais-Suomeen. Ei ole kaipuuta takaisin synkkyyteen.
Varsinais-Suomi onkin lähes kokonaan suomenkielistä aluetta. Oliko se pettymys?
- fennomaista
Varsinais-Suomessa puhutaan ruotsia ja monia vieraita kieliä huomattavan paljon. Ei ole enää tuppukylän tuntua, jossa kaikki puhuu samaa suomalaista murretta. Jopa niin, että saa turpiinsa, jos ei puhu paikallista murretta, koska paikalliset tykkää, että väärää murretta puhuva on ylpeä ja ylimielinen. Niin fennomaista, niin fennomaista.
- svekomaistako
fennomaista kirjoitti:
Varsinais-Suomessa puhutaan ruotsia ja monia vieraita kieliä huomattavan paljon. Ei ole enää tuppukylän tuntua, jossa kaikki puhuu samaa suomalaista murretta. Jopa niin, että saa turpiinsa, jos ei puhu paikallista murretta, koska paikalliset tykkää, että väärää murretta puhuva on ylpeä ja ylimielinen. Niin fennomaista, niin fennomaista.
Kuvauksestasi tulee mieleen Pohjanmaan sururannikko ja sen peräkylät. Myös Tammisaari. Mistä luulet sen johtuvan?
- persasenne
Aivan, mutta nuo persasenteet ovat lähtöisin fennosuomesta.
- väärin_taas
persasenne kirjoitti:
Aivan, mutta nuo persasenteet ovat lähtöisin fennosuomesta.
Pahimmat suvaitsemattomuudet Suomessa tapahtuvat surualueiden peräkylissä.
- Ettänaurattaa
Ja loppukevennykseksi: Närpiön kansallislaulu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2272003Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171008TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794