matkustelu, keliakia ja närästys

Vaivainen

Onko kenelläkään maa-/hotellisuosituksia, joissa tajutaan gluteeniton ruokavalio?
Lisäksi kiellettyjen listalla on raaat kasvikset, kaikki makea, sipuli, useat hedelmät, rasvat, makeutusaineet, ym. närästykseni takia. Olen maidottomalla, gluteenittomalla, alkoholittomalla, sokerittomia ruokavaliolla.
On kurjaa olla näin vatsavaivainen, ja yrittää selittää näitä sitten ulkomailla. Ihmiset katsoo kuin hullua ja luulee että olen nipottaja vaikka oikeasti tulen kipeäksi monesta ruoka-aineesta allergioiden ja yliherkkyyksieni takia :(
Matkalaukkuunkin mahtuu vain rajallinen määrä tuoda Suomesta omia ruokia.
Toivon ymmärtäväisiä vastauksia, olen aika poikki tän asian takia :(
Keliakiaprintti mulla on matkoilla mukana, mutta siitäkään en voi kaikkea syödä.
Onko kellään kokemuksia esim. Eilatista, Ibizasta, Zakinthoksesta tai jostain muusta Euroopan maasta?

4

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuontiruokaa

Euroopassa syödää, jos syödään valkoista vehnää. Patonkia.

Joten syöt ihan normiruokaa, niin ei siinä mitään jauhoja ole.

Viljojen puputus on suomalaista maatalouspolitiikkaa ja vanhaa perintöä, kun muutakaan ei ollut.

Meidän pitkä talvi aiheuttaa sen, että rehut kasvaa vaan kesällä ja muuten ollaan tuontiruuan varassa.

• 19191234

Hei,
      perheessä kaksi keliaakikkoa.

Kokemuksia seuraavista maista, viiden viime vuoden aikana.

Espanja (Malaga, Alicante), ymmärtävät gluteiinittoman ruokavalion, suht helppoa löytää ravintolasta, kaupasta jne. ruokaa. Oikeastaan kaupoissa tähän asti parhaimmat valikoimat gluten free tuotteita.

Italia Rooma, Galabria, ymmärtävät gluteiinittoman ruokavalion, suht helppoa löytää ravintolasta, kaupasta jne. ruokaa on pitsaa/ pastaa ravintoloissa.

Englanti (Lontoo), vähän vaivaa niin löytyy ravintolat, kaupoissa pienet valikoimat.

Venäjä, Pietari (Petroskoit) yksi ravintola, kaupoistakin löytyy gluten free tuotteita (kesä 2015).

Kreikka, Kreeta. Apteekeista sai gluteiinittomia tuotteita, hotellin ravintolassa all in g... , taistelun jälkeen, muista ravintoloista selittelyn jälkeen.

https://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/matkalla/kielikaannoksia/

Tuolta kannattaa tulostaa kielikäännökset, ennen matkaa niin saa pikku kylistäkin matkalla jotain suuhun pantavaa.

• keliaakikkokertoo

Monet gluteenittomista tuotteista myydään, ainakin etelä-euroopassa, apteekissa. Monet turistirysät ovat hoitaneet tuotteilleen myös englannin kielisen ruoka-aineselosteen. Eihän ulkomaillakaan joka ruokaa ravintolassa syödä. On valitettaa, kun erityisruokavalioisia pidetään nipottajina. Allergisia ja keliaakikkoja on Suomessa eniten, joten tieto siitä vasta kasvaa muissa valtioissa.

• aiaiaiaiaiAA

Oletko kokeillut D-vitamiiniä? Äskettäin luin tutkimuksesta, että ärtynyt suoli voi johtua D-vitamiinin puutteesta. Googlaa, jospa löytäisit artikkelin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      107
      7009
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      493
      5165
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      143
      3190
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      213
      2601
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      35
      2287
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1262
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1222
    8. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1149
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      109
      1100
    10. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1080
    Aihe