Muistatteko entiset lyskalaiset Lieksan yhteislyseon kamerakerhon? Se perustettiin vuonna 1959 ja olin mukana monta vuotta ensimmäisestä vuodesta alkaen. Joku opettaja toimi vuoden kerrallaan kerhon vetäjänä ja Esko Lappi toimi kerhon ensimmäisenä johtajana. ”Laboratorio” sijaitsi koulun kellarikerroksen pienessä kerhohuoneessa.
Kellarissa oli muitakin kerhotilaoja, kuten ”teiniboksi”, jossa harrastettiin musiikkia. Ainakin jokin rautalankabändi harjoitteli kellarissa sähkökitaroineen 60-luvun alkuvuosina.
Jo vuonna 1960 kamerakerho sai oman suurennuskoneen, joka oli saatu hankituksi kouluhallituksen myöntämällä avustuksella. Kerho kokoontui kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa ja kerran olin mukana kerhon järjestämällä valokuvausretkellä Kolille. Varmaan muitakin retkiä ja juhlia oli noina kamerakerhon vuosina tarjolla.
Kerho järjesti myös valokuvauskilpailuja, joiden palkinnot saatiin lahjoituksina Lieksan kauppaliikkeistä. Myös luokkakuvauksia suoritettiin ja niistä saaduilla varoilla rahoitettiin mm. materiaalien hankintaa. Parhaat valokuvat pääsivät kerhon järjestämään näyttelyyn lyseon tiloihin.
Vaikka valokuvaus kuvien valmistuksineen oli mielenkiintoista puuhaa, kerhossa oli aktiivisia jäseniä kuitenkin vain alle 20. Vuosittain kerhossa valmistettiin tuhansia mustavalkokuvia ja joitakin otoksia löytyy vielä minultakin. Ensimmäinen ”oikea” filmikamerani oli merkiltään Ricoh.
Kaitafilmaus teki tuloaan ja 60-luvun puolivälin tienoilla saatiin opetusta värienkäytön teoriassa erikseen järjestetyssä kaitafilmi-illassa.
Kuinka kamerakerhon toiminta lienee lyseolla jatkunut 60-luvun puolivälin jälkeen? Tuolloin vaihdoin paikkakuntaa eikä minulla ole myöhemmistä ajoista mitään tietoa.
Lieksan yhteislyseon kamerakerho
4
<50
Vastaukset
- lskdöadlf
Ja siirretäämpäs tämäkin etusivulle.
- hiioppi
hiiop.
- adkfdsafjöl
Ja hop.
- portpo
Kommentti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174836
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2022597Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291655- 241517
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291425Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1491108
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81044Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962