Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi

enmilläänkeksi

mutta älä rakasta lähimmäistäsi enemmän kuin itseäsi.
Näinkin voi käydä ja usein käykin. Varsinkin me äidit siihen syntiin lankeamme lastemme kohdalla. Minäkin.
Tänään olin vähällä rakastaa vierailulle tulevaa lähimmäistäni enemmän kuin itseäni. Olin aikeissa imuroinnin jälkeen vielä pyyhkiä kostealla lattiat. Tsot, tsot, niin en saa tehdä, koska en itseäni vartenkaan tänään sellaista tekisi.
Onko sinulla taipumus langeta siihen syntiin, että rakastat itseäsi vähemmän kuin lähimmäistäsi?

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joka päivä sitä tapahtuu, koska lähimmäinen tarvitsee niin paljon rakkautta, että voisi edes kohtuullisen hyvin. Joudun tavallaan ohittamaan ja unohtamaan itseni ja ottamaan esiin ja rakastamaan sitten, kun tilanne on tasoittunut. En pidä sitä syntinä, ehkä enemmän äidinrakkautena ja empatiana.

• Tai toisin, ei osaa riittävästi sanoa ei läheisten avunpyyntöihin. Kun auttamisesta tulee selviö ja liian iholle menevä, huomaa, että ei olekaan enää auttaja vaan autetttavan kilpailija.

• Rakastan heitä enemmän kuin itseäni. Jos jompikumpi tarvitsisi sydämeni, antaisin sen mieluusti.
      Tietty pitää välillä miettiä miten sen rakkauden osoittaa. Ei se ole rakkautta tehdä toisesta riippuvainen.

• Siis luovuttaisit sydämesi siirrolla yhdelle lapsistasi. Siinä voisi käydä siten, että lapsesi hyljeksisi uutta sydäntä ja samaan hautaan menisitte molemmat.

• korpikirjailija kirjoitti:

Siis luovuttaisit sydämesi siirrolla yhdelle lapsistasi. Siinä voisi käydä siten, että lapsesi hyljeksisi uutta sydäntä ja samaan hautaan menisitte molemmat.

Luulen että vaikea mun olisi elää silläkin tiedolla etten tehnyt kaikkeni.

• Korppis1
        hmp.f kirjoitti:

Luulen että vaikea mun olisi elää silläkin tiedolla etten tehnyt kaikkeni.

Jälkeen jääneet lapsesi, entä he?

• niponipo
        Korppis1 kirjoitti:

Eloon jääneet! Ei jälk...

• Korppis1 kirjoitti:

Vaatisi tietenkin keskustelua, mutta seuraavana vuorossa olisin kuitenkin, noin luonnollisesti. En voisi myöskään jättää eloon jääneen lapsen päätökseksi sen, kumpi meistä lähtee, hänen sisaruksensa vai minä. Mun päätös se on oltava. Sama tarjous koskisi tietty kumpaakin lasta.

• Korppis1
        hmp.f kirjoitti:

Vaatisi tietenkin keskustelua, mutta seuraavana vuorossa olisin kuitenkin, noin luonnollisesti. En voisi myöskään jättää eloon jääneen lapsen päätökseksi sen, kumpi meistä lähtee, hänen sisaruksensa vai minä. Mun päätös se on oltava. Sama tarjous koskisi tietty kumpaakin lasta.

Olet tunneihminen. Järkeäkin voisit käyttää.

Luonnossa pärjää vahvimmat. Järki johtaa ja sanelee eloonjäävät.

Esimerkkisi sydämen luovuttamisesta ei ollut loppuun ajateltu.

Sinähän kuolisit ilman muuta, lapsesi voisi pelastua, jonka jälkeen molemmat lapsesi jatkaisivat ilman äitiä joka uhrautui. Minkälaisen tulevaisuuden heille sen jälkeen ennustaisit?

• ent.siivoojaparka
        Korppis1 kirjoitti:

Sinähän kuolisit ilman muuta, lapsesi voisi pelastua, jonka jälkeen molemmat lapsesi jatkaisivat ilman äitiä joka uhrautui. Minkälaisen tulevaisuuden heille sen jälkeen ennustaisit?

Ehkä hän ei tarkoittanut aivan konkreettisesti sydäntään?
        Karmeita rakkauslauluja muuten olemassa.
        "Sulle silmäni annan, annan hiukset huulet kaiken, kädet nämä sulle annan...koko sydämeni aivan..."
        Taikka sitten: "Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää hyvää sulle ..."

• Korppis1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

"Sulle silmäni annan, annan hiukset huulet kaiken, kädet nämä sulle annan...koko sydämeni aivan..."

Ymmärän ; )

Rakastan lähimmäisiäni normaalisti en utopisin mielikuvin eli en anna sydäntäni kenellekään, en hiuksia, silmiä en sitä mikä on omaani. Sehän ei ole sitä, että rakastaisin muita enempi kuin itseäni. Kyllä minun pitää voida hyvin ja jaksaa jos haluan lapsilleni hyvää.

• Korppis1 kirjoitti:

Nää on ihan viihdyttävät nämä luonne-analyysit, vähän kuin nuo facebookin härpäkit :))
        Jatkaahan ne lapset ilman mua jossain vaiheessa kuitenkin! En minä kuolematon ole.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Tuo on tuollainen talletuslaulu, pankkiiriversio rakkaudesta. Koroistahan siinä ei puhuta ollenkaan, mutta todellisuudessa laulaja odottaa talletuksillaan saavansa hellää huolenpitoa.

• On ollut mutta huomasin että kärsin siitä itse ja minutsa tuli kärtyisä. Kun pitää lähimmäisten piirin sopivan pienenä, jaksaa rakastaa heitä kuin itseään :).

• ent.siivoojaparka

Millä sinä mittaat, kuka on lähimmäisesi ja kuka ei?

Millä sinä mittaat, kuka on lähimmäisesi ja kuka ei?

Tuntemani Rakkauden määrällä.

• ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

Tuntemani Rakkauden määrällä.

Jahhapp!
        Siis vain ne ovat lähimmäisiäsi, joita rakastat?
        Sittenhän se onkin helppoa rakastaa lähimmäistään niinkuin itseään, jos pitää lähimmäisinään vain niitä joita jo rakastaa.
        Mihin sitten enää sellaista kehoitusta tarvitaan, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"?

Jahhapp!
        Siis vain ne ovat lähimmäisiäsi, joita rakastat?
        Sittenhän se onkin helppoa rakastaa lähimmäistään niinkuin itseään, jos pitää lähimmäisinään vain niitä joita jo rakastaa.
        Mihin sitten enää sellaista kehoitusta tarvitaan, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"?

No niin ovat. Lähimmäiset ovat minulle rakkaita ja muut ihmiset sitten ovat ihmisiä joita ei tarvitse laittaa oman hyvinvoinnin edelle. Mitäs kummallista siinä on?

• plusmiinus

Pystyäkseen rakastamaan lähimmäistään pitää osata rakastaa myös itseään, ihminen joka ei rakasta itseään ei rakasta lähimmäistään, se on taitolaji se.plus

• enmilläänkeksi

Mielenkiintoista pohdintaa. Vähän vaikeaksi meni, kun lähimmäinen-käsitteestä on eriäviä mielipiteitä.
      Sellainen tuli mieleen, että on kahdenlaisia lähimmäisiä. Toisilta saan enemmän kuin annan ja toisille annan enemmän kuin saan. Vakiintuneet roolit.
      Entäs, kun tulee tilanne, että antaja tarvitsisi tukea. Arvelen, että nämä ihmiset, joilta saa aina apua, olettavat, että se toimii myös toisinpäin. Niin minäkin olen olettanut mutta olen joutunut pettymään.
      Täytyy (häätyy meänkielellä) vastedes pyrkiä siihen, että aivan tietoisesti sekoittaa tuttaviensa kohdalla antaja-ottaja-rooleja pitkin matkaa eikä päästä jämähtämään jommaksi kummaksi.

• Niinhän se on kuten "enmilläänkeksi" kirjoitti. Jos auttaa toista ihmistä ei kannata odottaa vastavuoroisuutta, pitää mieluummin rajoittaa apua niin että ei itse joudu kärsimään.

• pahiksset

En rakasta jos lähimmäisellä tarkoitetaan esim siskoa tai veljeä.

• Tietenkin äiti rakastaa lastaan yli kaiken. Jos niin vaikea valinta tulisi että minä vai tyttäreni, olisin valmis lähtemään. Onneksi sellaista ei ehkä ole mahdollista tulla. Liika tarrautuminen lapseensa tai lapsen tarrautuminen vanhempiinsa ei ole hyväksi kenellekään.
      Joskus elämässä tulee tilanteita että on pakko unohtaa omat tarpeensa kun läheinen tarvitsee apua, aina autan jos siihen pystyn. Olen oppinut että en yritä liikaa, tunnen jo rajoitukseni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      241
      2064
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      40
      789
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      780
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      761
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe