Mitenköhän selvitä velkataakasta?

Varatonko

Muutama vuosi takaperin sitten jäin työttömäksi ja päätin alkaa itsenäiseksi yrittäjäksi, mallia toiminimi.

Tein hankintoja säästöilläni sekä hieman lainarahalla, lainaa oli jo muutama tuhat euroa ennen yritystä auto.
Alkuun yrittäminen ja eläminen oli kädestä suuhun menetelmää käyttäen tarpoen hiljaa edeten - joten kuten selvisin maksuvelvotteista.

Sitten tuli parin kuukauden pyrähdys, töitä oli niin paljon että kaikkia en kerennyt tekemään. Ei kuitenkaan niin paljoa, että työntekijää olisi ollut varaa ottaa. Makselin velkoja myös takaisin sovittua isommalla summalla.

Sitten.. Ennen joulua kaikki tilaukset loppuivat kuin seinään. Yritin käännellä kaikki kivet, lähettää tarjouksia yrityksille, soitella yrityksille. En tiedä näkyikö tarjouksista tai myyntipuheessani pelko ja epätoivo. Vuoden loppuun selvisin kutakuinkin omillani, jatkaen epätoivoisesti asiakkaiden hankkimista.

Ensimmäinen joka erääntyi, oli yel vakuutus. Vakuutus oli suhteellisen suuri maksuerältään. Ottaessani yelin vakuutusyhtiön virkailija sanoi että vakuutus täytyy mitoittaa totuudenmukaisesti. Olisin mielelläni maksanut pienintä summaa, eikä se olisi ollut "laitonta". Noh joka tapauksessa vakuutus oli mitoitettu siten miten toivoin tienaavani ja vakuutusvirkailijan ohjeiden mukaisesti. Maksuvaikeuksien alettua sain joustavasti sovittua sopivampaa maksuaikataulua.

Pari kuukautta taisi tuolloin mennä että liikevaihto oli yhteensä jotain parisataa kuukaudessa alveineen. Oli painettava leuka rintaan ja mentävä sossun luululle. Nopeahkosti selvisi että yrittäjät eivät saa toimeentulotukea ja vielä painavampaa oli se, kun olin nostanut lisää lainaa maksaakseni autoa, vuokraa ja mitä elämiseen nyt tarvitsi.

Sossun luukulle kun olin painellut, olin melko stressaantunut jo enkä kunnolla muista siitä seuraavien kuukausien tapahtumia. Mutta yritykselle tehtiin jokin analyysi jossa varat ja tulot laskettiin. Muistaakseni loppujen lopuksi sain toimeentulotukea yksi tai kaksi kertaa.

Sossun luukulla ramppaaminen oli kuitenkin kaikin puolin nöyryyttävää ja ahdistavaa. Päätin, että se saa loppua. Ja se loppui, eipä kukaan jäänyt kaipaamaan.

Käänsin lisää kiviä ja kantoja, liiketoiminta jatkui kesään saakka noin sadan euron liikevaihdolla kuukaudessa.
Tuli elettyä lainarahalla, maksettua auton kulut lainarahalla (kunnes autonkin palautin, peruen rahoituksen josta autoliike halusi kyllä oman korvauksensa) jne.

Tuona Kesänä luovutin. Ilmoitin vakuutusyhtiöön että yelin voi laittaa ulosottoon. Joka johti siihen että annoin kaiken mennä ulosottoon. Se olisi pitänyt tehdä jo silloin jouluna.

Nyt muutama vuosi eteenpäin vuonna 2015, olen ollut töissä ja maksanut ulosottoa. Velat kasvavat korkoa korolle eikä velka pääse lyhentymään kun kuukaudessa jonon päällimmäiseksi tulevat elatusmaksut. Huonoina kuukausina se mitä maksan ulosottoon, ei suoritus riitä edes elatusmaksujen määrään. Edelleen kädestä suuhun eläen.

Silloin tällöin teen loton ja toivon voittavani edes velkojen verran jotta tämä jokapäiväinen ahdistus loppuisi.

Velkaneuvontaa olen miettinyt, tapauksessani ei varmaankaan olisi muuta vaihtoehtoa kuin velkajärjestely. Sekin ahdistaa, enkä ole neuvontaan hakeutunut.

Olen myös miettinyt auttaisiko vuoden parin koulutus duunarityyppiseen työhön, jossa olisi nyt töitä ja mahdollisesti talouden osoittaessa elpymisen merkkejä saisi ylitöitäkin tehdä. Se on jäänyt ajatuksen tasolle kun tuo ajatuskin taitaa olla liian hyvää ollakseen totta.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenfirma

      Mulla oli vähän vastaavanlainen,oli toimeksiantaja ja perustin yrityksen. Sitten se projekti loppui enäuusia toimeksiantajia löytänyt. Lisäksiolinomainen josta mun piti pitäähuolta. Tein viisaan päätöksen,lopetin yritykseni ja menin työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi. Kaipa siinä oli muutaman kk karensi muta huonommin olisi mennyt jos olisin epätoivoisesti yrittänyt pitää firmaa pystyssä. Aloittaja varmaan saa ulosottovelat maksettu pikku hiljaa, ja aina voi todeta että on jotain oppinut matkalla. Ehkä olis ihan hyvä kouluttautua uuteen ammattiin,toisaalta on aika vähän varmoja ammattialoja enää,paitsi ehkä lääkäri ja lakimies.

    • elenai

      helppo lainat antaa lainaa halpaa ja edullista kaikille jotka ovat financial stressi erittäin alhainen korkotaso 3 %, jos kiinnostaa ota yhteyttä meihin sähköpostitse ([email protected]), ja täyttää lyhyellä alla oleva lomake
      Koko nimi:
      Lainan koko:
      Kesto:
      Kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      314
      2891
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2213
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1551
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe