Valoisa pyörä näkyy hyvin

Työmatkapyöräilijä

On aika taas muistuttaa pyöräilijöitä tärkeästä asiasta. On aika kaivaa valot kesän jälkeen hyllyjen perukoilta. Pimeä polkupyörä yllättää. Illat pimenee nopeasti. Kello 21.15 on jo pimeää. Olin kävelemässä ja ihmettelin kun kuului metallista räminää. Räminän syy oli polkupyörä, joka ilmestyi pimeästä yllättäen. Ei ollut pyörässä valoja. Poliisi voi kirjoittaa valottomalle pyöräilijälle sakot.

18

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lt145

      No itse tuli hommattua reelight city jo viimesyksynä, enkä ole ottanut sitä sen jälkeen pyörästä irti. Ihan hyvä huomiovalona olisi vain pitänt ostaa settinä myös se takavalo.
      https://www.youtube.com/watch?v=XRkJmoni0CQ

    • 7-4

      Kyllä ja sopisi autoilijoidenkin laittaa valonsa kuntoon. Päivästä riippuen näen vilkkaalla ohitustiellä että jopa joka viidennessä henkilö- tai pakettiautossa on jokin valo rikki. Monissa vanhoissa autoissa ei toimi valot lainkaan. Uusissa taas ajovalo-automatiikka pitää valot pimeinä hyvinkin pimeällä.

      Mopoista suurimmassa osassa on nykymyodin mukaisesti kytkin jolla saadaan koko mopo pimeäksi.

    • 7-4

      Nykyään on laillista että pyörä on valoton jos pyöräilijä käyttää esim otsavalaisinta.

      Se on erittäin huono asia koska otsavalaisimesta ei voi päätellä pyörän suuntaa ja vauhtia koska valo vaihtaa suuntaa pyöräilijän käännellessä päätä. Pahimmillaan valo ei näy lainkaan pyörän kulkusuuntaan.

      • häikäisymahdollisuus

        Juu, samaa mieltä olen. Toinen asia on että otsavalaisin tai muu kypärään kiinnitetty valaisin saattaa myös herkemmin häikäistä vastaantulevia pään liikkeistä johtuen.


    • Valaistunutfillaristi

      Ihan totta. Olenbitsebaktiivipyöräilijä ja toivon samaa. Talvella noin usein täyspimeitäbja jopa heijastmettomia vanhoja hyrysysyjä liikenteessä, eibpuhettakaan talvirenkaista ja parhailla vielä muksu takapenkillä.

      Toinen ongelmatæpausp, yhä yleisempi, on superkirkas halogeeni joka on suunnattu SUORAAN eteenpäin. Häiritsee jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja vaikeuttaa etäisyyden arviointia.

      Suorastaan vähemmistönä - talvellakin - on ne joilla on asianmukaiset heijastimet, sopivan kirkas kiinteä valo eteen ja taakse. Niinkuin laissa käsketään. Ei vilkkuvaloja. Oikeasti, niitä pattereita saa kaupasta ja kiinteälläkin valolla ajaa kolmilla pattereilla talven yli. Vastuu väistämisestö saattaa olla autolla, mutta tehdään se helpoksi.

      • opitikko

        kiinteä valo eteen ja taakse. Niinkuin laissa käsketään.

        Näytä mulle se laki joka polkupyörän takavalon määrää pakolliseksi.
        Takana ei tarvi olla kuin heijastin,
        jos autoilija ei näe niin optikko auttaa.


      • Heze69

        -eihän se takavalo ole pakollinen, mutta suotava kylläkin
        -aina pyöräilijä näkyy paremmin jos on valo takanakin verrattuna pelkkään "kissansilmään" eli heijastimeen -ei sitä näkyvyyttä ole koskaan liikaa vaikka täällä joka välissä optikkoa tarjotaankin! ;-)
        -itse kun fillaroin -tosin myös autoilen, niin tiedän mistä puhun- niin yllä kun allakin on kaikki mahdolliset lisä/turvavarusteet näkyvyyden optimoimiseksi: napadynamo etu- & takavalot parkkitoiminnolla ja hämäräkytkimellä, ladattava led-tehovalaisin, pinnaheijastimet, heijastinliivi ja luonnollisesti jokakelin asustus yllä/alla -että joka joka väittää ettei tätä pyöräilijää näe niin puhuu kyllä palturia!


      • jelupis
        Heze69 kirjoitti:

        -eihän se takavalo ole pakollinen, mutta suotava kylläkin
        -aina pyöräilijä näkyy paremmin jos on valo takanakin verrattuna pelkkään "kissansilmään" eli heijastimeen -ei sitä näkyvyyttä ole koskaan liikaa vaikka täällä joka välissä optikkoa tarjotaankin! ;-)
        -itse kun fillaroin -tosin myös autoilen, niin tiedän mistä puhun- niin yllä kun allakin on kaikki mahdolliset lisä/turvavarusteet näkyvyyden optimoimiseksi: napadynamo etu- & takavalot parkkitoiminnolla ja hämäräkytkimellä, ladattava led-tehovalaisin, pinnaheijastimet, heijastinliivi ja luonnollisesti jokakelin asustus yllä/alla -että joka joka väittää ettei tätä pyöräilijää näe niin puhuu kyllä palturia!

        hommaa pinnavalot,ovat nykymuotia
        valonkuvio vaihtuu koko ajan ja kuusi patteria.
        jeeh


      • lisääpattereitavai
        jelupis kirjoitti:

        hommaa pinnavalot,ovat nykymuotia
        valonkuvio vaihtuu koko ajan ja kuusi patteria.
        jeeh

        pinnavalot ei näy taaksepäin tai eteenpäin.

        itsellä on heijastinraita ulkorenkaiden pinnassa, toimii ilman pattereita ja heijastaa hyvin.


      • Heze69
        lisääpattereitavai kirjoitti:

        pinnavalot ei näy taaksepäin tai eteenpäin.

        itsellä on heijastinraita ulkorenkaiden pinnassa, toimii ilman pattereita ja heijastaa hyvin.

        minulla on myös heijastinraidat talvirenkaissa ja luonnollisesti 3M pinnaheijastimet (12 kpl/vanne) sen normi perinteisen keltaisen pinnoihin tulevan heijastimen lisäksi -ai niin ja luonnollisesti myös venttiilinhattu led-valo, joka palaa/vilkkuu kun ratas pyörii... ;-)


      • maajaskis
        lisääpattereitavai kirjoitti:

        pinnavalot ei näy taaksepäin tai eteenpäin.

        itsellä on heijastinraita ulkorenkaiden pinnassa, toimii ilman pattereita ja heijastaa hyvin.

        pinnavalot näkyy sekä eteen että taakse.


    • 1vaihde28tuumaa

      Hyviä kommentteja. Itse vaihdoin juuri paristot pyörän valaisimeen ja kirkastui kovasti, ehkä liikaakin, mutta siitä selviää, kun suuntaa sen alemmas. Valottomat pyöräilijät eivät taida käsittää sitä, että vaikka katuvalaistus riittäisi heidän näkemiseensä, se ei riitä heidän näkymiseensä. Valovilinästä erottuu parhaiten, kun itselläkin on se (lakisääteinenkin) valaisin. Ja autoilijat (ulkomaalaiset?) saisivat tajuta käyttää AJOvaloja, ei parkkivaloja, jotta heijastimet heijastaisivat.

    • Napadynamo

      Nykypyörissä on napadynamo ja kiinteä valo, joka syttyy valokennon kertoessa ettei valo ulkona riitä. Itse ei tarvitse tehdä mitään, jos ei ole tarkoituksella sammuttanut valoa kokonaan. Dynamo riittää antamaan virtaa aika lyysariin, joten suunnataan se heti aluksi oikein. Autoilijaparkoja pitää säästää liialta häikäisyltä.

    • junnu671

      Valottomat pyöräilijät osoittaa mieltää ajamalla kohti jos pyörässä on valot,en ymmärrä mitä niitten päässä oikein liikkuu tai ei varmaan mitään.

      • niinpäpniin

        kumma jutti mutta valolliset autoilijat tekevät ihan samaa. yrittävät ajaa päälle.

        pyöräni valoissa korkein teho on 750 lumenea. useimmiten käytän neljäsosatehoa, joka on sopiva kaupungissa koska ei häikäise. mitä isompaa tehoa käytän, sen huonommin minua väistetään. minut yleensä nähdään, mutta minua ei väistetä.

        ilman valoja kaikki eivät näe minua joten joudun väistämään väistämisvelvollisia jotka eivät näe minua, mutta autoilijat jotka näkevät minut väistävät minua lähes aina.

        mitä vittua?

        valottomat pyöräilijät tuntuvat olevan liikkeellä sillä mielellä että ovat jalankulkijoita. eivät edes yritä noudattaa sääntöjä.


    • sopivan.tehokas

      Pyörän valon pääasiallinen tarkoitus on tehdä pyöräilijä näkyväksi eikä valaista tietä.

      Valo ei siis saa olla liian kirkas, muttei liian himmeäkään. Lampun ei siis tarvitse olla supertehokas muita häiritsevä valo.

      Vilkkuvaa valoa ei suositella, sillä vilkkuva valo liikenteessä yleensä varoittaa vaarasta.

      • 37män

        Voi, voi. Etpä taida olla pyöräilijä. Jopa asutuskusten valaistuilla väylillä on pimeitä kohtia. tummissa vaatteissa kävelevien näkeminen on myös hankalaa ja vain kunnon valo aiheuttaa vastaheijastuksia. Laittakaa siis heijastimet alas, jotta pyörin valoja ei tarvitse suunnata ylös, Siis kunnon valot pyöriin.


    • Aurajuusto

      Takavalo kannattaa olla pyörässä aina jos vähänkin hämärää. Mulla on takavalo, jossa on johdon päässä akku, joka on pyörälaukussa. Kerran ihmettelin suojatiellä kun auto tuli melkein kylkeen. Totesin että akussa oleva kytkin oli tavaroiden joukossa kääntynyt off asentoon eikä takavaloni palanut. Pelkkä takaheijastin ei auttanut, koska auto tuli samasta suunnasta kuin minäkin eli valonsa eivät osoittaneet minua kohti. Muuten on joka kerta pyörälenkin päättyessä valo palanut eikä ole ollut ongelmia oman näkyvyyden kanssa. Poistin akusta kytkimen jotta olisi luotettavampi, sama se on ilmankin kun kuitenkin latausta varten irroitan johdon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe