Nukahtamislääkkeiden hyvät puolet

rakastannukkumista

Kun jää työttömäksi/eläkkeelle, ei elämässä oikein riitä mielekästä tekemistä. Paljon huoliakin voi olla mieltä painamassa. Meillä aloin ensin käyttää nukahtamislääkkeitä ja sitten mieskin. Perherauha on taattu kun molemmat mennään ajoissa nukkumaan (ennen mies saattoi huudattaa televisiota yötä myöten ja kaljoitella) ja oli pahalla tuulella. Nyt on rauha maassa. Ei olla riidelty koko kesänä kertaakaan! Kuinka yleistä mahtaa olla unilääkkeiden jatkuva käyttö? Kertokaas. Olen käyttänyt jo monta vuotta samaa lääkettä, mutta nyt jostain syystä ei tuttu lääkäri sitä enää suostu määräämään. Vaikka hän tuntee minut jo kymmenen vuoden ajalta-ja olen täysin terve ja haluan vain nukkua öisin- enkä kukkua....

45

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirtsa_

      Jos lääkärisi pelkää että sulle tulee toleranssin kasvu ja riippuvuus siihen unilääkkeeseen. Onko annostus pysynyt samana eli olet saanut samalla annostuksella saman tehon kuin ennenkin vai oletko joutunut lisäämään annostusta? Mikset pyydä lääkäriltäsi Mirtazapinia? Se on mielialalääke mutta käytetään pieninä annoksina unta antamaan.
      Otan joskus tarvittaessa 1/4 tai 1/3 tablettia ja hyvin toimii. Se unettaakin juuri pieninä siruina eikä siihen tule riippuvuutta. Lääkkeen vahvuus on 15mg.

      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14822&d=3098110&i=ORION PHARMA_MIRTAZAPIN ORION_MIRTAZAPIN ORION tabletti, kalvopäällysteinen 15 mg, 30 mg, 45 mg

      • neuvonvaan

        Tuohon Mirtazapiiniin liittyy todella usein hirveä painonnousu. Olen nähnyt läheltä monen kohdalla, että ruokahalu kasvaa äärettömäksi ja lihoo kymmeniä kiloja. Yksi läheinen luopui juuri painonnousun vuoksi ko lääkkeestä ja on saanut painoa alas jo toistakymmentä kiloa. Kannattaa harkita mitä lääkettä voi ottaa.


      • Mirtsa_

        Kuinka paljon se sun läheisesi oikein veti sitä Mirtatsapiiniä? Mä otan ihan satunnaisesti yhden kolmasosapillerin tai yhden neljäsosapillerin 15 mg -vahvuisesta kuten jo aiemmin laitoin viestiini. Ei voi lihoa kymmeniä kiloja kukaan ainakaan Mirtatsapiinin takia jos syö yhteensä korkeintaan 2 kokonaista pilleriä vuodessa. Multa jää aina aika paljon vanhentumaan ja palautan apteekikiin loput juuri sen pienen annostuksen takia. Se kyllä nukuttaa niin paljon, että nyt kun olen ollut sairaana, niin olen ottanut parina iltana pienen sirun ja unta on piisannut 12-14 tuntia yhteenmenoon, tietenkin vessassa olen käynyt välillä. Mutta se täytyy ottaa siten, että on varautunut pitkiin uniin. Valvoin nimittäin varmaan aamu 7:ään ennen kuin sairastuin ja sitten päätin ottaa pikku muruset.


    • NäinMenee

      Melatoniini toimii itselläni ihan hyvin. Mutta totuushan on, että tasapainoinen mieli, liikunta ja elämä ovat paras tae hyvälle unelle. Tiedän, että kuulostaa kliseeltä, eikä itseltänikään aina onnistu. Stressaan ja poltan itseäni loppuun, mutta pyrin kuitenkin muistuttamaan itseäni noista asioista ja elämään sen mukaan. Välillä menee hyvin, välillä huonommin, mutta opittuani nuo asiat, ei läheskään niin huonosti kuin joskus aikoinaan elämässäni.

      • Mirtsa_

        Tuo Mirtatzapin ei ole mikään bentso eikä aiheuta riippuvuutta ja toimii todella pienillä annoksilla kuten jo aiemmin mainitsin. Siis murusia tabletista otan. Sain joskus miniältäni kokeeksi pari tablettia, enkä uskonut että jokin pieni murunen voisi auttaaa, mutta niin vain on että kyllä tehoaa!


      • Mirtazapin_vieroitus
        Mirtsa_ kirjoitti:

        Tuo Mirtatzapin ei ole mikään bentso eikä aiheuta riippuvuutta ja toimii todella pienillä annoksilla kuten jo aiemmin mainitsin. Siis murusia tabletista otan. Sain joskus miniältäni kokeeksi pari tablettia, enkä uskonut että jokin pieni murunen voisi auttaaa, mutta niin vain on että kyllä tehoaa!

        Mirtazapinia määrätty parantamaan unta. Olen tiputtanut lääkityksen 7,5 mg:sta puoleen ja nyt tuntuu, että uniin on tullut painajaisia. Nukun 10 tuntia 2-3 heräämisellä ja olen aamulla vielä uninen. Ajattelin, että lääkkeen puolittaminen piristäisi aamuja ja mahdollisesti lyhentäisi unia, mutta ei. Uniin on tullut levottomuutta, painajaismaisia unia, mistä herään. Ja uni jää ikään kuin päälle valvetilassa. Jatkan mielessäni typerää unta, vaikka haluaisin vain unohtaa tyhmän unen ja jatkaa nukkumista. Ovatko nämä vieroitusoireita? Olen harkinnut koko lääkkeestä luopumista. Mitäköhän se tekee unille? Ja pitkäänkö mahdollisesti saan kärsiä vieroituksesta?


      • Poiuytrewqa

        Olin syönyt Mirtazapiinia 7,5mg jo yhdeksän vuotta, kunnes työterveyslääkärini marraskuun lopussa käski lopettaa sen seinään. Oloni oli kamala. Aluksi en edes tajunnut, mikä minulla on. Sitten vasta päähäni pälkähti, voisiko kyse olla vieroitusoireista. Netistä luettuani silmäni avautuivat. Lääkäri ei varoittanut yhtään mitään. Oksetti, pyörrytti, ahdisti koko sisintääni ja jäseniäni poltti, kuume nousi aina illalla jne. En ole koskaan kokenut vastaavaa. Pahana se kesti vajaat kaksi viikkoa, lievempänä vajaa kaksi kuukautta. Tämän jälkeen luottamukseni lääkäreihin romuttui. Englanninkielisillä sivuilla löytyy paljon tietoa esim. googlettamLla hakusanalla mirtazapine withdrawal


    • Saatanan.sairaat

      Mihin muuhun kuin nopeutettuun helvettiin työtön tai eläkeläinen tarvitsee unilääkkeitä!
      Täytyy olla vialla päästään muutenkin.
      Työttömänä ja eläkeläisenä ei ole stressiä. On aikaa ja vain AIKAA. Nukkua silloin kun nukuttaa, herätä kun herää ja valvoa milloin vain.

      • TohtoriTäsä

        Ongelmaksi muodostuukin se, kun ei uni tule VAIKKA nukuttaa. "Työttömänä ja eläkeläisenä ei ole stressiä" En kyllä ole kumpaakan noista, mutta et ehkä kumminkaan taida ymmärtää, mitä tuolla stressillä ihan oikeasti tarkoitetaan.


      • 34v_kolmivuorotyötä

        Kokeiltu on. Ei tule uni ilman nukahtamislääkettä, vaikka kuinka nukuttaa. Ilman lääkettä olisin varmaan jo 20 vuotta sitten vetänyt itseni hirteen.
        Pärjään edelleen puolikaspillerillä. Sillä nukun sen viitisen tuntia, kunnes kusihätä herättää. Sen jälkeen ei uni tule uudestaan. Yleensä väkisinmakaan silti jonkin aikaa. Joskus harvoin otan neljäsosapillerin tai puolikkaankin kusellakäynnin jälkeen ja nukun sillä max. 3 tuntia lisää.
        Melatoniini yksinään ei tuo unta, mutta saattaa vähän parantaa unen laatua. Pilleriunihan ei ole oikeaa unta vaan pakolla aikaansaatua täyspimeyttä. Joskus näen vähän aikaa unta juuri ennen kusiherätystä. Sekin pahaa unta. Näin on mennyt jo yli 20 vuotta ja menee loppuun asti.
        Kuulin juuri farmaseutilta, että pitkäaikainen nukahtamislääkkeen käyttö heikentää muistia. Näinpä sekin sai selityksen. On siis valittava joko dementia tai köyhän kiikku. Se yksinaruinen...


    • vaikea_nukahtaa

      Minulle lääkääri sanoi, että nukahtamislääkkeiden ja muiden bentsojen kielteiset puolet tulevat esiin vasta kun on yli 70-vuotias ja sekin on hyvin yksilökohtaista.

      Minulla univaikeudet kroonistuivat useita vuosia sitten ja käytän nukahtamislääkettä säännöllisesti. Teho vain alkanut viime aikoina hiipua, sitten täytyy vaihtaa merkkiä.

    • En oikein minäkään ymmärrä miksi käytät pillereitä jos kerta ei ole pakko olla skarppina aamulla? Kaikki ne sisältää jotain riippuvuutta aiheuttavaa, jopa niin vaarattomiksi kehutut nukahtamislääkkeet. Melatoniini taas on melko tehoton, ja suuremman määrän vaikutusta kehoon ei ole tutkittu.
      Olen nukahtamispillereitä joskus kokeillut. Uni ei ole samanlaista, ei niin hyvänlaatuista kuin jos se tulee omin voimin. Ja ite olen aamulla vielä tokkurainen, en ihan skarppina.
      Laita elämäsi kuntoon! Rupea liikkumaan ja täytä päivää kaikenlaisella kivalla. Usko lääkäriäsi.

      • vaikea_nukahtaa

        No tietenkin siksi, koska herään työhön aikaisin aamulla.

        Ja mitä helvetin väliä riippuvuudella on tässä iässä?


      • Valvovain

        Lääkeriippuvuudella on aina väliä. Nukahtamislääkkeitä ei suositella jatkuvaan käyttöön, ainoastaan tilapäiseen.


      • vaikea_nukahtaa kirjoitti:

        No tietenkin siksi, koska herään työhön aikaisin aamulla.

        Ja mitä helvetin väliä riippuvuudella on tässä iässä?

        Aloittaja kirjoitti "Kun jää työttömäksi/eläkkeelle, ei elämässä oikein riitä mielekästä tekemistä."
        Olen samalla linja Valvovain-nikin kanssa. Riippuvuudella on väliä. Pidemmän päälle se käy kroppaan, eikä ole enää kaveri vaan vihollinen. Sillä on sekä sosiaalisia että fyysyisiä vaikutuksia. Lisäksi se on hiidenkirnu, mitä kauemmin käytät, sitä vähemmän lääke tehoaa, ja joudut aina vaan suurentamaan annosta.
        Eikö olisi kivaa kun sulla olisi itelläs hallinta omasta elämästäsi? Eikä lääkkeillä?
        Mulla on ollut unettomuusjaksoja. Stressi sen aiheuttaa, ja kun stressi menee pois, vaiva saattaa jäädä. Olen laittanut itseäni unikouluun joka kerta. Samaan aikaan nukkumaan, ei nousta sängystä kuin korkeintaan vessaan, lukea saa jos alkaa paniikki iskeä ettei tästä mitään tuu. Ja aina samaan aikaan ylös vaikka väsyttäisikin. Kaikki pienet niksit käyttöön, liikuntaa, ei sokeria eikä alkoholia, kunnon hiljentyminen ennen petiin menoa. Mankeloidut lakanat on muuten ihan käypä konsti myös :)) Viikko voi mennä, mutta sitten alkaa tepsiä.
        Tosin vuorotyöstä mulla ei ole kokemuksia.


      • luonnonkeinoin
        vaikea_nukahtaa kirjoitti:

        No tietenkin siksi, koska herään työhön aikaisin aamulla.

        Ja mitä helvetin väliä riippuvuudella on tässä iässä?

        kuuskymppisellä on hyvinkin vielä 40 vuotta jäljellä, eli on väliä


      • luonnonkeinoin kirjoitti:

        kuuskymppisellä on hyvinkin vielä 40 vuotta jäljellä, eli on väliä

        Nii, ja viiskymppisellä yhtä paljon :)) ei kyllä paljon enempääkään... Mä en usko ainakaan.


      • TehoaaEiTehoaa

        Melatoniini auttaa ainakin minua, täysin yksi lysti kutsuuko joku sitä Placeboksi tai tehottomaksi. Mikä yhdellä tehoaa, ei täysin välttämättä tehoa toisella. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tehoaisi ylipäätään. Itse en ole millekkään lääkkeelle allerginen, toinen taas voi jopa kuolla siihen samaan lääkkeeseen. Tällä planeetalla löytyy enemmän, kuin vain yksi ihmisen fysiologia, emme ole toistemme täysin tarkkoja kopioita.


      • vaikea_nukahtaa

        En oikein ymmärrä tätä moralisointia. Käytän nukahtamislääkettä varmaan loppuikäni. Toivottavasti en elä satavuotiaaksi, noin 75 on maksimi.

        Olen luonteeltani hyvin aktiivinen ja toimelias enkä välittäisi työelämän jälkeisestä elämästä lainkaan. No kukaan ei pakota minua jäämään vanhuuseläkkeelle ja onhan sitä paitsi harrastuksia, joita voi harrastaa sekä nyt että eläkkeelle jäännin jälkeen. Mutta kun vanhenee, niin mitä jää jäljelle? Ei yli 75-vuotiaan kroppa kestä enää sitä mitä 10 vuotta nuoremman (eikä tämänikäisenkään kroppa sitä, mitä 20 vuotta aiemmin).

        No, nyt mentiin sivuun nukahtamislääkkeistä. Mielestäni mikä tahansa lääke on vain apukeino selviytyä, elämä on ihan muualla kuin lääkkeissä eikä niitä edes jatkuvasti ajattele. Lääkettä otetaan, jos on tarvis, ei elämä pyöri lääkkeiden ympärillä.


      • vaikea_nukahtaa
        hmp.f kirjoitti:

        Aloittaja kirjoitti "Kun jää työttömäksi/eläkkeelle, ei elämässä oikein riitä mielekästä tekemistä."
        Olen samalla linja Valvovain-nikin kanssa. Riippuvuudella on väliä. Pidemmän päälle se käy kroppaan, eikä ole enää kaveri vaan vihollinen. Sillä on sekä sosiaalisia että fyysyisiä vaikutuksia. Lisäksi se on hiidenkirnu, mitä kauemmin käytät, sitä vähemmän lääke tehoaa, ja joudut aina vaan suurentamaan annosta.
        Eikö olisi kivaa kun sulla olisi itelläs hallinta omasta elämästäsi? Eikä lääkkeillä?
        Mulla on ollut unettomuusjaksoja. Stressi sen aiheuttaa, ja kun stressi menee pois, vaiva saattaa jäädä. Olen laittanut itseäni unikouluun joka kerta. Samaan aikaan nukkumaan, ei nousta sängystä kuin korkeintaan vessaan, lukea saa jos alkaa paniikki iskeä ettei tästä mitään tuu. Ja aina samaan aikaan ylös vaikka väsyttäisikin. Kaikki pienet niksit käyttöön, liikuntaa, ei sokeria eikä alkoholia, kunnon hiljentyminen ennen petiin menoa. Mankeloidut lakanat on muuten ihan käypä konsti myös :)) Viikko voi mennä, mutta sitten alkaa tepsiä.
        Tosin vuorotyöstä mulla ei ole kokemuksia.

        Minulla on hallinta omasta elämästäni. Jos en ottaisi lääkettä joka auttaa nukahtamaan, niin tulisi sellaisia haittavaikutuksia, että hallinta menisi. Jos en saa vähintään 5 mutta mieluummin useampi tunti unta öisin, tulen zombiksi ja se alkaa näkyä loppuviikosta.

        En polta tupakkaa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun sen mitä terveys vaatii. Pienen herkun sallin viikonlopulla, siis jossa on sokeria. Työpäivinä aina herätys aina samaan aikaan. Melatoniinilla, siis reseptillä saatavalla ei ollut tehoa.

        Luotan kyllä enempi monivuotiseen lääkäriini kuin tämän palstan terveyspoliiseihin. Niin, ja itseeni luonnollisesti vielä enempi.


      • vaikea_nukahtaa kirjoitti:

        Minulla on hallinta omasta elämästäni. Jos en ottaisi lääkettä joka auttaa nukahtamaan, niin tulisi sellaisia haittavaikutuksia, että hallinta menisi. Jos en saa vähintään 5 mutta mieluummin useampi tunti unta öisin, tulen zombiksi ja se alkaa näkyä loppuviikosta.

        En polta tupakkaa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun sen mitä terveys vaatii. Pienen herkun sallin viikonlopulla, siis jossa on sokeria. Työpäivinä aina herätys aina samaan aikaan. Melatoniinilla, siis reseptillä saatavalla ei ollut tehoa.

        Luotan kyllä enempi monivuotiseen lääkäriini kuin tämän palstan terveyspoliiseihin. Niin, ja itseeni luonnollisesti vielä enempi.

        Tämä keskustelu on hyvin hämmentävä, puhunko aloittajan kanssa vai en? Vastaat niin kuin olisit aloituksen tekijä, mutta kirjoitukset menee pahasti ristiin.
        Joka tapauksessa. Teet tietty niin kuin itse parhaaksi katsot, se on sinun elämäsi. Sen olen vaan karvaasti saanut todeta, että riippuvuus on just sitä, pelkkä riippuvuus, ja vaikka sinä teet päätökset, se koskettaa kaikkia sun ympärillä.
        Jos se on moralisointia kun ei ole jonkun kanssa samaa mieltä, niin olkoon tämä sitä.


      • vaikea_nukahtaa
        hmp.f kirjoitti:

        Tämä keskustelu on hyvin hämmentävä, puhunko aloittajan kanssa vai en? Vastaat niin kuin olisit aloituksen tekijä, mutta kirjoitukset menee pahasti ristiin.
        Joka tapauksessa. Teet tietty niin kuin itse parhaaksi katsot, se on sinun elämäsi. Sen olen vaan karvaasti saanut todeta, että riippuvuus on just sitä, pelkkä riippuvuus, ja vaikka sinä teet päätökset, se koskettaa kaikkia sun ympärillä.
        Jos se on moralisointia kun ei ole jonkun kanssa samaa mieltä, niin olkoon tämä sitä.

        En ole aloituksen tekijä, eiköhän se käy selväksi teksteistäni. Sitä paitsi hän kirjoittaa aivan eri nimimerkillä.

        En tiedä, ketä muita "minun ympärilläni" päätökseni mukamas koskettavat? Mutta ehkäpä tämä oli vain uusi veto keskusteluun: kun lääkkeistä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia minulle, niin otetaan moralisointiin uusi pointti. Seuraavaksi tulee arvatenkin Hitler- tai kateuskortti.

        Mitä väliä. Osallistuin keskusteluun alun perin siksi, koska halusin tuoda esiin sen, että lääkkeiden vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä ja on perusteita käyttää lääkkeitä hallitusti. Jotta joku muu, joka kenties tuntee syyllisyyttä lääkkeiden käytöstä, ei sitä turhaan tuntisi. Syyllisyys ylipäätään on tarpeetonta, jos nyt ei ole tehnyt murhaa tai vastaavaa.


    • vain-tarvittaessa-saa-

      käyttää uni ja nukahtamislääkkeitä, ei kannata käyttää vakituisesti,


      -
      Nukahtamisläkkeissä on myös vaaransa,
      jatkuvassa köytössä niissä on haittavaikuttuksia,
      -- ajatus alkaa päivällä harhaileen, liikenteessä ei ole yhtä tarkaavainen kuin ilman kyseisiä lääkitystä, vaikka ehkä purkin kyljessä ei ole varotusta,
      naaman ulkonäkö muuttuu,
      naama tulee kärsivän näköseksi ja äreän-näköseksi, vaikka ei olekkaan äreä,
      käsiala alkaa kummasti vaikeutua kirjoittaessaan vaikka nimensä johonki asia paperiin,
      alkaa nähdä paljon unia,
      itse näin aina ihania seikkailu unia, aivan kuin olisin ollu elokuvissa,
      joskus sanoin puolisolleni, on ihana mennä nukkumaan ja kattelemaan ihania unia tai jännittäviä unia kuin elokuvua,
      se oli todella mielenkiintoista aikaa,
      unet oli aina ihania, ihmeen mielenkiintoisa, ei olisi halunnu herätä enää koskaan todelisuuteen,
      tämä kaikki on totta,
      on omakohtaista kokemusta vuosien varrelta,
      nykyään en käytä minkäälaisia nukahtamis pillereitä noitten haittavaikutusten takia,
      nykyään saan unen normaalisti,
      nukun jokseenki normaalin yöunet, parikertaa herään wc reisuulle,
      nukahdan jälleen
      jos en enää pääse uneen ,
      menen siivoaamaan vaikka wc:n
      sitten taas nukkumaan ja uni maistuu jälleen,

      • 34v_kolmivuorotyötä

        Minulla jokseenkin kaikki mainitsemasi asiat juuri päinvastoin.


      • konkariesh

        Ihmiset kokevat hyvin yksilöllisesti uni/nukahtamislääkkeiden sivuvaikutukset samoin kuin muidenkin lääkkeiden. Osa ei koe mitään epämiellyttävää, osalla voi olla sinun kokemiasi sivuvaikutuksia. Yleensä löytyy sopiva annos ja lääke kokeilun kautta.
        Uni ja lepo ovat erittäin tärkeitä ihmisen kokonaisterveydelle. Unettomuudella on paljon huonoja vaikutuksia terveydelle.


      • vaikea_nukahtaa

        Minulla ei ole mitään noista mainituista haittavaikutuksista.

        On pakko nukkua muutama tunti yössä, jotta herää aamulla töihin. Myös lomalla on nukuttava. Nukkunut ihminen on terveempi ja virkeämpi kuin jos jää joka yö useita tunteja univajetta.


    • att2

      Olen jäyttänyt monta vuotta (8) hyvin toimii, voin olla myös ottamatta en ole mistään riippuvainen. Kerran oli kyllä vaikeuksia kun asun Ruotsissa niin käytin nuuskaa monia vuosia siitä eroon pääseminen ei ollut helppoa piti polttaa vähän tupakkaa niin pääsin eroon, jos tänään ottaisin nuuskaa olisi varma pyörtyminen.

      En ole huomannut mitään muuta sivu vaikutusta lääkkeestäni kuin maku suussa aamulla kahvin jälkeen on pois lääke on imovane.

    • Ei sovi nukahtamislääkkeet eikä mitkään unilääkkeet.
      On koko päivän ihan muissa maailmoissa.
      Kolmivuorotyössä yövuoroviikolla nukuin päivällä 4-6 tuntia ja kun miulle määrättiin nukahtamislääke niin en nukkunut sitä kuutta tuntia enemää, jos otin sen nukahtamislääkkeen myöhemmin niin koko seuraavan yö olin ihan sekaisin.
      Koneiden kanssa töitä tehdessä olin silloin tosi vaarallinen. Läheltä piti tilanteita oli usein.
      Nyt osasairaselläkkeellä monesta eri syystä olen ja osan saan liitolta. Ei tarvi taistella nukkumisen kanssa.
      Käyn nukkumaan aikaisin ja herään aikaisin. Rytmi on hyvä minulle sopiva.
      Toisinaan tulee tilanteita etten saa nukuttua kunnolla mutten ole niin kauan ollut unetta että siitä häiriötä olisi.
      Olen muutenkin sellainen että kun kun viikonkin nukun hyvin niin tulee yksi yö jolloin se uni ei ole niin vahvaa.
      Kaikille ei sovi mikään. Jopa melatoniini tekee seuraavastta päivästä oudon.
      Olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen. jos olisin ollut ihminen jonka on helppo olla uni / nukahtamislääkkeiden jälkeisenä päivänä, niin ehkä olisin niihin koukussa vieläkin. Kuka tietää.

      • vm-mitä

        Koskas sinä Tulisilla olet pois töistä jäänyt? Etkö ole aika nuori vielä?


      • Nuori ja nuori :D
        Mieleltäni olen nuori. Ja varmasti olen myös nuori jos vertaa naapurin emäntään 91v
        Mutta kyllä olen paljon lähempänä 60V Kun 50v.
        Tehdas työ vei kropan niin huonoon kuntoon etten kyennyt sitä enää tekemään eikä siellä ollut antaa sopivaa työtä. Joten olen puoliksi eläkkeellä ja puoliksi työtön.


    • Veteen piirretty viiva...nukahdatko alkoholin vai nukahtamislääkkeen voimalla. Ei se viinakaan ole hyvä ratkaisu...heikentää unen laatua ja pissalle kesken unien.
      Eiköhän se ole jokaisen oma valinta mistä univaikeuteensa helpotusta hakee. Kaikki eivät sairauden vuoksi voi mennä iltalenkille! Ei ole hääviä pyöriä yöllä unettomana - silloin pienetkin vaikeudet tuntuvat suurilta ja stressi kasvaessaan aiheuttaa monenlaisia fyysisiäkin vaivoja. Kaikkien ei ole helppoa hakeutua harrastuspiireihin, ellei aiemminkaan elämässä ole sillä tapaa "sosiaalinen" ollut.
      Aloittaja kertoi kotirauhan palautuneen - eikös se ole oikein hyvä asia?
      Viina taas usein aiheuttaa kotirauhattomuutta...
      Mielialalääkkeet eivät sovi monen muun lääkkeen kanssa ja minullakin lähipiirissä turvonneita lääkkeeseen "langenneita". En mistään hinnasta koskaan moisia käyttäisi. Selkäkipuuni päivystävä virolainen lääkäri Acutassa ehdotti mielialalääkettä...kieltäydyin kohteliaasti. Haluan kivun syytä hoidettavan - en kipukynnystä nostettavan. Panacod oli seuraava ehdotuksensa - sen hyväksyin. En kuitenkaan ole sitäkään käyttänyt, kun säryn syy viimein selvisi ja hieronta auttoi.

      Itselläni tylsä telkkariohjelma nollaa niin, että nukahdan helposti...tosin teeveen pitää olla nukahdettuani edelleen auki ja ääntä ihan vähän. Miehen sulkiessa tv:n - herään oitis. Hän käyttää korvatulppia öisin, joten pikkuääni ei häntä häiritse.
      Kirjan lukeminen ei toimi - valvon hyvän kirjan ääressä helposti koko yön :)

    • Sairastalääkitystä

      Pillerien nielijöitä teistä on tullut.Lääketehtaat suorastaan rakastavat teitä.
      Aivoissahan se vika on jos ei luonnollinen uni maita.Liian paljon pornoa,seksi-
      ohjelmia,itsetyydytystä ilman aviopuolisoa,avioliiton raha-huolet,maan
      tulevaisuus kaiken negatiivisyyden keskellä on ihan tarpeeksi teho-osastolle.

    • CouchPotato

      Parannuskeinot ovat ihan pihan reunasta alkaen kaikille vapaita ajanvietteitä.
      Marjastus,sienestys,kalslastus,pyöräily,pelkkä kävely,klapien pilkkominen,
      puutarhan hoito,syksyn lehtien haravoiminen,onhan noita vaikka kuinka
      paljon,ja ilmaisia.TV on vihoviimeisin sairauksien aiheuttaja,fyysillisten sekä
      henkistä vauriota aiheuttava "vempele".Viinalla "letraaminen",antaa sen viimeisen naulan arkun kanteen.Valtaosa ihmiskunnasta aiheuttaa kaikki
      sairaudet itse ilman apua.Tarvajärven kehoitus,"ylös,ulos ja lenkille"!

    • Riisiäsyömään

      Ajoittaisia selkäkipuja ilmenee monella,se taas jouhtuu vatsalihasten
      heikkoudesta,jotka ovat selkärangan tukipylväitä.Huonokuntoiset lihakset
      liikunnan puutteen takia aiheuttavat tuskallista kipua nivelissä.Iso kaljamaha
      vääntää ryhtiä luonnottomaan asentoon rasittaen selkää. Budha on ainoa
      aasialainen joka on lihava,kansa on laihaa ja sinnikkäitä riisin syöjiä.

      • Puhupukille

        Riisi on huono ravintovaihtoehto suomalaisille. Peruna on paree.


    • häivetunnetta

      Jos sisäinen kello ei ole mennyt sekaisin,niin ei sen pitäisikään antaa mennä.

    • entinenmiäs

      Unilääkkeiden käytön yleisyydestä en tiedä mutta itse en ole ikinä käyttänyt, enkä hevillä ala käyttämään.
      Mainitsit mielekkään tekemisen puutteen. Itse aikoinaan kerrostalossa asuessani kärsin nukahtamisongelmista ja siellä oli puutetta mielekkäästä tekemisestä. Kun elämä tuntuu tylsältä, kaippa se vaikuttaa nukkumiseenkin.
      Mielekästä tekemistä tietysti voi yrittää järjestää, kuka milläkin tavalla. Itse muutin maaseudulle vanhaan omakotitaloon ja sitä myötä mielekästä (tai vähemmän mielekästä) tekemistä tuli yllin kyllin. Ja vielä uusi, entistä energisempi koirakin lenkitettävänä. Ei ole enää nukahtamisongelmia ollut.
      Odotan vain sitä eläkkeelle pääsyä, että vihdoin olisi riittävästi aikaa sille mielekkäälle tekemiselle.

    • tjewtsd

      Minulla on nukahtamisen avuksi 5 mg Levozin iltalääkkeenä, aiemmin sen annos oli 25 mg , mutta pärjään tuollakin , 8-9 tuntia unitusta joka yö.

    • nukkuuliianvähän

      rohypnol-pullo vain vieressä jos herää niin voi lähteä aina nukkumaan kurkkuun kolauttaa tuntumalta vain sopivan määrän kun ei aivan litraa kerralla!

    • Nukahtamislääkkeen hyvä puoli tuleee esiin silloin kun, tehtyämme kotimatkaa enemmän kuin puoli vuorokautta, niin elimistön ylikierrokset tasoittuvat kun otan yhden nukahtamispillerin vaimon tuusasta.

      Jäätyäni pitkäakaistyöttömäksi harjoittelin alkoholismia mutta kolmessa vuodessa sen sivuvaikutukset osoittautuivat vähemmän suotaviksi ja vaihdoin liikuntaan.
      Uni tulee huomaamatta. Vaimon havainnon mukaan parissa minuutissa.

    • Liikeonlääke

      Päiviin enemmän elämää, toimintaa ja tekemistä niin uni tulee ilman nappejakin. Jos on työtön tai eläkeläinen niin on aikaa liikkua ulkona vaikka kuinka paljon eikä mikään takaa sen parempia yöunia. Kun pitää myös ravintoaiheista hyvän huolen niin nukkuu juuri sen verran kuin kullakin on oma tarve.

      Terve, viisas ja järkevä ihminen ei ikinä ala pelleillä uni- eikä millään muillakaan lääkkeillä vaan löytää aivan toisenlaiset konstit sekä nukahtamis- että kaikkiin muihinkin vaivoihin. Aloittajan laisia on sairaala- ja terkkariosastot pullollaan ihmettelemässä, mikä on kun happi loppuu ja 'pierettää' vaikka "olen täysin terve".

    • m.malgrandee

      Syökää muut uni-/nukahtamislääkkeitä sun muita pillereitä niin paljon kuin sielu sietää, minä pyrin elämään pilleritöntä elämää niin kauan kuin se suinkin on mahdollista. Omapa on kehonne ja elämänne. :)

      Liikun paljon ja vietän muutenkin suht terveellistä elämää. En polta ja alkoa käytän hyvin vähän. Olen normaalipainoinen.

      Iltasella suljen tv:n ja tietokoneen tuntia ennen nukkumaanmenoa. Syön kevyen iltapalan (lasillinen maitoa kauraleipä), luen kirjaa, kirjoitan murheet ja huolet ylös, meditoin tai väritän mieleni rauhalliseksi. Uni tulee 5-10 minuutissa. Aamuyöstä usein herään ja silloin tuppaa kaikenmaailman ajatukset vyörymään päälle, mutta potkin ne pois. Ilmeisesti pärjään aika vähäisellä unimäärällä, koska en päivisin useinkaan ole väsynyt. Yöuneni ajoittuu klo 22 - n. 5.30 välille yleensä.

      Aika hurjaa lukea yli 10 tunnin (jopa 12 - 14 tunnin) yöunista. Joidenkin tutkimusten mukaan liian pitkät yöunet ovat jopa vaarallisemmat kuin lyhyet. Nukahtamislääkkeiden käyttö on minusta ihan ok, jos niitä käyttää vain tilapäisesti. Jatkuvaan käyttöön niitä ei ole tarkoitettu. Sanoohan sen jo järkikin, että keinotekoisesti aikaansaatu uni ei voi olla yhtä virkistävää kuin normaali luonnollinen uni. Liekö edes kaikki tärkeät univaiheet toteudu keinotekoisen unen aikana.

      Pilleri on niin helppo ottaa. Itse ei tarvitse tehdä oman elämänsä eteen mitään, sen kuin vain ottaa pillerin. Vaivaan kuin vaivaan. ;)

    • Mitäkä.mies

      Kai niistä on apuakin joillekkin.En ole koskaan kokeillut vaikka unta joutuukin joskus odottelemaan.Olen todennut sen että jos ei uni tule niin seuraavana yönä tai sitä seuraavana tulee melko varmasti.
      Vanhemilla ihmisillä näyttää toleranssi nousevan ja se ei varmaankaan ole hyväksi terveydelle.Toisaalta esim.Rytmihäilötä potevan pitäisi saada lepoa..
      Pelkästään sen vuoksi että haluaa nukkua,ei lääkärin pitäisikään kirjoittaa lääkettä.Tai sen vuoksi että sopu säilyy..
      Elämäntapa remontti olisi parempi luomulääke ja se että keskustelette siitä jos toisen elämäntavat häiritsee unta.Mieluummin iltakaljaa kuin pillereitä.
      Olen huomannut että myöhään illalla aktiviteetit,tv,tietokone,älypuhelin,häiritsevät nukahtamista.Poisluettuna tylsät tv-ohjelmat;) Ne nukuttavat..
      Myös asenne vaikuttaa.Jos ajattelet että en kuitenkaan saa unta ja ajatukset kiertävät kehää..Pään nollaus ja aivot vessan naulaan,asenteella,uni tulee jos on tullakseen.
      Ainoa aktiviteetti on seksi ja sitä kun harrastatte iltaisin niin jopa raukaisee..

    • eivieläeläkkeel

      Ikinä en ole nukkunut niin hyvin kuin sen jälkeen kun jäin työelämästä pois, eläkkeellä en vielä ole....mielekästä tekemistä on riittänyt mainiosti, eikä stressiä mistään

    • Hyvänukkumaankin

      Nukahtamislääkkeillä(kään) ei ole hyviä puolia. Joten kannattaa etsiä muita konsteja, lääkkeettömiä ja mielekkyyttä elämään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe