auton osto toiminimelle, omiin nimiin?

koskelo

olen ostamassa diesel-henkilöautoa toiminimelle. Itsellä on bensa-auto omassa ajossa (v8) jolla nyt ei kannata yrityksen ajoja ajella. 2/3 ajoistani tulee työajoa ja loppu omia.

Pitääkö (rahoituksella) ostettava auto rekisteröidä tässä tapauksessa yrityksen nimiin, vai voinko toiminimiyrittäjänä rekisteröidä sen omalle nimelleni?

Käsitin että auton kulut eivät ole alv-vähennyskelpoisia, miten alv:n osuus kirjataan verotuksessa? Onko 100e huoltolasku vain alv0% kirjaus menoihin?

4

3358

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 46645

Sinä itse olet se "toiminimi" eli auto tulee omiin nimiisi. Osta mielummin pakettiauto niin saat vähentää ne alvit - henkilöautosta ei saa (ellet ole taksi)....

• verokummastus

mitenkäs ne alvit? Jos esim. rahoituksella ostetussa pakettiautossa on 500e lyhennys, karkeasti 400e on alv0 ja 100e alvia ja kaikki menee verotukseen?

Mitä henkilöauton kohdalla tapahtuu kun alv ei ole vähennyskelpoista, meneekö se 500 suoraan alv0:na verotukseen?

• rtyui89
        verokummastus kirjoitti:

mitenkäs ne alvit? Jos esim. rahoituksella ostetussa pakettiautossa on 500e lyhennys, karkeasti 400e on alv0 ja 100e alvia ja kaikki menee verotukseen?

Mitä henkilöauton kohdalla tapahtuu kun alv ei ole vähennyskelpoista, meneekö se 500 suoraan alv0:na verotukseen?

Lainanlyhennys ei ole ollenkaan vähennyskelpoinen, eli sitä ei kirjata kuluksi lainkaan. Kun ostat auton, se kirjataan taseeseeseen ja vähennetään poistojen kautta. Laina jolla auto on rahoitettu kirjataan myös taseeseen velaksi ja sitä vain lyhennetään mutta ei kirjata kuluksi koska kulukirjaus autosta tehdään poistoilla. Poisto on 25% menojäännöksestä, eli poiston määrä pienenee joka vuosi. Kirjanpitolaki sallii tasapoistot, mutta elinkeinoverolaki sallii vain maksimissaan 25% menojäännöspoiston. Jos käyttää tasapoistoja kirjanpidossa on poistot kuitenkin verotuksessa muutettava vastaamaan menojäännöspoistoja. Tämä tehdään kirjaamalla kirjanpitoon poistoerot.

Koska auto on henkilöauto, ei alveja vähennetä ollenkaan vaan kaikki auton kulut kirjataan kuluksi bruttosummasta alveineen päivineen. Eli auto on alv vähennyskelvoton, mutta tuloverotuksessa saa vähentää.

Koska auto on 1/3 yksityiskäytössä on vielä veroilmoituksella autokuluja oikaistava yksityiskäytön osuudella pienemmäksi, myös poistoja.

• 02468

Ja ensi vuoden alusta sen auton voi jankkia yritykselle Virosta puolta halvemmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe