olen ostamassa diesel-henkilöautoa toiminimelle. Itsellä on bensa-auto omassa ajossa (v8) jolla nyt ei kannata yrityksen ajoja ajella. 2/3 ajoistani tulee työajoa ja loppu omia.
Pitääkö (rahoituksella) ostettava auto rekisteröidä tässä tapauksessa yrityksen nimiin, vai voinko toiminimiyrittäjänä rekisteröidä sen omalle nimelleni?
Käsitin että auton kulut eivät ole alv-vähennyskelpoisia, miten alv:n osuus kirjataan verotuksessa? Onko 100e huoltolasku vain alv0% kirjaus menoihin?
auton osto toiminimelle, omiin nimiin?
4
3358
Vastaukset
- 46645
Sinä itse olet se "toiminimi" eli auto tulee omiin nimiisi. Osta mielummin pakettiauto niin saat vähentää ne alvit - henkilöautosta ei saa (ellet ole taksi)....
- verokummastus
mitenkäs ne alvit? Jos esim. rahoituksella ostetussa pakettiautossa on 500e lyhennys, karkeasti 400e on alv0 ja 100e alvia ja kaikki menee verotukseen?
Mitä henkilöauton kohdalla tapahtuu kun alv ei ole vähennyskelpoista, meneekö se 500 suoraan alv0:na verotukseen? - rtyui89
verokummastus kirjoitti:
mitenkäs ne alvit? Jos esim. rahoituksella ostetussa pakettiautossa on 500e lyhennys, karkeasti 400e on alv0 ja 100e alvia ja kaikki menee verotukseen?
Mitä henkilöauton kohdalla tapahtuu kun alv ei ole vähennyskelpoista, meneekö se 500 suoraan alv0:na verotukseen?Lainanlyhennys ei ole ollenkaan vähennyskelpoinen, eli sitä ei kirjata kuluksi lainkaan. Kun ostat auton, se kirjataan taseeseeseen ja vähennetään poistojen kautta. Laina jolla auto on rahoitettu kirjataan myös taseeseen velaksi ja sitä vain lyhennetään mutta ei kirjata kuluksi koska kulukirjaus autosta tehdään poistoilla. Poisto on 25% menojäännöksestä, eli poiston määrä pienenee joka vuosi. Kirjanpitolaki sallii tasapoistot, mutta elinkeinoverolaki sallii vain maksimissaan 25% menojäännöspoiston. Jos käyttää tasapoistoja kirjanpidossa on poistot kuitenkin verotuksessa muutettava vastaamaan menojäännöspoistoja. Tämä tehdään kirjaamalla kirjanpitoon poistoerot.
Koska auto on henkilöauto, ei alveja vähennetä ollenkaan vaan kaikki auton kulut kirjataan kuluksi bruttosummasta alveineen päivineen. Eli auto on alv vähennyskelvoton, mutta tuloverotuksessa saa vähentää.
Koska auto on 1/3 yksityiskäytössä on vielä veroilmoituksella autokuluja oikaistava yksityiskäytön osuudella pienemmäksi, myös poistoja.
- 02468
Ja ensi vuoden alusta sen auton voi jankkia yritykselle Virosta puolta halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789