Märkänä pystytetty hirsitalo

Tehdäänkö sutta

Onko kellään kokemusta pystytysvaiheessa kastu-
neesta lamellihirsitalosta.Taloamme on nyt pysty-
tetty 1,5 viikkoa ja se on ollut peittämättä asen-
nusporukalla vesi ja räntäsateessa.Kun menis työ-
maalle järkytyin kun kaikki tapinreiät olivat
täynnä vettä.Eikös villat mene ihan märäksi kun
vesi valuu pitkin hirrenpäällystä,eristeenä on
lasivilla.Pystytysporukka sanoi että kyllä se kui-
vuu kun saadaan lämmöt päälle.Onko kellään koke-
musta kuivuuko todella sillä tuntuu että märkä
villa tiiviissä lamellihirren välissä ei hevillä
kuivu.Minne päin se kosteus pääsee poistumaan.
Samoin hirvittää että kun hirsi on tehdaskuivaa
liimahirttä ja näin kastuu niin pitääköhän lii-
maukset ja miten käy "pienten" painumavarojen
kanssa.Pystytystä on myös tehty vesi ja räntäsa-
teessa.On nyt hirveä aika rakentaa säiden suhteen.
Tehdäänköhän nyt hometaloa.Pitäsköhän pistää hom-
ma seis.Vastaavista kokemuksista kommentteja Kiitos!

34

11823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teppo

No sun tekstiä on ensinnäkin todella vaikea lukea, kun olet laittanut noita tavumerkkejä tonne aivan turhaan.

Lamellihirren ja villan välin kuuluu kestää kosteuselämistä. Siksikin se ei ole mitenkään niin tiivis, kuin mitä tiiviillä välillä ymmärretään, juurikin kosteuden siirtymisen takia. Noista liimauksista sen verran, että rakenteissa, kuten seinät, käytetään D4 luokan liimaa. Eli se kestää sääolot muuttumattomana. Niistä liimauksista ei siis tarvitse murehtia. Ja ainahan voit kysyä millä liimalla ne on liimattu ja sitten etsiä tietoa siitä.

Mutta jos rakentaminen näyttää liian hurjalta, niin sitten pistät vaan poikki. Saat puoliksi rakennetun talon ja menetät kaikki talon tilaajan mahdollisuudet valittaa ja vaatia korvauksia huonosta rakennustyöstä.

• yhteyttä

Ota yhteyttä talotoimittajaan ja kysy sieltä toimintaohjeita.Ei pieni kosteus meinaa mutta jos siellä tappireijssä vesi lainehtii niin ei kaikki ole niinkuin pitää.

Vaikuttaa että pystytys porukkas on amatöörejä toivottavasti ei ollut tehtaan järjestämä jengi.

• justeeri

kokemuksesta voin sanoa että pystytysporukka jos olisi ollut mulla hommissa ne ois tehny samana päivänä kaks päivää yhel kertaa "ensimmäisen ja viimeisen" ja lasku olisi tulossa perään ? Ei se hirsi mikään vene ole eikä villat kyllä kuivu vaan homehtuu,ja siellä sit pitäs viel toisen ruveta elämään.Toivottavasti on vastuu vakuutukset kunnossa pystyttäjillä.

• Vanhempi suunnittelija
        justeeri kirjoitti:

kokemuksesta voin sanoa että pystytysporukka jos olisi ollut mulla hommissa ne ois tehny samana päivänä kaks päivää yhel kertaa "ensimmäisen ja viimeisen" ja lasku olisi tulossa perään ? Ei se hirsi mikään vene ole eikä villat kyllä kuivu vaan homehtuu,ja siellä sit pitäs viel toisen ruveta elämään.Toivottavasti on vastuu vakuutukset kunnossa pystyttäjillä.

Säkäpelillä hirsi on kaadettu oikeaan aikaan vuodesta. Ja silloin se kestää rajunkin kertakastumisen. Väärään aikaan kaadettu tavara sisältää sokereita, joita home mussuttaa. Jos homeita ilmestyy, niin sitten on piru merrassa.

Pyydä siihen talotoimittaja paikalle antamaan lausunto omasta tuotteestansa ja työtavoista. Mutta äkkiä se pitää saada sääsuojaan. Minkä takia ei ole käytetty esimerkiksi pressuja?

• arkitehti
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Säkäpelillä hirsi on kaadettu oikeaan aikaan vuodesta. Ja silloin se kestää rajunkin kertakastumisen. Väärään aikaan kaadettu tavara sisältää sokereita, joita home mussuttaa. Jos homeita ilmestyy, niin sitten on piru merrassa.

Pyydä siihen talotoimittaja paikalle antamaan lausunto omasta tuotteestansa ja työtavoista. Mutta äkkiä se pitää saada sääsuojaan. Minkä takia ei ole käytetty esimerkiksi pressuja?

vastaava mestari työmaalta, missä annetaan rakennuslupia lainvastaisesti?

Rakentajan on turha itse vaaatia mitään ellei käytä palkkaamansa asiantuntijan ammattiataitoa hyväkseen.

Tapahtumat pitää kirjata päiväkirjaan, sateet ja pystytykset hirren tarkkudella päivittäin jotta jälkikätteen pystyttäisiin todistamaan ongelmien syyt ja aiheuttajat. Ja digikuviakin voisi ottaa.

• kokemusta
        arkitehti kirjoitti:

vastaava mestari työmaalta, missä annetaan rakennuslupia lainvastaisesti?

Rakentajan on turha itse vaaatia mitään ellei käytä palkkaamansa asiantuntijan ammattiataitoa hyväkseen.

Tapahtumat pitää kirjata päiväkirjaan, sateet ja pystytykset hirren tarkkudella päivittäin jotta jälkikätteen pystyttäisiin todistamaan ongelmien syyt ja aiheuttajat. Ja digikuviakin voisi ottaa.

Kun oikeesti tunnut tietävän näistä asioista, niin miten mielestäsi pitäisi menetellä, kun vastaavalle on ilmoitettu toimittajan ilmoittama pystyksen aloitusajankohta ja toimittaja on aloittanut oma-aloitteisesti hyvissä ajoin ennen ko. ajankohtaa? Eli ketään mun puolelta ei siis ollut antamassa aloituslupaa. Menin itse katsomaan ja kuvaamaan pystytystä, mutta auttamattomasti myössä. Mestarin kanssa siinä sitten ihmeteltiin yhdessä ja tarkasteltiin mitä siinä sitten pystyy tarkastamaan.

• ohittaja

kaadettu lamellihirsi??

*kovasti ihmettelee*

• Vanhempi suunnittelija
        ohittaja kirjoitti:

kaadettu lamellihirsi??

*kovasti ihmettelee*

Olen vahvasti sitä mieltä, että lamellihirrenkin puutavara kaadetaan johonkin aikaan vuodesta. Ja täällä raatilaisissa on uskoakseni muitakin vääräuskoisia, jotka ovat sitä mieltä että puun kaatoajankohta vaikuttaa siihen, miten homehtuu. Kesäpuu ja uunikuivaus tuottavat varmasti homehtuvaa tavaraa.

• kokemusta

... mutta sinistymisvaara on olemassa. Eli äkkiä toimittajaan yhteyttä ja kysy mitä pitää tehdä. Jos sinistyy sisältä, niin putsaaminen on pirullista hommaa. Meille kävi noin vaikka oli suojat vedetty ohjeiden mukaan ja nyt tapellaan kuka maksaa ja mistä. Jälkeenpäin on hyvä viisastella rakennusajankohdasta jne. Tää on siis ohjeeksi sulle ja muille. Ja voihan periaatteessa Suomessa sataa kesälläkin kuulemma.
      Mahtoikohan olla sama toimittaja... siis kun eivät anna etukäteen kunnonohjeita.

• ei hirsitaloon

En ymmärrä miksei vieläkään ymmärretä ettei lasivilla kuulu hirsi/puutaloon. Lasivilla ei kuivu kun se kerran on kastunut.
        Lasivilla vaati ehdottomasti muovin kaverikseen. Puu taas ei muovista välitä.

• tietää
        ei hirsitaloon kirjoitti:

En ymmärrä miksei vieläkään ymmärretä ettei lasivilla kuulu hirsi/puutaloon. Lasivilla ei kuivu kun se kerran on kastunut.

mikä hirsitalotoimittaja teillä "kokemusta" ja "tehdäänkö s.." on ollut? nimittäin niin meilläkin pystytettiin kaatosateesa...

• kokemusta
        ei hirsitaloon kirjoitti:

kyseisessä talossa ole käytetty lasivillaa. Ainakaan me emme sitä käyttäneet ja väliseiniinkin vaihdettiin äänieristykseksi pellava. Hieman kalliimpaa, mutta ei kyllä juuri tunnu kokonaisbudjetissa. Oikeassa olet, ei lasivilla kuulu hirsitaloon.

• Jocuko
        kokemusta kirjoitti:

kyseisessä talossa ole käytetty lasivillaa. Ainakaan me emme sitä käyttäneet ja väliseiniinkin vaihdettiin äänieristykseksi pellava. Hieman kalliimpaa, mutta ei kyllä juuri tunnu kokonaisbudjetissa. Oikeassa olet, ei lasivilla kuulu hirsitaloon.

Muovin kun laittaa höyrysuluksi, niin hyvä tulee. Eiväthän ne hirret tiedä, mitä vasojen ja kattotuolien välissä on.

Tästä aiheesta on niin monta mieltä kuin on henkilöäkin, mutta minä olen tuohon rakenteeseen tyytyväinen.

• kokemusta
        Jocuko kirjoitti:

Muovin kun laittaa höyrysuluksi, niin hyvä tulee. Eiväthän ne hirret tiedä, mitä vasojen ja kattotuolien välissä on.

Tästä aiheesta on niin monta mieltä kuin on henkilöäkin, mutta minä olen tuohon rakenteeseen tyytyväinen.

Sanoisin tuohon että makuasia.

• vain
        Jocuko kirjoitti:

Tee miten haluat,ja ole tyytyväinen jos tykkäät.Mineraalivillat ei kuulu hirsitaloon ei ole pelkkä makuasia.
        Hirret ei ehkä tiedä kuka siellä hoitaa lämmöneristeen tehtäviä ainakaan niinkauan kun ne pysyy kuivana.

• Jocuko
        vain kirjoitti:

Tee miten haluat,ja ole tyytyväinen jos tykkäät.Mineraalivillat ei kuulu hirsitaloon ei ole pelkkä makuasia.
        Hirret ei ehkä tiedä kuka siellä hoitaa lämmöneristeen tehtäviä ainakaan niinkauan kun ne pysyy kuivana.

Eikä mistään yhteensopimattomuusongelmasta ole merkkejä.

Kuten sanottu, pirttihän on minun, ja omani on se vahinko, jota te jostakin syystä povaatte. Minua ei tuossa suhteessa tulevaisuus huoleta.

Sen sijaan tulee joskus mieleen turha? huoli omakotitaloni kosteusasioista. No, jos tuo myrsky heittää lunta ullakolle, haihtuu se vesi viimeistään kesällä.

• yli 150 vuotta
        Jocuko kirjoitti:

Eikä mistään yhteensopimattomuusongelmasta ole merkkejä.

Kuten sanottu, pirttihän on minun, ja omani on se vahinko, jota te jostakin syystä povaatte. Minua ei tuossa suhteessa tulevaisuus huoleta.

Sen sijaan tulee joskus mieleen turha? huoli omakotitaloni kosteusasioista. No, jos tuo myrsky heittää lunta ullakolle, haihtuu se vesi viimeistään kesällä.

Mulla on puru katossa ja lattiassa ja tervarive seinässä pelannut yli 150vuotta.Veikkaan ,että muovit ja mineraalivillat ei pääse ihan samaan varsinkaan kun ennemin tai myöhemmin tulee joku vesivahinko jonka jälkeen niitä revitään ja vaihdellaan.

Jos siellä kämppäs vintillä on mineraalivillaa niin suosittelisin laittamaan jonkun esteen ettei lumi pääse sinne.Ei ole suuri vaiva.Kannattaa laittaa siltikin vaikka siellä olisi puruakin.

• Raksu
        yli 150 vuotta kirjoitti:

Mulla on puru katossa ja lattiassa ja tervarive seinässä pelannut yli 150vuotta.Veikkaan ,että muovit ja mineraalivillat ei pääse ihan samaan varsinkaan kun ennemin tai myöhemmin tulee joku vesivahinko jonka jälkeen niitä revitään ja vaihdellaan.

Jos siellä kämppäs vintillä on mineraalivillaa niin suosittelisin laittamaan jonkun esteen ettei lumi pääse sinne.Ei ole suuri vaiva.Kannattaa laittaa siltikin vaikka siellä olisi puruakin.

olla kirjoittamatta, että olet ikäiseksesi aika hyvin säilynyt, kun vielä tännekin jaksat kommentoida.

• Jocuko
        yli 150 vuotta kirjoitti:

Ei se vesi tee hyvää missään rakenteessa, mutta tuulensuojapaperi yhtäällä ja painovoima auringolla vahvistettuna toisaalla hoitavat homman.

Samat toimenpiteet käytännössä on edessä vesivahingon sattuessa eristysrakenteesta riippumatta.

Siitä lumesta sen verran, että täällä meren rannalla ei myrskyn tuomalta pakkaslumelta suojaa ullakkoa käytännössä mikään. Ullakonhan pitää tuulettuakin.

• kommentista
        Raksu kirjoitti:

olla kirjoittamatta, että olet ikäiseksesi aika hyvin säilynyt, kun vielä tännekin jaksat kommentoida.

Kiitos viestistä,selvyyden vuoksi vielä jos jollekin jäi epäselväksi,että kyse ei ollut kuupasta eikä jalka pohjista vaan hirsitöllistä

• pelottavalta
        Jocuko kirjoitti:

Ei se vesi tee hyvää missään rakenteessa, mutta tuulensuojapaperi yhtäällä ja painovoima auringolla vahvistettuna toisaalla hoitavat homman.

Samat toimenpiteet käytännössä on edessä vesivahingon sattuessa eristysrakenteesta riippumatta.

Siitä lumesta sen verran, että täällä meren rannalla ei myrskyn tuomalta pakkaslumelta suojaa ullakkoa käytännössä mikään. Ullakonhan pitää tuulettuakin.

Kuulostaa pelottavalta nuo kommentit jos saman henkilön leipälaji on ydinvoima tekniikka.

Oiskohan mun aika katella kortteeria vähän kauempaa reaktoreista ihan vaan varmuuden vuoksi?

• Jocuko
        pelottavalta kirjoitti:

Kuulostaa pelottavalta nuo kommentit jos saman henkilön leipälaji on ydinvoima tekniikka.

Oiskohan mun aika katella kortteeria vähän kauempaa reaktoreista ihan vaan varmuuden vuoksi?

Osta se kortteeri, kun et ymmärrä ydinvoima- etkä rakennustekniikasta mitään.

• pelottaa
        Jocuko kirjoitti:

Osta se kortteeri, kun et ymmärrä ydinvoima- etkä rakennustekniikasta mitään.

Ensimmäisestä en ymmärrä juuri mitään jälkimmäisestä jonkinverran kun olen alalla ollut aika kauan.

Meinaan jos tietotaitosi ydinvoima puolella on samaa luokkaa kun tällä jälkimmäisellä ja teet siellä laitoksella jotakin vastuunalaista niin sitten kyllä pelottaa.

• Jocuko
        pelottaa kirjoitti:

Ensimmäisestä en ymmärrä juuri mitään jälkimmäisestä jonkinverran kun olen alalla ollut aika kauan.

Meinaan jos tietotaitosi ydinvoima puolella on samaa luokkaa kun tällä jälkimmäisellä ja teet siellä laitoksella jotakin vastuunalaista niin sitten kyllä pelottaa.

Kyllä minä varsin paljon vartijana toimin. Olen ydinvoimalapuolella alani wanha mestari. Käyhän katsomassa alan keskustelupalstalta.

Rakentanut olen myös paljon. Perehtynyt yli 100 vuotta vanhojen hirsitalojenkin rakenteisiin. Kyllä silloinkin mokia tehtiin.

Eihän rakentaminen rakennepuolella ole muuta kuin fysiikan osa-alue. Ei siihen mitään salaperäistä liity.

• ppp
        pelottavalta kirjoitti:

Mistä näitä urpoja oikein piisaa, jotka eivät usko, että sekä höyrynsulullinen että -suluton rakenne toimii, kun se on oikein tehty?

Pahimmasta päästä ovat muovikammoiset, jotka eivät kuitenkaan osaa rakentaa. Yksi isäntä tässä taannoin kertoi ylpeänä, kuinka talossaan ei ole muovia missään. Noh, yläkerran vinokatto; mineraalivilla ja ilman höyrynsulkua ja tuuletusrakoa. Ulkoseinät mineraalivillalla ilman höyrynsulkua ja kunnon tuuletusrakoa. Seinät olivat ok, yläpohja vähemmän.

• pelottavalta
        ppp kirjoitti:

Mistä näitä urpoja oikein piisaa, jotka eivät usko, että sekä höyrynsulullinen että -suluton rakenne toimii, kun se on oikein tehty?

Pahimmasta päästä ovat muovikammoiset, jotka eivät kuitenkaan osaa rakentaa. Yksi isäntä tässä taannoin kertoi ylpeänä, kuinka talossaan ei ole muovia missään. Noh, yläkerran vinokatto; mineraalivilla ja ilman höyrynsulkua ja tuuletusrakoa. Ulkoseinät mineraalivillalla ilman höyrynsulkua ja kunnon tuuletusrakoa. Seinät olivat ok, yläpohja vähemmän.

Jaa olinko mää yksi näistä ihmettelyä aiheuttaneista urpoista?

Tuo on kivan ympäripyöreästi sanottu jotta rakenteet ilman höyrynsulkua ja höyrynsulullisetkin rakenteetkin toimii kunhan ne on oikein tehty.
        Pitää paikkansa molemmat toimii kunhan ne on oikein tehty.Ja yleensäkin kaikki asiat tässä maailmassa toimii kunhan ne on oikein tehty.

Kysymys vaan kuuluu mitä asioita huomioidaan kun mietitään sitä mikä on oikein tehty.On ihan turhaa väittää ,että joko muovilla tai ilman on joka tapauksessa aina parempi kun se toinen.

En ole muovikammoinen vaikka kannatankin hengittäviä rakenteita.Rakenne ilman muovia vaan ei ole niin vahinko altis kun muovilla ja lisäksi sillä on muutama muukin etu.

• JJM

Hei

Menneenä kesänä olimma samassa tilanteessa. Joskin pystytyksen teimme itse ja pressuja vedeltiin päivittäin joskus useampaankin kertaan... Se villahan on hirren välissä tiivisteenä eli se on ainakin meillä noin 60mm leveä soiro joka on hirressä olevassa urassa. Vaikka tämä villa nyt pystytysvaiheessa pääsisikin kastumaan, niin totta kai se kuivaan hirsien välissä. Puuhan on hengittävä materiaali, ja kuiva puu imee kyllä vettä. Eli kosteus villasta imeytyy puuhun ja kun puu kuivuu haihtuu vesi siitä pois. Tietysti jos kastumis vaikutus toistuu useasti ja olosuhteet ovat sellaiset että puu ei pääse kuivumaan niin sitten on sinistymis ja homehtumis vaara.

Se vielä mitä kapea lasivilla nauha hirren välissä vaikuttaa talon ekologisuuteen, niin sillä ei ole siihen mitään merkitystä. Harkitsimme myös pellavavilla nauhan käyttöä hirsien välissä, mutta ajatus kaatui siinä vaiheessa, kun kuulimme eräästä talosta, jossa jokin tuholainen oli syönyt pellavavillat hirsien välistä. Yläpohjaan en kyllä mineraali villoja laita, sillä siitä olen samaa mieltä, että muovi ei hirsitaloon kuulu. Laitoimme Termexsin puukuitu eristeen. Tähän harkitsimme myös pellavaa ja kun tutkin asiaa, niin molempiin on liusätty tuholaisten pois pitämiseksi booria. Pellava olisi ollut noin 3 kertaa kalliimpaa kuin puukuitueriste. Boori muuten säilyy eristeessä noin 4 vuotta, jonka jälkeen alkaa hiiret sun muut viihtymään villan seassa, mikäli sinne pääsevät. Mutta viihtyy ne yhtä lailla sielä mineraalivillassakin.

• Jocuko

Mihin se boori katoaa? Ei se ainakaan haihdu. Oudolta tuntuu myös se, että hiiret booria kaihtaisivat.

Pysyväthän ne hiiret poissa, kun laittaa tuuletusrakoihin verkot. Harjan tuuletustunneliin tekee västäräkkikin pesän hanakasti, jos siinä ei ole verkkoa.

• Jocuko
        Jocuko kirjoitti:

Mihin se boori katoaa? Ei se ainakaan haihdu. Oudolta tuntuu myös se, että hiiret booria kaihtaisivat.

Pysyväthän ne hiiret poissa, kun laittaa tuuletusrakoihin verkot. Harjan tuuletustunneliin tekee västäräkkikin pesän hanakasti, jos siinä ei ole verkkoa.

Boori on niin jokapäiväinen aine ydinvoimaloissa, että kyllä sen käyttäytyminen on tiedossa. Ei voida mennä mutu-linjalle ja lyödä poskelle luonnonlakeja, kuten yleensä näissä hirsirakennusasioissa tehdään.

Olisit boorin sijaan töksäyttänyt vaikkapa seleenin.

• Vanhempi suunnittelija
        Jocuko kirjoitti:

Boori on niin jokapäiväinen aine ydinvoimaloissa, että kyllä sen käyttäytyminen on tiedossa. Ei voida mennä mutu-linjalle ja lyödä poskelle luonnonlakeja, kuten yleensä näissä hirsirakennusasioissa tehdään.

Olisit boorin sijaan töksäyttänyt vaikkapa seleenin.

Miten boori oikeasti käyttäytyy selluvillan seassa? Jossain väitettiin että se ikäänkuin kuluu.

• Jocuko

Miten boori oikeasti käyttäytyy selluvillan seassa? Jossain väitettiin että se ikäänkuin kuluu.

Miten sitten lie sekoitettu villaan. Syytä sen käyttöön en ainakaan heti keksi. Hyvä neutroniabsorbaattori se on. Siksi sitä ydinvoimaloissa käytetään.
        Ei se mihinkään siitä villasta häivy. Tuota hiiripuolta pitääkin kokeilla.

• Vanhempi suunnittelija
        Jocuko kirjoitti:

Miten sitten lie sekoitettu villaan. Syytä sen käyttöön en ainakaan heti keksi. Hyvä neutroniabsorbaattori se on. Siksi sitä ydinvoimaloissa käytetään.
        Ei se mihinkään siitä villasta häivy. Tuota hiiripuolta pitääkin kokeilla.

Homeille ja sienille vai oliko sittenkin palonestoaineena? Selluvillaa ei saa palamaan oikein mitenkään, että on siinä hyvä estoaine.

• Villa

Muutama vuosi sitten pystyttivät jonnekkin Ivalon korkeudelle hirsitalon, kesä oli kuuma ja kuiva. Hirret alkoivat halkeileen kuivuuden johdosta, rakentajat huolestuivat ja ajattelivat järjestää hirsille kastelun. He tilasivat paikalla vapaa palokunnan hirsiä kastelemaan. Kyllä hirret kastuivat, mutta kastelussa ei oltu huomioitu saumoissa olevan mineraalivillan kykyä käsitellä vettä. Ne jäivät märiksi pitemäksi aikaa, sillä seurauksella, että mökkiin tuli homeongelma ja hirret värjääntyivät paikoin tummiksi. Ongelman korjaamisessa meni kohtalaisen kauan aikaa.

Eräs toinen tapaus on Rovaniemellä sijaitsevasta julkisesta rakennuksesta. Rakennus on kolmikerroksinen betonirakennus, se rakennettiin 1990 luvun puolivälissä jatkeeksi jo olevalle vanhemmalle rakennukselle.
      Rakennus oli jo ensimmäisenä vuonna muuten valmis, mutta seiniä ei oltu peitelty ja siinä oleva eristevilla oli näkyvissä koko talven. Syys sateet kastelivat villan perusteellisesti.
      Talossa on ollut huono ilma ja monet työntekijät ovat sairastuneet allergia oireisiin.Monen ihmisen terveys ehti mennä lähes kymmenen vuoden aikana, työntekijöitten väitettiin olevan luulotautisia.
      Nyt ovat "vasta" viimeisen vuoden tutkineen ongelmaa ja löytäneet suht. paljon hometta. Sitä ovat korjailleet viimetalvena ja vastikään tapahtuneessa tarkistuksessa oli vielä löytynyt viitteitä homeen olemassaolosta joten remotti jatkuu..

Hirsitalossa yleensä hirsi kestää vettä lyhytaikaisesti hyvin, mutta eristeenä käytetty villa voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. On otettava huomioon, että tähänaikaan vuodesta kastuneet hirret ja villat eivät kuivu kuukausiin. Lisäksi homeongelmat voivat tulla esille vasta paljon myöhemmin, vaikka rakennus kuivuisikin ensi kesänä, niin se ei poista kosteuden seurauksena mahdollisesti syntynyttä hometta. Homeitiöt alkavat oikeastaan leviämään kunnolla kun paikka on kuiva..

Suosittelen, että hankit riittäviä totidsteita suojauksen laiminlyönnistä esim. muutama asiantuntija katsomaan ja on erittäin tärkeää ottaa joko video tai digikameralla kuvia. Myöskin tehtaan edustajaan kannattaa ottaa heti yhteyttä. Mielelläään kirjallisesti tai sähköpostilla, jotta on todisteita jos vanhinkoa on tullut. Kuka on rakennuksella valojana?, hänen on otettava kantaa asiaan. Turhaa riita kannattaa toki välttää, mutta kannattaa varautua kosteudesta tuleviin ongelmiin.
      Ilman kunnollisia todisteita ei ketään saa vastuuseen.

Rakennuskohteet on aina suojattava kunnolla, laiskuuttaan kaikki eivät sitä tee. Ja jos tulee suurempia sateita, niin käy huonosti.

• hirsirakentaja

Tee hyvä ihminen reklamaatio asiasta. sutta tehdään ja takuulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe