att en svenskspråkig från Finland inte klarar sig i Sverige med vår muminsvenska.Om någon talar sin hemorts vilda dialekt,då kan det vara svårt ,men jag vågar nog påsta att vi alla behäskar högsvenska och då blir det inga problem.
Min svärson (finskspråkig ) från Åbo har berättat att det nog är likadant med dem som talar finska dialekter också,han måste då och då besöka norra och östra Finland,och det är inte alltid så lätt att förstå i synnerhet äldre människors tal.
Konstigt att här alltid påpekas
4
<50
Vastaukset
- dkkfhlv
Fint klarar sig alla svenskspråkiga artister och skådespelare från Finland i Sverige,ingen fordrar att de skall börja tala rikssvenska.
- gudbevareoss
Ja,inte tror jag riktigt på riktigt på de här fennonas sagor om att finlandssvenskar behöver tolkar i Sverige.
Kom hem från ett par veckors resa i Sverige. Enligt fennona så klarar jag mig inte med min svenska. Jag vet inte vad de yrar om. Det fanns inte ett enda ställe där jag inte klarade mig med min svenska och kul hade vi.
Jag behöver inte bry mig om vad fennona tror om finlandssvenskan utan använder den för det skulle vara rent löjligt att tala engelska- nemesis10
twervig kirjoitti:
Kom hem från ett par veckors resa i Sverige. Enligt fennona så klarar jag mig inte med min svenska. Jag vet inte vad de yrar om. Det fanns inte ett enda ställe där jag inte klarade mig med min svenska och kul hade vi.
Jag behöver inte bry mig om vad fennona tror om finlandssvenskan utan använder den för det skulle vara rent löjligt att tala engelskaDet är bara deras legender som berättas år efter år ,inget att bry sig om.Vi har inga problem.också i Norge klarar man sig om man litet tänker efter vad de säger.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun418997T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli331961Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo261779- 1351571
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1941150Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast81119- 711097
- 92932
- 49835
- 75777