Teollisuuskeskukset ovat idässä, kaakossa ja etelä

mannesvekkorosvot

Miten silti Ahvenanmaa jossa ei ole mitään vientiä edistävää teollisuutta voi olla maan rikkain alue.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syy_selvillä

      Tottakai etuilu ja tukien rohmuaminen vaurastutaa....

    • turismi

      Monet idiootit käy siellä lomalla tietämättä yhtään miten paljon alkuasukkaat heitä vihaavat.

      • EiMullaMuuta

        Niin varsinkin suomenkielisiä suomalaisia.


    • Ahvenanmaan elinkeinoelämä.
      Merenkulku, kauppa, pankkiala, maanviljely ja elintarviketuotanto ovat maakunnan tärkeimpiä elinkeinoja. Erityisesti merenkululla on aina ollut tärkeä merkitys Ahvenanmaalle, ja se on vaikuttanut eniten myös Ahvenanmaan väestöön.

      http://www.visitaland.com/fi/hyva-tietaa/

      • P.S.
        Vaikka Ahvenanmaalla ei olekaan mitään raskasta ja ympäristöä rasittavaa vientiteollisuutta niin siitä huolimatta ahvenanmaalaisilla on ensiarvoisen tärkeä rooli maamme vientiteollisuudessa.
        Ahvenanmaalaiset kuskaavat niitä vientituotteita maailmalle!


      • vientiteollisuus
        Ankdam kirjoitti:

        P.S.
        Vaikka Ahvenanmaalla ei olekaan mitään raskasta ja ympäristöä rasittavaa vientiteollisuutta niin siitä huolimatta ahvenanmaalaisilla on ensiarvoisen tärkeä rooli maamme vientiteollisuudessa.
        Ahvenanmaalaiset kuskaavat niitä vientituotteita maailmalle!

        Vielä kun svekoankka kertoisi, MITÄ vientiteollisuutta Ahneidenmaalla on?

        Perunalastuja viedään pääasiassa Suomeen....


      • vientiteollisuus kirjoitti:

        Vielä kun svekoankka kertoisi, MITÄ vientiteollisuutta Ahneidenmaalla on?

        Perunalastuja viedään pääasiassa Suomeen....

        Tuskin mitään mutta kovin merkitävää ainakaan mutta viittasin tietysti merenkulkuun. Ahvenanmaalaiset kuskaavat ne muiden valmistamat tuotteet maailmalle.
        Fennon suurin puute on kyvyttömyys nähdä kokonaisuuksia ja ymmärtää sitä että kukaan ei pärjää yksin.
        Kaiken menestymisen edellytys on tiimityö!


      • Karlsson

        Tähän voi myös lisätä että nettimyyntifirmoja on monta. Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla eivät rakenna toimeentulonsa yhden tai kahden suurfirman varaan vaan elinkeinoelämä on monitahoista. Sen etu on kun toisella sektorilla menee huonosti toinen voi olla nousussa. Siksi vientikin vetää paremmin.


      • reformluther

        Kaikki raskaasti verovaroilla tuettu. Missä oli miljoonatuet Myllykoskelle tai Kemijärvelle, ainiih, ne on ali-ihmisiä.


      • rosvomikärosvo
        Karlsson kirjoitti:

        Tähän voi myös lisätä että nettimyyntifirmoja on monta. Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla eivät rakenna toimeentulonsa yhden tai kahden suurfirman varaan vaan elinkeinoelämä on monitahoista. Sen etu on kun toisella sektorilla menee huonosti toinen voi olla nousussa. Siksi vientikin vetää paremmin.

        Onhan se kunhan tuet juoksee Altioihin ja viikkareihin.


      • heppasekaisin
        Ankdam kirjoitti:

        Tuskin mitään mutta kovin merkitävää ainakaan mutta viittasin tietysti merenkulkuun. Ahvenanmaalaiset kuskaavat ne muiden valmistamat tuotteet maailmalle.
        Fennon suurin puute on kyvyttömyys nähdä kokonaisuuksia ja ymmärtää sitä että kukaan ei pärjää yksin.
        Kaiken menestymisen edellytys on tiimityö!

        Oletko täysin päästäsi vialla. KAUPPALAIVASTO joka ne 'kuskaa' ei ole ahvenanmaalainen.


      • tämäpäkumma
        Ankdam kirjoitti:

        P.S.
        Vaikka Ahvenanmaalla ei olekaan mitään raskasta ja ympäristöä rasittavaa vientiteollisuutta niin siitä huolimatta ahvenanmaalaisilla on ensiarvoisen tärkeä rooli maamme vientiteollisuudessa.
        Ahvenanmaalaiset kuskaavat niitä vientituotteita maailmalle!

        Kauppalaivasto on siis ahvenanmaalainen!? Todista se!


      • kiistatontafaktaa
        tämäpäkumma kirjoitti:

        Kauppalaivasto on siis ahvenanmaalainen!? Todista se!

        Ankdamin harmiksi Finnlines, EOS Shipping ja Bore muodostavat enemmistön kauppalaivastosta, EI TUKIA ROHMUAVA VIKING LINE. Rouva siis VALEHTELI jälleen.


      • korjauus

        ELS Shipping. Jos kaikkien noiden yhtiöiden kipparit ovat rouvan mukaan ahvenia, niin valtiaskansalaiset eivät ole siinä tapauksessa ilmoittaneet lukumääräänsä oikein.


      • rouvahyvä
        Ankdam kirjoitti:

        Tuskin mitään mutta kovin merkitävää ainakaan mutta viittasin tietysti merenkulkuun. Ahvenanmaalaiset kuskaavat ne muiden valmistamat tuotteet maailmalle.
        Fennon suurin puute on kyvyttömyys nähdä kokonaisuuksia ja ymmärtää sitä että kukaan ei pärjää yksin.
        Kaiken menestymisen edellytys on tiimityö!

        Etkö sinä juuri ole vuosia jauhanut kuorosi kanssa miten valtiaskansa etenkin Närpiössä ja Ahvenanmaalla pärjäisi omillaan, vai onko dementian takia päässyt unohtumaan.


    • yngve-yngvenpoika

      nyt on mahdollisuus saada 40000 muuttajaa rikastuttamaan kieli valikoimaa.

      • Doddelia

        Pienellä Ahvenanmaalla puhutaan jo yli 100 kieltä.


      • juuhjuuhjuuh
        Doddelia kirjoitti:

        Pienellä Ahvenanmaalla puhutaan jo yli 100 kieltä.

        Viittäsataa murretta ja neljäsataa sivulausetta. Tuo on muuten tilastollisesti mahdotonta, se tarkoittaisi sitä, että jokainen mamu ja muutama alkkari puhuu jotain useista Euroopan ja kehitysmaiden kielistä. Minun käsittääkseni mamut Ahneidenmaalla ovat Baltian maista ja Ruotsista.


    • aom

      Ulkomaan viennistä kylläkin tulee noin 10% merilapsista ,jossa asukkaita on noin 60.000.Suomen suurin sähkönkuluttaja Outokummun tehtaat Torniossa.

      • viikkarimiinus

        Outokumpu toki sekin saa liikaa tukia ja muita almuja valtavista tappioista huolimatta, mutta se nyt ei kuulu tähän.


    • KerjäläisetKuriin

      Rkp:n propagandatiimin päivystävä pikku-göbbels valehteli taas niin että korvat heilui:
      "Merenkulku, kauppa, pankkiala, maanviljely ja elintarviketuotanto ovat maakunnan tärkeimpiä elinkeinoja."

      Ahvenanmaan tärkein elinkeino on kunnallishallinto. Tuossa "maakunnassa"(Sic!) on vain reilut 20000 kerjäläistä, ja noin 19 kuntaa! Eli kuntaa kohti vähän yli 1000 kerjäläistä, joista suuri osa elää leveästi kunnallishallinnon piikkiin.

      Koko "maakunta" voitaisiin panna yhden kunnan alle.

      • ahneitanarsistejapol

        Kuka vapaaehtoisesti miljoonista luopuisi. Huijaus paljastuu kuitenkin silloin kun miljardeja aletaan seuraavan viiden vuoden aikana polttamaan ahvenvarustamojen vanhan kaluston uusimiseen. Suomessa kannattaa syntyä hurriksi, maajussiksi tai rannikolla mikäli haluaa viettää leveää mukavata elämää muiden kustannuksella. Katsoppa niitä laivojen nimiäkin, 'Baltic Excellence'.


      • Karlsson

        Tuo kuntaesimerkki on ihan tyhjästä. Täällä on monta kertaa jo sanottu että ahvenanmaalaisilla kunnilla on paljon vähemmän tehtäviä verrattuna mannersuomen kuntiin. Siksi kuntien menoja siellä ei ole ollenkaan samassa suuruusluokassa kuin meillä.
        Kyllä kannatta syntyä hurriksi eläämme terveellisemmin, eläämme kauemmin, olemme elämäämme tyytyväisemmät vaikka se ei johdu taloudesta tai varallisuudesta, vaikka ansaitsemme täsmälleen yhtä paljon kuten kaikki muutkin Suomenmaassa.


      • loisiminenko
        Karlsson kirjoitti:

        Tuo kuntaesimerkki on ihan tyhjästä. Täällä on monta kertaa jo sanottu että ahvenanmaalaisilla kunnilla on paljon vähemmän tehtäviä verrattuna mannersuomen kuntiin. Siksi kuntien menoja siellä ei ole ollenkaan samassa suuruusluokassa kuin meillä.
        Kyllä kannatta syntyä hurriksi eläämme terveellisemmin, eläämme kauemmin, olemme elämäämme tyytyväisemmät vaikka se ei johdu taloudesta tai varallisuudesta, vaikka ansaitsemme täsmälleen yhtä paljon kuten kaikki muutkin Suomenmaassa.

        Onhan se muiden siivellä ja maatalostuilla eläminen yksi tehtävä.


    • ihmejakummaaaa

      Mitenhän tuosta Ankdamin hehkutuksesta saa sellaisen kuvan, että tuo punkkien täyttämä kalastajakylä olisi joku pii-laakso. Miksi Ankdam kaupassa ei sitten näe muita ahvenanmaalaisia tuotteita kuin maataloustuilla nyhdettyjä 'ranskiksia'. Katsotaan poistaako Sipilä edes matkustaja-alus tuen, vai kustaanko tässäkin rehellisen suomalaisen päälle.

      • No esimerkiksi Carrus huolehtii maailman lauttojen ajanvaraussysteemeistä, miksiköhän et ole nähnyt niitä kaupassa. Godby-shippningin laivat kuljettavat tavaroita maailman merillä, kummallista ettet ole kaupassa aluksia nähnyt. Vain pari esimerkikkiä mainitakseni.
        Jos merenkulun tuet lopetatetaan ja Viking liputtaa Ruotsiin, myös monesta kunnasta Ahvenanmaan ulkopuolella pienenevät verotulot huomattavasti (kaikki Vikingin työntekijät kun eivät todellakaan asu Ahvenanmaalla). Mutta eihän se nettifennoa haittaa, mieluummin pienikin kiusa Ahvenanmaalle kuin tuloja Suomelle.


      • Karlsson

        Ei näille voi selittää että elinkeinoelämä voi toimia paljon paremmin kun koko talous ei ole rakennettu yhden tai kahden suurfirman ympärille.


      • oletkomielisairas
        ahvennainen kirjoitti:

        No esimerkiksi Carrus huolehtii maailman lauttojen ajanvaraussysteemeistä, miksiköhän et ole nähnyt niitä kaupassa. Godby-shippningin laivat kuljettavat tavaroita maailman merillä, kummallista ettet ole kaupassa aluksia nähnyt. Vain pari esimerkikkiä mainitakseni.
        Jos merenkulun tuet lopetatetaan ja Viking liputtaa Ruotsiin, myös monesta kunnasta Ahvenanmaan ulkopuolella pienenevät verotulot huomattavasti (kaikki Vikingin työntekijät kun eivät todellakaan asu Ahvenanmaalla). Mutta eihän se nettifennoa haittaa, mieluummin pienikin kiusa Ahvenanmaalle kuin tuloja Suomelle.

        Kaikkienko lauttojen!? Turku ja muutama rannikon tuppukylä varmaan kaatuu yhden viikkarin mukana, juuh Juuh.


      • yksjasamaahvenälä
        Karlsson kirjoitti:

        Ei näille voi selittää että elinkeinoelämä voi toimia paljon paremmin kun koko talous ei ole rakennettu yhden tai kahden suurfirman ympärille.

        Niih ja kun se ei ole riippuvainen muiden ihmisten verotuloista otetuista tuista.


      • oletkomielisairas kirjoitti:

        Kaikkienko lauttojen!? Turku ja muutama rannikon tuppukylä varmaan kaatuu yhden viikkarin mukana, juuh Juuh.

        Carrus on myynyt varaussystteminsä ympäri maailmaa, käyttäjiä löytyy niin Euroopasta kuin Amerikasta. Turulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Ja jonkun pikkukunnan talouteen (Viikkarin työntekijöitä löytyy Keski-Suomestakin, ovatko sitten tuppukyliä, en ota kantaa) yhdenkin hyvin veroja maksavan menetys vaikuttaa.


      • yksjasamaahvenälä kirjoitti:

        Niih ja kun se ei ole riippuvainen muiden ihmisten verotuloista otetuista tuista.

        Kyllä se fenno on nyt huolissaan varustamotuista, joka siis on henkilöstön verotukseen liittyvä etu eikä mikään "sossuavustus" kuten nefe tietysti käsitteen "avustus" mieltää.

        Valtio tukee kaikenlaista teollisuutta ja toimintaa sekä investointeja vero- y.m. helpotuksin, miksei myös matkustaja-aluksia?

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/17/teollisuuden-tuet-mietittava-uusiksi

        Lopettakaa jo! ....tai selvittäkää edes mistä on kyse! ....siis muustakin kuin Ahvenanmaan mollaamisesta.

        Nefe on kahju!


      • oletidiootti
        Ankdam kirjoitti:

        Kyllä se fenno on nyt huolissaan varustamotuista, joka siis on henkilöstön verotukseen liittyvä etu eikä mikään "sossuavustus" kuten nefe tietysti käsitteen "avustus" mieltää.

        Valtio tukee kaikenlaista teollisuutta ja toimintaa sekä investointeja vero- y.m. helpotuksin, miksei myös matkustaja-aluksia?

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/17/teollisuuden-tuet-mietittava-uusiksi

        Lopettakaa jo! ....tai selvittäkää edes mistä on kyse! ....siis muustakin kuin Ahvenanmaan mollaamisesta.

        Nefe on kahju!

        Sitä käytetään useaan tarkoitukseen, toisaalta svekkulit saa niin paljon tukea, että ota nyt selvää. Toiset tarvitsevat tukea vähän jotta työpaikkoja turvataan, toiset taas elävät kokonaan tukien varassa,


      • piippiipmuutasanoo
        ahvennainen kirjoitti:

        Carrus on myynyt varaussystteminsä ympäri maailmaa, käyttäjiä löytyy niin Euroopasta kuin Amerikasta. Turulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Ja jonkun pikkukunnan talouteen (Viikkarin työntekijöitä löytyy Keski-Suomestakin, ovatko sitten tuppukyliä, en ota kantaa) yhdenkin hyvin veroja maksavan menetys vaikuttaa.

        Tuskinpa kukaan merkittävä käyttää. Sekä se sinun tärkeä vientituote on? Salli mun nauraa. Suomessa on likaa pikkukuntia niin Ahvenanmaalla kuin mantereellakin. Kysymys on lopulta teikäläisiin ja useaan maalaiskylään vuonna 1809 juurtuneesta vahvasta venäläisestä perimästä, ei osata asettua muiden asemaan ja vaaditaan itsekeskeisesti muilta tuhkatkin pesästä antamatta mitään. Taloussanomien mukaan Viking Line sai valtiolta tukea 20 miljoonaa ja maksoi takaisin kaksi, mutta sehän on tietysti propagandaa, koska kaikki mikä ei venäläiseen tapaan tue sairaita kuvitelmiasi on propagandaa.


      • anteeksiii
        piippiipmuutasanoo kirjoitti:

        Tuskinpa kukaan merkittävä käyttää. Sekä se sinun tärkeä vientituote on? Salli mun nauraa. Suomessa on likaa pikkukuntia niin Ahvenanmaalla kuin mantereellakin. Kysymys on lopulta teikäläisiin ja useaan maalaiskylään vuonna 1809 juurtuneesta vahvasta venäläisestä perimästä, ei osata asettua muiden asemaan ja vaaditaan itsekeskeisesti muilta tuhkatkin pesästä antamatta mitään. Taloussanomien mukaan Viking Line sai valtiolta tukea 20 miljoonaa ja maksoi takaisin kaksi, mutta sehän on tietysti propagandaa, koska kaikki mikä ei venäläiseen tapaan tue sairaita kuvitelmiasi on propagandaa.

        Kyseessä oli Iltalehden juttu. Se että rahat käytetään kaluston kunkostamisen sijaan osinkoihin ja mahtailuun on venäläinen ominaisuus. Ahvenanmaan pääkaupunki on nimetty Venäjän keisarinnan mukaan.


      • piippiipmuutasanoo kirjoitti:

        Tuskinpa kukaan merkittävä käyttää. Sekä se sinun tärkeä vientituote on? Salli mun nauraa. Suomessa on likaa pikkukuntia niin Ahvenanmaalla kuin mantereellakin. Kysymys on lopulta teikäläisiin ja useaan maalaiskylään vuonna 1809 juurtuneesta vahvasta venäläisestä perimästä, ei osata asettua muiden asemaan ja vaaditaan itsekeskeisesti muilta tuhkatkin pesästä antamatta mitään. Taloussanomien mukaan Viking Line sai valtiolta tukea 20 miljoonaa ja maksoi takaisin kaksi, mutta sehän on tietysti propagandaa, koska kaikki mikä ei venäläiseen tapaan tue sairaita kuvitelmiasi on propagandaa.

        Se vientituote on se osaaminen. Katsoin juuri Caruksen sivuilta että ovat perustamassa sivukonttoria Amerikkaan kun olivat voittaneet tarjouskilpailun Alaskan lauttojen varaussysteemistä. Mutta eihän se nyt mitään ole, jokainen pikkuyritys Suomessa on jo kauan sitten laajentaneet Yhdysvaltoihin, eikö niin?


      • karyli

        Nykyvauhdilla Suomessa viiden vuoden päästä ei ole ollenkaan yrityksiä, koska kaikki ovat jo muuttaneet pois


    • Peruskansalainen

      Viking Linen saama varustamotuki menee suoraan osinkoina omistajille.
      Pitäisivät palvelut korkeatasoisina, niin pärjäisivät omillaan.
      Härski yhtiö kiristää hallitusta.

      Tuulivoima saa myös valtiontukea, vaikka sähkö menee Ruotsiin.
      Ahvenanmaa on mätäpaise kauniin Suomi neidon pakarassa.
      Toivottavasti RKP:n joutuminen oppositioon parantaa paiseen.

      • Itse asiassa Ahvenanmaa on kaunein ja elinvoimaisin osa Suomea. RKP:lla taas ei ole mitään tekemistä täällä, persut olivat tulossa, mutta herra Hakkaraisen sekoilut taisi viedä sen vähäisenkin kannatuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe