Milloin kannattaa laittaa alle 2007 tehdyt kitkat auton alle? Kulutuspintaa niissä on jäljellä noin 6mm (ei ainakaan yli). Tuollaiset 8v vanhat ja melkein 8v sitten käyttöön otetut renkaat taitaa jo olla kovettuneet?
Kolmannet vanteet olen hankkimassa uudemmille talvirenkaille (vannekoko vaihtuu pienempään). Tämän hetken ajatuksena on ajella syksyllä ennen liukkaampia kelejä noilla kitkoilla ja vaihtaa paremmat talvirenkaat kun oikeasti tarvii parempaa pitoa.
Nyt syyskuussa ei kai ole niin lämmintä että kitkojen pehmeys olisi riski? Etelä-Suomen teitä ajelen ja kitkoilla (kuluneillakin) taitaa pärjätä aika pitkään, joulukuulle??
Vanhojen kitkojen loppuun ajo
29
297
Vastaukset
- Äapwdoekrjgu
Heti vaan alle ja vaihdat sitten kelien mukaan ne uudet. Keväällä kitkat taas käyttöön ja vähemmän ajavalla menee varmaan koko enskesä niillä. Rengaskauppiaat tästä ei tykkää....
OK, voisi vaihtaa kun sopivasti ehtii.
Sitä en yhtään epäile etteikö -30C kelissä hyvin toimivat renkaat voi olla kovilla kesällä 100C lämpöisemmissä olosuhteissa. Eli ilma 25C (tai enemmän), tienpinta vähintään 50C ja rengas lämpiää ajosta tien pintaa kuumemmaksi? 70..100C kaiketi voi mennä?? ihan normaaliajosta.- Kyykman
Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.
- Miljoona.km.ajanut
Kyykman kirjoitti:
Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.
Tervejärkinen käyttää vanhat renkaat tyypistä riippumatta loppuun kesärenkaina. Toki pitää muistaa renkaitten kunto ja sovittaa oma liikennekäyttäytymisensä sen mukaiseksi, mutta niinhän sen on oltava aina. Siis uusillakin renkailla.
Kitkarenkaitten hhuonous on testeillä todistettu asia, mutta rauhallisella ajolla ja ennakoiden ne voidaan ajaa kesärenkaina lain sallimaan 1,6 mm:n rajaan asti. Kauppiaat kyllä mielellään myisivät aina uusia ja teinipojat tietävät, että renkaat kovettuu vaikka eivät tiedä miten päin lippalakki pitää päässä olla.
Minulla on autotallissa yksi 1971 tehty rengas ja ainakaan vielä se ei ole kovettunut. Jäi entisestä autosta eikä sovellu uudempiin kun on ristikudosrengas.
- tuoretavaraa
8-vuotiaat renkaat, tyypistä riippumatta, olisi jo syytä päästää vanhuudenlepoon. Ei ole ongelmana liika pehmeys, vaan kovuus ja siitä johtuva huono pito.
Ainakin omien havaintojeni mukaan kitkarenaiden *ajettavuus* paljaalla asvaltilla & kesäisellä kelillä voi parantua niiden ikääntyessä, kun liiallinen "lötköys" häviää ja tuntuma (ynnä rengasmelu) alkaa muistuttaa enempi kesärenkaita. Mutta kesärenkaita niistä ei silti tule - pito ja jarrutusmatkat jäävät kehnommiksi. - toteaja--
eli vaihdat huonommat renkaat alle, kun kelit huononee. Jos rikot itsesi ei haittaa, mutta ethän vahingoita ulkopuolisia.
Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.
Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?
Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?- tärkeintä_että_tietää
Kitkarenkaiden suurin heikkous on märän kelin ominaisuudet verrattuna kesärenkaisiin, ja puutteen huomaa ehkä vasta silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Vaan jotkut oikeasti ajavat jääpitoon optimoiduilla renkailla ympäri vuoden, ja jotkut ajavat hyvinkin vanhoilla renkailla koska niissä on laillista urasyyvyttä jäljellä.
Lupaa ei tarvitse kysyä, mutta on hyvä jos ymmärtää että muut pystyvät jarruttamaan tehokkaammin ja voivat sateella ajaa nopeammin. - järkiHoiJaHoiUudelleen
jth_12 kirjoitti:
Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.
Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?
Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.
järkiHoiJaHoiUudelleen kirjoitti:
ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.
Ei pysty, mutta voi arvioida riskiä ja miettiä miten se vaikuttaa toimintaan. Sanotaan jos tietoisuus vanhojen ongelmista siirtää käytöstä merkittävästi tarkemmaksi, niin todennäköinen riski joutua onnettomuuteen pienenee... Usein sitä ulosmittaa paremman turvallisuuden toisaalla!!
Hitaampi ajo tuonee säästöä polttoainekulussa (tai sitten ei jos putoaa optimialueelta pois). Käytännössä ajonopeutta joutuu pudottamaan sadekelillä suhteessa enemmän. Budjetti- ja turvallisuusoptimointi ei ole suoraviivaista.
Nyrkkisääntönä näkyi arvio, että rengas kovettuu 4%/edellisvuodesta.
6v, 8v ja 10v iässä se tarkoittaa
1,04^6 = 1,27
1,04^8 = 1,36
1,04^10 = 1,48
Tuossa sinänsä näyttää kovuuden kertautuvan jo nopeammin siinä 10v iässä kun noin 1,5x kovuus uusiin nähden. Sinänsä ne nyrkkisännöt taitaa olla suuntaa-antavia ja eritekniikoilla tehdyt käyttäytyy eritavoin... Yhtä vastausta ei ole siihen kovuudenkasvuunkaan.- 58Shorea
Olethan varmistanut teoriasi pitävyy den mittaamalla uuden ja eri ikäisen renkaan kovuuden?
- Lskdieprmgkf
Yleisesti yksityisautoilijat haluavat minimoida kulujaan. Renkaiden "loppuun" ajaminen on yksi tapa. Jos pitäisi valita tähän vuoden (01.09) autoon renkaat joiden käyttöikä on lopuillaan: 1) kesärenkaat, kulutuspintaa 2mm. 2) kitkarenkaat kulutuspintaa 6mm.
Kumpi olisi valintasi?
Itse ottasi kitkat, parempien sadekeliominaisuuksien takia.- kuinkaTyhmäVoiOlla
ai kitkat paremmat sateella, no ei taatusti.
- dayton-gtradial
Luetun ymmärtämisessä ongelmia ? Kitkat 6 mm , kesikset 2 mm !!!
Hyvin on talvirenkailla pärjännyt koko sateisen kesän: ei ole vesiliirtoa eikä mitään pito-ongelmia ilmennyt. Perävaunukin ollut vedossa lukuisia kertoja. Hyvin lähtee sutimatta vaikka märältä nurmikolta.
- Hiihtoliitto
Itse ostaa aina esirakastellun auton.
Samoin renkaat ovat aina vanhat.
Talvirenkaista tulee kesärenkaat. Nastarenkaat ovat inhottavat kun niistä on nypittävä nastat kesällä.
Kitkarenkaat ovat parhaat koska riittää että ne asennetaan ajetaan loppuun ja hävitetään.
Urasyvyyksiäkään en koskaan ole mittaillut.
Renkaissahan on loppuunajoilmaisimet.
Kun ne loistavat kirkkaan mustina on aika harkita kitkojen hankkimista.
Rengastertifriikit eivät minua vakuuta.
Ajan olosuhteiden ja renkaiden mukaan, joskus alle nopeusrajoitustenkin.- säästäväinenTyhmäKansa
Ei taida sedällä refleksit riittää normaaliin liikenteeseen ja siksi olet tukkona ja koitat perustella sitä huonoilla renkailla? hyvä kun tajuaa rajoitteensa, mutta selittelyyn ei kannata alentua.
- Hiihtoliitto
Saatta sedälle joskus sattua ylinopeuskin. Pienista tuloista 12 päiväsakkoa.
Vaikka vahinkohan se oli kun se poliisi tuli vastaan mutkan takaa. - Miljoona.km.ajanut
Kateus on ansaittava...
- Hiihtoliitto
Miljoona.km.ajanut kirjoitti:
Kateus on ansaittava...
Nopeusrajoitus oli 40 km/h
- huono-asiakas
Minulla on vuoden 2000 nastarenkaat. Kohta alkaa olla vaihdon aika. Kolareita ei ole ollut kun ajaa kelin ja varusteiden mukaan eikä kesälläkään koskaan vesiurissa.
- kalliitONuuret
Höpö höpö kitkat kannattaa ajaa kesällä loppuun, 1,6milliin asti kyllä pitää sade kelillä paremmin kuin kesä kliksit!
- Ekonoomi
Täällä on näitä testiuskovaisia jotka uskovat kaiken mitä mainostoimisto syytää.
Omasta toiminnasta puuttu ajatus. Rahaa tietysti on mättää rengasliikkeen vaihtorengaslavalle.- sakkoa_piittaamattomille
Voit aina perustaa kilpailevan autolehden ja todistaa että vanha ja kulunut on yhtä hyvä kuin uusi. Jotkut ajavat kolhimatta vuoden ympäri samoilla renkailla, mutta silti vakuutusyhtiöille ilmoitetaan vuosittain yli 100 000 vahinkoa.
Olisi hyvä jos jossakin pystyisi itse testaamaan jarrutusmatkoja, mutta koska se on vaikeaa on helpompi lukea autolehdestä että kesärengas on kesällä talvirengasta parempi, ja talvella kesärengas on suorastaan vaarallinen.
Kesärenkaiden käyttöaika on ½ vuodesta, talvirenkailla ½ vuodesta. Omassa käytössäni talvirenkaat ovat vanhentuneet siten että vaihtohetkellä urasyvyys on ollut suosituksen mukainen 5 mm, vaikka sakkomaksua määrätään talvikautena vasta 3 mm kohdalla. - Miljoona.km.ajanut
Minulla talvirenkaat muuttuvat viimeistään kulutuspinnalla 3 mm kesärenkaiksi, kun nypin nastat pois. Sitten ne ovat kesärenkaita kulutuspintaan 1,6 mm asti. Yleensä vähän äänekkäämmät kuin vastaavat kesärenkaat. Karkeammasta kuvioinnista johtuen vesiliirtovaara huomattavasti pienempi kuin samanlaisella kesärenkaalla. Toki ei uudenveroinen, mutta hintaerolla voin ostaa jotakin muuta ja mahdollisesti muutama minuutti matkaan lisää saattaa seota suuraavissa liikennevaloissa jonotettaessa.
- aamenpiste
juu heitä pois vain, vaikka olisivat uudet.toisaalta jos harrastat veneilyä niin ruuvaa renkaat laituriin kiinni niin saat hyvät ja pehmeät lepuuttajat.säilyy vene pahimmilta naarmuilta.toimii myös saunalautan ankkurina kun valat betonia täyteen ja siihen tökkäät metallirenkaan.
- mani-tooks
Uuden renkaan urasyvyys on 7 milliä. Edellä kaveri vaihtaa kun jäljellä on 5 milliä.
Rengaskauppias kiittää ja nauraa räkäisesti päälle.- nauru_on_terveellistä
Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.
Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni. - Nyrkki-Kyllikkiä.sulleki
nauru_on_terveellistä kirjoitti:
Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.
Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni.Miten menee noin muuten? Osaatko hoitaa raha- ja muut asiasi yhtä tyylikkäästi kauppiaan ja mainostajan mieliksi?
- 2007
2007
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2372228Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101818Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse651511Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801235- 611095
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171088TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161008Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42844- 70842