Vanhojen kitkojen loppuun ajo

Milloin kannattaa laittaa alle 2007 tehdyt kitkat auton alle? Kulutuspintaa niissä on jäljellä noin 6mm (ei ainakaan yli). Tuollaiset 8v vanhat ja melkein 8v sitten käyttöön otetut renkaat taitaa jo olla kovettuneet?

Kolmannet vanteet olen hankkimassa uudemmille talvirenkaille (vannekoko vaihtuu pienempään). Tämän hetken ajatuksena on ajella syksyllä ennen liukkaampia kelejä noilla kitkoilla ja vaihtaa paremmat talvirenkaat kun oikeasti tarvii parempaa pitoa.

Nyt syyskuussa ei kai ole niin lämmintä että kitkojen pehmeys olisi riski? Etelä-Suomen teitä ajelen ja kitkoilla (kuluneillakin) taitaa pärjätä aika pitkään, joulukuulle??

29

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äapwdoekrjgu

      Heti vaan alle ja vaihdat sitten kelien mukaan ne uudet. Keväällä kitkat taas käyttöön ja vähemmän ajavalla menee varmaan koko enskesä niillä. Rengaskauppiaat tästä ei tykkää....

      • OK, voisi vaihtaa kun sopivasti ehtii.

        Sitä en yhtään epäile etteikö -30C kelissä hyvin toimivat renkaat voi olla kovilla kesällä 100C lämpöisemmissä olosuhteissa. Eli ilma 25C (tai enemmän), tienpinta vähintään 50C ja rengas lämpiää ajosta tien pintaa kuumemmaksi? 70..100C kaiketi voi mennä?? ihan normaaliajosta.


      • Kyykman

        Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.


      • Miljoona.km.ajanut
        Kyykman kirjoitti:

        Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.

        Tervejärkinen käyttää vanhat renkaat tyypistä riippumatta loppuun kesärenkaina. Toki pitää muistaa renkaitten kunto ja sovittaa oma liikennekäyttäytymisensä sen mukaiseksi, mutta niinhän sen on oltava aina. Siis uusillakin renkailla.
        Kitkarenkaitten hhuonous on testeillä todistettu asia, mutta rauhallisella ajolla ja ennakoiden ne voidaan ajaa kesärenkaina lain sallimaan 1,6 mm:n rajaan asti. Kauppiaat kyllä mielellään myisivät aina uusia ja teinipojat tietävät, että renkaat kovettuu vaikka eivät tiedä miten päin lippalakki pitää päässä olla.
        Minulla on autotallissa yksi 1971 tehty rengas ja ainakaan vielä se ei ole kovettunut. Jäi entisestä autosta eikä sovellu uudempiin kun on ristikudosrengas.


    • tuoretavaraa

      8-vuotiaat renkaat, tyypistä riippumatta, olisi jo syytä päästää vanhuudenlepoon. Ei ole ongelmana liika pehmeys, vaan kovuus ja siitä johtuva huono pito.

      Ainakin omien havaintojeni mukaan kitkarenaiden *ajettavuus* paljaalla asvaltilla & kesäisellä kelillä voi parantua niiden ikääntyessä, kun liiallinen "lötköys" häviää ja tuntuma (ynnä rengasmelu) alkaa muistuttaa enempi kesärenkaita. Mutta kesärenkaita niistä ei silti tule - pito ja jarrutusmatkat jäävät kehnommiksi.

    • toteaja--

      eli vaihdat huonommat renkaat alle, kun kelit huononee. Jos rikot itsesi ei haittaa, mutta ethän vahingoita ulkopuolisia.

      • Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.

        Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?

        Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?


      • tärkeintä_että_tietää

        Kitkarenkaiden suurin heikkous on märän kelin ominaisuudet verrattuna kesärenkaisiin, ja puutteen huomaa ehkä vasta silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Vaan jotkut oikeasti ajavat jääpitoon optimoiduilla renkailla ympäri vuoden, ja jotkut ajavat hyvinkin vanhoilla renkailla koska niissä on laillista urasyyvyttä jäljellä.

        Lupaa ei tarvitse kysyä, mutta on hyvä jos ymmärtää että muut pystyvät jarruttamaan tehokkaammin ja voivat sateella ajaa nopeammin.


      • järkiHoiJaHoiUudelleen
        jth_12 kirjoitti:

        Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.

        Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?

        Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?

        ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.


      • järkiHoiJaHoiUudelleen kirjoitti:

        ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.

        Ei pysty, mutta voi arvioida riskiä ja miettiä miten se vaikuttaa toimintaan. Sanotaan jos tietoisuus vanhojen ongelmista siirtää käytöstä merkittävästi tarkemmaksi, niin todennäköinen riski joutua onnettomuuteen pienenee... Usein sitä ulosmittaa paremman turvallisuuden toisaalla!!

        Hitaampi ajo tuonee säästöä polttoainekulussa (tai sitten ei jos putoaa optimialueelta pois). Käytännössä ajonopeutta joutuu pudottamaan sadekelillä suhteessa enemmän. Budjetti- ja turvallisuusoptimointi ei ole suoraviivaista.

        Nyrkkisääntönä näkyi arvio, että rengas kovettuu 4%/edellisvuodesta.

        6v, 8v ja 10v iässä se tarkoittaa
        1,04^6 = 1,27
        1,04^8 = 1,36
        1,04^10 = 1,48

        Tuossa sinänsä näyttää kovuuden kertautuvan jo nopeammin siinä 10v iässä kun noin 1,5x kovuus uusiin nähden. Sinänsä ne nyrkkisännöt taitaa olla suuntaa-antavia ja eritekniikoilla tehdyt käyttäytyy eritavoin... Yhtä vastausta ei ole siihen kovuudenkasvuunkaan.


      • 58Shorea

        Olethan varmistanut teoriasi pitävyy den mittaamalla uuden ja eri ikäisen renkaan kovuuden?


    • Lskdieprmgkf

      Yleisesti yksityisautoilijat haluavat minimoida kulujaan. Renkaiden "loppuun" ajaminen on yksi tapa. Jos pitäisi valita tähän vuoden (01.09) autoon renkaat joiden käyttöikä on lopuillaan: 1) kesärenkaat, kulutuspintaa 2mm. 2) kitkarenkaat kulutuspintaa 6mm.
      Kumpi olisi valintasi?
      Itse ottasi kitkat, parempien sadekeliominaisuuksien takia.

      • kuinkaTyhmäVoiOlla

        ai kitkat paremmat sateella, no ei taatusti.


      • dayton-gtradial

        Luetun ymmärtämisessä ongelmia ? Kitkat 6 mm , kesikset 2 mm !!!
        Hyvin on talvirenkailla pärjännyt koko sateisen kesän: ei ole vesiliirtoa eikä mitään pito-ongelmia ilmennyt. Perävaunukin ollut vedossa lukuisia kertoja. Hyvin lähtee sutimatta vaikka märältä nurmikolta.


    • Hiihtoliitto

      Itse ostaa aina esirakastellun auton.
      Samoin renkaat ovat aina vanhat.

      Talvirenkaista tulee kesärenkaat. Nastarenkaat ovat inhottavat kun niistä on nypittävä nastat kesällä.
      Kitkarenkaat ovat parhaat koska riittää että ne asennetaan ajetaan loppuun ja hävitetään.

      Urasyvyyksiäkään en koskaan ole mittaillut.
      Renkaissahan on loppuunajoilmaisimet.
      Kun ne loistavat kirkkaan mustina on aika harkita kitkojen hankkimista.

      Rengastertifriikit eivät minua vakuuta.
      Ajan olosuhteiden ja renkaiden mukaan, joskus alle nopeusrajoitustenkin.

      • säästäväinenTyhmäKansa

        Ei taida sedällä refleksit riittää normaaliin liikenteeseen ja siksi olet tukkona ja koitat perustella sitä huonoilla renkailla? hyvä kun tajuaa rajoitteensa, mutta selittelyyn ei kannata alentua.


      • Hiihtoliitto

        Saatta sedälle joskus sattua ylinopeuskin. Pienista tuloista 12 päiväsakkoa.
        Vaikka vahinkohan se oli kun se poliisi tuli vastaan mutkan takaa.


      • Miljoona.km.ajanut

        Kateus on ansaittava...


      • Hiihtoliitto
        Miljoona.km.ajanut kirjoitti:

        Kateus on ansaittava...

        Nopeusrajoitus oli 40 km/h


    • huono-asiakas

      Minulla on vuoden 2000 nastarenkaat. Kohta alkaa olla vaihdon aika. Kolareita ei ole ollut kun ajaa kelin ja varusteiden mukaan eikä kesälläkään koskaan vesiurissa.

      • kalliitONuuret

        Höpö höpö kitkat kannattaa ajaa kesällä loppuun, 1,6milliin asti kyllä pitää sade kelillä paremmin kuin kesä kliksit!


    • Ekonoomi

      Täällä on näitä testiuskovaisia jotka uskovat kaiken mitä mainostoimisto syytää.
      Omasta toiminnasta puuttu ajatus. Rahaa tietysti on mättää rengasliikkeen vaihtorengaslavalle.

      • sakkoa_piittaamattomille

        Voit aina perustaa kilpailevan autolehden ja todistaa että vanha ja kulunut on yhtä hyvä kuin uusi. Jotkut ajavat kolhimatta vuoden ympäri samoilla renkailla, mutta silti vakuutusyhtiöille ilmoitetaan vuosittain yli 100 000 vahinkoa.

        Olisi hyvä jos jossakin pystyisi itse testaamaan jarrutusmatkoja, mutta koska se on vaikeaa on helpompi lukea autolehdestä että kesärengas on kesällä talvirengasta parempi, ja talvella kesärengas on suorastaan vaarallinen.

        Kesärenkaiden käyttöaika on ½ vuodesta, talvirenkailla ½ vuodesta. Omassa käytössäni talvirenkaat ovat vanhentuneet siten että vaihtohetkellä urasyvyys on ollut suosituksen mukainen 5 mm, vaikka sakkomaksua määrätään talvikautena vasta 3 mm kohdalla.


      • Miljoona.km.ajanut

        Minulla talvirenkaat muuttuvat viimeistään kulutuspinnalla 3 mm kesärenkaiksi, kun nypin nastat pois. Sitten ne ovat kesärenkaita kulutuspintaan 1,6 mm asti. Yleensä vähän äänekkäämmät kuin vastaavat kesärenkaat. Karkeammasta kuvioinnista johtuen vesiliirtovaara huomattavasti pienempi kuin samanlaisella kesärenkaalla. Toki ei uudenveroinen, mutta hintaerolla voin ostaa jotakin muuta ja mahdollisesti muutama minuutti matkaan lisää saattaa seota suuraavissa liikennevaloissa jonotettaessa.


    • aamenpiste

      juu heitä pois vain, vaikka olisivat uudet.toisaalta jos harrastat veneilyä niin ruuvaa renkaat laituriin kiinni niin saat hyvät ja pehmeät lepuuttajat.säilyy vene pahimmilta naarmuilta.toimii myös saunalautan ankkurina kun valat betonia täyteen ja siihen tökkäät metallirenkaan.

    • mani-tooks

      Uuden renkaan urasyvyys on 7 milliä. Edellä kaveri vaihtaa kun jäljellä on 5 milliä.
      Rengaskauppias kiittää ja nauraa räkäisesti päälle.

      • nauru_on_terveellistä

        Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
        Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.

        Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni.


      • Nyrkki-Kyllikkiä.sulleki
        nauru_on_terveellistä kirjoitti:

        Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
        Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.

        Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni.

        Miten menee noin muuten? Osaatko hoitaa raha- ja muut asiasi yhtä tyylikkäästi kauppiaan ja mainostajan mieliksi?


    • 2007

      2007

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe