Vanhojen kitkojen loppuun ajo

Milloin kannattaa laittaa alle 2007 tehdyt kitkat auton alle? Kulutuspintaa niissä on jäljellä noin 6mm (ei ainakaan yli). Tuollaiset 8v vanhat ja melkein 8v sitten käyttöön otetut renkaat taitaa jo olla kovettuneet?

Kolmannet vanteet olen hankkimassa uudemmille talvirenkaille (vannekoko vaihtuu pienempään). Tämän hetken ajatuksena on ajella syksyllä ennen liukkaampia kelejä noilla kitkoilla ja vaihtaa paremmat talvirenkaat kun oikeasti tarvii parempaa pitoa.

Nyt syyskuussa ei kai ole niin lämmintä että kitkojen pehmeys olisi riski? Etelä-Suomen teitä ajelen ja kitkoilla (kuluneillakin) taitaa pärjätä aika pitkään, joulukuulle??

29

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äapwdoekrjgu

      Heti vaan alle ja vaihdat sitten kelien mukaan ne uudet. Keväällä kitkat taas käyttöön ja vähemmän ajavalla menee varmaan koko enskesä niillä. Rengaskauppiaat tästä ei tykkää....

      • OK, voisi vaihtaa kun sopivasti ehtii.

        Sitä en yhtään epäile etteikö -30C kelissä hyvin toimivat renkaat voi olla kovilla kesällä 100C lämpöisemmissä olosuhteissa. Eli ilma 25C (tai enemmän), tienpinta vähintään 50C ja rengas lämpiää ajosta tien pintaa kuumemmaksi? 70..100C kaiketi voi mennä?? ihan normaaliajosta.


      • Kyykman

        Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.


      • Miljoona.km.ajanut
        Kyykman kirjoitti:

        Tervejärkinen ei laita kitkoja alle lainkaan, vaan vie ne romurengaskeräykseen.

        Tervejärkinen käyttää vanhat renkaat tyypistä riippumatta loppuun kesärenkaina. Toki pitää muistaa renkaitten kunto ja sovittaa oma liikennekäyttäytymisensä sen mukaiseksi, mutta niinhän sen on oltava aina. Siis uusillakin renkailla.
        Kitkarenkaitten hhuonous on testeillä todistettu asia, mutta rauhallisella ajolla ja ennakoiden ne voidaan ajaa kesärenkaina lain sallimaan 1,6 mm:n rajaan asti. Kauppiaat kyllä mielellään myisivät aina uusia ja teinipojat tietävät, että renkaat kovettuu vaikka eivät tiedä miten päin lippalakki pitää päässä olla.
        Minulla on autotallissa yksi 1971 tehty rengas ja ainakaan vielä se ei ole kovettunut. Jäi entisestä autosta eikä sovellu uudempiin kun on ristikudosrengas.


    • tuoretavaraa

      8-vuotiaat renkaat, tyypistä riippumatta, olisi jo syytä päästää vanhuudenlepoon. Ei ole ongelmana liika pehmeys, vaan kovuus ja siitä johtuva huono pito.

      Ainakin omien havaintojeni mukaan kitkarenaiden *ajettavuus* paljaalla asvaltilla & kesäisellä kelillä voi parantua niiden ikääntyessä, kun liiallinen "lötköys" häviää ja tuntuma (ynnä rengasmelu) alkaa muistuttaa enempi kesärenkaita. Mutta kesärenkaita niistä ei silti tule - pito ja jarrutusmatkat jäävät kehnommiksi.

    • toteaja--

      eli vaihdat huonommat renkaat alle, kun kelit huononee. Jos rikot itsesi ei haittaa, mutta ethän vahingoita ulkopuolisia.

      • Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.

        Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?

        Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?


      • tärkeintä_että_tietää

        Kitkarenkaiden suurin heikkous on märän kelin ominaisuudet verrattuna kesärenkaisiin, ja puutteen huomaa ehkä vasta silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Vaan jotkut oikeasti ajavat jääpitoon optimoiduilla renkailla ympäri vuoden, ja jotkut ajavat hyvinkin vanhoilla renkailla koska niissä on laillista urasyyvyttä jäljellä.

        Lupaa ei tarvitse kysyä, mutta on hyvä jos ymmärtää että muut pystyvät jarruttamaan tehokkaammin ja voivat sateella ajaa nopeammin.


      • järkiHoiJaHoiUudelleen
        jth_12 kirjoitti:

        Autoa ajetaan ominaisuuksien ja suorituskyvyn mukaan. Harmittaako se sitten toisia, kun jotkut ajaa risteyksiin/kaarteisiin hiukan hitaammin? Ehkä sekunnin pari aikaisemmin saa aloittaa jarrutuksen. Riippuu paljon olosuhteista, mutta myös kuivalla asfaltilla hiukan aikaisemmin kesärenkaisiin verrattuna.

        Se ennakointi saattaa aiheuttaa liikenneraivoa?

        Jos kesärenkaissa on kulutuspintaa 8mm tai 4mm, niin muuttuuhan silloinkin ajotyyli kelien mukaan?

        ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.


      • järkiHoiJaHoiUudelleen kirjoitti:

        ihan kaikkea ei pysty ennakoimaan ja silloin paskat renkaat tulee kalliiksi.

        Ei pysty, mutta voi arvioida riskiä ja miettiä miten se vaikuttaa toimintaan. Sanotaan jos tietoisuus vanhojen ongelmista siirtää käytöstä merkittävästi tarkemmaksi, niin todennäköinen riski joutua onnettomuuteen pienenee... Usein sitä ulosmittaa paremman turvallisuuden toisaalla!!

        Hitaampi ajo tuonee säästöä polttoainekulussa (tai sitten ei jos putoaa optimialueelta pois). Käytännössä ajonopeutta joutuu pudottamaan sadekelillä suhteessa enemmän. Budjetti- ja turvallisuusoptimointi ei ole suoraviivaista.

        Nyrkkisääntönä näkyi arvio, että rengas kovettuu 4%/edellisvuodesta.

        6v, 8v ja 10v iässä se tarkoittaa
        1,04^6 = 1,27
        1,04^8 = 1,36
        1,04^10 = 1,48

        Tuossa sinänsä näyttää kovuuden kertautuvan jo nopeammin siinä 10v iässä kun noin 1,5x kovuus uusiin nähden. Sinänsä ne nyrkkisännöt taitaa olla suuntaa-antavia ja eritekniikoilla tehdyt käyttäytyy eritavoin... Yhtä vastausta ei ole siihen kovuudenkasvuunkaan.


      • 58Shorea

        Olethan varmistanut teoriasi pitävyy den mittaamalla uuden ja eri ikäisen renkaan kovuuden?


    • Lskdieprmgkf

      Yleisesti yksityisautoilijat haluavat minimoida kulujaan. Renkaiden "loppuun" ajaminen on yksi tapa. Jos pitäisi valita tähän vuoden (01.09) autoon renkaat joiden käyttöikä on lopuillaan: 1) kesärenkaat, kulutuspintaa 2mm. 2) kitkarenkaat kulutuspintaa 6mm.
      Kumpi olisi valintasi?
      Itse ottasi kitkat, parempien sadekeliominaisuuksien takia.

      • kuinkaTyhmäVoiOlla

        ai kitkat paremmat sateella, no ei taatusti.


      • dayton-gtradial

        Luetun ymmärtämisessä ongelmia ? Kitkat 6 mm , kesikset 2 mm !!!
        Hyvin on talvirenkailla pärjännyt koko sateisen kesän: ei ole vesiliirtoa eikä mitään pito-ongelmia ilmennyt. Perävaunukin ollut vedossa lukuisia kertoja. Hyvin lähtee sutimatta vaikka märältä nurmikolta.


    • Hiihtoliitto

      Itse ostaa aina esirakastellun auton.
      Samoin renkaat ovat aina vanhat.

      Talvirenkaista tulee kesärenkaat. Nastarenkaat ovat inhottavat kun niistä on nypittävä nastat kesällä.
      Kitkarenkaat ovat parhaat koska riittää että ne asennetaan ajetaan loppuun ja hävitetään.

      Urasyvyyksiäkään en koskaan ole mittaillut.
      Renkaissahan on loppuunajoilmaisimet.
      Kun ne loistavat kirkkaan mustina on aika harkita kitkojen hankkimista.

      Rengastertifriikit eivät minua vakuuta.
      Ajan olosuhteiden ja renkaiden mukaan, joskus alle nopeusrajoitustenkin.

      • säästäväinenTyhmäKansa

        Ei taida sedällä refleksit riittää normaaliin liikenteeseen ja siksi olet tukkona ja koitat perustella sitä huonoilla renkailla? hyvä kun tajuaa rajoitteensa, mutta selittelyyn ei kannata alentua.


      • Hiihtoliitto

        Saatta sedälle joskus sattua ylinopeuskin. Pienista tuloista 12 päiväsakkoa.
        Vaikka vahinkohan se oli kun se poliisi tuli vastaan mutkan takaa.


      • Miljoona.km.ajanut

        Kateus on ansaittava...


      • Hiihtoliitto
        Miljoona.km.ajanut kirjoitti:

        Kateus on ansaittava...

        Nopeusrajoitus oli 40 km/h


    • huono-asiakas

      Minulla on vuoden 2000 nastarenkaat. Kohta alkaa olla vaihdon aika. Kolareita ei ole ollut kun ajaa kelin ja varusteiden mukaan eikä kesälläkään koskaan vesiurissa.

      • kalliitONuuret

        Höpö höpö kitkat kannattaa ajaa kesällä loppuun, 1,6milliin asti kyllä pitää sade kelillä paremmin kuin kesä kliksit!


    • Ekonoomi

      Täällä on näitä testiuskovaisia jotka uskovat kaiken mitä mainostoimisto syytää.
      Omasta toiminnasta puuttu ajatus. Rahaa tietysti on mättää rengasliikkeen vaihtorengaslavalle.

      • sakkoa_piittaamattomille

        Voit aina perustaa kilpailevan autolehden ja todistaa että vanha ja kulunut on yhtä hyvä kuin uusi. Jotkut ajavat kolhimatta vuoden ympäri samoilla renkailla, mutta silti vakuutusyhtiöille ilmoitetaan vuosittain yli 100 000 vahinkoa.

        Olisi hyvä jos jossakin pystyisi itse testaamaan jarrutusmatkoja, mutta koska se on vaikeaa on helpompi lukea autolehdestä että kesärengas on kesällä talvirengasta parempi, ja talvella kesärengas on suorastaan vaarallinen.

        Kesärenkaiden käyttöaika on ½ vuodesta, talvirenkailla ½ vuodesta. Omassa käytössäni talvirenkaat ovat vanhentuneet siten että vaihtohetkellä urasyvyys on ollut suosituksen mukainen 5 mm, vaikka sakkomaksua määrätään talvikautena vasta 3 mm kohdalla.


      • Miljoona.km.ajanut

        Minulla talvirenkaat muuttuvat viimeistään kulutuspinnalla 3 mm kesärenkaiksi, kun nypin nastat pois. Sitten ne ovat kesärenkaita kulutuspintaan 1,6 mm asti. Yleensä vähän äänekkäämmät kuin vastaavat kesärenkaat. Karkeammasta kuvioinnista johtuen vesiliirtovaara huomattavasti pienempi kuin samanlaisella kesärenkaalla. Toki ei uudenveroinen, mutta hintaerolla voin ostaa jotakin muuta ja mahdollisesti muutama minuutti matkaan lisää saattaa seota suuraavissa liikennevaloissa jonotettaessa.


    • aamenpiste

      juu heitä pois vain, vaikka olisivat uudet.toisaalta jos harrastat veneilyä niin ruuvaa renkaat laituriin kiinni niin saat hyvät ja pehmeät lepuuttajat.säilyy vene pahimmilta naarmuilta.toimii myös saunalautan ankkurina kun valat betonia täyteen ja siihen tökkäät metallirenkaan.

    • mani-tooks

      Uuden renkaan urasyvyys on 7 milliä. Edellä kaveri vaihtaa kun jäljellä on 5 milliä.
      Rengaskauppias kiittää ja nauraa räkäisesti päälle.

      • nauru_on_terveellistä

        Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
        Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.

        Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni.


      • Nyrkki-Kyllikkiä.sulleki
        nauru_on_terveellistä kirjoitti:

        Nokialaisessa on kulutusindikaattorin kohdalla suurin lukema 8 mm.
        Eipä rengaskauppiaan naurut kiinnosta kun ostan 6-vuotiaan renkaan tilalle ihan uudet.

        Ja jos joku toinen haluaa lumikelillä ajaa huonoilla matalakuvioisilla renkailla, niin se ei ole minun juttuni.

        Miten menee noin muuten? Osaatko hoitaa raha- ja muut asiasi yhtä tyylikkäästi kauppiaan ja mainostajan mieliksi?


    • 2007

      2007

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      5004
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      294
      3105
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      134
      1807
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      231
      1673
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1233
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1183
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1174
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe