Jaksaisikos joku ehdotella mahdollisimman helppoa kalastoa 140 litraiseen, 90cm pitkään akvaarioon, vesi pysyy neutraalina, kH on tosi pehmeä, mutta gH noin kymmenen. Omituista, mutta näin se on, vesi tulee omasta kaivosta. Akvaario on pikkusiskoni.
Kalasto saisi olla aika niukka, mielellään värikäs ja kalojen tulisi olla mahdollisimman kestäviä. Ajattelin, että palettikala voisi olla yksi vaihtoehto. Partamonni jo löytyy sekä muutama platy, mutta platyille voidaan etsiä uusi koti, kun tuo vesi ei kuitenkaan ole sopivaa niille valmiiksi. Tulee niin kalliiksi vedenkovetusaine (tätä on siis tähän mennessä käytetty, arvot jotka annoin ovat ilman kovetusta) ja pikkusiskoni ei halua käyttää ruokasoodaa/kipsiä. Jästipää.
Ehdotuksia siis pyydän :)
Kestävä kalasto?
7
1799
Vastaukset
- susu
voi kun on niiiiiiiiiin paljon mahdollisuuksia :D
no, ensimmäisenä tulee mieleen tietty nämä perus kardinaalitetrat ja taistelukalat.
ja sitten vaikka pohjalle piikkisilmiä tai monnisia, esim helmi tai kaari.
itse varmaan laittaisin jotain rihmakaloja, kuten hunajarihmakaloja haaremin ja sitten jotain parvikaloja... ehkäpä kerritetroja :) ja pohjalle pandamonnisia :D
ei siskollasi ole mitään muita toiveita kalaston suhteen kuin että ovat värikkäitä?
palettikalat ainakin on usein aika agressiivisia... ja pariskunnan kanssa tulee se poikasongelma. toki jotkut muut kääpiöahvenet kävisivät mainiosti :D
ja ne platyt kannattaa lahjottaa/myydä pois...
on todella paljon ns kestäviä kalalajeja. ja kestävähän ei tietenkään tarkoita että tulee toimeen vähemmillä vedenvaihdoilla tms ;D
noille ehdottamilleni kaloille olisi toivottavaa turvelisäys...
eli tässä sitten nyt pari esimerkkikalastoa:
taistelukalahaaremi
10 kardinaalitetraa
6 helmimonnista
partamonni
TAI
hunajarihmakalahaaremi
8 kerritetraa
8 pandamonnista
partamonni - fishuu
Laittasin varmaa parven neontetroja, partamonnin, pari piikkisilmää ja hunajarihmakaloja.
- thapsus
Ihan mukavan kuuloisia kalastoja... Etsin nyt siis mahdollisimman kestäviä kaloja. Niitä lajeja, jotka ovat selvinneen aloittelijoiden toilailuista. Kokemuksia? ;)
- susu
oikeastaan noi kalastot mitä ehdotin oli molemmat aika "peruskamaa" :D ehkä hunajarihmat vois vaihtaa johonkin. esim timanttikirjoahvenet voisi sopia. kestävää ja hauskaa porukkaa :D
kestäviä kaloja on kyllä todella paljon... ja jos ei pahemmin toilaile niin harvat loukkaantuu. - Vaari-o
Mustatetrat
Kardinaalitetrat
Tiikeribarbit
Viisiraitabarbit
Kiilakylki
Intiaanisulka
Keisaritetra
Kultapyrstö sateenkaarikala
Monniset, useat lajit kestäviä
En suosittele kuitenkaan;
Panda
Leobardi
Soma monnis lajeja
Ne on aikas herkkiä vesiarvon heilahteluille.
Monet imumonni lajit on kestäviä
En suosittele punaista Noitamonnilajia vaikkakin on erittäin kaunis, jostain syystä jäävät usein lyhyt ikäisiksi ???
Banjomonni
Nokkamonni
Noitamonnit
Pienet Pleco lajit
Haarniskamonni
Sampimonni
Nokkamonni
Siinä omat kokemukset, mulla on/ollut noita kaikkia ja vanhimmat monnit (banjo, nokka, monniset, seepra plecot ja sokkelo plekcot, noitamonni jne. jne.) sekä kultapyrstöt on nyt 9 vuotta vanhoja.
Tetrojen keski-ikä on siinä viiden - seitsemän vuoden tienoilla.
Siinä kattava oma saalis mitä olen nyt ite pitänyt. - thapsus
Vaari-o kirjoitti:
Mustatetrat
Kardinaalitetrat
Tiikeribarbit
Viisiraitabarbit
Kiilakylki
Intiaanisulka
Keisaritetra
Panda
Leobardi
Soma monnis lajeja
En suosittele punaista Noitamonnilajia vaikkakin on erittäin kaunis, jostain syystä jäävät usein lyhyt ikäisiksi ???
Banjomonni
Nokkamonni
Noitamonnit
Pienet Pleco lajit
Haarniskamonni
Sampimonni
Nokkamonni
Siinä omat kokemukset, mulla on/ollut noita kaikkia ja vanhimmat monnit (banjo, nokka, monniset, seepra plecot ja sokkelo plekcot, noitamonni jne. jne.) sekä kultapyrstöt on nyt 9 vuotta vanhoja.
Siinä kattava oma saalis mitä olen nyt ite pitänyt.Vaari-o. Kertoisitko lisää tuosta banjomonnista. Sinulla kun on ensikäden tietoa. :) MIllainen kala on? Minkäikäinen sinulla on ja mihin mittoihin venynyt. Millaiset tavat? Kuinka isoa alaa altaasta käyttää? Näkyykö sitä ikinä?
Kiinnostaa tuo kala kovasti. Ei kylläkään tähän ongelma-altaaseen vaan johonkin omistani. - oikku04
Vaari-o kirjoitti:
Mustatetrat
Kardinaalitetrat
Tiikeribarbit
Viisiraitabarbit
Kiilakylki
Intiaanisulka
Keisaritetra
Panda
Leobardi
Soma monnis lajeja
Banjomonni
Nokkamonni
Noitamonnit
Pienet Pleco lajit
Haarniskamonni
Sampimonni
Nokkamonni
Siinä kattava oma saalis mitä olen nyt ite pitänyt.Ei missään tapauksessa tiikeribarbeja 140 litraiseen altaaseen koska ovat todella vilkkaita parvikaloja. Altaalla saisi olla pituutta mielellään reilusti yli metri ja litrojakin ainakin 200.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628