mitä mieltä ootte?

jokuvaa

       EN PARANTUNUT KOSKAAN
   Se ilta tuhosi mun elämän. Olimme kavereiden kanssa kylillä, kello oli vasta noin yhdeksän. Siellä oli mun lisäksi kolme muijaa ja noin viisi ysiluokkalaista jätkää, se tuntu niin hienolta, ne jätkät oli just niitä koviskia, jotka koulussa olivat kaikkien ja kaiken yläpuolella. Puol kymmenen maissa kaksi niistä jätkistä jäi poliiseille viinasta kiinni, ja niitä tultiin hakemaan. Siitä huolimanitta me mentii mun kaverin Anun kanssa hakee meidänkin juomat. Laitettiin ne kuitenkin varmuuden vuoksi lähimmäiseen ojaan, jos poliisit tulisivat. Ja ne myös tuli, ne meni meidän ohi ja morjesti, kävi kääntymässä ja tuli takaisin päin. Ne pysähtyi juuri siihen kohtaan johon me oltiin juomat jätetty. Sillon mä älysin, että olin pulassa. Anun kännykkä oli siellä kassissa, ja ne löytäis kyllä vanhempiemme numerot... Me lähettiin kävelemään ruokavaraston pihalle. Poliisit tuli sinne ja kysyi, kuka meistä oli Anu. Ne oli siis soittanu Anun vanhemmille. Anun vanhemmat tuli hakee meitä ruokavarston pihalta. Matka meille oli hiljanen, Anun äiti itki, mä ja Anu oltii hiljaa ja pidettiin käsistämme kiinni. Anun vanhemmat tulivat meille puhumaan. Kun ne lähti, rupesin itkemään, tiesin mitä tästä seuraisi. Mä pyytelin anteeksi, ja koitin saada ne ymmärtämään mitä mun päässä liikkui. Ne otti multa kännykän pois ja laittoi mut kotiarestiin. Mä menin nukkumaan, mutta en nukkunut koko yönä silmäystäkään. Jo aamulla mun silmiä varjosti suuret, tummat silmäpussit. Mä en syöny aamupalaa, mun ruokahalu oli menny.
   "Mä en ansaitse elämää", mä ajattelin. Päätin, että söisin enintään kerran päivässä, niin pystyisin rankaisemaan itseäni. Päätin elää yksin, en ansainnut kavereita, saatika sitten rakastavia vanhempia. Koulussa erkauduin muista, ruokatunnit vietin tyttöjen vessassa, läksyjä lukiessa, mitään ei kuitenkaan jäänyt mieleen...
   Päivät vaihtuivat kuukausiksi. Usein itkin itseni uneen, jos pystyin edes nukkumaan. "Miten saatoin tehdä näin vanhemmilleni?", se oli ainoa ajatus joka päässäni pyöri ja piti minua hereillä. Sulkeuduin täysin muista, en puhunut muille, koulun käyntini kärsi.Pian oli puoli vuotta kulunut.
   Anoreksian oireet alkoivat näkyä ja tuntua. Saatoin olla päiviä syömättä, joskus jopa viikon, tai pari. Ennen pyöreät kasvoni olivat muuttuneet luiseviksi ja kalpeiksi, paksut hiukseni olivat harvat ja huonokuntoiset. Luuni törröttivät nahkani lävitse. Joskus joku kysyi, oliko kaikki hyvin, tai että oliko minulla huolia, mutta aina sivuutin kysymykset kieltävällä vastauksella ja kauniilla teko hymyllä, jonka olin peilin edessä harjoitellut, juuri näitä tilanteita varten. Vanhempani olivat myös huolissaan, mutta tämä sama hymy sai heidätkin vakuuttuneeksi voinnistani.
   Vietin aikani yksin huoneessani, yleensä lukamalla kirjoja tai lehtiä.Musiikkia tai telkkaria en mielestäni ansainnut. Se tuntui kauhealta ajatukselta aluksi, mutta olin päättänyt rankaista itseäni näin, ja mähän en itselleni lupaamaa lupausta rikkonut.
   Kerran luin uusinta Sinä&Minä lehteä, kun silmiini osui novelli, joka oli aivan kun olisi kertonut musta. Novellin mä-henkilön syömishäiriö meni niin pitkälle, että hän oli kuolla. Hän kuitenkin pelastui sairaalan ja terapeutin avulla. Sillon rupesin miettimään tulevaisuuttani. Halusin toteuttaa unelmani, en joutua samaan tilanteeseen kun novellin mä-henkilö. Kerroin vanhemmilleni ajatuksistani, ne järkyttyi, mäkö muka anorektikko, joka oli vaipunut syvään masennukseen! Kuitekin ne lupas tilata mulle heti ajan terapeutille.
    Jouduin sairaalaan hoitoon, missä terapeutti kävi joka päivä mua katsomassa ja juttelemassa. Myös entiset kaverini kävivät välillä. Painoni punnittiin joka päivä - aloin jo parantua. Sain kaverit takisin ja annoin itseni nauttia elämästä. Uusi elämäni alkoi hyvin, mutta päättyi piann kun paras kaverini kuoli, alkoholimyskytykeesn
    Anoreksian oireet alkoivat taas näkyä, ja olin syvästi masentunut. Lopuksi en vain enää jaksnut. Kirjoitin vanhemmilleni kirjeen, jossa pyysin anteeksi kaikkea sitä vaivaa ja huolta, jonka olin aiheuttanut. Kirjoitin myös kavereilleni kirjeen, pyysin heiltäkin anteeksi kaikkea sitä vaivaa jota olin aiheuttanut. Sitten otin särkylääkkeet ja leijonapullon.
    En parantunut koskaan.

6

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.P.p

      tuo oli vähän seko.... aika epätodellinen... en oikein tajunnut... tai sitten se oli hyvä ja minulla on huono maku... siis senkö takia se nyt erkautui yhteikunnasta kun jäi juomisesta kiinni?.. anoreksian kuvaus oli ihan ok... tarina ei vaan ollut kovin ehyt.. ainakaan alusta

      • jokuvaa

        hmm... voit olla oikeessa. itseasiassa se perustuu tositapahtumiin...


    • ^..^

      Onks sulle oikeesti käyny näi? Kauheeta on se kyllä kauheeta et käy tollai. Vaikka en ite ookkaa kokenu vastaavaa... Teen just kouluu esitelmää anoreksiast just esim sen takii ettei kukaa rupeis laihuttaa siis nii kovasti. Ku oon ite voimistelija nii tiiän mitä esim mun kohal se tekis. Pikkuhiljaa voimat rupeis hupenee en enää jaksais liikkua nii paljon. Lihakset rupeis surkastuu samal ku laihtuis. Ja sit loppujenlopuks en vois enää voimistella kaikki unelmat rikkoutuis. Moni ihmine ajattelee et voiku mä olisin nii hirvee laiha, en mäkää haluis olla lihava vaa sellane aik solakka mut en todellakaa tosi laiha koska en nyt ite tiä mut luulen et se ajatus et haluis olla tosi laiha loukkaa aika paljon niit kenel on anoreksi niit jotka on kokenu saman ja tietää et se vaan pilaa kaiken. Mut enhän mä voi sitä tietää kun en oo edelleenkää ite kokenu samaa... Mut nii olisin vaa kysyny et saisinko käyttää sun tekstiäs ku se kerra on nimetönki vaihan vaik Anunki nime ja sillai. Vastaile tähä palstaa jos mahollist. Kiitti jo etukätee!

      • jokuvaa

        siis tämä novellihan ei ole aivan totta..alku on totta, syömishäiriöön asti...mutta ei musta anorektikkoa tullut(lähellä oli).voit mun puolesta käyttää tätä esitelmässäsi jos vain haluat...mutta käyttäisiktö salanimiä ja ethän kerro mistä sait novellin...(ettei tarinaa tunnisteta).


      • ^..^
        jokuvaa kirjoitti:

        siis tämä novellihan ei ole aivan totta..alku on totta, syömishäiriöön asti...mutta ei musta anorektikkoa tullut(lähellä oli).voit mun puolesta käyttää tätä esitelmässäsi jos vain haluat...mutta käyttäisiktö salanimiä ja ethän kerro mistä sait novellin...(ettei tarinaa tunnisteta).

        Joo, ja kiitti! x)


    • ancis

      loistava! siis niin loistava... en tiiä sit muiden mielipiteitä mut mä oon sitä mieltä että loistava!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4636
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      272
      2712
    3. 133
      1697
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1391
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1337
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1136
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1114
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1067
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe