Paniikkikohtaukset ja hengenahdistus

elpa

onko muilla kokemuksia että paniikkikohtauksen aikana tulee kunnon hengenahdistus ja tuntuu että ei saa vedettyä sitä henkeä ns loppuun saakka? Mulla myös hengittäessä tuntuu kyljissä ikään kuin jokin puristus kun koittaa hengittää tai välillä ihan vaan kun on. Tarkkailen liikaa itseäni niin kiinnitän huomion kaikkiin pikkujuttuihin. Ei oo kivaa :(

7

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi1x

      Ahdistuksessa ihminen menee ikään kuin kasaan ja hengityskin vaikeutuu. Hengitysharjoitukset helpottavat ajan myötä tilannetta ehkä parhaiten.

    • hdfhfhf

      hyperventiloit.

    • elpa

      Mulla varmaan ahdistaa sit koko ajan kun tuntuu vähän väliä et puristaa tms. Voikohan siihen liittyä myös että kurkkua kuristaa tai sielläkin semmonen paine? Vai onkohan yää jotain muuta kun ahdistusta

    • Artsi7m

      Ahdistukseen viittaa. Koeta ensin luonnonkeinoja eli kaikki jotka rentouttavat ja rauhoittavat ovat hyviä konsteja.

    • Tulee kunnon hengenahdistusta paniikkikohtauksen aikana, meinaa jalat lähteä alta...
      Rauhoittavat on kuitenkin auttanut (Y)

    • korvienväli_puhtaaksi

      Kyseinen "hengenahdistus" ei johdu keuhkoista tai henkitorvesta tai keuhkoputkista, vaikka se sellaiseksi usein tulkitaan. Kyseessä on kurkun ja kaulan alueiden lihasten jännitys, joka syntyy esim. kovasta pelosta. Hengityksen "lukitseminen" nimittäin on osa ihmisen puolustusmekanismia. Esim. kun putoat veteen, niin "lukitset" hengityksesi, jotta keuhkoihin ei pääse vettä. Tämä sama ilmiö voi esiintyä pelkokohtauksen aikana, vaikka vettä, savua tms. ei ole lähimaillakaan. Paniikissa se saatetaan helposti tulkita keuhko- tai sydänperäiseksi ongelmaksi, vaikka ongelma on korvien välissä.

      Paniikkihäiriöisen luulisi opiskelevan näitä asioita enemmän, jotta pääsisi turhista mielikuvituksen aiheuttamista rasitteista. Kun vähän alatte perehtymään näihin asioihin psykologisesta näkökulmasta, niin huomaatte todella nopeasti, miten typeriä ihmiset voi näiden pelkojensa kanssa olla. Sitten vielä päälle popsitaan jyviä, vaikka 100 x paremman avun löytää sieltä omasta mielestään. Mutta, jotkut vaan on sen verta heikkoja, että ei kykene itse toimimaan, vaan sen virkaa hoitaa pieni pilleri.

      Kärsin itse paniikkihäiriöstä vuosikausia ja pelkäsin yhtä ja toista. Sitten aloin opiskelemaan paniikkihäiriötäni, miksi mulla on sellainen, mistä se tulee jne. Kun sairauden salat alkoivat aueta, niin silloin tajusin kuinka järjettömän iso osuus mielikuvituksella ja typeryydellä on tässä panikoinnissa. Tämän jälkeen en tarvinnut enää mielialalääkkeitä, enkä beetasalpaajia, enkä nukahduslääkkeitä. Silloin myös häpesin itseäni ja heikkouttani.

    • artsi1s

      Hyvä kirjoitus! Mielikuvitus voi teettää paljon pelkoa ja ongelmia ihmiselle, jonka vuoksi aletaan panikoimaan. Mutta sitten kyllä löytyy ihan oikeitakin pelon aiheita, joita ei olekaan ihan helppo poistaa mielestä.

      Jotkut tarvivat apuna lääkettä, toiset selviävät luonnonkeinoilla. Joka tapauksessa kannattaa perehtyä, mistä paniikissa on kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe