Ehdotus keskustelun tasoa nostamaan

Nyt näitä kiekkokeskusteluja seuratessa on käynyt selväksi muutama seikka. Joukossa on muutama keskustelutaitoinen jääkiekon ystävä, mutta valtaosa aiheista on ala-arvoista, mikä sitten tahtoo karkottaa toisaalle ne, ketkä keskustella osaavat.

Netistä löytyy kyllä useita mielekkäitä paikkoja missä keskustelua voi käydä. Mikäli keskustelulle ei tehdä mitään, niin aivan takuulla fiksut tyypit jatkavat keskustelua muualla.

Ehdotukseni on, että olisi yksi paikka, johon osallistumisen oikeus olisi vain rekisteröityneillä. Koska rekisteröityminen on vapaata, siihen periaatteessa saisi osallistua kaikki. Mutta pois jäisi kuitenkin ne provoilut, jotka nyt leimaa keskustelun tason jokseenkin surkeaksi.

Mitä mieltä muut ovat?

7

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahu

Ehdotuksesi on erittäin hyvä ellei täydellinen. Vaikka HIFK fani olenkin, niin omasta mielestäni osaan käydä kohtuu asiallista keskustelua:) En ole pitkilleen jaksanu tuonne IFK omalle sivulle kirjoittaa, kun suurin osa viesteistä on täyttä shittiä.

Kiekko tietämykseni on kyllä hiukan heikohkoa mutta olen oppinut että havainomalla oikeita asioita oppii nopeasti.

Eli selvällä suomenkielelle ehdotuksesi on hjuva.

• kiekkokaleva

Tääl on tosin sangen rumaa käytöstä kirosanoi ynnä muuta sellaista.Mutta siitä pitää F.R.E.A.K
        hyvän huolen että tää ei ihan höpöksi mee.

• asianjärkijä

...kirjoitan tänne juuri siksi, kun rekisteröimispakkoa ei ole. Olen ensinnäkin laiska rekisteröimään ja toiseksi en halua tuntea olevani "seurattu" (rekisteröityessäni keskustelijat voisivat katsoa jokaisen viestini menneisyydestä).

Vakionimimerkin käyttö luo tiettyjä paineita ja muodostaa kirjoittajaidentiteetin. Kun kirjoitat vaihdellen nimimerkkejä, tekstejäsi ei voida lukea huomioiden edellisten viestiesi muodostamat ennakkoluulot.

Jääkiekkokeskusteluissa esimerkiksi tiukka fani-identiteetti voi tuottaa kiusallisia ennakkoluuloja muiden joukkueiden kannattajille, mikä aiheuttaa sen, että kirjoitaja koetaan aina joukkueen X fanina, joka kirjoittaa aiheeseen kuin aiheeseen X:n väriset lasit silmillä. Häntä ei siis oteta vakavasti vastustajajoukkueiden leireissä.

Välillä haluan myös vaihtaa linjaani, kirjoittaa esim. hieman tavallista kevytmielisempiä viestejä, jotka eivät sovi vakionimimerkkini yleiseen linjaan. Minäkin käytän siis useampia nimimerkkejä, myös kiekkopalstoilla. Anonyymius on vapautta, aroistakin asioista uskalletaan kertoa rehti, yleisesti hyväksymätönkin mielipide.

• Mutta eihän ehdotukseni edellyttäisi rekisteröitymistä. Ne ketkä haluaa kirjoitalla ilman sitä, voisivat jatkaa entisellä tavalla.

Kyse olisi vain uudesta osiosta, joka olisi rekisteröityneitä varten ja jossa olisi sitä kautta parempaa keskustelua, kun häiriköt jäisi pois.

Kuten sanoit, ilman rekisteröitymistä on paljon vapaampaa kirjoittaa, josta on hyötyäkin. Vastapainona on erilaiset edut. Tietynlaisen identiteetin muododtuminen tuo kuitenkin myös painoarvoa viesteille. Jos olet lukenut jonkun hyvän viestin joltakin, niin vastaisuudessa arvostat häntä enemmän ja sitä kautta hyväksi koettu kommentoija saa viesteilleen huomiota.

Minä näen myös keskustelun jonkinlaisena vuoropuheluna, jossa on hyväksi tietää mitä toinen/toiset ovat aiemmin sanoneet. Näin keskustelu etenee ja rönsyilee tuottaen rikkaampaa viestintää. Minä väitän, että juuri rekisteröimättömyys ja eri nikkien käyttö on suurin syy siihen, että viestien taso on sitä mitä se on. Koska nikeillä ei ole mitään historiaa (taustaa), niin kummoisia kommentejakaan ei voi syntyä. Jatkumo on keskustelussa oleellista.

• asianjärkijä
        rosewater kirjoitti:

Mutta eihän ehdotukseni edellyttäisi rekisteröitymistä. Ne ketkä haluaa kirjoitalla ilman sitä, voisivat jatkaa entisellä tavalla.

Kyse olisi vain uudesta osiosta, joka olisi rekisteröityneitä varten ja jossa olisi sitä kautta parempaa keskustelua, kun häiriköt jäisi pois.

Kuten sanoit, ilman rekisteröitymistä on paljon vapaampaa kirjoittaa, josta on hyötyäkin. Vastapainona on erilaiset edut. Tietynlaisen identiteetin muododtuminen tuo kuitenkin myös painoarvoa viesteille. Jos olet lukenut jonkun hyvän viestin joltakin, niin vastaisuudessa arvostat häntä enemmän ja sitä kautta hyväksi koettu kommentoija saa viesteilleen huomiota.

Minä näen myös keskustelun jonkinlaisena vuoropuheluna, jossa on hyväksi tietää mitä toinen/toiset ovat aiemmin sanoneet. Näin keskustelu etenee ja rönsyilee tuottaen rikkaampaa viestintää. Minä väitän, että juuri rekisteröimättömyys ja eri nikkien käyttö on suurin syy siihen, että viestien taso on sitä mitä se on. Koska nikeillä ei ole mitään historiaa (taustaa), niin kummoisia kommentejakaan ei voi syntyä. Jatkumo on keskustelussa oleellista.

Suomi24:n keskustelupalstojen suuri suosio perustuu juuri anonyymiuteen. Vaihtoehtoja rekisteröintiä kannattaville on jo olemassa toisaalla, kuten kiekkofaneille www.jatkoaika.com. Mielestäni Suomi24:n ei tule siirtyä tälle linjalle, ei edes ehdotuksesi mukaisesti osittain.

Luullakseni joko osittainen kokeilu johtaisi kaiken asiallisen keskustelun siirtymiseen siihen uuteen osioon, tai sitten rekisteröityneitä ei olisi tarpeeksi. Kokeilu olisi nähdäkseni tuho jommalle kummalle keskustelumuodolle, enkä toivoisi sen olevan ainakaan Suomi24:n edustama anonyymius.

• asianjärkijä kirjoitti:

Suomi24:n keskustelupalstojen suuri suosio perustuu juuri anonyymiuteen. Vaihtoehtoja rekisteröintiä kannattaville on jo olemassa toisaalla, kuten kiekkofaneille www.jatkoaika.com. Mielestäni Suomi24:n ei tule siirtyä tälle linjalle, ei edes ehdotuksesi mukaisesti osittain.

Luullakseni joko osittainen kokeilu johtaisi kaiken asiallisen keskustelun siirtymiseen siihen uuteen osioon, tai sitten rekisteröityneitä ei olisi tarpeeksi. Kokeilu olisi nähdäkseni tuho jommalle kummalle keskustelumuodolle, enkä toivoisi sen olevan ainakaan Suomi24:n edustama anonyymius.

Tuossahan se pointti tulikin, toisaalla on olemassa paikkoja, joissa keskustelu toimii. Uskoakseni Suomi24:n periaate ei voi olla millään tavalla se, että edes osa keskustelunhaluisista hakeutuu toisaalle paremman keskustelun toivossa.

Minä esimerkiksi olen rekisteröitynyt myös Jatkoaikaan, joten minulla ei tässä ongelmaa ole, mutta ehdotukseni olikin keskustelun kehittämiseksi tarkoitettu, jotta täälläkin olisi tarjontaa sellaista haluaville.

• Minä vain
        rosewater kirjoitti:

Tuossahan se pointti tulikin, toisaalla on olemassa paikkoja, joissa keskustelu toimii. Uskoakseni Suomi24:n periaate ei voi olla millään tavalla se, että edes osa keskustelunhaluisista hakeutuu toisaalle paremman keskustelun toivossa.

Minä esimerkiksi olen rekisteröitynyt myös Jatkoaikaan, joten minulla ei tässä ongelmaa ole, mutta ehdotukseni olikin keskustelun kehittämiseksi tarkoitettu, jotta täälläkin olisi tarjontaa sellaista haluaville.

Olet kieltämättä oikeassa siinä rosewater, että rekisteröidyt nimimerkit (ja varsinkin viisat sellaiset) jäävät paremmin mieleen ja ne noteerataan eri lailla kuin muut. Minä huomaan nyt tekeväni niin. En tiedostanut asiaa ennekö sen kerroit tai sitten en kiinnittänyt siihen huomiota...itse en ole vielä merkkiäni rekistiröinyt. Enpäs oikeastaan tiedä miksi, sillä en menetä siinä mitään, sillä käytän aina samaa nimimerkkiä. No jaa, tämä oli varsin valaiseva viesti!

Pelkäänpähän vain, että nämä "isot herrat" ovat yksinkertaisesti niin laiskoja, että eivät saa aikaiseksi tehdä hyvästä ehdotuksestasi totta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3325
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2779
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1857
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe