Rengasratsiat alkavat pian

Razzia_pneumatico

Nyt on hyvä aika valjasta apuseriffit syynäämään kesän viimeisiä ajoja loppuun ajetuilla renkailla.

Juuri ennen talvirengas sesonkia saa raflaavimmat tulokset ja myyvimmät otsikot.

Apuseriffit ovat autoregasliiton myyntijyriä jotka hyödyntävä Suomalaisten viranomaispelkoa.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletTodellaTYHMÄ

      Tuo on niin perussuomalaista ajattelua ja kovin tyhmää sellaista. Laki kertoo millaisilla renkailla on sallittua ajaa ja valistustyötä on kertoa millaisilla renkailla on suht turvallista ajaa.
      Katsastustilastoista näkee kuinka huoletonta väkeä suomaliset ovat renkaiden suhteen kun vievät laittomilla renkailla varustettuja autoja katsastukseen.
      Eli teiltä löytyy todella paljon kuskeja jotka eivät tiedä renkaittensa kuntoa.

      • Ite_oot_persu

        Katsastus onkin oikea paikka puuttua renkaiden kuntoon.
        Ei rengaskauppiaan pysäyttelemässä tielläliikkujia.


    • Musta_makee

      Minä tiedän keskimääräistä paremmin milloin minun kitkarenkaani ovat laittomat.
      Siihen ei tarvita Autorengasliiton holhousta.

      • Vanhavolvo

        Minäkin inhoan tuota yksityisen bisneksen sotkeutumista liikennevalvontaan. Eturenkaani ovat jo melko kuluneet, urasyvyys 2,5 - 3 milliä. Olen tästä täysin selvillä enkä kaipaa ohjeita siitä, milloin renkaat niiden myyjien mielestä pitäisi vaihtaa. Laki velvoittaa tekemään sen 1,6 millin kohdalla ja niin tapahtuu. Siihen asti ajan märällä kelillä varovaisemmin.


      • Tuota nopeuden pudottamista märällä kelillä ei taideta juuri opastuksessa painottaa. Rengasmyyjien intressiin sopii myydä kaikille 120km/h ja 4mm vesipatkan päällä ajoon sopivat renkaat riippumatta kuinka usein olosuhde on tuota. Vaikea myös on kertoa miten kukin omalla perstuntumalla arvioi sen pidon. Renkaat, autojen alustat ja kuskit on niin erilaisia.

        Ajourien vesipatjojen syvyyttä, nyt ei tarvitse edes arvioida, kun niissä ei kannata ajaa edes kuivalla kelillä kuin satunnaisesti :) Sateellakaan ei lipsahda niin herkästi, kun ei muulloinkaan ole tapana ajaa siinä. Yksi tekijä, mikä auttaa matalammalla urasyvyydellä ajaessa, vaikka ei mulla ole tavoitteena kuitenkaan ajaa ihan 2mm asti kesärenkaita.


    • essonpojatRulaa

      Sori jos oli erimieltä, täällähän on vain ajattelevia loistokuskeja jotka osaavat valita oikean nopeuden ja ajotavan jokaisessa olosuhteessa ja pystyvät ajamaan siten etteivät edes käväise ajourassa missään tilanteessa?
      oikeasti on ihan hyvä että noita renkaita ratsataan, sillä teillämme liikkuu todella paljon laittomilla ja ikivanhoilla renkailla liikkuvia jotka eivät itse edes sitä tajua.
      En oikein ymmärrä miksi nämä kaikkitietävät kansankynttilät tällaista vatustavat, ei taida ajattelukyky riittää oman pienen pään ulkopuolisille asioille.

      • Razzia_pneumatico

        Nimenomaan ajattelukyky riittää.

        Renkaille on lakisääteiset rajat.

        Sori jos olen erimieltä essonpojatRulaa kanssa.
        Tieliikennelaki ja -asetus antaa ohjeen: kuljettajan on valittava oikea nopeus ja ajotapa siten että hän pystyy hallitsemaan ajoneuvonsa kaikissa ennalta odotettavissa olosuhteissa!

        Oletko unohtanut autokoulun opetukset?


      • Luulen aika monen tätä lukevan jo olevan enemmän ja vähemmän kiinnostunut siitä turvallisuudesta. Ne, jotka vain ajaa ja toteavat pysyneensä tiellä, eivät taida täällä kirjoittaa?

        Oma pohdiskelu liittyy tähän tilanteeseen missä ollaan laillisella renkaalla vielä liikenteessä, mutta kuitenkin suositusten ulkopuolella eli kesärenkaan kulutuspinta min 4mm kulutuspintaan ja max 6 vuotta ikää.

        Pelkästään laillinen rengas ei ole tae kovin kummoisesta pidosta. Rengasratsiassa pyrkimys poimia ne pahimmat yllättäjät pois? Vai onko siellä takoitus myös heristää sormea suositusta heikommilla renkailla ajaville kuskeille? Saada ajoneuvot enemmän "standardoidun" laadun piiriin ja ehkä ajonopeudet myös sadekelillä "standardiin".

        Tietoisuus kunnosta on yksi olennainen tekijä. Oma lukunsa on tiedottomat... Oliko tarkoitus herättää ne "Oho, enpäs huomannut" kuskit?


      • josOliskinJärkee
        Razzia_pneumatico kirjoitti:

        Nimenomaan ajattelukyky riittää.

        Renkaille on lakisääteiset rajat.

        Sori jos olen erimieltä essonpojatRulaa kanssa.
        Tieliikennelaki ja -asetus antaa ohjeen: kuljettajan on valittava oikea nopeus ja ajotapa siten että hän pystyy hallitsemaan ajoneuvonsa kaikissa ennalta odotettavissa olosuhteissa!

        Oletko unohtanut autokoulun opetukset?

        no kun teillämme liikkuu näitä ajatteluun ja järkevyyteen kykenemättömiä kuskeja, ei kai muuten tarvittaisi poliiseja tai katsastuksia lainkaan?


    • Razzia_pneumatico

      jth_12 on juurikin holhousyhteiskunnan kannattaja.
      Mutta todennäköisimmin hanen intressinsä ei ole tieturvallisuus vaan rengasliikkeensä kannattavuus.

      Lakia tiukempaa holhousta täytyy harrastaa heristelemällä sormea puolipitoisten renkaiden kohdalla.
      Ja kuten avasin tämä vuodenaika kun autoilijoilla muutenkin on renkaanvaihto pian ajankohtainen.
      Saadaan raflaavammat otsikot, heikkoluonteisemmat saattavat kiiruhtaa rengasliikkeeseen ennen aikojaan.

      Autorengasliiton huolihan on nettikauppa ja teesseitsekoneiden halpeneminen.
      Ehkäpä hintapaineitakin syntyy.
      Vaihtamalla perheen autojen renkaat muutaman kerran on jo voiton puolella taloudellisesti.

      Totta, tässä on hämäräbisneksen paikka.
      Ehkäpä autorengasliitto yhdessä poliisin kanssa tutkii ne autotallit joista ei tule asiakkaita rengasliikkeisiin.
      Rengasliikkeet velvoitetaan rekisteröimään asiakkaansa ja tämä yhdistettynä katsastusaseman kilometrimääriin liipaisee apuseriffit matkaan.

      • Tiedä häntä tukeeko mun toiminta rengasliikkeiden kannattavuutta, kun vasta vaihdoin kesärenkaat talvirenkaisiin (nastattomiin). Ei ole tullut aikaisemmin nastoja talvella käytettyä ja toisaalta sitä en aloita tällä kertaan ainakaan kahdeksan vuotta sitten tehdyillä kitkoilla.

        Mun makuun 205/55R16 Nokian Rsi tuntuu niin pehmeältä ja hiljaiselta kuin odotin. Huopatossut ei ole urheiluun hyvät jalkineet, mutta onhan niissä oma mukavuutensa :)

        Kovaan ajoon sateella löytyisi parempiakin, mutta eilen tuli ajeltua sateessa satasta moottoritiellä -- säästää lähinnä polttoainetta. Ohittajat meni pääasiassa 120km/h, mutta mahtuu siellä hitaamminkin ajamaan.


      • suomalainenLähiöjänkkä

        Jos kannattaa rengasratsioita, niin ei se tarkoita sitä että kannattaa rengaskauppiaita. Itse haluan ne laittomat ja mieluusti talvirenkailla ajavat pois vaarantamasta kunnon ihmisten liikkumista.
        Niin kuin tuolla aiemminkin todettiin, niin teillämme ajelee paljon sellaisia pässejä jotka eivät tiedä renkaittensa kunnosta mitään ja sitten osa näitä jotka periaatteesta ovat kaikkea vastaan.


      • Kerro mitä muita asioita pitäisi katsastuksessa kiristää?

        Nyt ei ole enää kesä ja turha "soittaa kesällä ei saa ajaa talvirenkailla" teemaa. Yöpakkasten takia vielä ei tarvitse talvirenkaita, mutta kesä ei silti ole.

        Pitäisikö ajovaloille olla minimi tehovaatimus olla? Katsastuksessa tarkistetaan valokuvio, mutta umpio saa olla muutoin menettänyt tehoaan. Autoon saa ostaa jarrupalat mistä lystää, kunhan viisari riittävästi nousee. Kaikkien autojen jarrutustehotkaan ei ole samalla tasolla. Tuosta saattaa tulla isompi ero jarrutusmatkaan kuin niistä renkaista. Katsastus enemmän kiinnittää huomiota tasaisuuteen.

        No, jos jarrujen teho on vaatimattomampi, niin ei pääsee huomaamaan sitä puutetta renkaidenkaan pidossa...


    • Razzia_pneumatico

      Nonniin, tanään radiossa jatkettiin tätä rengaspropgandaa.

      Siellä rengaskauppias selitti miten tärkeää (liiketoiminnalle) on vaihtaa renkaat puolipitoisina.

      Sattuipa haastateltavaksi uhriksi joutunut, jonka renkaat olivat lailliset mutta alle suosituksen. Miehen mittainen kuitenkin, lupasi pyhästi vaihtaa enkaat ensi kesäksi.

      • Gummiprobaganda

        Niinpä, osassa uusia gummeja siis käyttökelpoista kulutuspintaa 2,5 mm, jos ajaa gummimyyntimiehen ohjeilla. Minä ajan vielä sen 2,4 mm lisää pois ja saan liki 100% lisää käyttökilometrejä.


      • Kuluneena renkaan vierintävastus pienenee, tulee herkempi. Polttoainetta kuluu vähemmän eli tulee sitäkin kautta säästöä.

        Renkaita ostaessa sitten kannattaa miettiä koko käyttöajan kustannuksia. Hankintahinta ei kerro kaikkea.


    • KumiMusta

      Misukatkin kuluu suorastaan silmissä,elintarvike teolisuus pienentää aina annos kokoja,renkaan valmistajalla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa,joskus tuntuu että uudessakin renkaassa kulutuspintaa ei ole kuin tuo 4mm, oliko ennen enemmän ?

    • tosiabsurdiaa

      Hih, ennenku tulee liian pimeää. Ne yritti pysäyttää joskus, muttei lähteneet perään. Vermeet näytti miltä tahansa pimeässä. Ehkäpä nuo etsii rikolliisuutta vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1466
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1368
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe