Olen työttömänä ja saan kelalta työttömyysturvaa. Tein vähän aikaa sitten 3 päivän verran raskasta pianonrahti työtä kolmen päivän verran ja työ oli senverran raskasta ja selälle kivuliasta etten sitä pystynyt jatkamaan vain lopetin kyseisen viikon lopussa. Kannattaako minun nyt ilmoittaa kelalle noista kolmesta päivästä ? Jos ilmoitan työkkäristä varmaan laittavat jonkun selvityskyselyn työstä.. kun kerron sitten että olen työn lopettanut niin tulee karenssi.. Tai jos sanon että oli osa-aikainen pyytävät todistusta.. jos taas sitä ei ole tulee karenssi ? Jos jätän ilmoittamatta kelalle ja myöhemmin kela sen huomaa jotenkin ? joudun maksamaan nuo 3 päivää takaisin mutta en saa karenssia ? Avittakaapa joku kokeneempi hieman :) kiitos etukäteen
Töitä kolmen päivän verran. Kannattaako ilmoittaa?
17
2500
Vastaukset
- Petu_
Kela saa rekistereiden ristiinajolla joka tapauksessa työsi selville jossain vaiheessa jos siitä on sinulle palkkaa maksettu. Siitä seuraa, että jos et sitä itse nyt ilmoita, ja palkkaa on maksettu, niin Kela aikoinaan tekee tutkintapyynnön poliisille.
Sellaista voit kokeilla, että älä ilmoita asiasta mitään TE-toimistoon, mutta merkkaa päivärahahakemukseen noiden kolmen päivän kohdalla, että töissä, ja muuten tee hakemus normaalisti. Siten et ainakaan syyllisty Kelaa kohtaan petokseen.- näin.neuvoisin
Se nyt kuitenkin on niin, että kelasta heti ilmoittavat työkkäriin että pitäis saada lausunto osa-aikatyöstä kun henkilö ilmoittanut heille olleensa töissä. Eli työkkäristä tulee samointein kyselyä missäs olet töissä. Työmarkkinatuen maksatus pistetään saman tien poikki kunnes asia selvitetty. Juu näin se vaan menee.
Eipä taida olla muuta mahdollisuutta kun mennä lääkäriin ja yrittää saada lääkäriltä lausunto ettei tuo työ ollut terveydellesi sopivaa. Muista sanoa lääkärille että laittaa lausuntoon nimenomaan kannanottonsa tuohon nimenomaiseen työhön. Sen sitten laitat selvitykseen mukaan. Terveydellisistä syistä voi irtisanoutua se on ihan siellä työttömyysturvalaissa sanottu mutta silloin sen lääkärin todellakin pitää ottaa kantaa siihen nimenomaisen työn tekemiseen ettei soveltunut henkilön terveydelle. - lknvlknv
näin.neuvoisin kirjoitti:
Se nyt kuitenkin on niin, että kelasta heti ilmoittavat työkkäriin että pitäis saada lausunto osa-aikatyöstä kun henkilö ilmoittanut heille olleensa töissä. Eli työkkäristä tulee samointein kyselyä missäs olet töissä. Työmarkkinatuen maksatus pistetään saman tien poikki kunnes asia selvitetty. Juu näin se vaan menee.
Eipä taida olla muuta mahdollisuutta kun mennä lääkäriin ja yrittää saada lääkäriltä lausunto ettei tuo työ ollut terveydellesi sopivaa. Muista sanoa lääkärille että laittaa lausuntoon nimenomaan kannanottonsa tuohon nimenomaiseen työhön. Sen sitten laitat selvitykseen mukaan. Terveydellisistä syistä voi irtisanoutua se on ihan siellä työttömyysturvalaissa sanottu mutta silloin sen lääkärin todellakin pitää ottaa kantaa siihen nimenomaisen työn tekemiseen ettei soveltunut henkilön terveydelle.Kelasta en tiedä, mutta ainakaan YTK ei mitään lausuntopyyntöjä te-toimistolle tee tällaisessa tapauksessa. Ja suoraan sanoen en usko Kelan toimivan mitenkään eri tavalla. Sehän on vain kaikkien etu, että työtön edes välillä tekee työkeikkoja, jos siihen on mahdollisuus ja tämän tukemiseksi on säädetty 300 euron suojaosuus ja mahdollisuus sovitellun työttömyyskorvauksen maksamiseen.
Itse en ilmoittaisi te-keskukselle mitään koska työ on ollut satunnainen keikka. Työttömyyskorvauksen maksajalle ilmoittaisin, että noina päivinä olen ollut töissä. Näin ei ketään huijata ja mennään sääntöjen mukaan. Ei työnteko ole kiellettyä työttömiltäkään. Jos siitä jotain selvityspyyntöjä tulee, niin niihin sitten reagoidaan aikanaan.
- Ilmoitusvelvollisuus
Kaikki työt on ilmoitettava sekä TE-toimistolle, että Kelalle. Jos olet menny lopettamaan työt kesken kaiken, sulle paukkuu karenssi päälle. Olis kannattanu hoitaa asia siten, että työnantaja olis purkanut työsopparin koeajalla "ei sovellu tehtävään" -perusteella.
- samuli77
Yksi ratkaisu on että ei ota palkkaa ollenkaan vastaan ja unohtaa työt. Varmaan työnantaja ilomielin tähän suostuu. Sitten voi jatkaa eloa työttömänä?
- lääkärintodistus
Jos olet terveydellisistä syistä lopettanut niin tottakai haet lääkärintodistuksen tuosta. Terveydelliset syyt on sellaiset, että on oikeus työsuhde lopettaa. On jo muutenkin aika selvää, että pianojen rahtaaminen on sen verran raskasta, että jos on vähänkään selässä vikaa tai muuten ei niin hyvässä terässä niin ei varmasti terveys kestä jos joka päivä samaa hommaa tekee. Eli lääkärille mars.
- KarenssiaPukkaa
Tuossa kohtaa ei enää lekurille marssiminen auta, kas kun te-toimiston mukaan terveysongelmien takia on haettava saikkua vaikka tuomiopäivään asti, mutta työsuhdetta EI saa mennä purkamaan edes koeajalla...!
- että.näin
KarenssiaPukkaa kirjoitti:
Tuossa kohtaa ei enää lekurille marssiminen auta, kas kun te-toimiston mukaan terveysongelmien takia on haettava saikkua vaikka tuomiopäivään asti, mutta työsuhdetta EI saa mennä purkamaan edes koeajalla...!
Ja höpö höpö. Jos luet työttömyysturvalakia niin siellä todetaan, että terveydellisistä voi irtisanoutua. Vielä paremmin jos on vielä koeajalla. Toki tarvitaan se lääkärintodistus ettei tuo työ sopinut hakijalle. Lakiteksti suoraan tuossa alla.
2 a luku (8.6.2012/288)
Työvoimapoliittisesti moitittava menettely
1 § (8.6.2012/288)
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
Edellä 1 momentissa säädettyä sovelletaan myös, kun henkilön työnteko ja palkanmaksu ovat keskeytyneet kokonaan eduskunnan virkamiehistä annetun lain 43 §:ssä, kirkkolain 6 luvun 63 §:ssä, kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 47 §:ssä, puolustusvoimista annetun lain 48 §:ssä, Suomen Pankin virkamiehistä annetun lain 31 §:ssä, tasavallan presidentin kansliasta annetun lain 42 §:ssä tai valtion virkamieslain 40 §:ssä tarkoitetusta syystä. (20.12.2013/1049)
Jos työntekijä, jonka työsopimus on irtisanottu työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä tai merityösopimuslain 8 luvun 2 §:ssä tarkoitetulla perusteella taikka jonka työsopimus on purettu työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 1 momentin tai merityösopimuslain 9 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella, on todisteellisesti riitauttanut irtisanomisen tai purkamisen kolmen kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä, ei ennen työsopimusasiassa tehtyä lopullista ratkaisua voida katsoa, että hän olisi tämän pykälän 1 momentissa tarkoitetulla tavalla itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, jollei riitautusta ole pidettävä ilmeisen aiheettomana. Valtioneuvoston asetuksella säädetään, mitä on pidettävä todisteellisena riitauttamisena.
2 § (8.6.2012/288)
Pätevä syy työstä eroamiseen
Henkilöllä on pätevä syy erota työstä työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa sekä silloin, kun työtä hänen työkykynsä huomioon ottaen ei voida pitää sopivana.
Henkilöllä on oikeus erota työstä menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen myös muusta kuin 1 momentissa ja 3 sekä 8 §:ssä tarkoitetusta syystä, jos se on pätevyydeltään verrattavissa näihin. - KarenssiaTuli
että.näin kirjoitti:
Ja höpö höpö. Jos luet työttömyysturvalakia niin siellä todetaan, että terveydellisistä voi irtisanoutua. Vielä paremmin jos on vielä koeajalla. Toki tarvitaan se lääkärintodistus ettei tuo työ sopinut hakijalle. Lakiteksti suoraan tuossa alla.
2 a luku (8.6.2012/288)
Työvoimapoliittisesti moitittava menettely
1 § (8.6.2012/288)
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
Edellä 1 momentissa säädettyä sovelletaan myös, kun henkilön työnteko ja palkanmaksu ovat keskeytyneet kokonaan eduskunnan virkamiehistä annetun lain 43 §:ssä, kirkkolain 6 luvun 63 §:ssä, kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 47 §:ssä, puolustusvoimista annetun lain 48 §:ssä, Suomen Pankin virkamiehistä annetun lain 31 §:ssä, tasavallan presidentin kansliasta annetun lain 42 §:ssä tai valtion virkamieslain 40 §:ssä tarkoitetusta syystä. (20.12.2013/1049)
Jos työntekijä, jonka työsopimus on irtisanottu työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä tai merityösopimuslain 8 luvun 2 §:ssä tarkoitetulla perusteella taikka jonka työsopimus on purettu työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 1 momentin tai merityösopimuslain 9 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella, on todisteellisesti riitauttanut irtisanomisen tai purkamisen kolmen kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä, ei ennen työsopimusasiassa tehtyä lopullista ratkaisua voida katsoa, että hän olisi tämän pykälän 1 momentissa tarkoitetulla tavalla itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, jollei riitautusta ole pidettävä ilmeisen aiheettomana. Valtioneuvoston asetuksella säädetään, mitä on pidettävä todisteellisena riitauttamisena.
2 § (8.6.2012/288)
Pätevä syy työstä eroamiseen
Henkilöllä on pätevä syy erota työstä työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa sekä silloin, kun työtä hänen työkykynsä huomioon ottaen ei voida pitää sopivana.
Henkilöllä on oikeus erota työstä menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen myös muusta kuin 1 momentissa ja 3 sekä 8 §:ssä tarkoitetusta syystä, jos se on pätevyydeltään verrattavissa näihin.Sekä itse, että monta tuttua on kyllä joutunut kolmen kuukauden karenssiin otettuaan lopputilin terveyssyistä. Te-toimistosta tuli suora näkemys: on haettava saikkua, jos terveys reistaa, se ei ole syy irtisanoutua.
- että.näin
KarenssiaTuli kirjoitti:
Sekä itse, että monta tuttua on kyllä joutunut kolmen kuukauden karenssiin otettuaan lopputilin terveyssyistä. Te-toimistosta tuli suora näkemys: on haettava saikkua, jos terveys reistaa, se ei ole syy irtisanoutua.
Niin siis luitko ton tekstin jos irtisanoutuu vaikka työ ei ole terveydelle hyväksi niin ovatko hakeneet sen lääkärinlausunnon jossa mainitaan ettei tuo työ sovi hakijalle terveyden takia. Jos on vaikka astmaatikko joka mene töihin yritykseen jossa joutuu koko ajan tekemisiin terveyttä haittaaville aineille. Tai menee töihin ja työ sellaista, että selässä oleva ischias vaiva pahenee, tai mikä tahansa muu joka pahentaa työsuhteen pidetessä työntekijän terveyttä. Ei voida olettaa että henkilön terveys tulee pitkällä aikavälillä kestämään vaan todennäköisesti saikkua saikun perään. Lääkäriltä lausunto asiasta. Jos ei kelpaa työkkärille niin valitusta eteenpäin.
- smooth.criminal
Tammikuussa 2010 tein niin, että menin työhön, jossa palkka oli suorite/provikkatyyppinen, olin noin 3 h ja 6 h kahtena päivänä, halusin kokeilla, miten pärjään tuollaisessa hommassa, mutta liksa jäi 5€/h, joten lopetin. Sain ne muutamat kympit työstä tilille, en siis työkkäriin tai Kelaan mitään ilmottanut. Toistaiseksi en ole saanut selvityspyyntöä eikä poliisi ole ollut yhteydessä. Nykyisinhän on tuo ansaintaraja oliko se 299€/kk, eli tuon alle olevat tienestit eivät vaikuta työttömyysturvaan jo jos liksasi jää tuon alle, ehkäpä ei siitä mitään seuraamuksia tulekaan, vaikket työkkäriin tai Kelaan ilmoita, en usko et poliisiasia tulee noin pienestä summasta nyt ainakaan !
Miten muilla on noin vaikeaa...
Itse olen ollut työttömänän noin 3 vuotta...
Välillä on ollut johonkin firmmoihin 1. päivän - 4 kuukauden työsuhde.
Yhdessä paikassa olen lopettanut kokonaan.
Ikinä en ole mitään ilmoitetellut tai selvitellyt noista töistä. Tunnit YTK:lle ja palkkalaskemat perään...
Jos töitä ollut liikaa niin ei ole jäänyt maksettavaa lainkaan.
Eli en ole ilmoittanut töiden alkamisesta, enkä lopettamisesta ja hyvin mennyt silti ja lain kirjaimen mukaan- eipä.ole.noin
Toi on kyllä vale. Ensinnäkään eivät siellä kelassa maksa mitään jos ei sinne ole tullut työkkäristä lausuntoa että voivat maksaa. Eli käytännössä ilmoitus että olet näyttänyt työtodistuksen työn päättymisestä. Työtodistuksessa tulee ilmetä mikä on ollut päättymisen syy. Jos siellä lukee oma pyyntö niin se on sitten siinä. Ihmettelen että jos olet itse eronnut ja työnantaja kirjoittaisi työtodistukseen vaikka määräaikainen työsuhde. Tuskinpa.
eipä.ole.noin kirjoitti:
Toi on kyllä vale. Ensinnäkään eivät siellä kelassa maksa mitään jos ei sinne ole tullut työkkäristä lausuntoa että voivat maksaa. Eli käytännössä ilmoitus että olet näyttänyt työtodistuksen työn päättymisestä. Työtodistuksessa tulee ilmetä mikä on ollut päättymisen syy. Jos siellä lukee oma pyyntö niin se on sitten siinä. Ihmettelen että jos olet itse eronnut ja työnantaja kirjoittaisi työtodistukseen vaikka määräaikainen työsuhde. Tuskinpa.
Miksi sä teet asioista noin vaikeaa?
Kun uusi työpaikka alkaa, niin aletaan lähettämään palkkakuitteja YTK:hon, kun palkkaa ei enää tule (työt loppunu) niin enää ei lähetetä palkkakuitteja.
Miksi pitäisi erikseen ilmoittaa töiden alkamisesta tai pätätymisestä- lnlnf
eipä.ole.noin kirjoitti:
Sotket nyt kaksi asiaa eli sen kun jää kokopäivätyöstä työttämäksi ja sen kun tekee työttömänä ollessaan osa-aikaista työtä tai kokoaikaista keikkaa. Kun vakkariduuni häviää alta, niin silloin pitää tietysti mennä te-toimistoon ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja odotella päätöstä ja kärsiä omavastuuaika jne. ennen kuin alkaa saada työttömyyskorvausta kelalta tai kassasta. Mutta sen jälkeen, jos työttömänä sattuu saamaan työkeikan tai osa-aikaisen työn, niin ei siinä vaiheessa enää haeta mitään uutta päätöstä te-toimistosta koska ei työttömyys ole loppunut. Silloin vain ilmoitetaan työttömyyskorvauksen maksajalle, että nyt on tehty työtä näinä päivinä ja näin paljon ja asia todistetaan palkkakuiteilla.
Työttömyyskorvauksen maksaja sitten laskee sovitellun työttömyyskorvauksen ja maksaa sen mukaan ottaen huomioon suojaosuuden jne. Kotiin tulee uusi maksupäätös ja laskelma ja seuraavassa kuussa sama ruljanssi toistuu, jos osa-aikatyö jatkuu tai tulee toinen työkeikka. Te-toimistoon ilmoitetaan sitten kun työnhaku loppuu eli keikkatyöstä tuleekin pidempiaikaisempi eli useamman kuukauden määräaikaisuus tai osa-aikatyö muuttuukin kokoaikaiseksi. Siinä vaiheessa työnhaku pannaan poikki ja työttömäksi ilmoittautuminen ja muu byrokratia tulee uudestaan vastaan, jos tulevaisuudessa työ lähtee taas alta.
Mutta työtön työnhakija saa siis ihan vapaasti ottaa vastaan työkeikan tai tehdä osa-aikatyötä ja saada samaan aikaan soviteltua työttömyyskorvausta. Se vain pitää ilmoittaa maksajalle mitä on tehnyt ja milloin ja todistaa asia palkkakuitein (joista pitää selvitä tarvittavat tiedot). lnlnf kirjoitti:
Sotket nyt kaksi asiaa eli sen kun jää kokopäivätyöstä työttämäksi ja sen kun tekee työttömänä ollessaan osa-aikaista työtä tai kokoaikaista keikkaa. Kun vakkariduuni häviää alta, niin silloin pitää tietysti mennä te-toimistoon ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja odotella päätöstä ja kärsiä omavastuuaika jne. ennen kuin alkaa saada työttömyyskorvausta kelalta tai kassasta. Mutta sen jälkeen, jos työttömänä sattuu saamaan työkeikan tai osa-aikaisen työn, niin ei siinä vaiheessa enää haeta mitään uutta päätöstä te-toimistosta koska ei työttömyys ole loppunut. Silloin vain ilmoitetaan työttömyyskorvauksen maksajalle, että nyt on tehty työtä näinä päivinä ja näin paljon ja asia todistetaan palkkakuiteilla.
Työttömyyskorvauksen maksaja sitten laskee sovitellun työttömyyskorvauksen ja maksaa sen mukaan ottaen huomioon suojaosuuden jne. Kotiin tulee uusi maksupäätös ja laskelma ja seuraavassa kuussa sama ruljanssi toistuu, jos osa-aikatyö jatkuu tai tulee toinen työkeikka. Te-toimistoon ilmoitetaan sitten kun työnhaku loppuu eli keikkatyöstä tuleekin pidempiaikaisempi eli useamman kuukauden määräaikaisuus tai osa-aikatyö muuttuukin kokoaikaiseksi. Siinä vaiheessa työnhaku pannaan poikki ja työttömäksi ilmoittautuminen ja muu byrokratia tulee uudestaan vastaan, jos tulevaisuudessa työ lähtee taas alta.
Mutta työtön työnhakija saa siis ihan vapaasti ottaa vastaan työkeikan tai tehdä osa-aikatyötä ja saada samaan aikaan soviteltua työttömyyskorvausta. Se vain pitää ilmoittaa maksajalle mitä on tehnyt ja milloin ja todistaa asia palkkakuitein (joista pitää selvitä tarvittavat tiedot)."Mutta sen jälkeen, jos työttömänä sattuu saamaan työkeikan tai osa-aikaisen työn, niin ei siinä vaiheessa enää haeta mitään uutta päätöstä te-toimistosta koska ei työttömyys ole loppunut. Silloin vain ilmoitetaan työttömyyskorvauksen maksajalle, että nyt on tehty työtä näinä päivinä ja näin paljon ja asia todistetaan palkkakuiteilla."
Nimenomaan...
Itsekin olen tehnty eri firmoissa työhteita muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen ja saanut liiton rahoja kohta 3-4 vuotta....
Ja kun tulee työkeikka, niin ilmoitetaan työtunnit hakemuksen yhteydessä ja skannataan palkkakuitit
jos otetaan loparit jostain kuten olen menesit tehnyt, niin niitä palkkakuitteja ei enää tule eikä työtunteja ja kukaan ei kysele mitään.
Itsekin otan vastaan kohta varmaankin toistaiseksi voimassa olevan kokoaiakisen työpaikan. Miten toimin tässä tilanteessa? samalla lailla kun yllä mainittu, toki liitolta ei jää juurikaan mitään maksettavaa koska olen töissä, mutta kun lopetan työt vuoden vaihteessa omasta tahdosta, niin kukaan ei kysele mitään... ja alan taas saamaan rahaa
- taxfreeduunari
Älkää missään tapauksessa ilmoittako töistänne mitään ja ottakaa rahat käteen ja nostakaa vaan korvauksia.itse saan kuukaudessa korvauksien lisäksi 500-1000 euroa/kk pimeistä töistä joita eri yrittäjille teen .saan saman rahan ja joku kk jopa enemmän kuin kokopäivätyössä ollessa nyt töitä n.7-12 päivää /kk.eikä omatunto todellakaan kolkuta yhtään toivottavasti saan jatkaa näin pitkään.Ja yksi neuvo rahat pitää ottaa käteen ei pankkiin ja mieluiten hiukan etupainotteisesti niin ei kuseteta,pääministeri ja rikkaat eläkepakolaiset näyttää hyvää esimerkkiä verojenkierrosta joten hyvä systeemi tämä on ja jos ei aamulla kehtaakkan lähteä ni ehkä sit huomenna mut töitä tuntuu näin piisaavan.töitä antavat yrittäjätkin on mielissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859