Sain sähkölaskusta maksumuistutuksen perintätoimiston kautta (koska sähköyhtiö on ulkoistanut maksumuistutusten lähettämisen perintätoimistolle) ja nyt sähkölasku pitää maksaa tuolle perintätoimistolle, mutta... Laskussa ei ole mitään mainintaa arvonlisäveron osuudesta laskusta ja ei edes mitään mainintaa arvonlisäverosta.
Koska olen arvonlisäverovelvollinen ja joudun lisäksi tekemään verottajalle energiaveroonkin liittyen selvitystä, on tilanne hieman hankala. Pienistä summistahan tässä on kyse, mutta verottajan sanktiot ovat suuret, jos teen virheellisesti kirjauksia kirjanpitoon tai annan virheellisen ilmoituksen energiaverotukseen liittyen.
Yritin selvittää asiaa tuolta perintätoimistolta, mutta he olivat aivan pihalla koko asian suhteen, sähköyhtiö puolestaan kehoitti laittamaan alkuperäisen laskun liitteeksi, mutta kun se raha on maksettu aivan toisen yhtiön tilille ja ko. laskussa ei ole mitään mainintaa arvonlisäverosta.
Ongelmaan on tietty helppo ratkaisu, että maksan sähkölaskuni ajallaan, mutta joskus käy inhimillisiä erehdyksiä ja aiemmin, jos sähkölasku oli epähuomiossa jäännyt maksamatta, tuli siitä arvonlisäverollinen muistutus ja silloin laskun maksamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
Olen myös kerran maksanut tuon alkuperäisen laskun, mutta perintätoimisto laskuttaa silti omaa laskuaan (koska he saavat pienen natsan siitä hommasta) ja olen sitten maksanut senkin laskun, jolloin sähköyhtiö taas hyvittää minulle. Homma menee taasen niin sekavaksi tuon energiaveron selvittämiseksi, että pelkään saavani sieltä melkoisen sanktion.
Eli kysymys kuuluu, että miten toiset ovat menetelleet tälläisessä tapauksessa?
Maksumuistuksen arvonlisävero?
10
2374
Vastaukset
- keka.tietaako
kait siinä maksumuistutuksessa lukee kenen laskua jaa mitä laskua ne perii?
- arvonlisäverovelvollinen
Kyllä lukee kenelle peritään, mutta rahat maksetaan toiselle yhtiölle ja arvonlisäverosta tai sen osuudesta ei ole mitään mainintaa. Koska arvonlisävero pitää kirjata kirjanpitoon erikseen, on mielestäni tilanne hieman ristiriitainen, lisäksi energiaveroon liittyvä erittely tökkii.
..tuossa vielä eräs linkki asiaan liittyen, jossa kyllä mainitaan arvonlisäverosta, että perintätoimisto laskuttaa myös arvonlisäveron http://www.vismaduetto.fi/luottoinfo/luottokaupan-sanastoa/
- keka.tietaako
no kun siinä perittävässä on laskun numero, jonka perusteella voit liittää alkuperäisen laskun perintäkirjeen liitteeksi. Tai kirjaat alkuperäisen sähkölaskun ostovelaksi ja kirjaat perintäkirjeen summan ostovelan oikaisuksi.
Minähän voin kirjata vaikka mitä, mutta hyväksyykö verottaja sen esim. verotarkastuksessa ja tuohon energiaveroon liittyen on niin kovat sanktiot, että sen puoleen on oltava tosi tarkkana. Pitänee kysyä Veronmaksajain keskusliitosta...
- keka.titaako
no eikös se kannata kysyä suoraan verottajalta? Sinähän voit kirjailla ihan laillisesti ostolaskun ostovelaksi saamiskuukauden kirjanpitoon.
Et vissiin ymmärrä hölkäsen pöläystä arvonlisäverosta ja energiaverosta. Voin toki kirjata vaikka miten, mutta miten homma menee mahdollisessa verotarkastuksessa. Energiaveron kohdala on pahin tilanne, koska siitä on suhteessa suurimmat sanktiot, jos verottaja katsoo ilmoittamani summan liian suureksi.
Tarkistin lisäksi tuon perintätoimiston lähettämän laskun, siinä ei ole lainkaan yksilöitynä edes mitä laskua asia koskee, vain toimeksiantajan nimi.
Tämä on nyt hieman periaatteellinen juttu, koska olin joitakin aikoja sitten melkoisessa oikeusprosessissa ko. perintäfirmaankin liittyen, tosin voitin hovioikeudessa tämän jutun, mutta vaarassa oli, ettei koko homma lähtenyt aivan käsistä. Nyt vastapuoli sai messevän laskun oikeudenkäynnistä, mutta mahdollisuus oli, että minä olisin joutunut maksajan paikalle.
Lisäksi on otettava huomioon, että oikeusturvavakuutus ei korvaa kovinkaan paljoa, jos aletaan riitelemään pienemmistä summista (oikeusturvavakuutus korvaa normaalisti 2 X riidan alaisen summan) ja maksimissaankaan 25000€ (tai enintään vakuutuskauden aikana korvataan vakuutusmäärä enintään kaksinkertaisena), joten vallan suuria oikeudenkäyntejä ei käydä.
Verottajalta voi toki kysyä ja olen jotain kysynytkin, verottajalta kysymisessä on vain ongelma, että vastaus pitää käytännössä aina pyytää kirjallisena (koska kokemus on osoittanut puhelimessa annettujen ohjeiden olevan pitämättömiä lopullisen päätöksen kanssa), mutta olen Vkl:n jäsen, joten kysyn asiaa kyllä verojuristilta, luotn siihen enemän.
- keka.tietaako
Eiköhän se sähkölasku ole se ostotapahtuma joka kirjataan kirjanpitoon ostona, joko suoritteen saannin, laskutuskuukauden tai maksukuukauden mukaan.
Itse maksusuoritteella ei kait ole väliä alv:n kannalta. Maksatko sitten ensimmäisellä laskulla, laskuttajan muikkarilla tai perintätoimiston laskulla.
Niin kuin ylempänä kysyin, niin maksutapahtumassa pitäisi tietää mitä laskua maksetaan, eli pitäisi kyllä lasku olla eritelty, mitä peritään.
Luulisi, että sähköstä haetaan kulutuksen mukaan takaisin -> eli kulutuksesta 1.1.2014 - 31.12.2014 väliseltä ajalta. Toki voin olla väärässä.
Niin mitä sinä nyt siltä juristilta kysyt,: milloin ostolasku voidaan kirjata kirjanpitoon. - kaupunkilaisjärki
Mitä epäselvää tuossa muka on ? Kirjaat laskun kuluihin ja erittelet alv:n, energiaveron jne. Perintäkulut kirjaat muihin kuluihin, mikä tili se sitten lieneekään. Maalaisjärjellä ajateltuna perintätoimiston laskun ja sähkölaskun erotus on ne kulut.
Tuossa ohjeet siitä mitä laskun pitää sisältää.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Laskua_koskevat_vaatimukset_arvonlisaver(10160)
Toivottavasti kirjanpitosi hoitaa osaava ammattilainen. - klkölöl
Maksumuistutus on arvonlisäveroton maksu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856