Kuulin ettei vanhoillislestaadiolaiset saa soittaa kitaraa, onko siitä väitteessä mitään perää?
Onko kitaran soitto kiellettyä?
47
3571
Vastaukset
- tähti
Riippuu tietysti mistä rämpyttää.
- mies
Kuka sen voisi kieltää?
- vanha vaimo
Nykyinen Pohjois-suomen edustaja europarlamentissa erotettiin nuoruudessaan vl-liikkeestä silloin kuuluisalla -70-luvulla siksi, että halusi ostaa (tai osti) kitaran. Kotona oli annettu siihen lupa. Näin kertoi itse yhdessä tv-haastettelussaan:)
Siis vl:ien keskuudessa ei saa omistaa kitaraa;)- mies
Ei kai tuo voi olla totta?
Lienee vitsi. Mikä vika kitarassa on. Ei varmaan ole raamatussa sanaakaan siitä, eikä mistään muustakaan soittimesta. - vanha vaimo
mies kirjoitti:
Lienee vitsi. Mikä vika kitarassa on. Ei varmaan ole raamatussa sanaakaan siitä, eikä mistään muustakaan soittimesta.Ei tuo ole mikään vitsi. Moni asia, mikä tapahtui -70-luvulla kuulostaa huonolta vitsiltä, mutta niitten ihmisten mielestä, jotka asian ovat kokeneet, on vitsit vähissä, kun tuon "vitsin" seurauksena saa potkut väärähenkisenä.
Onhan niitä tapauksia, että Apu-lehden tilaaminen tai hirvipeijaisissa maanomistajana käyminen ovat aihettaneet erottamisen.
Tuo kertomani europarlamentaarikon erottaminen on hänen omasta suustaan kuultua tv-haastattelussa. Hän on tunnettu suoraselkäisenä ja rehellisenä miehenä, enkä voi ymmärtää, että hän sen valehtelisi. Hänen isänsä ja äitinsä potkittiin ulos samoihin aikoihin, kun olivat käyneet kirkossa silloin kuin ei-vl-pappi saarnasi. Olivat samalla reissulla olleet käymässä kuolleen vauvansa haudalla.
Mutta et kai tätäkään usko:( - mies
vanha vaimo kirjoitti:
Ei tuo ole mikään vitsi. Moni asia, mikä tapahtui -70-luvulla kuulostaa huonolta vitsiltä, mutta niitten ihmisten mielestä, jotka asian ovat kokeneet, on vitsit vähissä, kun tuon "vitsin" seurauksena saa potkut väärähenkisenä.
Onhan niitä tapauksia, että Apu-lehden tilaaminen tai hirvipeijaisissa maanomistajana käyminen ovat aihettaneet erottamisen.
Tuo kertomani europarlamentaarikon erottaminen on hänen omasta suustaan kuultua tv-haastattelussa. Hän on tunnettu suoraselkäisenä ja rehellisenä miehenä, enkä voi ymmärtää, että hän sen valehtelisi. Hänen isänsä ja äitinsä potkittiin ulos samoihin aikoihin, kun olivat käyneet kirkossa silloin kuin ei-vl-pappi saarnasi. Olivat samalla reissulla olleet käymässä kuolleen vauvansa haudalla.
Mutta et kai tätäkään usko:(Ei voi olla totta. En haluaisi uskoa tuollaista, mutta pakko kai in, koska pidän sinua rehellisenä ihmisenä.
Miten ihmeessä voi nykyään tapahtua tuollaisia asioita sivistysvaltiossa. Antti Rokkaa lainaten:
Mää olen kauhian hämmästyny, mää ole klapil päähän lyöty.
Onneksi on kuitenkin oikea usko. Oikea usko on sellaista, mitä ei voi selittää. Se on jokaisen sisimmässä, se on jokaisella vähän erilainen, mutta pääasia on se, ettei kukaan tule sanomaa, että sinun uskosi on väärä.
Ihan tuli mieleen vanha juttu, jossa palopäällikkö tuli myöhässä sammutetun tulipalon luo ja totesi tuhtuneena, että väärin sammutettu. - Pepper
mies kirjoitti:
Ei voi olla totta. En haluaisi uskoa tuollaista, mutta pakko kai in, koska pidän sinua rehellisenä ihmisenä.
Miten ihmeessä voi nykyään tapahtua tuollaisia asioita sivistysvaltiossa. Antti Rokkaa lainaten:
Mää olen kauhian hämmästyny, mää ole klapil päähän lyöty.
Onneksi on kuitenkin oikea usko. Oikea usko on sellaista, mitä ei voi selittää. Se on jokaisen sisimmässä, se on jokaisella vähän erilainen, mutta pääasia on se, ettei kukaan tule sanomaa, että sinun uskosi on väärä.
Ihan tuli mieleen vanha juttu, jossa palopäällikkö tuli myöhässä sammutetun tulipalon luo ja totesi tuhtuneena, että väärin sammutettu."Antti Rokkaa lainaten:
Mää olen kauhian hämmästyny, mää ole klapil päähän lyöty."
En ole Tuntemattoman asiantuntija, mutta muistaakseni se oli Hietanen, eikä Rokka joka noin sanoi :) - mies
Pepper kirjoitti:
"Antti Rokkaa lainaten:
Mää olen kauhian hämmästyny, mää ole klapil päähän lyöty."
En ole Tuntemattoman asiantuntija, mutta muistaakseni se oli Hietanen, eikä Rokka joka noin sanoi :)Hietasen poika se niin sanoi. Sorry kömmähdys.
- ihimettelen
vanha vaimo kirjoitti:
Ei tuo ole mikään vitsi. Moni asia, mikä tapahtui -70-luvulla kuulostaa huonolta vitsiltä, mutta niitten ihmisten mielestä, jotka asian ovat kokeneet, on vitsit vähissä, kun tuon "vitsin" seurauksena saa potkut väärähenkisenä.
Mutta et kai tätäkään usko:(miksihän vl-hekilöitä pidetään omituisina?
- kiitos
jos joku muu kuin sinä tuon vastauksen olis antanu, olis se poistettu sopimattomana jo ajat sitte.
- "essu"
En ole kuullut että olisi synti,itselläni on kitara,ja eräs nuori mies on harrastanut klassillista kitaran soittoa vuosia,säestänyt joululaulu cd:ssä (vl:ien) Ja tuntemassani perheessä soitetaan myös erilaisilla soittimilla(myös kitaralla) Musiikkia harrastetaan paljon kr. kansanopistoissa,joka vuosi ilmestyy cd-äänite kurssilaisilta.
- äiti-vl :)
vanha vaimo kirjoitti:
Mutta et kai tätäkään usko:(Olen minäkin nähnyt sen ohjelman jossa Takkula sanoi, ettei saanut soittaa skittaa.
Onneksi eriseurat ja hajaannukset ovat takana ja moni asia on muuttunut. Minun siskoni ainakin soittaa klassista kitaraa, eikä kukaan ole vielä tuominnut, vaikka on noin kymmenen vuotta soittanut sitä ja omistaa kaksi tai kolme soitinta.
Sähkökitaran kanssa on asia erikseen, sen suosio tai kannatus on tuskin korkea. - vanha vaimo
"essu" kirjoitti:
En ole kuullut että olisi synti,itselläni on kitara,ja eräs nuori mies on harrastanut klassillista kitaran soittoa vuosia,säestänyt joululaulu cd:ssä (vl:ien) Ja tuntemassani perheessä soitetaan myös erilaisilla soittimilla(myös kitaralla) Musiikkia harrastetaan paljon kr. kansanopistoissa,joka vuosi ilmestyy cd-äänite kurssilaisilta.
Niinkuin tällä palstalla on usein todettu, käsitykset muuttuvat vl-opissa, vaikka monet vl:t vannovat, etteivät ne muutu;)
25 vuotta sitten kitaran omistaminen oli synti, samoin Apu-lehden tilaaminen, kirkkokuorossa laulaminen, parran pitäminen jne. Ymmärtääkseni ne kaikki on poistettu "syntilistalta". Mitähän seuraavien 25 v:n aikana poistuukaan tältä listalta (jota siis ei ole;) )
Monet asiat muuttuvat näköjään vl:ien joukossa:) - yövuorolainen
vanha vaimo kirjoitti:
Mutta et kai tätäkään usko:(Itse olen vl ja äänestin kyseistä henkilöä (jos ymmärsin ketä tarkoitit) Brysseliin. Äänestäisin kyllä uudestaankiin.
Ehkä liike eli vaikeaa aikaa 70-luvulla...itse olen niin nuori, etten tunne noita juttuja. Esim. tuo viimemainittu kirkossakäyntijuttu, voiko olla noin? Kai siinä muutakin oli? En voi oikein uskoa... - vl-female
yövuorolainen kirjoitti:
Itse olen vl ja äänestin kyseistä henkilöä (jos ymmärsin ketä tarkoitit) Brysseliin. Äänestäisin kyllä uudestaankiin.
Ehkä liike eli vaikeaa aikaa 70-luvulla...itse olen niin nuori, etten tunne noita juttuja. Esim. tuo viimemainittu kirkossakäyntijuttu, voiko olla noin? Kai siinä muutakin oli? En voi oikein uskoa...kyllä tuollaisia juttuja oli 70-luvulla. Esim. kirkossa käyminen ja kirkkokuorossa laulaminen eivät oikein olleet ookoo. Olin itse tuolloin rippikouluikäinen ja muistan hyvin asiat, joista puhuttiin ja joista spekuloitiin.
- JanHus
vanha vaimo kirjoitti:
Mutta et kai tätäkään usko:(Eikö sinua ala jo väsyttämään tuo ainainen "poispotkimisneuroosi"? Tuot esille samaa asiaa väsymättä eri muodoissa.
Kyllä jokainen on omin jaloin kävellyt "ulos".
Kaikkia kutsutaan parannukseen. Enkelitkin taivaassa iloitsevat kun yksikin syntinen kääntyy.
Hyvää Joulua nyt kuitenkin sinullekin! - vanha vaimo
JanHus kirjoitti:
Eikö sinua ala jo väsyttämään tuo ainainen "poispotkimisneuroosi"? Tuot esille samaa asiaa väsymättä eri muodoissa.
Kaikkia kutsutaan parannukseen. Enkelitkin taivaassa iloitsevat kun yksikin syntinen kääntyy.
Hyvää Joulua nyt kuitenkin sinullekin!>>Kyllä jokainen on omin jaloin kävellyt "ulos".
- JanHus
vanha vaimo kirjoitti:
>>Kyllä jokainen on omin jaloin kävellyt "ulos".
Esitän kysymyksen: Miksi ihminen, joka "potkitaan" pois, on katkera ja purkaa jatkuvasti pahaaoloaan tällä palstalla ?
Eikö hän löydäkään muualta (vl-kristillisyyden ulkopuolelta) sellaista yhteisöä, ettei hänen tarvitse katkerana elää ? JanHus kirjoitti:
Esitän kysymyksen: Miksi ihminen, joka "potkitaan" pois, on katkera ja purkaa jatkuvasti pahaaoloaan tällä palstalla ?
Eikö hän löydäkään muualta (vl-kristillisyyden ulkopuolelta) sellaista yhteisöä, ettei hänen tarvitse katkerana elää ?>>
Miksi ihminen, joka "potkitaan" pois, on katkera ja purkaa jatkuvasti pahaaoloaan tällä palstalla ?
>>
Miksihän juutalaiset pitävät edelleen tärkeänä muistuttaa että keskitysleirit olivat aikanaan olemassa, vaikka heillä pitäisi nyt olla oma valtio ja kaikki hyvin?
Saksan liittokansleri pyysi aikoinaan juutalaisilta anteeksi natsisaksan hirmutekoja.
vl-liike ei ole vieläkään pyytänyt uhreiltaan anteeksi 70- ja 80 luvun hirmuhallintoaan, vaan sitä yritetään vähätellä, lakaista maton alle ja jopa valehdella ettei sellaista ollut ollenkaan:(
Ei tarvitse olla katkera, jos muistuttaa synnistä, jota vl-liike ei ole pois laittanut;) Siinä on yksi syy edelleen jatkaa aiheesta.
Toinen syy on se, ettei moinen pääsisi uusiutumaan. Kyllä monista vl-kirjoittelijoista tälläkin palstalla näkyy, että mielellään henkistä inkvisiitiota edelleen käyttäisivät:(
Koskapa näytät kiistävän "poispotkimiset" anteeksipyynnöistä puhumattakaan, niin omalta osaltasi annat edelleen aihetta käsitellä asiaa.
Luepas tästä yksi esimerkki, miten "JUMALAN VALTAKUNNAN rakkaudessa pysyminen edellyttää kuuliaisuutta kaikissa asioissa":
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000001998869- kuin
JanHus kirjoitti:
Eikö hän löydäkään muualta (vl-kristillisyyden ulkopuolelta) sellaista yhteisöä, ettei hänen tarvitse katkerana elää ?SRK ja vl-herätysliike pystyy pyytämään kollektiivisesti anteeksi ne hoitokokoukset ja perkeleen teot, joilla ihmisiä -70 luvulla kiusattiin ja "hoidettiin"?
- asia
vanha vaimo kirjoitti:
Mutta et kai tätäkään usko:(kerrotaan toisin, tarkista, ole hyvä
- vanha vaimo
JanHus kirjoitti:
Eikö hän löydäkään muualta (vl-kristillisyyden ulkopuolelta) sellaista yhteisöä, ettei hänen tarvitse katkerana elää ?Nyt et vastannut kysymykseen, vaan tyypilliseen vl-tapaan alat kirjoitella kirjoittajan henkilöstä keksimiäsi juttuja. Et tunne minua, joten miten voit sanoa, että olisin katkera? Sinulla on ilmeisesti se käsitys, että jos tuosta SRK:n vanhasta synnistä muistuttaa, on automaattisesti katkera? Ja että minulla olisi paha olo?
Olihan minulla silloin kun minut erotettiin, jätettiin Saatanan haltuun, tosi paha olo, mutta siitä on jo yli 25 vuotta, joten ei se enää vaikuta. Vuodet ovat olleet armeliaita...:)
Mutta sinulla taitaa olla nyt paha olo, sen voi sanoa sinun kommenteistasi. Et voi uskoa mitään todella tapahtunutta kielteistä asiaa rakkaasta yhdistyksestäsi, vaan väität kaikki sellaiset valheeksi. Samalla syyllistyt kahdeksannen käskyn rikkomiseen, muistatko, mikä se on? Voin auttaa vähän: "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi". Vaikka et minua tunne, olen lähimmäisesi... Ja kai minä itse parhaiten tiedän, paremmin kuin sinä, kävelinkö itse ulos vl-joukosta vai potkittiinko minut ulos.
Huomaa, etten sano pois "Jumalan valtakunnasta", sillä siitä pois potkimiseen vl-"hoitajilla" ei ole eikä ole ollut valtuuksia, vaikka he asian niin esittivät jättäessään minut "Saatanan haltuun":(
Kun vietät Jouluasi, mietipä tätäkin asiaa vähän syvällisemmin. Neuvon ottamaan oppia tarsigerista, Ma-riasta ja mehemistä. He miettivät ja kyseenalaistavat vl-oppeja.
Sinusta voi sanoa, että se vanha lakihenki, jonka vallassa -70-luvulla koetut vääryydet tehtiin, on edelleen hyvissä voimissa vl-liikkeen sisällä. Tuolla mielentilalla ja uskomisen käsityksellä olisit erinomainen "hoitajaehdokas" seuraaviin hoitokokouksiin:( - Kicki1
JanHus kirjoitti:
Eikö sinua ala jo väsyttämään tuo ainainen "poispotkimisneuroosi"? Tuot esille samaa asiaa väsymättä eri muodoissa.
Hyvää Joulua nyt kuitenkin sinullekin!Enkä ole koskaan kenenkään vl;n kuullut ihmettelevän, tällaista mistä kerroit.
Eihän se ole instrumentista kiinni, vaan minkälaista musiikkia sillä soitetaan.
Jos tanssimusiikkia soitetaan, se on ilman
muuta oikein, että uskovaiset sanovat, että
se ei ole sopivaa. - Kicki1
vanha vaimo kirjoitti:
>>Kyllä jokainen on omin jaloin kävellyt "ulos".
sinulla on ollut mahdollisuus valita ja olet itse lähtenyt, koska sinulle ei sopinut tämä tie.
Minä kyllä en uskalatais tehdä jos seurakunta puhuttelis, siis olla tottelematon vaikka ei ymmärtäiskään asiaa.
Sillä se ymmärrys voi tulla jälestä päin. Ja jos nämä hoitajat tekevät väärin, kyllä se Jumala hoitaa ne ajallaan.
Jumalan seurakunta on kuitenkin valinnut ne sille paikalle. Ja jos he väärin tekisivätkin joskus, onko oikein että se aiana muistetaan. Tuskin... epäilen vahavasti.
Sehän se on tarkitus, että ihminen tekee omista synneistä parannusta eikä toisten. - vanha vaimo
Kicki1 kirjoitti:
sinulla on ollut mahdollisuus valita ja olet itse lähtenyt, koska sinulle ei sopinut tämä tie.
Minä kyllä en uskalatais tehdä jos seurakunta puhuttelis, siis olla tottelematon vaikka ei ymmärtäiskään asiaa.
Sillä se ymmärrys voi tulla jälestä päin. Ja jos nämä hoitajat tekevät väärin, kyllä se Jumala hoitaa ne ajallaan.
Jumalan seurakunta on kuitenkin valinnut ne sille paikalle. Ja jos he väärin tekisivätkin joskus, onko oikein että se aiana muistetaan. Tuskin... epäilen vahavasti.
Sehän se on tarkitus, että ihminen tekee omista synneistä parannusta eikä toisten....äläkä minun:(
Kun et tiedä asiasta mitään, tuskin olit edes syntynyt silloin, niin mikä pomo sinä olet julistamaan oikeiksi näitä laumaa raatelevien susien tekoja!
Todella, pidä huoli vain omista synneistäsi äläkä valvo muitten tekoja:( Minä tiedän jo mielipiteesi ja niin tietävät kaikki muutkin, joten olet "tehtäväsi tehnyt":( - kovin
vanha vaimo kirjoitti:
...äläkä minun:(
Kun et tiedä asiasta mitään, tuskin olit edes syntynyt silloin, niin mikä pomo sinä olet julistamaan oikeiksi näitä laumaa raatelevien susien tekoja!
Todella, pidä huoli vain omista synneistäsi äläkä valvo muitten tekoja:( Minä tiedän jo mielipiteesi ja niin tietävät kaikki muutkin, joten olet "tehtäväsi tehnyt":(suutu, vaikka sanan sapeli heiluukin. Niin onnistunut vaeltaja kuin oletkin, et kestä monta poikkipuolista sanaa. Paljastit lisäksi oman sydämesi tilan.
- lukee moniakin
vanha vaimo kirjoitti:
...äläkä minun:(
Todella, pidä huoli vain omista synneistäsi äläkä valvo muitten tekoja:( Minä tiedän jo mielipiteesi ja niin tietävät kaikki muutkin, joten olet "tehtäväsi tehnyt":(jotka muistamme ja tiedämme vanhatkin ajat
emme vaan viitsi sun kanssas inttää; olethan tavallaan "kirjoittanut itsesi ulos"
kerran, pari olemme sinua varoittaneet ja yrittäneet avata
olemme todenneet turhaksi ja sen jälkeen onkin neuvo: eriseuraista karta mies kirjoitti:
Lienee vitsi. Mikä vika kitarassa on. Ei varmaan ole raamatussa sanaakaan siitä, eikä mistään muustakaan soittimesta.Kyllä on.
Soittimia mainitaan useita kymmeniä kertoja, ja kitara on mukana.
Ehkä ps 150 on selvin ote.
Ylistäkää kaikin soittimin Herraa!
1 Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä taivaan mahtavissa holveissa!
2 Ylistäkää häntä, hänen väkeviä tekojaan, ylistäkää häntä, hän on suuri!
3 Ylistäkää häntä raikuvin torvin, ylistäkää häntä harppua ja lyyraa soittaen!
4 Ylistäkää häntä tanssien ja rumpua lyöden, ylistäkää häntä luuttua ja huilua soittaen!
5 Ylistäkää häntä symbaalien helinällä, ylistäkää häntä riemukkain symbaalein!
6 Kaikki te, joissa on elämän henkäys, ylistäkää Herraa! Halleluja!
Vaikuttaa, ettet kovin tunne Raamattua.
Kes.
- käppäilijä
Jos et soita sillä sellaista musiikkia, joka on syntiä, niin se on OK.
Kitaralla usein soitetaan musiikkia, joka on syntiä.
Mutta sillä voidaan soittaa myös musiikkia, joka ei ole syntiä.
Väitteessä ei siis ole perää. Syntimusiikkia ei kuitenkaan meidän(vl) käsityksen mukaan ole lupa soittaa.- seuraaja
Mikä tekee sävelestä (äänestä) ja rytmistä synnillisemmän kuin jostakin toisesrta sävelestä ja rytmistä. Taitaapa taas olla kulttuurin tuomia sääntöjä tämäkin tulkinta enemmän kuin Raamatun sanaa.
- Syntiä?
Eihän mikään musiikki voi olla syntiä.
Toiset tykkää toisenlaisesta musiikista, kuin toiset, mutta jos sinä en pidä jostain musiikista, niin ei se mitään syntiä kuitenkaan ole.
Esim kunnon rock, voi olla tosi hyvää. Suosittelen kuuntelemaan Rollings Stonesia, Neil Youngnia, Bob Dylania (uskovainen) jne... Hyvää musiikkia löytyy vaikka kuinka paljon. - kanteleensoittaja
Kitaraa ei saa soittaa synnilliseti.
TS. ei pidä pitää kaulasta.
Eikä varsinkaan saa rämpyttää rei´än kohdalta. - jos
kanteleensoittaja kirjoitti:
Kitaraa ei saa soittaa synnilliseti.
TS. ei pidä pitää kaulasta.
Eikä varsinkaan saa rämpyttää rei´än kohdalta.kitaran reikä on kovin suuri, niin siihen ei saa edes katsoa. (= sääntö n:o 58743)
- joopajoo
kitaraa saa soittaa,
sekä kansanlauluja yms.
Kyllä kitaralla voi säestää jopa myös virsiä ja Siionin lauluja.
Omatunto sen kyllä sanoo mitä voi soittaa.
Klassinen kitara ón erittäin herkkä ja sielukas instrumentti, hyvin vaikea hallita. Sitä soitetaan näppäilemällä, ei rämpyttämällä ja se näin ollen soveltuu uskovaisellekin ihan hyvin.
Sitä on vain vaikeampi soittaa kuin esim. pianoa tai jotain muita soittimia jos sitä haluaa soittaa hyvin.
Kaikissa musiikin lajeissa uskovaisen kannattaa valvoa ja kuunnella omantuntonsa ääntä.- mies
Missä kohtaa raamatussa sanotaan, miten kitaraa pitää soittaa.
Miten voit soittaa esim rythm bluesia vain näppäilemällä.
Klassista musiikkia kuuntelen toki itsekin, mutta jotain kansanlauluja en voisi todellakaan kuunnella.
Vihje klassisen musiikin ystävälle: Carl Orfin Carmina Burana. Svengaa, kuin hirvi. - totta joka sana
Taitaa tuo "rämpyttelyn "-synti olla 60-luvun kulttuuriperintöä.Pitkä Beatles-tukkakin oli syntiä niin,ettei Reisjärven riparilla päässyt konfirmaatioon pitkätukkaiset.
- joopajoo
totta joka sana kirjoitti:
Taitaa tuo "rämpyttelyn "-synti olla 60-luvun kulttuuriperintöä.Pitkä Beatles-tukkakin oli syntiä niin,ettei Reisjärven riparilla päässyt konfirmaatioon pitkätukkaiset.
ihan tyylikkäästi.
Tai tyylittömästi.
Riippuu onko tyylitajua. - se oikea
joopajoo kirjoitti:
ihan tyylikkäästi.
Tai tyylittömästi.
Riippuu onko tyylitajua.Mielestäni Beatles-yhtyeellä oli todella hyvä tyylitaju ja pojat osasivat tehdä musiikkia.
- Ateistimunkki
se oikea kirjoitti:
Mielestäni Beatles-yhtyeellä oli todella hyvä tyylitaju ja pojat osasivat tehdä musiikkia.
Siinä vasta syntinen mies! Ei ollut VL, ja soitti sähkökitaraa, tuota Saatanan instrumenttia! Keksipä vielä paljon "modernin" kitaramusiikin perusasioita, joita helvetilliseksi vingutukseksikin hihhulipiireissä kutsutaan.
Kun tässä nyt Helvettiin ollaan menossa (en ole VL), on ilo tietää, että pääsee kuoltuaan maestro Hendrixin kanssa jammailemaan. Siellähän hän (ja kaikki muutkin sähköisten insrtumenttien edesmenneet taitajat) ovat.
Eihän VL-taivaasta löytyne edes rumpusettiä!
- syntiä syntiä
Yksinkertaisilla ihmisillä on yksinkertaiset jutut.
niin se vaan näyttää menevän. - ohan
Turhaa p.....aa puhutte,kitaraa voi soittaa riippuu mitä soittaa niinhän se on kaikkien soittopelien kanssa.Minullakin oli nuorena kitara,senjälkeen parikin pianoa ja nyt on soittimia mihin voi ääniä vaihdella.Jo on ihmisillä huolia,toisten kitarastakin,kai heidän elämä olisi tyhjää muuten.
- eräs vl
Oikeille uskovaisille ei ole mikään kiellettyä. Laki ja kiellot eivät kuulu oikeille uskovaisille.
Lain kolmas käyttö on harhaoppi, jota opetetaan mm Yksimielisyydenohjeessa. Lain kolmas käyttö tarkoittaa sitä että laitetaan uskovaisten opettajaksi laki.
Kuitenkin Jumalan lapsia opettaa aivan eri opettaja, se on Jumalan armo Kristuksessa ja Pyhä Henki ja "saaraäiti" (saaraäiti=Jumalan ainoa oikea seurakunta).
On väärin kysyä että mitä saa tehdä. On kysyttävä että mikä menettely on oikein ja mikä väärin. Ja on kysyttävä että mikä vaarantaa uskonelämäni ja omantuntoni. On kysyttävä että miten menettelisin, etten saattaisi Pyhää Henkeä murheelliseksi.Eräs.
Pyhä Henki on jo murheissaan teistä.
Hän asui ja vaikutti VL piireissä vielä -60 luvun alussa, kun oli ylistystä, sekä armolahjoja.
Pyhä Henki häipyi hoito kokouksien ja pedofilian mukana, Hän ei sitä sietänyt ja nyt teillä ei ole yhtään armolahjaa, kun kristillisissä seurakunnissa, siellä Henki parantaa sairaita ja ylitys raikaa.
Kukaan Vl ei enää puhu kielillä, kuten ennen?
Olen pahoillani, kuivaksi jäi SRK.- ettei vaan harha?
> On kysyttävä että miten menettelisin, etten saattaisi Pyhää Henkeä murheelliseksi.
Tukeeko Raamattu käsitettä Pyhän Hengen murheellisuus? - eräs vl
ettei vaan harha? kirjoitti:
> On kysyttävä että miten menettelisin, etten saattaisi Pyhää Henkeä murheelliseksi.
Tukeeko Raamattu käsitettä Pyhän Hengen murheellisuus?Ef. 4:30
Ja älkäät Jumalan Pyhää Henkeä murheelliseksi saattako, jossa te lunastuksen päivään asti kiinnitetyt olette.
- Ennen ainakin oli
No varmasti on kitara syntiä. Miten sillä siionin lauluja soitetaan? Ja syntiähän se on tuo Takkulan Hannukin; mistä lähtien sitä on ruvettu pitämään oikeana uskovaisena?
- Naniska.
Täyttä kukkua. Meillä on kotona ollut aina kitaroita, eikä niiden soittamista olla kielletty. Se, mitä soittaa, ratkaisee. Niin kitaralla, sellolla, kuin pianollakin voi soittaa todella monenlaista musiikkia. Me haluamme soittaa sellaista musiikkia, joka tukee uskonelämää. Kotonamme on ollut ja on edelleen erilaisia kitaroita, kuten akustisia kitaroita nylon, ja teräskielillä, sähköakustisia kitaroita ja sähkökitaroita.
Yleinen harhaluulo on se, ettei me vanhoillislestadiolaiset saisi soittaa sähkökitaroilla. Tämäkään väite ei pidä paikkaansa. Sähkökitarallakin voi soittaa niin monenlaista. Emme suosi särösoundeja. Rautalankasoundikin on siinä ja siinä. Yleensä pehmeät ja miellyttävät soundit ovat sellaisia, joista pidämme. Itse omistan Fenderin sähkökitaran ja soittelen sillä aika paljon. Pääosin klassista, mutta jonkin verran improvisaatiota.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521