Saako punaisissa valoissa töötätä kävelijälle

akka-autoilija

Tilanne on tämmöinen: olen risteyksessä punaisissa valoissa pysähtyneenä. Edessä on suojatie, jalankulkijoilla on punainen. Vihreä valo on pian vaihtumassa meille autoille. Joku jalankulkija lähtee päin punaisia kävelemään autojen edestä. Teki NIIIN mieli töötätä. Olisiko tööttäys tuossa sallittua? Mikä sen voisi kieltää? Vaikkakin, olin itsekin punaisissa valoissa, eikä jalankulkija sillä tavalla ollut tielläni koska olin pysähtyneenä.

Minua niin risoo päin punaisia kävelevät ja pyöräilevät, olen ajatellut rueta tööttäämään jokaiselle sellaiselle, jos satun jäämään risteykseen ensimmäiseksi.

14

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 325432

Miksei muka saisi töötätä? Eri asia onko siinä mitään järkeä jos sullakin palaa punainen. Itse tööttään vaan jos mulle vaihtuu vihreät mutta joku jalankulkija edelleen kävelee päin punaisia.

• fffff344

Mielialalääkkeet varmaan parhaiten auttaisi tuohon ongelmaan jos muiden tekemiset jotka eivät sinuun vaikuta, saa aikaan tuollaisen raivon.

• vakuuttelija

Ihan vaan sivusta. Vai ei vaikuta. Jalankulkija kävelee päin punaista, jää auton alle, joutuu sairaalaan --> autojen vakuutusmaksut nousevat --> minä maksan, vaikken ollut edes osallisena.

• vajakeille.lääkitystä

Ei saa töötätä, koska ylikävelijä voi säekähtää ja kuolla kupsahtaa.

• diipadaii

"34 §
        Ääni- ja valomerkit
        Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa."

Eikös tuossa oikein kehoteta antamaan....

• tsuppaduih
        diipadaii kirjoitti:

"34 §
        Ääni- ja valomerkit
        Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa."

Eikös tuossa oikein kehoteta antamaan....

Kuka tuossa aiheuttaa vaaraa ja kenelle?

• AGLY

Minun mielestäni päin punaista kävelevien tai pyöräilevien päälle voisi ajaa ja vasta sitten töötätä. Niin huonoksi on kevyen liikenteen liikennekäytös vajonnut.

• ggvgggv

Ei aloittajalla itsellään ole mitään syytä töötätä, kun oma on vielä punaisena.
      2-kaistaisella tiellä voi olla hyvä töötillä varoittaa ja hoputtaa jalankulkijaa, koska taaempana toista kaistaa ajava saa juuri vihreän eikä ehkä näe jalankulkijaa aloittajan auton takaa.

• 10-14

Tööttäykseen ei ole lainmukaista perustetta, koska se ei ole millään lailla tarpeen vaaran välttämiseksi.

• Onhan siinä selvä vaara, kun jalankulkija kävelee punaisia päin. Tööt!

• utelias-u

Entä saako vastaatulevalle pyöräilijälle töötätä maantiellä?

• diipadaii

Kyllä tekee mieli töötätä ilman valojakin, yli laahustellaan kuin haudalle kävelisi eikä edes vilkaista autoilijaan päin. Enkä ole tuota aiempaa kirjoittanut. Omat kirjoitukseni kyllä tunnistan.

• tööttää.vaan

Tottakai saa töötätä, jos tulee paha mieli.

• väistettäväon

Tööttääminen on sallittua jos sen avulla viestii muille vaarasta. Huomioitavaa on kuitenkin se että joudut odottamaan että hidaskin jalankulkija on ennättänyt yli vaikka itsellesi olisikin vaihtunut jo vihreät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      104
      6900
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      479
      5006
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      130
      2929
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      144
      2457
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      15
      2213
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      35
      1202
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      72
      1133
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1050
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      104
      1026
    10. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      59
      964
    Aihe