Tilanne on tämmöinen: olen risteyksessä punaisissa valoissa pysähtyneenä. Edessä on suojatie, jalankulkijoilla on punainen. Vihreä valo on pian vaihtumassa meille autoille. Joku jalankulkija lähtee päin punaisia kävelemään autojen edestä. Teki NIIIN mieli töötätä. Olisiko tööttäys tuossa sallittua? Mikä sen voisi kieltää? Vaikkakin, olin itsekin punaisissa valoissa, eikä jalankulkija sillä tavalla ollut tielläni koska olin pysähtyneenä.
Minua niin risoo päin punaisia kävelevät ja pyöräilevät, olen ajatellut rueta tööttäämään jokaiselle sellaiselle, jos satun jäämään risteykseen ensimmäiseksi.
Saako punaisissa valoissa töötätä kävelijälle
14
111
Vastaukset
- 325432
Miksei muka saisi töötätä? Eri asia onko siinä mitään järkeä jos sullakin palaa punainen. Itse tööttään vaan jos mulle vaihtuu vihreät mutta joku jalankulkija edelleen kävelee päin punaisia.
- fffff344
Mielialalääkkeet varmaan parhaiten auttaisi tuohon ongelmaan jos muiden tekemiset jotka eivät sinuun vaikuta, saa aikaan tuollaisen raivon.
- vakuuttelija
Ihan vaan sivusta. Vai ei vaikuta. Jalankulkija kävelee päin punaista, jää auton alle, joutuu sairaalaan --> autojen vakuutusmaksut nousevat --> minä maksan, vaikken ollut edes osallisena.
- vajakeille.lääkitystä
Ei saa töötätä, koska ylikävelijä voi säekähtää ja kuolla kupsahtaa.
- diipadaii
"34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa."
Eikös tuossa oikein kehoteta antamaan.... - tsuppaduih
diipadaii kirjoitti:
"34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa."
Eikös tuossa oikein kehoteta antamaan....Kuka tuossa aiheuttaa vaaraa ja kenelle?
- AGLY
Minun mielestäni päin punaista kävelevien tai pyöräilevien päälle voisi ajaa ja vasta sitten töötätä. Niin huonoksi on kevyen liikenteen liikennekäytös vajonnut.
- ggvgggv
Ei aloittajalla itsellään ole mitään syytä töötätä, kun oma on vielä punaisena.
2-kaistaisella tiellä voi olla hyvä töötillä varoittaa ja hoputtaa jalankulkijaa, koska taaempana toista kaistaa ajava saa juuri vihreän eikä ehkä näe jalankulkijaa aloittajan auton takaa. - 10-14
Tööttäykseen ei ole lainmukaista perustetta, koska se ei ole millään lailla tarpeen vaaran välttämiseksi.
- utelias-u
Entä saako vastaatulevalle pyöräilijälle töötätä maantiellä?
- diipadaii
Kyllä tekee mieli töötätä ilman valojakin, yli laahustellaan kuin haudalle kävelisi eikä edes vilkaista autoilijaan päin. Enkä ole tuota aiempaa kirjoittanut. Omat kirjoitukseni kyllä tunnistan.
- tööttää.vaan
Tottakai saa töötätä, jos tulee paha mieli.
- väistettäväon
Tööttääminen on sallittua jos sen avulla viestii muille vaarasta. Huomioitavaa on kuitenkin se että joudut odottamaan että hidaskin jalankulkija on ennättänyt yli vaikka itsellesi olisikin vaihtunut jo vihreät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894190
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032353Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?322282Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962084Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281887- 311860
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91567- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881350- 751194