Erityisherkkyydestä

selvittelijä

Voiko ihminen olla ns. erityisherkkä, jos ei kuitenkaan ole aistiyliherkkä?

51

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grreh

      Kyllä voi .

    • En.siis.ole.alalla

      Koska joku on nyt keksinyt tällaisen uuden "erityisherkkä"-määritelmän, niin kyllä se pannaan taipumaan vaikka mihin. Ihan varmasti siis juuri sinulla voi olla "aisherkyydetön eritysherkkyys".

      Näitä muotidiagnooseja tulee ja menee. Nyt yht'äkkiä jokainen tunnistaa olevansa erityisherkkä, kirjoja kirjoitetaan ja myydään ja koulutuksia järjestetään. Tietyn buumin jälkeen tämäkin "diagnoosi" poistuu muodista vaihtuakseen sitten taas johonkin muuhun.

      • dga

        Puhut kyllä niin asiaa.


      • EHSP
        dga kirjoitti:

        Puhut kyllä niin asiaa.

        Puhuu kyllä niin täyttä paskaa. Erityisherkkyys ei ole diagnoosi, vaan synnynnäinen ominaisuus. Vai väitätkö, että kaikki ihmiset ovat yhtä herkkiä ja ettei äärimmäisen herkkiä ihmisiä ole olemassa?


      • fhfdjhgfjf
        EHSP kirjoitti:

        Puhuu kyllä niin täyttä paskaa. Erityisherkkyys ei ole diagnoosi, vaan synnynnäinen ominaisuus. Vai väitätkö, että kaikki ihmiset ovat yhtä herkkiä ja ettei äärimmäisen herkkiä ihmisiä ole olemassa?

        Puhuu asiaa, jonka sinäkin uskot todeksi, mutta et vain halua sitä myöntää koska on kiva kuulua johonkin "marginaaliryhmään" asettaen itsensä jalustalle ja vaatien erityiskohtelua jonkun muotidiagnoosin vuoksi.


    • Pikilandian_asukki

      Otetaanpa vaikka esimerkiksi uutiset. Suurin osa ihmisistä voi kuunnella ja katsella niitä koko päivän, eikä hänen aivoissaan tapahdu mitään asian johdosta. Vähemmistöllä ihmisistä turrutus ei pelaa, eli joka ikinen luettu tai kuultu sana on kuin aivoihin lyöty rautanaula. Eli nk. normaalilla ihmisellä on filtterit, jotka mahdollistavat hänen elämänsä pinkkilandiassa kaltaistensa seurassa. Herkkä ihminen näkee maailman siinä täydessä raadollisuudessaan, mitä se on. Ja se sattuu.

      • aadgh

        Joo tai sitten olette vain vanhanaikaisesti herkkänahkaisia.
        Ei tarvitse tuntea ylemmyyden tunnetta siitä, että jokainen pieni asia hetkauttaa. Toisin kuin me vahvat elämme sen tiedon kanssa ja jatkamme elämäämme.


      • Erilaisia

        Miksi usein erityisherkkyyden mainitseminen liitetään jotenkin ylemmyydentuntoon , kun eihän asialla ole mitään tekemistä ylemmyyden- tai alemmuudentunnon kanssa. Jos toisen hermoimpulssit aktivoituvat pienemmästä ärsykkeestä kuin toisen, se on itsestä riippumaton asia, eikä siinä ole mitään parempaa tai huonompaa. Miksi herkästi reagoivat hermot niin kovasti joitakin toisia ärsyttävät ja saavat miettimään ylemmyys- ja alemmuuskysymyksiä ? Itselläni on korkea kipukynnys, mutta jos jollakin ei ole, alanko pitää häntä turhamaisena hienohelmana kun hampaiden porauksesta ruikuttaa ? No en todellakaan, kun asia ei liity mitään siihen. Mutta sitten joku on luullut kerran minun ylpeilevän, kun toin esiin etten ole moksiskaan kivusta. Eli kumminkään päin ei käy, jos on yliherkkyyttä tai aliherkkyyttä hermojen toiminnassa, se on aina ylpeyttä? Höpsistä, ihmiset vaan ovat erilaisia


      • hjhjklh

        On suomalainen perusperiaate, että ihmiset eivät saa olla erilaisia. Johtuu varmaan siitä. Pitää olla Tahvo Tavallinen, Peruskatu 3, Keskivertokylästä. Muuten joku näkee punaista. Erikoisen värinen tukkakin saa näiden huutelijoiden aamukahvit väärään kurkkuun. Eli hekin ovat omalla tavallaan erityisherkkiä, kun eivät kestä mitään keskiverrosta poikkeavaa. Hmm.

        Eikö sitä niin sanotakin, että ihminen inhoaa omia piirteitään nähdessään ne toisissa. ;)


      • En.siis.ole.alalla

        Kyllä herkkä voi olla ilman "olen eritysherkkä"-määritelmääkin (vai voiko, kun tämä on muotia?).
        Kaikki ovat erilaisia ja siksi tällainen lokerointi (muka diagnosointi) niin ärsyttääkin. Itselläni on poika, joka ei kestä kovia ääniä, ei hajuja, ei ihmisjoukkoja, ei välkkyvaloja jne. Hänet saisi äkkiä määriteltyä eritysherkäksi, mutta hän nyt vain sattui ensin saamaan migreeni-diagnoosin...
        Onkohan ihmisillä jokin tarve kuulua johonkin (mielellään väärinymmärrettyjen) joukkoon? Toisaalta ymmärrän tarvetta olla "me".."me erityisherkät"..ihan vapaasti minun puolestani, mutta oma pikku ryhmä on kohta puolet kansasta. Siksi nämä "diagnoosit" jäävätkin aina muodeiksi..kun se on kaikilla, se muuttuu tylsäksi.


      • Erilaisia
        hjhjklh kirjoitti:

        On suomalainen perusperiaate, että ihmiset eivät saa olla erilaisia. Johtuu varmaan siitä. Pitää olla Tahvo Tavallinen, Peruskatu 3, Keskivertokylästä. Muuten joku näkee punaista. Erikoisen värinen tukkakin saa näiden huutelijoiden aamukahvit väärään kurkkuun. Eli hekin ovat omalla tavallaan erityisherkkiä, kun eivät kestä mitään keskiverrosta poikkeavaa. Hmm.

        Eikö sitä niin sanotakin, että ihminen inhoaa omia piirteitään nähdessään ne toisissa. ;)

        Niin, herkkyyteen reagoi aika voimakkaasti ei -herkätkin monesti.
        Mielenkiintoinen ketjureaktio.
        Ensin on jokin ärsyke, vaikka ääni. Joku herkkä reagoi siihen ja kohta kaikki ei-herkät ympärillä reagoivat herkkään reagoijaan, vaikka eivät reagoisikaan alunperäiseen ärsykkeeseen. Hmm.


      • ikfgkfg
        hjhjklh kirjoitti:

        On suomalainen perusperiaate, että ihmiset eivät saa olla erilaisia. Johtuu varmaan siitä. Pitää olla Tahvo Tavallinen, Peruskatu 3, Keskivertokylästä. Muuten joku näkee punaista. Erikoisen värinen tukkakin saa näiden huutelijoiden aamukahvit väärään kurkkuun. Eli hekin ovat omalla tavallaan erityisherkkiä, kun eivät kestä mitään keskiverrosta poikkeavaa. Hmm.

        Eikö sitä niin sanotakin, että ihminen inhoaa omia piirteitään nähdessään ne toisissa. ;)

        Ei se ole mitenkään liitoksissa suomalaisuuteen, vaan faktaan.
        Aina on ollut olemassa herkkänmahkaisia ja tulee olemaan. Siitä vain pitää kasvaa ulos, eikä keksiä jotain muotidiagnooseja itselleen.
        Hermosto sitä ja hermosto tätä...


      • EHSP
        aadgh kirjoitti:

        Joo tai sitten olette vain vanhanaikaisesti herkkänahkaisia.
        Ei tarvitse tuntea ylemmyyden tunnetta siitä, että jokainen pieni asia hetkauttaa. Toisin kuin me vahvat elämme sen tiedon kanssa ja jatkamme elämäämme.

        Olen HSP ja todennäköisesti paljon vahvempi henkisesti kuin sinä. Herkkyys ei ole heikkoutta, vaan sitä, että hermojärjestelmä on herkempi ottamaan vastaan ärsykkeitä, vähän niin kuin kalliimpi radio ottaa paremmin vastaan lähetyksiä kuin halvempi.


      • fhgfdhdfhfh
        EHSP kirjoitti:

        Olen HSP ja todennäköisesti paljon vahvempi henkisesti kuin sinä. Herkkyys ei ole heikkoutta, vaan sitä, että hermojärjestelmä on herkempi ottamaan vastaan ärsykkeitä, vähän niin kuin kalliimpi radio ottaa paremmin vastaan lähetyksiä kuin halvempi.

        Joo tai sitten se sun radios rätisee päässä ja ottaa herkemmin niitä ärsykkeitä, toisinkuin parempi radio ei ota ja vaikka on ottaakseen niin ei se siitä rikki mene.

        Erittäin paska vertauskuva...ylentää nyt itsensä jonkun muotidiagnoosin vuoksi jalustalle.


      • annikkik
        EHSP kirjoitti:

        Olen HSP ja todennäköisesti paljon vahvempi henkisesti kuin sinä. Herkkyys ei ole heikkoutta, vaan sitä, että hermojärjestelmä on herkempi ottamaan vastaan ärsykkeitä, vähän niin kuin kalliimpi radio ottaa paremmin vastaan lähetyksiä kuin halvempi.

        Näin sivustaseuraajana voisin todeta, että onpa hienoa olla erityisherkkä kun heti ollaan nimittelemässä kun joku sanoo oman mielipiteensä eikä ymmärretä että jokaisella on oma kanta asioihin. :D Se siitä herkkyydestä.

        Antakaa jokaiselle tila mielipiteeseensä.


      • kjgfhkjklkk

        Mielipiteeni : Erityisherkkyys on kutakuinkin samaa kuin tavallinen herkkyys, jota on aina ollut. Ajattelen, että koska tieteellinen tieto neurologiasta lisääntyy koko ajan, näiden ilmiöiden syitä pystytään tarkemmin määrittelemään ja ymmärtämään miten aistitoiminnot liittyvät ihmisen herkkyyteen, reagointiin jne.

        Neurologinen tieto on suurelta osin aika uutta ja siksi siinä ehkä joku voi kokea "muoti-ilmiön" piirteitä.

        Nähdäkseni oikea erityisherkkyys ei liity mihinkään paremmuuteen tai huonommuuteen. Keskustelu on mielestäni lähtenyt sivuraiteille kokonaan eri teemaan kun keskustellaan paremmuudesta ja huonommuudesta. Keskustelun johtaminen harhaan, saa mitätöityä itse aihetta.

        Ennemminkin mielestäni asiaa voisi verrata korkeaan ja matalaan ääneen.
        Onko korkean äänen omaava henkilö jotenkin matalan äänen omaavan yläpuolella ?
        Se kuka kimittää kemeämmin on parempi ?

        Paljon hyvin tärkeitä asiota jäisi hoitamatta, jos maailmassa olisi vain erityisherkkiä, vaikka toisaalta erityisherkillä puolestaan on kykyjä, joita vähemmän herkillä ei ole.

        Ihmisten keskinäinen kilpailunhalu on jotakin muuta.


      • EHSP
        annikkik kirjoitti:

        Näin sivustaseuraajana voisin todeta, että onpa hienoa olla erityisherkkä kun heti ollaan nimittelemässä kun joku sanoo oman mielipiteensä eikä ymmärretä että jokaisella on oma kanta asioihin. :D Se siitä herkkyydestä.

        Antakaa jokaiselle tila mielipiteeseensä.

        Vastaan provoihin provoilla.


      • EHSP
        fhgfdhdfhfh kirjoitti:

        Joo tai sitten se sun radios rätisee päässä ja ottaa herkemmin niitä ärsykkeitä, toisinkuin parempi radio ei ota ja vaikka on ottaakseen niin ei se siitä rikki mene.

        Erittäin paska vertauskuva...ylentää nyt itsensä jonkun muotidiagnoosin vuoksi jalustalle.

        Asteikolla 1-10, kuinka koville ottaa olla tavallistakin tavallisempi keskivertotallaaja?


      • fdhdfjhdfgj
        EHSP kirjoitti:

        Asteikolla 1-10, kuinka koville ottaa olla tavallistakin tavallisempi keskivertotallaaja?

        Jaa, sinäkö olet jotenkin uniikki kun olet diagnosoinut itsesi erityisherkäksi? :D
        Salli mun nauraa.
        Tavallinen paskova ihminen sä olet niin kuin muutkin.

        Ja itseasiassa, mäkin olen erityisherkkä jos tuohon on uskomista, mutta en pidä mistään stigmoista.

        Mä jos joku olen erilainen. :D


      • EHSP
        kjgfhkjklkk kirjoitti:

        Mielipiteeni : Erityisherkkyys on kutakuinkin samaa kuin tavallinen herkkyys, jota on aina ollut. Ajattelen, että koska tieteellinen tieto neurologiasta lisääntyy koko ajan, näiden ilmiöiden syitä pystytään tarkemmin määrittelemään ja ymmärtämään miten aistitoiminnot liittyvät ihmisen herkkyyteen, reagointiin jne.

        Neurologinen tieto on suurelta osin aika uutta ja siksi siinä ehkä joku voi kokea "muoti-ilmiön" piirteitä.

        Nähdäkseni oikea erityisherkkyys ei liity mihinkään paremmuuteen tai huonommuuteen. Keskustelu on mielestäni lähtenyt sivuraiteille kokonaan eri teemaan kun keskustellaan paremmuudesta ja huonommuudesta. Keskustelun johtaminen harhaan, saa mitätöityä itse aihetta.

        Ennemminkin mielestäni asiaa voisi verrata korkeaan ja matalaan ääneen.
        Onko korkean äänen omaava henkilö jotenkin matalan äänen omaavan yläpuolella ?
        Se kuka kimittää kemeämmin on parempi ?

        Paljon hyvin tärkeitä asiota jäisi hoitamatta, jos maailmassa olisi vain erityisherkkiä, vaikka toisaalta erityisherkillä puolestaan on kykyjä, joita vähemmän herkillä ei ole.

        Ihmisten keskinäinen kilpailunhalu on jotakin muuta.

        "Nähdäkseni oikea erityisherkkyys ei liity mihinkään paremmuuteen tai huonommuuteen. Keskustelu on mielestäni lähtenyt sivuraiteille kokonaan eri teemaan kun keskustellaan paremmuudesta ja huonommuudesta."
        Tässä on nyt nähdäkseni se tilanne, että joillain, jotka eivät ole ns. erityiskerkkiä, ottaa ilmeisesti koville se, kun erityisherkkiin liitetään myös joitain muita haluttuja "erityisiä" ominaisuuksia kuin aistiherkkyys/tunneherkkyys. Tai ihan muuten vaan, kun ei itse ole "erityinen", niin muutkaan eivät saa olla.
        Nämä ihmiset sitten hyökkäävät, ja itse, vaikka olen herkkä, niin en todellakaan ole mikään toisen posken kääntäjä, vaan teen vastahyökkäyksen. Eikä herkkyys tarkoitakaan kiltteyttä tai heikkoutta, mikä on yleinen virheolettamus, vaan sitä, että kaikki tuntuu voimakkaammalta. Jos vaikka jollakin vähemmän herkällä jokin tietty ärsyke aiheuttaa tuntemuksen voimakkuudella 5 asteikolla 1-10, niin äärimmäisen herkällä tuntemus on voimakkuudeltaan 10.
        Ymmärrän kyllä pointtisi, että ei pidä tehdä tästä paremmuus/huonommuuskysymystä. En usko, että suurimmalla osalla erityisherkistä edes on sen suuntaisia ajatuksia, että he olisivat parempia kuin muut, vaan jotkut ei-erityisherkät projisoivat omia ajatuksiaan heihin (ks. ensimmäinen kappale). Sen voin myöntää ihan suoraan, että itse en ole niin vaatimaton kuin muut HSP:t yleensä


      • EHSP
        fdhdfjhdfgj kirjoitti:

        Jaa, sinäkö olet jotenkin uniikki kun olet diagnosoinut itsesi erityisherkäksi? :D
        Salli mun nauraa.
        Tavallinen paskova ihminen sä olet niin kuin muutkin.

        Ja itseasiassa, mäkin olen erityisherkkä jos tuohon on uskomista, mutta en pidä mistään stigmoista.

        Mä jos joku olen erilainen. :D

        "Salli mun nauraa."
        Kyllä sinä voit nauraa ihan ilman minun lupaanikin.
        "Tavallinen paskova ihminen sä olet niin kuin muutkin."
        Paskova kyllä, tavallinen en, jos se tarkoittaa keskivertoa.
        "Mä jos joku olen erilainen."
        No sehän on hyvä juttu, ei sitä liian geneerinen kannata olla.


    • hjklhklhk

      Itse ajattelisin, että sen kaltainen erityisherkkyys, josta aloittaja puhuu, on henkistä, ei hermostollista. Eli ilman aisti- ja kipuherkkyyttä se on mielestäni enemmänkin luonteenpiirre. Jos kärsii hermostollisesta yliherkkyydestä, mukana on uskoakseni koko setti. Itselläni on ainakin pahasti ylireagoiva hermosto kaikessa mielessä: aistiyliherkkyyttä, kipuherkkyyttä, tunneherkkyyttä, heikkoa henkistä sietokykyä, liiallista stressaamista, matala kynnys ahdistua, ylikorostunut empatian tunne. Juuri tuota Pikilandian asukin mainitsemaa heikkoa kestokykyä toisten tuskalle ja maailman julmuudelle.

      Minulla tilanne on pahentunut iän myötä, kun nuoruuden voimalla eteenpäin meneminen ei enää onnistu. Nyt nelikymppisenä olen kuin vanhus, olen ihan näännyksissä kaikesta henkisestä kuormituksesta. Suvussani on paljon alkoholismia ja ikävä kyllä alkoholi on paras lääke yliherkän hermoston rauhoittamiseen. Itse en oikein koskaan ole (onneksi) tykännyt juoda usein, enkä käytä alkoholia nykyisin oikein ollenkaan. Molemmat vanhempani olivat alkoholisteja.

      Mielestäni se, että synnyin tänne tällaisena, oli evoluution julma kokeilu.

      • fhjfgjgk

        Martyyri.


      • Erilaisia

        Minulla on huomattavaa aistiyliherkkyyttä, mutta korkea kivunsietokyky.
        Ne on eri hermosolut kun vastaa kivusta ja muista tuntemuksista. Siis aistiyliherkkä ei vältämättä ole kipuherkkä.


      • Noutaessa

        Miten voi sanoa, että on henkistä mutta ei hermostollista. Ei kai mitään sellaista henkistä voi olla olemassakaan, joka ei olisi hermostollista.
        Aloittajan kysymykseen en osaa kyllä vastata, mutta on tähän ketjuun näköjään kirjoittanut moni muukin jolla ei ole koko asiasta mitään tietoa.


      • EHSP
        fhjfgjgk kirjoitti:

        Martyyri.

        Kirjoitustaidoton, mahdollisesti myös vajaaälyinen?


      • fhdjhdfgjfgj
        EHSP kirjoitti:

        Kirjoitustaidoton, mahdollisesti myös vajaaälyinen?

        Mikähän tekstissäni oli kirjoitustaidotonta? :D
        Taidat olla itse hieman vajaaälyinen?


      • hjklhklhk

        "Miten voi sanoa, että on henkistä mutta ei hermostollista. Ei kai mitään sellaista henkistä voi olla olemassakaan, joka ei olisi hermostollista."

        Ajan takaa sitä, että henkisesti herkkä voi olla mielestäni sellainen elämänkokemustensa myötä. Joko liikaa suojeltu tai liikaa pahaa kohdannut, kuten psykologiassa yleensäkin. Eli äärikokemukset aiheuttavat usein saman lopputuloksen. Hermostollinen herkkyys taas olisi tässä minun näkemyksessäni synnynnäistä. Itseään voi jossain määrin karaista, mutta tulokset ovat aika huonot. Itsensä karaiseminen voi olla niin uuvuttavaa, että ihminen vetäytyy kuitenkin lopulta liiallisten ärsykkeiden parista ja sopeutumisyritykset voivat olla aikamoista nuoralla tanssimista. Liian vähän kuormitusta on pahasta (hermosto herkistyy entisestään), mutta myös liikaa on pahasta (seuraa uupumus).

        Toki voi aina sanoa, että kaikki ihmisen toiminta on hermostollista, siinä mielessä ilmaisin itseäni väärin. Tavoitteenani oli kuitenkin sanoa, että herkkyys voi kenties olla sekä myöhäsyntyistä että geneettistä (fysiologista).

        Tässä ketjussa kaikki käyttävät fiksusti ilmaisuja 'nähdäkseni' tai 'mielestäni' eikä kukaan taida olla tarjonnut faktoina mitään, lukuun ottamatta koko ilmiön kieltäjiä.

        Mielenkiintoista on kyllä sekin, että esimerkiksi ääniyliherkät sietävät tutkimusten mukaan kovaa kuunneltuna esimerkiksi mielimusiikkiaan, mutteivät vastenmielistä musiikkia tai muita häiriöääniä. Alkuun tuo tuntuisi siltä, että koko oire on tuulesta temmattu, mutta kyse saattaa olla myös siitä, että mielihyvän tunne rauhoittaa hermostoa. Itse ainakin huomaan, että siedän ärsykkeitä aika hyvin rentoutuneena, mutta paineen alla en tahdo kestää mitään häiriötekijöitä.

        Itse olen ainakin sellainen, etten ikinä kehtaa kellekään sanoa, että nyt menee joku tilanne yli sietokyvyn eli en ole mielestäni mitään tällä taipumuksella saavuttanut. Mieluiten luikin tilaisuuden tullen huomaamattomasti tilanteesta pois, koska minusta on kiusallista kääntää huomio itseeni. Elelen nykyään aika paljon kotosalla tai muuten omissa oloissani vapaa-ajalla, siten jaksan töissäkin paremmin.


      • EHSP

      • sdgdshgsdh

      • tttiiiiii
        hjklhklhk kirjoitti:

        "Miten voi sanoa, että on henkistä mutta ei hermostollista. Ei kai mitään sellaista henkistä voi olla olemassakaan, joka ei olisi hermostollista."

        Ajan takaa sitä, että henkisesti herkkä voi olla mielestäni sellainen elämänkokemustensa myötä. Joko liikaa suojeltu tai liikaa pahaa kohdannut, kuten psykologiassa yleensäkin. Eli äärikokemukset aiheuttavat usein saman lopputuloksen. Hermostollinen herkkyys taas olisi tässä minun näkemyksessäni synnynnäistä. Itseään voi jossain määrin karaista, mutta tulokset ovat aika huonot. Itsensä karaiseminen voi olla niin uuvuttavaa, että ihminen vetäytyy kuitenkin lopulta liiallisten ärsykkeiden parista ja sopeutumisyritykset voivat olla aikamoista nuoralla tanssimista. Liian vähän kuormitusta on pahasta (hermosto herkistyy entisestään), mutta myös liikaa on pahasta (seuraa uupumus).

        Toki voi aina sanoa, että kaikki ihmisen toiminta on hermostollista, siinä mielessä ilmaisin itseäni väärin. Tavoitteenani oli kuitenkin sanoa, että herkkyys voi kenties olla sekä myöhäsyntyistä että geneettistä (fysiologista).

        Tässä ketjussa kaikki käyttävät fiksusti ilmaisuja 'nähdäkseni' tai 'mielestäni' eikä kukaan taida olla tarjonnut faktoina mitään, lukuun ottamatta koko ilmiön kieltäjiä.

        Mielenkiintoista on kyllä sekin, että esimerkiksi ääniyliherkät sietävät tutkimusten mukaan kovaa kuunneltuna esimerkiksi mielimusiikkiaan, mutteivät vastenmielistä musiikkia tai muita häiriöääniä. Alkuun tuo tuntuisi siltä, että koko oire on tuulesta temmattu, mutta kyse saattaa olla myös siitä, että mielihyvän tunne rauhoittaa hermostoa. Itse ainakin huomaan, että siedän ärsykkeitä aika hyvin rentoutuneena, mutta paineen alla en tahdo kestää mitään häiriötekijöitä.

        Itse olen ainakin sellainen, etten ikinä kehtaa kellekään sanoa, että nyt menee joku tilanne yli sietokyvyn eli en ole mielestäni mitään tällä taipumuksella saavuttanut. Mieluiten luikin tilaisuuden tullen huomaamattomasti tilanteesta pois, koska minusta on kiusallista kääntää huomio itseeni. Elelen nykyään aika paljon kotosalla tai muuten omissa oloissani vapaa-ajalla, siten jaksan töissäkin paremmin.

        Itselläni oli semmoinen tilanne, että ajattelin herkkyyteni johtuvan lapsuuden traumoista. Sitten löysin tekstin, jonka äitini oli kirjoittanut kun olin vauva ja siinä sanottiin, että olen kauhean herkkä ja pelästyn helposti. Pisti kyllä miettimään. En muuten ole aistiyliherkkä.


      • ksfherufhgthug

        Huh, huh. Tuskin kenessäkään on noin paljoa negatiivisia ominaisuuksia, äläs puhu paskaa... Miks muuten vihaat empaattisia ihmisiä, kun käytät termiä "ylikorostunut empatian tunne"? Kuule tollanen ei ole tieteellinen termi vaan sun oma vihapuhesiansaksaasi, empaattinen ei koskaan voi olla liikaa... Mulla ei ole ainakaan matala stressin sietokyky, koska jos olisi, aukoisin varmaan siinä tapauksessa ihan silmittömästi päätäni näillä palstoilla, mutta kun ei kehtaa kun tietää, että vaikka nää Suomi24- palstat on nimettömiä, jokainen kirjoittaja voidaan tarvittaessa jäljittää ja jokaisen kirjoitetun sanan pitää olla sellainen, että pystyisin tarvittaessa ihan vaikka kasvoilla ja nimelläni omasta kirjoittamastani vastaamaan. Vaikka tietysti siitä en mitenkään ole vastuusssa, että miten sekopäät nettikiusantekijät ehkä mun tekstejäni ronkkii. En ole vastuussa siitä, jos joku muu esiintyy mun tekstillä tai pätkiä siitä käyttäen. Eihän mulla ole tänne käyttäjätunnustakaan, joten hulluiksi ne kaikki jotkut leimaantuisi, jotka mua ovat täällä Suomi24- palstoilla yrittäneet nolata. Tai ketään sivistynyttä tavallista ihmistä. Netti ei ole kiusantekoa varten, te pennun tasolle jääneet! Jotka sääliöt roikutte kaiken aikanne harjoittamassa jotain medikalisatiivista natsi-terveysideologiaa. Ihmettelen,että foorumin ylläpito ei ole puuttunut näiden terveyspalstojen tolaan yhtään.


      • kjgddhkkhg

        Olen yliempaattiseksi jossain määrin määritelty. Empatia äärimmäisenä on oman itseni kannalta aika "hurja" ominaisuus. Siitä ei enää ole käytännössä apua muillekaan, koska tunnetason vampyyrit vievät kaiken ennenkuin ehtii hyödylliseen käyttöön.
        Hieman vähäisempänä ominaisuus käytännössä ilmenisi paremmin.


      • EHSP
        kjgddhkkhg kirjoitti:

        Olen yliempaattiseksi jossain määrin määritelty. Empatia äärimmäisenä on oman itseni kannalta aika "hurja" ominaisuus. Siitä ei enää ole käytännössä apua muillekaan, koska tunnetason vampyyrit vievät kaiken ennenkuin ehtii hyödylliseen käyttöön.
        Hieman vähäisempänä ominaisuus käytännössä ilmenisi paremmin.

        Niin, kaikki on suhteellista, eli jos vetää rajan johonkin kohtaan, jonka ylittyessä empaattisuus on "yliempaattisuutta", niin sitten on. Sama juttu herkkyyden kohdalla, silloin ihminen on "yliherkkä". Mutta nuohan ovat mielivaltaisesti määriteltyjä, arvolatautuneita ilmauksia ja perustuvat siihen, minkä nähdään olevan normaalia tai hyväksyttävää. "Empaatti" ja "erityisherkkä" ovat neutraalimpia ja mielestäni myös totuudellisempia ilmauksia.


      • kjgddkjgff

        Ihan hyviä ilmauksia minusta.

        Saako erityisherkkä helpommin haittavaikutuksia lääkeaineista, koska hermosto on herkkä ?


    • dufhrugyhtgyuhtghtug

      Minä ainakin olen erityisherkkä. Mua häiritsee esimerkisi synkattu ja ääniteknisesti paranneltu musiikki, en pysty kuuntelemaan radiosta esimerkiksi Jenni Vartiaista, koska sen ääni on epäaito. Joskus katson vaikka pikaruokapaikassa, että onko ne ihmiset hulluja, kun ne pystyy sen möykän keskellä ja niissä epämukavissa tuoleissa syömään hampurilaisiaan kokematta mitään epämukavuuden tunnetta. Itseä alkaa heti häiritä se vitun huno musiikki. Nykyisin ilmeisesti "musiikiksi" kutsutaan ininää, missä kuin kikkelsistä puristettais pihdeillä joku määkyy ( kauppakeskusten kidutusmusiikki) tai joku akka jolla on seiskan lauluarvosana ( Lady Gaga esim.) möljää niinkuin olis kurkussa kuuden vuoden räät.


      Olen erityisherkkä - kyllä- siten, että en pidä rauhan rikkomisesta arjessa, en missään muodossa. Suomi isänmaani on siitä hieno maa, että meillä on ollut hiljaisia tiloja, joissa ihmiset saa hengähtää, kirjastot ja muut, mutta auttakaa armias kun ja jos oikeistolaiset bisnesurpot saa päähänsä nekin yksityistää. Lisäksi pidän isänmaastani Suomesta siksi, että meillä on rauhallista ja turvallista. Ja pidän siitä,että minun isänmaassani saa kaikenlaiset ihmiset olla ja elää rauhassa, haluan asian olevan siten jatkossakin. Jos taas maahanmuuttajista mölinä tai mölisemistä, voin kyllä toistaa faktoihin perustuvan kokemukseni, että VAIKKA tunisialainen poliisi yritti raiskata minut kantasuomalaisen kun olin 16- vuotias lomamatkalainen Tunisiassa, en ole ikinä rasismiin kokenut ajatuksellakaan viehtymystä, en mitään. Voisivat jotkut muuten kertoa rasisteille, että koraanin ja raamatun sisältö on sama, viaton kysymys.


      Puhekielinen konteksti nämä kaikki palstat, puhekielisiä.

    • justjooo

      Onhan niitä tunneherkkiäkin
      - jotkut kärsivät sietmättömiltä tuntuvilta vihanpuuskistakin e ikä mahda mitään - tai psyykkinen/fyysinen kuormitus menee niin yli voimien että totaalinen uupumus iskee tai migreeni - unettomuuden ohella särky ja tuskaisuus, herkistyminen äänille, valoille, tuoksuille ja hajuille - vaikka minkälaisia neurologisia oireita - ihmissiat kyllä jaksaa höröttää varmaan vielä
      iankaiikisuudessakin erinomaisuuttaan jos ja kun ei ole tarvinnut minkäänlaisen kärsimyksen ja tuskan maailmaa koskaan kohdata ja elää
      - tavallista menettelyähän se suomessakin on että ihan kaikkien rikosten uhritkin vaankylmästi pannaan vaan häpeämään omaa typeryyttään kun
      kun ei pärjänny karussa maassa - on vaan oma vika jos on raiskariveljiä
      tai sian kanssa joskus erehtyny meneen joskus"" naimisiin. ""
      Saa oksentaa loppuelämäns - yhtä kaikki, ylivoimaisessa kuormituksessa rikki menee niin pehmeät kuin kovatkin ihmiset.

    • HULLUNHURINA

      Aisti yliherkkyys ainakin äänten osalta näyttää liittyvän mielisairauksiin. Kaksi suuntainen mieliala sairaus kulkee käsikädessä ääniyliherkkyyden kanssa.En ole itse tätä diagnoosia keksinyt.Tuttava piirissäni on useita ääniherkkiä ja kaikilla on lääkäri diagnosoinut kaksisuuntaisen mieliala jutun.

      • kunhan_kysyn

        Entäpä kyvyttömyys tunnistaa yhdyssanoja? Mihin diagnoosiin se liittyy?


    • skideliwinkki

      Sanoisin höpöhöpö tuohon yllä olevaan siitäkin huolimatta, että olen aistiyliherkkä kuulonkin osalta, ja minulla tod.näk. on ainakin lievä bipo. Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat kuuloyliherkkiä muttei bipoa (tuskin kaikki diagnosoimattomia). Mut joo, voihan se yleisempää bipoilla, tai sitten ei… 
      Mä olen siis aistiyliherkkä kaikkien aistien osalta. Joskus olen tehnyt erityisherkkyystestin enkä täytä kriteereitä. Juurikin luonteeseen liittyen, vaikka olenkin tietyiltä osin kovin tunneherkkäkin. En mä nyt muista tarkalleen mitä tuohon erityisherkkyyteen kuuluikaan.

      Mä jotenkin kyllä ajattelen että tuo erityisherkkyys on vain ihmisen ominaisuus/persoonallisuuden piirre, jolle nyt on keksitty nimi, kun taas aistiyliherkkyys sellaisenaan on enempi "konkreettinen" ja sen tuomiin haasteisiin pystyy itsekin oikeasti vaikuttamaan.

      • Terve.vaanmenoa

        Just joo. Minäkin olen erityisherkkä kaikille pässinpäille luusereille, jotka piiloutuu mukasairauksiinsa, etteivät vain kohtaa todellista elämää vastuuntoisina veronmaksajina


      • Terve.vaanmenoa

        ...joten painukaa helvetin kuuseen täältä valittamasta


    • sdfjkläiiiio

      Maailmassa pitaa valtaa kovikset niin herkkikset pitää diagnosoida etta heidän olemassaolonsa tulisi jotenkin patevöidyksi,...

      • Terve.vaanmenoa

        No helevetti! Jonkunhan tätä maailmaa pitää pystyssä pitää ja maksaa verot ja sosturvamaksut jotta te loiset "muka mtsairaat" pysytte hengissä...vaikka ei teitä kukaan kaipaamaan jää


      • TOHTORISMIES

        Sehän se että valta keskittyy epäosaajille on tämän maailman läppä, tyhmät kuuntelee tyhmiä ja se populismi myös hyväksytään. Mikä ihmeen demokratiakaan edes pyöri jos tyhmät päättää?
        Terveisin älykäs ja aistiherkkä


    • Mikä_milloinkin

      Mistähän syystä esimerkiksi aistiyliherkkyys ärsyttää joitakuita ketjun kirjoittajia?

      Aistiyliherkkyys voi liittyä joihinkin diagnooseihin tai oireyhtymiin tai esiintyä itsenäisenä. Minun mielestäni on hyvä, että saadaan lisää tietoa, koska sitä kautta ihminen oppii tuntemaan paremmin itsensä ja elämään rajoitteidensa kanssa. Ei sen pitäisi ketään toista ihmistä ärsyttää.

      Ja käytännössähän on niin, ettei tällaisista asioista puhuta kuin ehkä työterveyshuollossa tai jossain muualla terveydenhuollossa ja ehkä lähimmille ihmisille.

      • Terve.vaanmenoa

        Mikä aistiyliherkkyys. Jo taas joku luuseri työtäpakoileva on keksinyt uuden diagnoosin. Ettei vaan tarvitse mennä työtä tekemään


      • Terve.vaanmenoa

        Aistiyliherkkyys...höh on perkele jos minkälaista asiantuntijaa täällä viisaita neuvoja antamassa


    • TOHTORISMIES

      Mulla on se, se on kuin on enemmän aisteja suhteessa ”tavallisiin”. Pystyy lukemaan ihmisten mielentilat ja jopa koko mielen. Aistii jos joku ihminen lähestyy, mutta jättää sen vain tiedostavaan tilaan, jolloin saa aikaan provosoivia tilanteita, joiden avulla pystyy tulkitsemaan paremmin ja paremmin toista. Se on erittäin luova kyky, mutta sillä on myös murheelliset puolensa, kuten älykkäilläkin, esim. sillä tarkkuus ja estetiikka masentavat mieltä aika ajoittain.

    • erihh

      No niitä erityisherkkä-diagnooseja ne psykologit kirjoittelevat lämpimikseen. Ja sitten seurataan, että mitä se nyt tekee kun tälläinen ääni kuuluu tai joku sanoo tällä tavalla. Eipä paljon mitkään syy-seuraussuhteet enää kiinnosta, kun menestyksekkäästi joku diagnoosi on saatu laitettua. Onhan se melkoista paskåå...

    • erihh

      Elkää helvetissä menkö mielenterveyspalveluihin saamaan erityisherkkä- tai mitään muutakaan diagnoosia. Ne kyttäävät loppuiän sähköisiä vekottimia tai vaikka asuntoa pyytävät vaikka työtoverit tiirailemaan, jos niin päättävät. Diagnosoidulle se yleensä tarkoittaa elämän alamäkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe