Paniikkihäiriö oli ennen häpeä

iaksjmaksjut

Nykyään se ei ole häpeä. On sopivat lääkkeet ja muu apu. Vielä 90- luvulla se oli häpeädiagnoosi. Mitenkähän paniikkihäiriötä on hoidettu 60- luvulla ja sitä ennen? Varmaankin mielisairaalassa moni pumpattu täyteen neuroleptejä. Luulisi neuroleptian aiheittavan itsessään hirveää ahdistusta. Onko kokemuksia?

10

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies6464

      Onko sinulla aloittaja itselläsi ph? Jos on,mitä lääkettä käytät jos saan kysyä?
      Hyvää syksyn jatkoa!

    • olen.elänyt

      Ei mitään paniikkihäiriöitä ollut 60-luvulla, jos joku jollakin tapaa viittasi henkiseen häiriöön joutui hullujen huoneeseen. Tosin monet "häiriöt" ovat nykypäivän keksintöjä. Elämä oli silloin erilaista.

    • sudhfurghtrugyhtgyt

      Höpö höpö - juttuja taas nuo... Minä ainakin arvostan ihmisiä, jotka on tunneherkkiä. Paniikkihäiriödiagnoosin omaavatkaan kun ei ainakaan narsistisesti häiriintyneitä voi olla koskaan. Muistan kuinka minua pentuna koulussa ivattiin siitä, että kun punastelin helposti: nykyisin olen ylpeä siitä, että punastun helposti, koska on ihmisiä jotka on tunne-elämältään kuin puupökkelöitä ja joiden naamasta ei näe edes mitään älyllistä elämää - mieluummin olen ilmeikäs ihminen, jonka naamasta tunteet näkyy. Mulle on aina sanottu, että musta näkee kilometrin päähän, jos olen pahalla tuulella tai surullinen tai iloinen tai muuta. Olen ylpeä siitä piirteestäni. En osaa teeskennellä, eikä ole tarviskaan. Se oli tietysti ärsyttävää, kun siitä punastelemisesta koko ajan lapsena typerät ulkopuoliset aikuiset ja pässien tasolla olleet ikäiseni kersat jauhoi, vasta myöhemmin tajusin että sekin johtui vaan siitä, että mulla on niin erityisen valkonen naama, että siksikin kaikki tunteet näkyy.


      Pidän ihmisistä, jotka on jännittäjiä. Kertoo siitä, että arvostaa muita, jos edes vähän jännittää esimerkiksi tuntemattomien kanssa juttelua, sympaattisia ihmisinä on useimmiten jännittäjät ja vielä jos hyvällä itsetunnolla kertoo, että jännittää, pidän sellaisista ihmisistä yleensä automaattisesti. Toki jos jännittäminen häiritsee arkea tai on tuskallista, sitten on syytä lääkärin pakeilla visiteerata, koska elämää häiritsevä jännittäminen ei tietysti ole kokijalleen mukava olotila.

    • poikkeavuudesta.hiljaa

      Ei paniikkihäiriöstä nykyäänkään ole syytä huudella. Sen enempää kuin muistakaan psyykkisistä vaivoista. Itselläni on niitä liiaksi saakka ja olen ylpeä, että olen siitä huolimatta pärjännyt näin hyvin. Sitä en vain ole koskaan sanonut kenellekään oikeassa elämässä.

    • Artsiö

      Ei nyt huudella tarvi, mut ei myöskään hävetä kannata. Nämä oireet nimittäin ovat todella yleisiä nykyään.

      • poikkeavuudesta.hiljaa

        Häpeä, mitä se on?

        Esitin kysymyksen, koska mielestäni on outoa asettaa kysymys niin, että mielenterveysongelmia/ psyykkisiä vaivoja pitäisi hävetä. Häpeä on jotain, mitä ihminen tuntee yksin sisällään. Hävetä voi....no, jos on vaikka lihonut yli satakiloiseksi. Siihen voi itse vaikuttaa. Mutta kaikki psyykkiset vaivat eivät poistu, vaikka tekisi mitä. ja mitä ihmettä se häpeäntunne auttaa niitä paranemaan? painossa häpeäntunne saattaa auttaa laihduttamaan.


    • onedelleenhäpeä

      Kyllä paniikkihäiriö on edelleen häpeä. Jos olet eri mieltä - niin käyppä sanomassa perheelle/sukulaisille/kavereille yms. päin naamaa, että; "Mulla on paniikkihäiriö", jonka jälkeen kerrot oireistasi.. Tämän jälkeen koet oikeat reaktiot.

      • poikkeavuudesta.hiljaa

        Mielestäni sillä, ettei huutele sairauksistaan, ole välttämättä tekemistä häpeän kanssa.En mina ainakaan viisisi kuunnella ihmisten sormivammoista, ei voisi vähempi kiinnostaa. Eikä sormivammoja voi mitenkäään yhdistäää tuohon mainittuun "häpeään". Minusta ihminen, joka käyttää toissten aikaa valittamalla omia vaivojaan, on idiootti jaa säälinkeerjääjä, sitä ehkä on ssyytä hävetä.

        Minulla ei ole perhettä eikä sukulaisia eikä kavereita. Arvelen, että jos näitä on, ei voi olla kovin pahasti sairas.

        Mutta en mitenkään häpeä sairautta, koska terveeseen puoleen kannattaa panostaa ja sairaat piirteet sitten vain ovat, niiden kanssa on elettävä.


    • aejogiejraoi

      Paniikkihäiriö ja kaksisuuntainen on tällaisia ihquja diagnooseja jotka tekee tytöstä persoonallisen.

      Masennus ja skitsofrenia on samaa hullun leimaa mitä ennenkin.

    • köyhä.mies

      On miehilläkin panikkihäiriöisyyttä.. Niinkin helppo nakki kuin kaupan kassajono saattoi sen laukaista.
      Tapahtui pientä sössimistä maksamisen kanssa. Nykyään katson rahat valmiiksi. Panikoituminen on selvästi vähentynyt.

      Jokaisena iltana teen hengitysharjoitukset. Siinä pääsee meditointi asteelle. Kipeitäkin muistoja tulee kouluajoilta asti

      Tärkeintä on että päivän tilanteet tulevat käsitellyksi. Näin psyykeen ei tule lisätaakkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe