Tuntuu että sekoan kohta kaikesta tästä stressistä

oman_elämänsä_vanki

Olen opiskelija, tämä kuluva vuosi on ollut todella rankkaa koulussa. Tehtävää on niin paljon, ettei tiedä oikein mistä oikein aloittaisi ja suurin osa on itsenäistä työskentelyä, joten tuntuu että olen koulun kanssa ihan omillani. Asun yksin ja opiskelun ohella on pakko käydä töissä, jotta pystyn elättämään itseni. Työ on suht raskasta kolmivuorotyötä. Kummatkin vanhemmistani ovat sairastaneet vakavasti viime vuosien aikana, isä on toipunut mutta toimii tällä hetkellä äidilleni omahoitajana. Olen kotoisin todella köyhästä perheestä ja sen lisäksi, että käyn kotona hoitamassa äitiä ja taloutta autan välillä myös rahallisesti.
Aikaa kavereille ei tunnut olevan, ja huomaankin että monet kaverit ovat ns. "jättäneet" minut koska en vain enää jaksa pitää yhteyttä niin paljon.

Huomaan alkaneeni varsinkin viimeisen vuoden aikana harrastaamaan ns. tunnesyömistä kaiken tämän stressin takia ja olenkin lihonut useamman kilon.
Olen alkanut kärsimään päänsäryistä ja illalla on joskus vaikea saada unta. Murehdin kouluasioita ja omaa oppimistani ja kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Murehdin ja huolehdin omista vanhemmista ja mietin, pitäisikö minun muuttaa takaisin kotiin auttamaan heitä - varsinkin kun tiedän että äidillä tuskin tulee olemaan enää monta elinvuotta jäljellä. Tuntuu että olen ihan neuvoton, oma terveyteni ja myös oma mielenterveyteni on alkanut kärsimään kaikesta tästä. Mietin välivuoden pitämistä koulusta, mutta sekin on hankalaa kaikkien käytännön syiden takia, mitä en jaksa tässä kaikkia alkaa listaamaan.
Voi että kun saisin joskus pitää lomaa ja vapaata, lomia en ole pitänyt viimeiseen viiteen vuoteen...

Tuntuu että joku päivä vielä herään enkä jaksa vain nousta sängystä. Olen välillä niin katkera tästä kaikesta ja kateellinen kaikille muille nuorille, jotka ovat saaneet paremmin viettää omaa nuoruuttaan ja lapsuuttaan. Inhoan itseäni tälläisenä, enkä tiedä kenelle tästä puhuisin. Yritän vain ajatella että joskus tämäkin kaikki helpottuu...

6

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaksamistasinulle

      Onpa sinulla tilanne!

      Huomaat itsekin, että sun pitäisi saada lomaa.
      Entäs jos kirjoittaisit omaan allakkaan sun "lomatunnit" ja sitten otat iisisti sen tunnin tai pari. Meet vaikka lämpimään suihkuun tai vällyjen alle ja oot vaan, mietit mukavia ja että nyt huilaat vaan. Tai meet elokuviin ja sanot itselles että nyt on mun vuoro ottaa iisisti. Ohjelmoit itsesi laskemaan vapaalle.

      Käy juttelemassa koulun/opiston kuraattorin/ohjaajan kanssa tilanteestasi. Hänellä saattaa olla ihan hyviä neuvoja tilanteeseen. Sano että koville ottaa ja kerro tää kaikki hänelle. Ehkä sun kannattaisi ottaa lainaa jonkin verran, niin että ei tarttisi työskennellä niin paljon. Ei tartte pelätä lainaa, se on parempi ratkaisu kuin että poltat itsesi loppuun.
      Ehkä löytyisi jokin helpompi homma?

      En luule, että sun kannattaa muuttaa kotiisi, menee kaikki opiskelut hukkaan. Vanhemmillasi on oma elämänsä ja sinulla oma, et voi uhrautua liikaa. Kyllä kunnan pitäisi auttaa heitä. Saada ainakin joskus sijaishoitaja, niin että isäsi saisi helpotusta.

      Ei sun kannata olla katkera, elämä on vain sellaista. Sinusta tulee vain viisaampi ja vahvempi kuin niistä, jotka syntyivät kultalusikka suussa. Esim itse oon mahdottoman köyhistä oloista, puoliorpo ja vaikeuksia oli mahdottomasti, mutta hyvin pyyhkii silti. Ja uskon että niin tulee sinullekin käymään. Olet todella tarmokas ja reipas nuori.
      Sinun vaan tarttee OTTAA ITSELLESI vapaata, niin että jaksat. Ja käy juttele opiston kuraattorin kanssa.

      Hali minulta!

      • oman_elämänsä_vanki

        Kiitos sulle tosi paljon että vastasit, olet minun päiväni piristys. Jotakin tälle on oikeasti tehtävä, koska tätä en enää kauan jaksa. Olen menossa ensi viikolla juttelemaan tutoropettajani kanssa kouluasioista, toivottasti siitä on apua.


      • Jaksamistasinullelisää

        Voi kun hyvä!
        Auttaa varmasti kun saat jutella asiasta, hyvä että olet tarttunut asiaan!

        Asiat yleensä järjestyvät hyvin päin.
        Kyllä sinä selviät ihan varmasti!
        Voisit tehdä myös kävelyretken luontoon, nojaile johonkin puuhun, puut antavat voimaa, ihan totta!

        Kaikkea hyvää ja lisää haleja!


    • Heikomminpärjännyt

      Ammattiapu onkin varmaan parasta! Voitte rehellisesti arvioida kokonaistilanteesi. Sitkeä olet joka tapauksessa ollut. Kaikilta ei onnistu edes yksitellen tekemäsi toiminnot, eli joko työ, joko opiskelu tai joko vanhempien auttaminen. Eli olet osoittanut jo olevasi pätevä. Pätevinkin ihminen tarvitsee silti joskus vapaata, rentoutumista ja omaa aikaa. Ihminen ei ole kone.

      Ei kannata kantaa taakkanaan köyhää perhettä, tai tuntea siitä alemmuutta. Sinä olet pyrkimässä eteenpäin, olet ehkä se nousukas, seuraavaan yhteiskuntaluokkaan nousija. Tuskinpa olet ainoa köyhä opiskelija, sinulla on varmasti kohtalotovereita, mutta et kiireessäsi heitä vain huomaa. Tietysti jos opiskelet alaa, jossa enemmistö on paremmista perheistä, erilaisuus tuntuu.

      Ota huomioon, että moni jää taustojensa vangiksi. Sosiaalinen asema periytyy, ja siitä voi olla vaikeaa pyristellä ylöpäin. Ongelmia on voinut kertyä jo pienestä pitäen lamauttavissa määrin. Oma kotisi tuskin oli huono, ainoastaan vähävarainen? Ehkä jo vanhempasi olisivat halunneet opiskella, siihen ei vaan ollut tilaisuutta? Silloin he varmasti ovat sinusta ylpeitä. Vanhemmillesi voi järjestää tarvittavia palveluita kunnasta, jopa edunvalvojan, jos talous tuottaa ongelmia. Sinun ei ole pakko repiä itseäsi moneksi tukeaksesi heitä taloudellisesti. Itse asiassa on erittäin harvinaista tukea vanhempiaan taloudellisesti. Yleensä vanhemmat tukevat jo vahvasti aikuisia lapsiaan taloudellisesti. Eli rakkautta on myös järjestää tarvittavat tuet ja palvelut, sinun ei tarvitse maksaa ja tehdä itse.

    • Entiedämitätehdä

      Täällä kans yks sekoamispisteessä oleva.
      Voi helvetin helvetin helvetti sentään miten voi ihminen olla tässä tilanteessa.
      Paljon tehtäviä, tenttejä ja siihen päälle vielä pitäisi sinnitellä todellatodella pienellä opintotuella. Ei riitä rahat edes lääkkeisiin.. Opintolainan hakemista harkitsen.
      V*tuttaa vaan niin maan perusteellisesti tuo koulu, jouduin vaihtamaan viimeiseksi vuodeksi kun ei ollut haluamaani osaamisalaa omassa koulussa.. Olisin mieluumin käyny toisen osaamisalan jos olisin viime keväänä tienny mikä tää tilanne nykyisessä koulussa on..
      En vaan jaksa.. Huomenna olis opolle käynti, täytyy varmaan ottaa asia puheeks siellä.. Vaikka kyllä mitä se sillekään auttaa itkee kun jokatapauksessa vuosi on sinniteltävä loppuun. PERKELE.
      Oon niin väsyny, niin ahdistunu ja loppu että melkeen toivon onnettomuutta itselleni.. Tai että tulis joku vakava sairaus.. Tiedän, maailmassa on paljon ihmisiä jotka ottaisivat minun paikkani jos saisivat.. Itsekästä ajatella mutta kun on niin loppu..

    • Kylläsesiitäjärjestyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      494
      3581
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      463
      3422
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      141
      3000
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2302
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2170
    6. 210
      1579
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1397
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1280
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe