ONGELMANA KASVANUT KULUTUS?!?

520 iA

Omistan BMW 520iA:n vm. -89, jonka kulutus nousi yhtäkkiä ja on nyt n. 16l/100km. Matka ajossa n. 12l/100km. Samaan aikaan lakkasi kulutusmittari toimimasta. Normaalisti vastaavat kulutuslukemat talvella olivat n. 11 ja 9 l/100km. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Itse epäilen jonkin anturin pimenemistä. KIITOS vastauksista etukäteen!

5

822

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opel

kannattaa tutki(tutta)a toimiiko ruiskutus järjästelmä asian mukaisesti. ei kyllä pitäs olla bemun ongelmia.

• Jussi

Jollakin oli vastaava ongelma moottoria ohjaavan tietokoneen lakattua toimimasta. Vie huoltoon, laittavat plugin kiinni ja näkevät ongelman (jos se on se) heti.

• 520 iA

Käytin auton katsastuskonttorilla ylimääräisessä pakokaasumittauksessa ja päästöarvot olivat kohdallaan. Eli ruiskun pitäis olla kunnossa. Voisko olla jotain kummallisia menoa vastustavia voimia?!? Kiitos vastauksista!

• Jussi
        520 iA kirjoitti:

Käytin auton katsastuskonttorilla ylimääräisessä pakokaasumittauksessa ja päästöarvot olivat kohdallaan. Eli ruiskun pitäis olla kunnossa. Voisko olla jotain kummallisia menoa vastustavia voimia?!? Kiitos vastauksista!

Mielestäni pakokaasumittaukset eivät välttämättä paljasta kaikkea. Esim. sytytysennakon puuttuminen ei vielä saata näkyä radikaalisti pakokaasumittauksessa, mutta näkyy varmasti kulutuksessa. Itse käyttäisin BMW huollon mittauksessa, se ei paljon maksa.

• Musti
        Jussi kirjoitti:

Mielestäni pakokaasumittaukset eivät välttämättä paljasta kaikkea. Esim. sytytysennakon puuttuminen ei vielä saata näkyä radikaalisti pakokaasumittauksessa, mutta näkyy varmasti kulutuksessa. Itse käyttäisin BMW huollon mittauksessa, se ei paljon maksa.

Kannattaa käydä läpi koko ruiskujärjestelmä mahdollisten anturivikojen vuoksi. Jos CPU ei saa tietoa joltain anturilta, niin se yksinkertaisesti ohittaa ko. anturin ja käyttää toimivaa arvoa. Näin se siirtyy ns. "nilkutus" moodiin, jonka tarkotus on pitää auto ajokunnossa korjaamolle asti. Jos kyseessä on lambda tai ilmamassa/määrä mittaus-anturi, niin kulutus nousee huomattavasti ohjelman varmistaessa riittävän polttoaineen saannin. Jos autossa on katalysaattori, niin korjaaminen kannattaa tehä välittömästi katin rikkoutumisen estämiseksi. BMW:n viisaasta ajattelusta on hyvä esimerkki 850i. Siinä on kaksi erillistä ruiskutus järjestelmää. Kumpikin ohjaa kuutta sylinteriä. Jos toinen joutuu "nilkuttaan", niin silti auto kulkee yli 200km/h...
        Yksinkertaisempi vika voi olla ilmavuoto imusarjassa tai pakoputkessa ennen lambda-anturia. Nämä molemmat viat sekoittaa ruiskun ajatukset. Sun autossa todennäköisesti palaa inspection valo. Että siltä pohjalta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      212
      999
    2. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      49
      854
    3. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      94
      786
    4. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      196
      729
    5. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      67
      652
    6. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      556
    7. Panettaako sua

Yhtään?
      Ikävä
      45
      550
    8. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      38
      531
    9. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      2
      503
    10. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      77
      503
    Aihe