Kummalla on kovempi tai häiritsevämpi ääni

ainaainaaina

traktorilla vai autoilla?

Mitä ajattelette, kumpi häiritsee menollaan enemmän samassa paikassa, kummasta enee häiriötä?raktoreilla yleensä myös koneita perässä.

23

61

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-kk

Nykyaikainen traktori vaan tasasesti humisee mennessään.

• Minä ounastelen, että tuo häiritseväisyys kuuluu pahiten, kuka kysyy ja kuinka se häiritsee?

Ajattelin mielessäni maatilaa, jossa aikamiespojan täytyisi lähteä traktorilla peltotöihin, mutta vanha äiti kuuleekin auton lähtevän ja ilmeisesti kylille, sanonko mihin? Joten auto häiritsee enemmän.

Itse lapsuudesta(nuoruudesta) muistan sen äänen aittaan, kun isä lähti heinän niittoon ja taisi olla joku hevosvetoinen, koska ei meillä ollut traktoria, mutta oli se inhottava ääni, sillä pian tuli herätys! Apua?

Nyt en kuule paljonkaan traktorin ääniä, mutta voi, kuinka ihanalta tuntuu, kun lähden, siis aina arvauksella, starttaako, ja kun sen äänen kuulen, niin voiko olla ihanampaa? Talvella se ääni joskus puuttuu ja se puuttuva ääni on todellakin ärsyttävä?

Aloittajan kysymykseen voisinkin siis vastata, ...kuinkas se menikään? Kauneus ("ääni") on katsojan silmissä, siis korvissa.

ps. nyt voisin pistää hunkzit, että =DW= tietää! Hänellä on kokemusta traktorin äänistä ja hänen omasta "arjalaisestaan"!:)))

• k-kk
        Kristiina23 kirjoitti:

Minä ounastelen, että tuo häiritseväisyys kuuluu pahiten, kuka kysyy ja kuinka se häiritsee?

Ajattelin mielessäni maatilaa, jossa aikamiespojan täytyisi lähteä traktorilla peltotöihin, mutta vanha äiti kuuleekin auton lähtevän ja ilmeisesti kylille, sanonko mihin? Joten auto häiritsee enemmän.

Itse lapsuudesta(nuoruudesta) muistan sen äänen aittaan, kun isä lähti heinän niittoon ja taisi olla joku hevosvetoinen, koska ei meillä ollut traktoria, mutta oli se inhottava ääni, sillä pian tuli herätys! Apua?

Nyt en kuule paljonkaan traktorin ääniä, mutta voi, kuinka ihanalta tuntuu, kun lähden, siis aina arvauksella, starttaako, ja kun sen äänen kuulen, niin voiko olla ihanampaa? Talvella se ääni joskus puuttuu ja se puuttuva ääni on todellakin ärsyttävä?

Aloittajan kysymykseen voisinkin siis vastata, ...kuinkas se menikään? Kauneus ("ääni") on katsojan silmissä, siis korvissa.

ps. nyt voisin pistää hunkzit, että =DW= tietää! Hänellä on kokemusta traktorin äänistä ja hänen omasta "arjalaisestaan"!:)))

Teeween muskeli traktoriako tarkoitit, sitä nokivasaraa?

• ent.siivoojaparka

Ei nykyaikaiset autotkaan hörähdä edes startatessa. Lähtevät vain lipumaan liikkeelle kuin kummitukset. Ei niitä korvalla erota, että on auto tulossa.

• suuntaviitta

Joo vanhat autot oli siitä hianoja kun vlkku pompahti pystyyyyn, kuin mies.

• apuvaapuva
        suuntaviitta kirjoitti:

Joo vanhat autot oli siitä hianoja kun vlkku pompahti pystyyyyn, kuin mies.

Kun kaartoi huolimattomasti niin vinkkarit oli rutussa.

• Nyrkkikin.oli.vilkku

Ennen vanhaan maalla suuntavinkkarit kaatoivat mummoja kumoon. Piti leventää teitä. Ja olihan ne hiekka-sora-tiet kapeita. Väistömahdollisuus oli oja.

• k-kk kirjoitti:

Teeween muskeli traktoriako tarkoitit, sitä nokivasaraa?

En edes itsekkään tiedä =DW=;n "arjalaisesta", mutta oletin, että se olisi joku sakemanni?

Sitten muistelin, että potunviljelijät eivät pelloillaan tarvitse autoa, edes sitä "arjalaista" joten ounastelin tuota traktorin ääntä sinne suuntaan tuottavan eniten "vihapuheita" siellä suunnalla.

• ainaainaaina

siis ovatko traktorit kovaäänisiä? Verrattuna muuhun elämisen ääniin ulkona?

• eppu2

Olipa kerran kauan sitten tuon naapurin kanssa Zetori, siihen se jäi metsän laitaan kököttämään, kunnes.
      Naapuritilan nuori mies kiinnostui siitä. Tehtiin vaihtokauppa, kun laittaa tuon tienpätkän kuntoon mikä naapuri- ja meidän mökille tulee, saa sen rtaktorin.
      Hän sen sitten kunnosti. Joskus ajeleekin sillä.
      AH aina kun kuulen sen ihanan papatuksen, ryntään terassille toljottamaan.
      Kuuluu se tuon pakunkin V8 kilometrin päähän.
      Ei minua häiritse mitkään kulkijat.

• mimmimum-mi

Tässä talossa on yhdellä miehellä kesäautona... vanha kirkkaanpunainen avolava auto.. siinä on ihanan erilainen pulputus ..onkohan se joku chevy tai dodge ...älä naura...en tiedä autoista paljoa...mutta se ääni.. kun se kuuluu niin menen heti katsomaan ikkunaan...

• eppu2
        mimmimum-mi kirjoitti:

Tässä talossa on yhdellä miehellä kesäautona... vanha kirkkaanpunainen avolava auto.. siinä on ihanan erilainen pulputus ..onkohan se joku chevy tai dodge ...älä naura...en tiedä autoista paljoa...mutta se ääni.. kun se kuuluu niin menen heti katsomaan ikkunaan...

Lienee Dodge, mutta on se V8 papatus niin nostalginen ainakin minulle.
        Nuoruus tulee mieleen. Silloin, kun sain ajokortin, meillä oli Wauxhall Ventura, siinä oli kutosen moottori ja ns, yliaihde.
        Puhumattakaan niistä nuoruudenaikaisista Chevrolet Bel Air ja Impala. Simca Beaulieu.
        Oli niitä muitakin, kun nuo miehet oli niistä kiinnostuneita ja minä myös olin niihin ihastunut.
        Muistan erään kerran, kun velipoika otti hapanta ja olin kuskina, se oli Dodge Coronet, eräs pieni auto meni ohi, kun ajelin hiljakseen.
        Sitten painoin nastan lautaan, sinne se jäi, kun seisoon.
        Vieläkin, kun tuolla Linkulla olen ajelleut pitkin kesää, tekee mieli mennä lujaa, mutta maltan mieleni.
        Eihän sitä tässä iässä hölmöillä.
        No sillä Ford 3000 olen aina joskus ajellut, se on jo vaikka kuinka vanha.

• O-Orvokki

Kysymys häiritsemisestä liittyy mielestäni kuulijan omiin asenteisiin minkä kokee häiritseväksi ja mikä ei tunnu häiritsevän ollenkaan. Myös aika ja paikka vaikuttavat asiaan.

Autoja samoinkuin traktoreitakin on monenlaisia ja niiden ääniä voi tuskin verrata yleistettynä ryhmänä.
      .

• ainaainaaina

jos talon lähellä kulkee tie ja siinä ajaa sama määrä autoja tai traktoreita, kummat häiritsevämpiä?

• EiPahemminKumpikaan

Traktoreiden tiedän olevan työajossa, joten eivät häiritse.
        Ylinopeutta ajavat mökkiläiset häiritsevät, samoin kun viritetyt kovaääniset mopot ja poppikoneita ikkunat auki huudattavat amispojat.
        Mopot ja traktorit saattavat aiheuttaa häiriöitä tv kuvaan, se vähän välillä häiritsee.

• ö-Öö

Mopetit meluaa häiritsevimmin.

Niissä käytännössä aina pakoputkessa jotain viritelmää, tai vikaa ja kuski ajaa kaasu selällään, ajata tai paikasta riippumatta. Invamopot poikkeus.

Autot ei pahemmin melua, ne katsastetaankin vuosittain. Tietenkin nuoriso joskus polttaa kumia, mutta ei loppujen lopuksi kovinkaan usein. Jokin v-8 jytinä itseassa mukava ääni kesäisin.

Traktoreissa eroja. Tossa pallokentällä just nytkin putputtelee pikkutraktori lanailemassa. Eipä siihen mitään huomiota kiinnitä. Kuski tuntipalkalla ja ajelee rauhallisesti, traktori kunnossa. Nykyaikaiset maataloustraktorit hyvin hiljaisia. Ainoa poikkeus tuntuu olevan hikiällä naapurin potunviljelijän fekussoni, siinä on aivan airaan kovalla äänellä viheltävä turpo. Noh, se vinguttaa sitä siinä kulmilla ehkä viikon keväällä ja kuukauden syksyllä. Lopun ajan se kai kiillottelee sitä hallissa käyttäen vanhoja tukijaislomakkeita.

Sellainen Zetorin papatus ois mukava kuunnelttavaa,se jotenkin kuuluu mun mielestä suomen luontoon, kuin pääskysen liverryskin :DD

Vaan ei noista moottorihärveleistä tosiaan paljon harmeja meluosastolla nykyään ole, liikenteessä kyllä muista syistä.

=DW=

• Voisin melkein yhtyä edelliseen...kyllä mopedeista se kovin ääni lähtee, toisaalta se ei ole ehkä kokemuksena kovin, vaan ajankohta ja äänen äksyys aiheuttavat usein enemmän huomiota kuin muut koneäänet.

Kun ja jos asuu näin, lähellä teollisuuslaitosta, jonne puurekat pauhaavat yötä päivää,
      toisaalta lähellä myös rautatie, eikä moottoritienkään liikenne ole etäällä, ei voi välttyä melulta. Se kaikki on kuitenkin omassa paketissaan ja sitä ei edes huomaa arjessa. Junien aikataulut oppii kyllä pian, voi kellonsa melkein tarkistaa, ja muutama yksityiskonekin tuolla taivaalla joskus pörrää, kaikki mahtuu kuvioon. En koe mitään edes melusaasteeksi. Se on melkein kuin lisäarvo arkeen, en elä yksin tässä "maisemassa".

Mutta olipa kauan sitten...kuten edellä joku aloitti oman kirjoituksensa...asuin maaseudun rauhassa, peltolänttien laitamilla, siellä isännät pörräsivät traktoreillaan, opin kaikki tuntemaan äänestä, en välttämättä tiennyt koneen merkkiä, mutta ajotyyli ja kaasujalka paljastivat kuka kulloinkin oli liikenteessä, isäntä itse vai joku muu. Mutta erästä, hiljaa hiipivää kauan metsän siimeksessä viipyvää traktorin ääntä, ei kaasutuksia, vain tasainen putputus, terästäydyin aina kuuntelemaan...naapurin hanneshan sieltä ikivanhalla internationaalillaan ja taka-akselilla seisoi toinen vanha mies ja ongellehan miehet olivat menossa...se oli koneääni, josta pidin ja jota aina odotin , milloin oikein pujahtavat metsästä... järvelle päin.

Mutta vastaus kysymykseen, moottoreiden äänistä tykkään, olkoot autoja tai traktoreita, kovia tai hiljaisia, eivät häiritse. Riippuu tilanteesta ja tapahtumasta tarvitaanko varalta korvatulppia.

• hempppaftt

jos pihaan ajaa auto tai traktori, traktorin tulo kuuluu sisään enemmän.

• ukkolanmmnnm

kyllä siinä tapauksessa.

• Kyllä traktori häiritsee. Aika lähellä mökkiäni naapuri tekee päivät pitkät töitään traktorilla, mistä niitä riittääkin, melu kuuluu selvästi ulkona.
      Ei se silti hermoille käy kun ei pihaani tunge.

• Ttimon

autoako enemmän?

Miks nää kirjottajat täällä ei sitä tajua?

• Ttimon kirjoitti:

autoako enemmän?

Miks nää kirjottajat täällä ei sitä tajua?

Autoa enemmän kuuluu traktorin ääni ;)

• muorinen

Ei häiritse traktorit vaikka kymmeniä tästä päivittäin menee ohi, pelloilla huristavat työn touhussa, se on työn ääntä ja mukavaa kuunneltavaa.

Autot joissa on risat pakoputket ärsyttävät, varsinkin jos yöllä herää semmoseen ääneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe