883 vs 1200 sportsterit

matkalle0000

Onko kuskia jolla kokemusta molemmista? Onko 1200cc sportsterista matkapyöräksi kun tuntuu että tuo 883 ei ainakaan ole.Katteettomuus ei ole kiva asia tuulisella säällä 100km/h ajoviima.
Harkitsen isomman ostoa koska matka-ajo kiinnostaa kovasti.Ehkä pitäisi unohtaa sportster ja hommata jokin toinen? (ei tarvitse sitten hd palstalla ehdottaa japseja..)
Saa ehdottaa matkapyöräksi harrikoita.

12

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuomolemmaton

      katteettomia eli ei se isompi ole sen parempi siinä mielessä,varsinkin kun 1200 Sporakin on minikokoinen.

      • sporttttti

        883:ssa on 100km/h matkavauhdissa korkeahkot kierrokset.1200 sporassa ehkä pärjää pienemmillä kierroksilla tuossa vauhdissa ja vääntöä piisaisi vaikka eteen hommaisikin sellaisen ison tuulisuojavisiirin?

        Millä matkapyörällä muut ajavat?

        Ehkä jokin toinen matkapyöräksi kuin spora?


    • Mika222222222

      mun mielestä katteettomuuden paras puoli on ettei tarvitse kaahata ja tulee ajeltua paljon rauhallisemmin kuin katteen kanssa ja silti ajofiilis pysyy korkealla. Katteen kanssa tulee ajeltua paljon kovempaa että saisi saman ajofiiliksen kuin ilman katetta.

      • matka0000110010

        Siis mielestäsi 100km/h ajoviima joka meinaa repiä kypärän päästä on jotenkin tavoiteltava asia? 100km/h rajoitusalueella tulee ilkeitä katseita jos ajelet oman mukavuusalueesi nopeuksia esim 80km/h joka on vielä siedettävä katteettomalla pelillä.Tuulivisiiri estäisi tolkuttoman määrän kaikenlaisia möttiäisiä lentämästä kuljettajaa päin.Mielestäni liikenteessä pitäisi pystyä olemaan mukana,eikä tulppana ja suurin osa kuitenkin ajaa 100km/h alueella vähintään sen sallitun.
        Millä pyörällä itse ajat?


      • Mika222222222222

        Saatoit jo arvatakin, että ajelen katteettomalla pyörällä :-) . Ei mull aole mitään sitä vastaan, että joku haluaa katetun pyörän siitä vaan. Halusin vaan tuoda esille sen, että miksi esimerkiksi itse pidän katteettomasta pyörästä. Kyllä minä sillä ajelen välillä satasta ja joskus ylikin, mutta enimmäkseen alle satasta ja viihdyn parhaiten vähän pienemmillä teillä. En näe mitään ongelmaa ajaa vaikka yheksääkymppiä kun sitä vauhtiahan rekatkin siellä menee ja prätkä on kuitenkin helpompi ohittaa kuin rekka.

        Ajoin tuossa eilen motaria hyvinkäälle ja pidin semmoista 130km/h vauhtina niin paikoitellen alkoi olla aika epämiellyttävää avokypärällä, mutta kyllä sen tuollaisella lyhyellä vedolla kesti, mutta matka-ajossa mieluummin vähän hitaammin (max 100km/h) ja visiirikypärä kiitos ;-).

        Mulla on aikaisemmin ollut katettuja prätkiä ja olen vasta kaksi kesää ajanut ilman katteita. Ensimmäiset pari kuukautta tuntui että ei perkele tästä tule mitään, mutta sitten siihen tottua ja lapin ja pohjoisnorjan reissulta kun tulin himaan niin en edes ollut huomannut koko juttua ja nyt tuntuu siltä ettei ainakaan mulla ole enää paluuta katettuihin prätkiin, koska tää vaan tuntuu niin paljon makeemmalta.

        Siitä huolimatta on ihan jees ajaa katetulla jos semmoisesta tykkää HD:n mallistossahan vaihtoehtoja riittää RoadKingistä lähtien. Nehän on hienoimmat melkeen goldwingin tasoisia matkailuautoja;-).


      • matka91921
        Mika222222222222 kirjoitti:

        Saatoit jo arvatakin, että ajelen katteettomalla pyörällä :-) . Ei mull aole mitään sitä vastaan, että joku haluaa katetun pyörän siitä vaan. Halusin vaan tuoda esille sen, että miksi esimerkiksi itse pidän katteettomasta pyörästä. Kyllä minä sillä ajelen välillä satasta ja joskus ylikin, mutta enimmäkseen alle satasta ja viihdyn parhaiten vähän pienemmillä teillä. En näe mitään ongelmaa ajaa vaikka yheksääkymppiä kun sitä vauhtiahan rekatkin siellä menee ja prätkä on kuitenkin helpompi ohittaa kuin rekka.

        Ajoin tuossa eilen motaria hyvinkäälle ja pidin semmoista 130km/h vauhtina niin paikoitellen alkoi olla aika epämiellyttävää avokypärällä, mutta kyllä sen tuollaisella lyhyellä vedolla kesti, mutta matka-ajossa mieluummin vähän hitaammin (max 100km/h) ja visiirikypärä kiitos ;-).

        Mulla on aikaisemmin ollut katettuja prätkiä ja olen vasta kaksi kesää ajanut ilman katteita. Ensimmäiset pari kuukautta tuntui että ei perkele tästä tule mitään, mutta sitten siihen tottua ja lapin ja pohjoisnorjan reissulta kun tulin himaan niin en edes ollut huomannut koko juttua ja nyt tuntuu siltä ettei ainakaan mulla ole enää paluuta katettuihin prätkiin, koska tää vaan tuntuu niin paljon makeemmalta.

        Siitä huolimatta on ihan jees ajaa katetulla jos semmoisesta tykkää HD:n mallistossahan vaihtoehtoja riittää RoadKingistä lähtien. Nehän on hienoimmat melkeen goldwingin tasoisia matkailuautoja;-).

        Ei mitään homosohvaa kuitenkaan :)
        Jos tarvitsen kaikenlaisia härpäkkeitä kulkineeseen, investoin sitten autoon.

        Prätkässä mielestäni pitää olla tarpeeksi potkua että kone ei huuda Suomen nopeuksissa,miellyttävä ajaa tuulisellakin säällä ja tietysti pyörä saisi olla ketterä ja ajofiilis hyvä.
        Harrikoista kun puhutaan mielestäni 883 ei ole pitkänmatkan pyörä vaikka kyllä joku rautaperse varmasti silläkin ajaa pitkää matkaa.

        Avokypärä on itikoiden lisäksi veemäinen myös siitä että tuulen suhina on uskomaton isoissa nopeuksissa ja ajon jälkeen on kuulo sekaisin.Joko korvatulpat tai umpikypärä :)
        Itikoiden määrä visiirissä lyhyelläkin matkalla on uskomaton.Joka pysähdyksellä saa olla hinkkaamassa sitä mössöä pois että näkee edes jotain.


      • Mika222222222

        No itse käytän kyllä tulppia ihan kaikkien kypärien kanssa kun en ole hiljaista kypärää vielä tavannut, vaan äänekkäitä ne on ihan joka ikinen. Se onkin sitten henkilökohtainen asia mistä kukakin saa sen hyvän ajofiiliksin. Itse ottaisin mieluummin 1200 sporan kuin 883 onhan noita tuulilaseja ja pleksejä ja tuuliohjaimia ihan joka lähtöön. Tuli mieleeni sellainenkin, että hyvin suunniteltu tuuliohjain auttaa joskus jopa paremmin kuin huonosti suunniteltu tuulilasi.

        No kukanenkin tyylilla. mää vetelen avokypärällä ilman pleksiä hampaanvälit täynnä ötököitä :-D (niihin tottuu eikä niitä ilman sitten osaa enää edes olla ;.)).


      • Rautane
        Mika222222222 kirjoitti:

        No itse käytän kyllä tulppia ihan kaikkien kypärien kanssa kun en ole hiljaista kypärää vielä tavannut, vaan äänekkäitä ne on ihan joka ikinen. Se onkin sitten henkilökohtainen asia mistä kukakin saa sen hyvän ajofiiliksin. Itse ottaisin mieluummin 1200 sporan kuin 883 onhan noita tuulilaseja ja pleksejä ja tuuliohjaimia ihan joka lähtöön. Tuli mieleeni sellainenkin, että hyvin suunniteltu tuuliohjain auttaa joskus jopa paremmin kuin huonosti suunniteltu tuulilasi.

        No kukanenkin tyylilla. mää vetelen avokypärällä ilman pleksiä hampaanvälit täynnä ötököitä :-D (niihin tottuu eikä niitä ilman sitten osaa enää edes olla ;.)).

        Mulla on Iron 883.

        Käytän sitä kesäkuukausina ilman pleksejä. Olen siinä onnellisessa tilanteessa, että voin ajaa alku- ja loppukauden koleudessa täyskatetulla japanilaispyörällä ( Suzuki GSXF). Kolmen kuukauden ajokausi ei minulle riitä, joten täyskatettuun on turvauduttava kylminä kuukausina.

        Kahta pleksiä olen kokeillut Ironissa. Toinen oli kelvollinen, mutta jälkimmäisellä ei kohinan vuoksi pystynyt ajamaan kuin korkeintaan 80 km/t. Sekin tuntui jo aika pahan äänekkäältä. Eli plekseissä on suuria eroja, pitää vaan kysellä ja kokeilla!
        Iron on kyllä yksi kylmimmistä pyöristä, mitä minulla on ollut. Ajoviima käy lähes esteettä joka puolelta kuljettajan kimppuun. Helteellä tietty mukava ominaisuus!

        Ei kai Harrikoista oikein hyväksi matkapeliksi voi luonnehtia kuin niitä matkalehmä-malleja. Nakut ei ole matkapyöriä, oli valmistusmaa mikä tahansa. Tai sitten on kuskin oltava hard core - tyyppiä, kuten tämä Mika2222222 on.


    • Iso_kone

      Matkapyörässä oli oltava tankki / kulutus sellainen, että tankkausväli on ~300km. Vanha Pikku-Virago oli sikäli kelvoton, että H:ki-T:re välillä piti tankata.
      Sen lisäksi on mietittävä minkälaista ajelua harrastaa; " R-kiskan ympäri pyöriessä " ei kummoista vehjettä tarvi. Uintireissu Välimerelle on kokonaan toinen juttu.
      Minulla on 1000cc matkapyörä siksi, että kuljemma kahden. Pienempi on raamiltaan ahdas sekä kyytiläiselle, että tavaroille. On sekin harjoiteltu...
      Isoa moottoria, jossa on vääntöä ei tarvitse niin ahkeraan kepittää Alpeilla ylämäkeen. Niitä ylämäkiä myös riittää - eivät lopu kesken.

    • matkaanvaan

      Spora on varsin hyvä matkapyöräksi , fiilis ja matalakierroksinen kone , sopii oikeastaan ajoon ku ajoon, järkipeli, tuuli ei pahemmin heiluttele,painaa kummiskin senverran. valitse 1200cc ilman muuta ,eikä mitään muutosviritystä.tuulilasi kannattaa unohtaa ja hankkia hyvin istuva ja suojaava kypärä.Hd:lla ajellessa ei tankin koko tms. valintaa ratkaise , kaikilla onnistuu mainiosti kulutuksen ollessa pieni .matkanteon antama elämys on ihan omiaan eikä muuten tulis mieleenkään vaihtaa merkkiä eli aiheuttaa riippuvuutta.

    • isolohko

      Vanha twincam hd = tulossa iso lasku , ennemmin uudempi sporsteri !

    • Sinisiiri

      Ja sitten on niitä tyyppejä, jotka ajaa sporalla ympäri vuoden kaikki mahdolliset matkat. Joten en tiedä onko se matkanteko pyörästä kiinni. Itse en ole sellainen, mutta tuttavapiirissä sellainen on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe