Pikkutraktori ja takakuormaimen paino

Nouseekonoin

Paljonko noin tonnin painoisella pikkutraktorilla pystyy nostamaan takakuormaimella ennen kuin se keulii? Nouseeko pari sataa kiloa?

13

2922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitäpä.riippuu

      Riippuu paljonko kuormaimessa on painoa. Jos on vähän niin enempi mutta jos on enempi niin vähän. Mutta aina kuitenkin jonkin verran.

    • distantX

      Riippuu traktorin painojakaumasta, ja paljon myös siitä, kuinka kaukana kuorma on takapyöristä. Kyllä varmahan 200kg menee, mutta on hyvä muistaa että ohjautuvuus heikkenee jo paljon ennen ku keula nousee.

      Takapotku 602 valmettiin (2900kg) ku laittaa ison apulannanlevittimen ja siihen 600kg säkin, on keula jo liian keveä maantiellä ajettavaksi. Sama levitin keulapainoiseen 705 Valmettiin (4000kg) niin menee kaksikin säkkiä, tosin siinä rajoilla on.

    • jkjufujfhu

      Mikä traktori painaa noin tonnin? johan se M-F 35 painaa paljon enemmän. Ei siis mitään kettuilua mutta tuli vain mieleen.

      • JaskanJokunen

        En tiedä, mitä aloittaja tarkoittaa, mutta onhan noita vaikka kuinka. Laatumerkeistä mm. Kubota, Ferrari, Iseki, Yanmar, Mitsubishi, Hinomoto, Shibaura, Zen-Noh.

        Menepä katsomaan Keski-Euroopan viinitiloille, millä siellä ajetaan. Juuri sellaisilla tonnin painoisilla värkeillä, joista useissa on paljon leveyttä suhteessa kokoon ja painojakauma on alhaalla. Käsittääkseni niitä vuoristotraktoreiksikin sanotaan.

        Sitten on näitä perinteisemmän näköisiä tonnin traktoreita, esimerkkinä Ferrari Raptor.

        Isäntämiehet ostavat rankojen raahaukseen mönkijöitä ja kalliita omalla hydrauliikalla varustettuja kärryjä, vaikka nämä pikkutraktorit ovat ominaisuuksiltaan kyseiseen toimeen paljon parempia ja pitkäikäisempiä.

        https://www.youtube.com/watch?v=i2FL1ajD2eM
        http://www.ferrariagri.fi/


      • isäntämiesilmanmönkijää
        JaskanJokunen kirjoitti:

        En tiedä, mitä aloittaja tarkoittaa, mutta onhan noita vaikka kuinka. Laatumerkeistä mm. Kubota, Ferrari, Iseki, Yanmar, Mitsubishi, Hinomoto, Shibaura, Zen-Noh.

        Menepä katsomaan Keski-Euroopan viinitiloille, millä siellä ajetaan. Juuri sellaisilla tonnin painoisilla värkeillä, joista useissa on paljon leveyttä suhteessa kokoon ja painojakauma on alhaalla. Käsittääkseni niitä vuoristotraktoreiksikin sanotaan.

        Sitten on näitä perinteisemmän näköisiä tonnin traktoreita, esimerkkinä Ferrari Raptor.

        Isäntämiehet ostavat rankojen raahaukseen mönkijöitä ja kalliita omalla hydrauliikalla varustettuja kärryjä, vaikka nämä pikkutraktorit ovat ominaisuuksiltaan kyseiseen toimeen paljon parempia ja pitkäikäisempiä.

        https://www.youtube.com/watch?v=i2FL1ajD2eM
        http://www.ferrariagri.fi/

        Isäntämiehet harvemmin ostelee rankojen raahauksiin mitään mönkijöitä, kyllä ne ostetaan näille kaupunkilaisten puuhapalstoille tuollaiset lelut.


      • 19827
        isäntämiesilmanmönkijää kirjoitti:

        Isäntämiehet harvemmin ostelee rankojen raahauksiin mitään mönkijöitä, kyllä ne ostetaan näille kaupunkilaisten puuhapalstoille tuollaiset lelut.

        Mitä olen mm. ATV-foorumia seuraillut, niin kyllä ne ovat nimenomaan isäntämiehet, jotka mönkijöitä ostelevat. Perusteet ovat monet, mutta eivät koskaan järkevät. Perusteena voidaan mm. käyttää sitä, että saadaan lapset tekemään töitä, koska traktori ei heitä kiinnosta, mutta mönkijä kiinnostaa.


    • Soraa_kuormannut

      Olen kuormannut melkoisesti karjanlantaa, lunta ja soraa takakuormaimella vuosien varrella. Traktorina on ollut alkuun Ford 3000 ja Farmi takakuormaaja, tällä yhdistelmällä siirrettiin mm. soraa useampi tuhat kuutiota.
      Tuon pienen Farmi takakuormaimen kauhaan sopi 0,25m³ soraa, eli n. 625kg, missään vaiheessa tuon pienen Ford 3000 keula ei näissä kuormauksissa ollut normaalisti* ilmassa, eikä edes lisäpainoja tarvinnut käyttää.
      Joten en usko, että hieman kevyempi traktorikaan (Kubota ym.) alkaa keulimaan takakuormaimen kanssa n. 400-500kg kauhallisilla. Etupainothan on toki keksitty, joilla voi tarvittaessa tilannetta vakauttaa.

      *tahtoo sanoa, että joskus kauhaan tuli kyllä enempikin soraa ja keula oli silloin aika kevyt.

    • Diplomi_sontonomi

      Noo, se nyt vähän riippuu onko siellä traktorin perseessä "Kivelän kihveli" vai farmi/sisu/normet , renki , asp. Näillä hydr.sylinterillä varustetuilla saadaan isompi taaki irti hallitummin kuin näillä kiinteärunkoisilla "kihveleillä". Ja ovat kaikenkaikkiaan vakaampia käyttää.

      • Soraa_kuormannut

        Joo, ei niillä "kihveleillä" mitään tehnyt, isompikin traktori pomppi yläpystyä niiden kanssa, mutta nämä Peltosalmen konepajan valmistamat Farmi/Normet/Sisu takakuormaajat olivat tosi hyviä käytössä.
        Kuormaaminen kävi tosi joutuun näillä kuormaajilla, jos viritteli noihin Fordeihin hieman vipua nostolaitevivun viereen, ettei tarvinnut nykiä sitä ulkopuolisen hydrauliikan nuppia siitä penkin alta.
        Minulla on noita takakuormaajia vielä kaksi nurkissa, vaikka on etukuormaajakin yhdessä nelikossa, oma paikkansa on noilla takakuormaajilla vieläkin tilan töissä.
        Tuossa pari kuvaakin vuosien takaa.

        http://aijaa.com/TanwXn

        http://aijaa.com/CqPolg


      • Diplomi_sontonomi
        Soraa_kuormannut kirjoitti:

        Joo, ei niillä "kihveleillä" mitään tehnyt, isompikin traktori pomppi yläpystyä niiden kanssa, mutta nämä Peltosalmen konepajan valmistamat Farmi/Normet/Sisu takakuormaajat olivat tosi hyviä käytössä.
        Kuormaaminen kävi tosi joutuun näillä kuormaajilla, jos viritteli noihin Fordeihin hieman vipua nostolaitevivun viereen, ettei tarvinnut nykiä sitä ulkopuolisen hydrauliikan nuppia siitä penkin alta.
        Minulla on noita takakuormaajia vielä kaksi nurkissa, vaikka on etukuormaajakin yhdessä nelikossa, oma paikkansa on noilla takakuormaajilla vieläkin tilan töissä.
        Tuossa pari kuvaakin vuosien takaa.

        http://aijaa.com/TanwXn

        http://aijaa.com/CqPolg

        Ittellä oli Valtra-työkonesarjaan kuuluva Valtra-ville, joka myös Ast tai Asp nimellä tunnettiin. Se sopi -70 luvun 02-sarjalaiseen Valmettiin, joissa oli jo hyvä hydrauliikan hallintaventtiili. Näppärän siitä teki työsylinterin työnnön loppupäässä tapahtuva automaattinen kauhan kääntö eli kippaus. Siinä ei tarvinnut kinnastella manuaali käsilaukaisinta, joten kapiinin takalasi sai olla kiinni. Sylinterin työntövoima oli myös suurempi kuin peltosalmelaisissa. Laitoin sen jossain vaihdossa pois, kun oli niin käytöstä kulunut ja etukuormaimia oli tuolloin jo kahdessa traktorissa ja nykyään jo kolmessa. Mutta jos tuollaista kipeästi tarvittisin, niin samanlaisen ottaisin.


      • Soraa_kuormannut
        Diplomi_sontonomi kirjoitti:

        Ittellä oli Valtra-työkonesarjaan kuuluva Valtra-ville, joka myös Ast tai Asp nimellä tunnettiin. Se sopi -70 luvun 02-sarjalaiseen Valmettiin, joissa oli jo hyvä hydrauliikan hallintaventtiili. Näppärän siitä teki työsylinterin työnnön loppupäässä tapahtuva automaattinen kauhan kääntö eli kippaus. Siinä ei tarvinnut kinnastella manuaali käsilaukaisinta, joten kapiinin takalasi sai olla kiinni. Sylinterin työntövoima oli myös suurempi kuin peltosalmelaisissa. Laitoin sen jossain vaihdossa pois, kun oli niin käytöstä kulunut ja etukuormaimia oli tuolloin jo kahdessa traktorissa ja nykyään jo kolmessa. Mutta jos tuollaista kipeästi tarvittisin, niin samanlaisen ottaisin.

        Se oli tuo peltosalmelaisen takakuormaajan hydraulikkasylinteri hieman ongelmallinen tehojen puoleen, teetimme kylän sorvarilla asiaan hieman parannusta jossain vaiheessa. Samoin tuo kauhan laukaisuvipu koki modifikaation myöhemmin, kun traktoreihin tuli kabiineja.
        Muutama takalasi ehti rikkoontua, ennen kuin tuo vipu muotoutui uudelleen ja takalasia ei tarvinnut sen jälkeen availla, tuossa lannankuormauskuvassa vivun rakennetta näkyy jotenkin, kun tarkkaan katsoo. Sama kuormaaja kun oli käytössä useamassa traktorissa tarpeen mukaan, kun oli hytillisiä ja sport-mallisia traktoreita samaan aikaan.
        Tuos Asp takakuormain oli myös kätevä peli ja olen kerran nähnyt sellaisen asennettuna kiinteästi Zetorin keulalle lumitöihin eräällä huoltoasemalla (Tuulos), näytti toimivan asfalttipihalla tosi hyvin siinä Zetkan keulalla.


      • Diplomi_sontonomi
        Soraa_kuormannut kirjoitti:

        Se oli tuo peltosalmelaisen takakuormaajan hydraulikkasylinteri hieman ongelmallinen tehojen puoleen, teetimme kylän sorvarilla asiaan hieman parannusta jossain vaiheessa. Samoin tuo kauhan laukaisuvipu koki modifikaation myöhemmin, kun traktoreihin tuli kabiineja.
        Muutama takalasi ehti rikkoontua, ennen kuin tuo vipu muotoutui uudelleen ja takalasia ei tarvinnut sen jälkeen availla, tuossa lannankuormauskuvassa vivun rakennetta näkyy jotenkin, kun tarkkaan katsoo. Sama kuormaaja kun oli käytössä useamassa traktorissa tarpeen mukaan, kun oli hytillisiä ja sport-mallisia traktoreita samaan aikaan.
        Tuos Asp takakuormain oli myös kätevä peli ja olen kerran nähnyt sellaisen asennettuna kiinteästi Zetorin keulalle lumitöihin eräällä huoltoasemalla (Tuulos), näytti toimivan asfalttipihalla tosi hyvin siinä Zetkan keulalla.

        Peltosalmelaisissa oli taas sitten tykymmän näköinen runkorakenne, kun Valtra-ville/Asp oli sirompi. Sitä runkorakennetta jouduin hiukan vahvistamaan ja toisaalta nivelissä ei ollut rasvanippoja, joten sen takia alkoi olla väljyyksiäkin. Mutta yksi hyvä ominaisuus oli vielä tällä "villellä", nimittäin poikkeuksellinen kauhan kolmipistekiinnitys. Siihen sai vaikka heinähännän kiinni, jolla sai sitten niitä heiniä nostettua ylemmäs. Mutta itselläni oli sorakauha vakiona. Sitten toki tein siihen sontatalikon, mutta senkin käytöstä luovuin, kun sillä sorakauhalla oli sonnan kuormaus paljon siistimpää. Toki tein sitten vielä siihen 2m:n lumikauhan, joka oli jonkinverran käytössä ennen etukuormaimen taloon tuloa. Mutta luovuttuani "villestä" en oikein ajatellut sitä, että siihenhän olisi voinut sovittaa Euro 8:n kauhankiinnityksen. Sain nimittäin sellaisen ylimääräisen uuden 500:lla mk:lla ostetuksi ent.konemyyjältä. Niin olisi kaikki markilta löytyvät nykyiset kauhat, trukkipiikit, rehuleikkuri ja tukkikoura sopineet heittäen toisiinsa, niinkuin nyt näissä etukuormaimissa. Ja myös se, että joskus kertakaikkiaan on ahtaita paikkoja, joissa se takakuormain hyvän näkyvyyden takia olisi vieläkin toimiva peli. Älä hävitä pois omaasi, ja taidankin metsästellä vielä itsellekin hyväkuntoisen "villen" takaisin.


      • Soraa_kuormannut
        Diplomi_sontonomi kirjoitti:

        Peltosalmelaisissa oli taas sitten tykymmän näköinen runkorakenne, kun Valtra-ville/Asp oli sirompi. Sitä runkorakennetta jouduin hiukan vahvistamaan ja toisaalta nivelissä ei ollut rasvanippoja, joten sen takia alkoi olla väljyyksiäkin. Mutta yksi hyvä ominaisuus oli vielä tällä "villellä", nimittäin poikkeuksellinen kauhan kolmipistekiinnitys. Siihen sai vaikka heinähännän kiinni, jolla sai sitten niitä heiniä nostettua ylemmäs. Mutta itselläni oli sorakauha vakiona. Sitten toki tein siihen sontatalikon, mutta senkin käytöstä luovuin, kun sillä sorakauhalla oli sonnan kuormaus paljon siistimpää. Toki tein sitten vielä siihen 2m:n lumikauhan, joka oli jonkinverran käytössä ennen etukuormaimen taloon tuloa. Mutta luovuttuani "villestä" en oikein ajatellut sitä, että siihenhän olisi voinut sovittaa Euro 8:n kauhankiinnityksen. Sain nimittäin sellaisen ylimääräisen uuden 500:lla mk:lla ostetuksi ent.konemyyjältä. Niin olisi kaikki markilta löytyvät nykyiset kauhat, trukkipiikit, rehuleikkuri ja tukkikoura sopineet heittäen toisiinsa, niinkuin nyt näissä etukuormaimissa. Ja myös se, että joskus kertakaikkiaan on ahtaita paikkoja, joissa se takakuormain hyvän näkyvyyden takia olisi vieläkin toimiva peli. Älä hävitä pois omaasi, ja taidankin metsästellä vielä itsellekin hyväkuntoisen "villen" takaisin.

        Minä hitsailin tuohon Farmi takakuormaajaan aikoinaan pienien "Welger" heinäpaalien ajoon sellaisen heinähäntä tyyppisen halstarin, mutta se ei ollut sitten kuitenkaan oikein kätevä, vaikka samaisen laitteen sai myös traktorin 3-pistenostolaitteseen kiinnitettyä, jäi se varsin vähälle käytölle, jotenkin vanha Muko lantatalikko oli sitten parempi siirrellä 25kpl pienpaalia kerralla pinkkaan.
        Vaan tosi on, että mitään koneita ei pitäisi mennä nurkistaan hävittämään, kun niitä jää jossain vaiheessa kaipailemaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6253
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe