Olen jäämässä äitiyslomalle toukokuun alussa ja olen töissä. Minulle on epäselvää et joutuuko työnantaja maksamaan palkan äitiyslomalla vai haenko päivärahan???
palkka äitiyslomalla???
19
3613
Vastaukset
- sieltä
Kelan nettisivuilla on kaikki, mitä olet ikinä halunnut tietää äitiyspäivärahasta. Jos olet ollut pidempään töissä, työnantajasi maksaa ensimmäiset 3 kk täyttä palkkaa.
- outi
kiitos tiedosta.Olen ollut jo 4kk töissä ja olen kyllä yrittänyt hakea kelan sivuilta tietoa mut en ole löytänyt joten käyn uudestaan tutkimassa
- outi
outi kirjoitti:
kiitos tiedosta.Olen ollut jo 4kk töissä ja olen kyllä yrittänyt hakea kelan sivuilta tietoa mut en ole löytänyt joten käyn uudestaan tutkimassa
en kyl löytänyt mitään kelan sivuilta joka olisi valaissut asiaani. Kun jään äitiyslomalle niin olen ollut töissä 8kk. kertokaa omia kokemuksia miten asia hoituu.
- ....
kauan pitää olla ollut töissä, tiedätkö? itse olen pätkätyläinen. En löytänyt tuolta Kelan sivuilta sitä tietoa.
- Milla.M
työnantaja on maksanut äitiyslomalaiselle täyttä palkkaa tuon ajan??
Kyllä se ainakin tähän asti on mennyt niin, että äitiyspäivärahaa maksaa joko Kela tai liitto heti alusta alkaen, ja se lasketaan joko toissa vuoden työtulojen mukaan tai viimeisten 6kk:n työtulojen mukaan mikäli nämä ovat suuremmat. - Reetta
Milla.M kirjoitti:
Kyllä se ainakin tähän asti on mennyt niin, että äitiyspäivärahaa maksaa joko Kela tai liitto heti alusta alkaen, ja se lasketaan joko toissa vuoden työtulojen mukaan tai viimeisten 6kk:n työtulojen mukaan mikäli nämä ovat suuremmat.Itselläni työnantaja maksaa 3 kk täyttä palkkaa ja sen jälkeen kela jatkaa työtulojen perusteella.
(olen töissä valtion virastossa).
Tiesin kyllä jo etukäteen ennenkuin sain päätöksen, että työnantaja maksaa ensimmäiset 72 vrk jonkunnäköisen korvauksen, mutta se oli yllätys, että se korvaus olikin sitten täysi palkka. - Pia
.... kirjoitti:
kauan pitää olla ollut töissä, tiedätkö? itse olen pätkätyläinen. En löytänyt tuolta Kelan sivuilta sitä tietoa.
Eikös se ole 6 kk samalla työnantajalla?
- tintti
Reetta kirjoitti:
Itselläni työnantaja maksaa 3 kk täyttä palkkaa ja sen jälkeen kela jatkaa työtulojen perusteella.
(olen töissä valtion virastossa).
Tiesin kyllä jo etukäteen ennenkuin sain päätöksen, että työnantaja maksaa ensimmäiset 72 vrk jonkunnäköisen korvauksen, mutta se oli yllätys, että se korvaus olikin sitten täysi palkka.Mulle työnantaja maksaa kans täyden palkan 3 kuukaudelta ja sen jälkeen Kela maksaa päivärahaa. Kela maksaa tuona kolmena kuukautena päivärahan työnantajalle! Nämä asiat ei mene kaikilla samallalailla, vaan sen määrää työehtosopimus!!!
- -----------
Milla.M kirjoitti:
Kyllä se ainakin tähän asti on mennyt niin, että äitiyspäivärahaa maksaa joko Kela tai liitto heti alusta alkaen, ja se lasketaan joko toissa vuoden työtulojen mukaan tai viimeisten 6kk:n työtulojen mukaan mikäli nämä ovat suuremmat.Satuit mainitteen että liittokin voi jopa maksaa äippälomarahhoo... Kiinnostuin vaan tästä asiasta ja ihan kysääsen että tiiäkkös tai tietääkö kukaan milloin liitto maksaa äitiyslomarahaa, voiko sitä kuka tahansa hakea liitolta, vai onko edellytyksenä työttömyys?
- PAM
Palvelualojen liittoon kuuluvat eivät saa palkkaa työnantajalta!!! Vaikkain olemme naisvaltainen yhteisö Pamissa, niin tätä se "tasa-arvo" sitten on...MMRRR!!!!
- Milla.M
----------- kirjoitti:
Satuit mainitteen että liittokin voi jopa maksaa äippälomarahhoo... Kiinnostuin vaan tästä asiasta ja ihan kysääsen että tiiäkkös tai tietääkö kukaan milloin liitto maksaa äitiyslomarahaa, voiko sitä kuka tahansa hakea liitolta, vai onko edellytyksenä työttömyys?
Tarkemmin kun aloin miettimään niin nyt voi olla niin että muisti tekee tepposet, jostain syystä minulla vaan on sellainen muistikuva että olisin saanut äippärahaa reilut 10 vuotta sitten nimenomaan liitosta. Voin olla nyt kyllä totaalisen väärässä, joku ken tietää ja on asiassa viisaampi niin olisin itsekin muuten todella iloinen tiedosta!
- Milla.M
PAM kirjoitti:
Palvelualojen liittoon kuuluvat eivät saa palkkaa työnantajalta!!! Vaikkain olemme naisvaltainen yhteisö Pamissa, niin tätä se "tasa-arvo" sitten on...MMRRR!!!!
Tuotapa minäkin juuri ihmettelin (entisenä PAMilaisena) kun ei ainakaan minulle työnantaja mitään palkkaa maksanut :(
- muppis
Vakituisessa työsuhteessa tilanne on vähän eri, kuin ns. pätkätyöläisillä. Jos määräaikainen työsuhde päättyy äitiysloman aikana, ei työnantaja maksa mitään, kela korvaa. Äitiyspäiväraha on n. 60% edellisen verovuoden tuloista laskettuna, jos tuloissa on tapahtunut huima muutos edellisen verotuksen jälkeen, lasketaan äitiyspäiväraha äitiyslomaa edeltäneen puolen vuoden tuloista. Vakituisessa työsuhteessa olevalle työnantaja maksaa palkkaa äitiysloman alussa, ellei äitiyslomaa edellä sairausloma, joltan on jo saannut palkkaa, jolloin jää suoraan kelan korvauksille.
- ++++
Onko siis niin,että jos on vaikka 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua sairauslomalla,niin sitten ei saa palkkaa kuin ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta ja sen jälkeen tippuu kelan päivärahoille?? Itse olen vakituisessa työsuhteessa kunnalla!
- neuvovat
kyllä näissäkin asioissa! Ja jos heillä ei ole riittävästi tietoa ihan joka asiassa, ni osaavat kyllä neuvoa eteenpäin paikkoihin joista avun saa.....
- Nelli
Alasi työehtosopimuksesta näet, maksaako työnantaja sinulle palkkaa. Joidenkin alojen tes:n mukaan äitiysvapaasta esim. 3 kk ovat palkallisia, kela maksaa sitten työnantajallesi äitiyspäivärahan.
Työehtosopimuksia löydät esim. täältä: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/tyoehto/2004/
Nopeasti asia selviää myös soittamalla liittoon jos sellaiseen kuulut tai sitten teidän firman palkanlaskijalle.- tonttu
Työehtosopimuksen pitäisi olla myös nähtävillä työpaikalla.
- rv 29
Muistaakseni kelan papereissa pyydettiin selvitys maksaako työnantaja palkan (jolle kela maksaa rahan) vai haetaanko rahaa suoraan kelalta. Kysäiseppä työnantajalta selvitys. On niin työpaikkakohtaista :)
- Nyt riittää työt
Aion myydä yritykseni eläkkeelle lähdön vuoksi. Apulaiseni on raskaana. Milloin voin sanoa hänet irti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628