Apua kipuun, oikeasti!

KankeaFillaristiNainen

Lyhyesti vain vaivoistani; selässä on joko protruusio tai tyrä, olen kuullut molempia mainittavan. Nikamasiirtymiä, kulumia, polvia alkanut särkeä.
Pärjään muuten suhteellisen hyvin, koska kipuja ei ole levossa tai istuessa. Olen osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä (muusta syystä), istumatyö ja ikää 60 vuotta.
Mutta jos haluan tai joudun liikkumaan kävellen (muuten fillaroin aina ja siinä on jo hiukan kankeusongelmaa), selkääni alkaa "polttaa" aivan lyhyen matkan käveltyäni. Menen kumaraan ja kipu on karmea, kunnes pääsen jonnekin istumaan.

Minulla on Arcoxiaa, joka ei auta yhtään. Haluaisin tietää, jos täällä saa mainita lääkkeiden nimiä, että mistä olette saaneet avun selkäkipuun? Panadolit ei tietenkään auta, ilmeisesti lääkäri ei tajunnut kivun kovuutta, kun näitä kahta minulle on suositellut.
Ehkä muutenkin olisi terveellistä edes kerran viikossa kävellä pikku lenkki, mutta ilman kivunpoistoa se on mahdotonta :( Joskushan myös tulee se hetki, etten enää uskalla ajaa fillarilla.

15

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KNF

      Ilmeisesti siis kukaan (?) ei ole saanut mitään kipulääkettä, josta olisi ollut apua... Outoa.

      • Anonyymi

        En minäkään saanut


    • fleo

      Säteileekö pakaraan tai jalkaan? Jos hermokipua esiintyy niin triptyl tai lyrica (kohtuullisella annoksella!) auttaa. Itse selkään kohdistuvaan kipuun ja samassa säteilykipuun sitten kaveriksi jokin opioidi. Itsellä aloitettiin keskivahvasta tramalista mutta sen lääkinnällisen maksimin tullessa täyteen siirryttiin oxycodoneen. Itsellä kyseessä krooninen hermojuurivaurio ja jatkuva iskias kipu jalkaterään saakka ynnä muuta mukavaa.. näissä hommissa 30% kivun lievitystä pidetään hyvänä ja 50% jo erinomaisena. Vaadi johdonmukaista hoitoa ja lääkitystä. Tarvittaessa leikkausta. Tsemppiä!

      • KNF

        Kiitos! Tuo hoidon johdonmukaisuus se onkin aikamoinen puute. Aion kyllä vaatia ainakin jotain parempaa lääkitystä, koska kyllä ne kivut - silloin kun ne ilmenevät ovat kovia.

        Syövästä selvinneenä (toistaiseksi) tämä se onkin hankala juttu, syöpään oli selvät lääkkeet ja hoidot. Fysiatri "laittoi jotain paikoilleen" mukamas, mutta taisi olla ihan höpöhöpö-juttu.

        Tsemppiä sinullekin!


      • Kivuton

        Hei, olen saanut avun ilman lääkkeitä, neulattomasta akupunktiosta..en uskonut ennenkuin kokeilin...eikä tarvitse maksaa pilata kaikilla lääkkeillä...kaikkea nimittäin olin kokeillut, myös tuon Arcoxian..eikä auttanut.


    • vihoviimeinen.etukumara

      Pääsin protruusion aiheuttamista kivuista vähitellen, kun jätin kokonaan polkupyörällä ajon. Arvelen, että koko protruusio ja kovat iskiaskivut olivat siitä tulleetkin, etukumara-asennosta.

      Harmittaa vieläkin, että tulin hankkineeksi polkupyörän. Meni pari vuotta elämästä kovissa kivuissa.

      • KankeaFillaristiNainen

        Mielenkiintoista, oikeasti! Kun itse on ajanut fillarilla yli 30 vuotta ympäri vuoden.
        Tosin mulla ei koskaan tule siinä selkä kipeäksi (nyt tosin polvet).
        Akupunktio myös kiinnostaa, hyvin lähellä kotiani sitä tekee kiinalainen mies.
        Lääkäri ei sitä Tramalia määrännyt, ilmeisesti hän ei suosi tätä lääkettä, koska kaverillekaan ei kirjoittanut. En siis väen väkisin sitä vaadikaan, mutta kun olen saanut viettää kaikista vaivoista huolimatta aika kipuvapaata aikaa, niin toivoisin sen jatkuvan. Nyt hain rollaattorin, että tulee edes vähän liikuttua. Vesivoimisteluun täällä ei ole mahdollisuutta, uimala rempassa, se ainoa jumpparyhmä, jonka tiedän on täynnä. Se kokoontuisi veteraanitalon altaalla.
        Surullista, että tuota vesijumppaa ei voi harastaa, se kun olisi lähes ainoa mahdollinen kuntoutusmuoto. Kotijumppa jää tekemättä kun ei ole koskaan ollut jumpasta innostunut.
        Kiitos kaikille vastanneille! Näillä mennään eteenpäin, vaikka etukumarassa :)


    • sternbach

      Suomessa syödään psyykenläkkeitä eniten Euroopassa kansallisvaltioiden väestömäärään suhteutettuna, mutta kipulääkkeitä vähiten. Syitä voi vain arvailla ihmisen tieoiseen kiduttamisen.

      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=181 (Oxanest)

      http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/493221.pdf (Morphin)

      Nämä vievät suurimman osan sietämättömistä kivuista.

      Suomessa jopa pahaan vattsalaukku- seä suolistosyöpään omin silmin olen nähnyt terminaalihoidossa potilaan huutavan tuskissaan, mutta sairaanhoitajat vain sanoivat "ole ämmä hilja".

      Morfiiniannos Suomessa on niin pieni, että se ei hävitä tuskia. Eihän ½ desilitraakaan hävitä kovaa janoa?

      Suomalaisen lääketieteen mukaan ihmisen tulee kärsiä ja kovasti ennen kuolemaansaa riippumata systä. Syytä siihen en minä tiedä.

      Ehkä se on jokin shamaaninen tai taikauskoinen kultti?

      Jos pelätään ihmisen riippuvuutta orphiiniin 2-3 kk ennen kuolemaansa, tämä menee kaiken inhimillisen, eettisen ja lääkärin etiikan ulottumattomin.

      • eikukaanjoopajoo

        Tämähän on suorastaan nerokasta rahantekoa lääketeollisuudelle, toki lääkärien suosiollisella avustuksella.
        Kipupotilaat voidaan leimata hulluiksi ja lääkitä kalliilla psyykelääkityksellä.

        krooninen kipu aiheuttaa unettomuutta. Kipu ja unettomuus yhdessä ahdistusta,väsymystä,masennusta, elämänilon ja aktiivisuuden katoamista.

        Sitten on oivaan saumaan tehtailtu pari tutkimusta kivun ja ahdistuksen yhteydestä.

        Näin voidaankin kipupotilaille antaa pälli diagnoosit ja sanoa kipua ei pidä hoitaa, vaan hoidetaan masennus ja ahdistus koska ne voimistavat kiputuntemusta. Kipu on subjektiivinen kokemus vaikka syy siihen olisikin selvä. Eli ei hoideta syytä vaan seurausta.

        Näin maailmanlaajuisesti saadaan miljoonia uusia potilaita pysyvien ja kalliiden lääkehoitojen pariin. Käden käänteessä pari ns tutkimusta oikeaan saumaan ja hieman markkinointiä lääkäreille. Suorastaan nerokasta.


      • Kipupotilas
        eikukaanjoopajoo kirjoitti:

        Tämähän on suorastaan nerokasta rahantekoa lääketeollisuudelle, toki lääkärien suosiollisella avustuksella.
        Kipupotilaat voidaan leimata hulluiksi ja lääkitä kalliilla psyykelääkityksellä.

        krooninen kipu aiheuttaa unettomuutta. Kipu ja unettomuus yhdessä ahdistusta,väsymystä,masennusta, elämänilon ja aktiivisuuden katoamista.

        Sitten on oivaan saumaan tehtailtu pari tutkimusta kivun ja ahdistuksen yhteydestä.

        Näin voidaankin kipupotilaille antaa pälli diagnoosit ja sanoa kipua ei pidä hoitaa, vaan hoidetaan masennus ja ahdistus koska ne voimistavat kiputuntemusta. Kipu on subjektiivinen kokemus vaikka syy siihen olisikin selvä. Eli ei hoideta syytä vaan seurausta.

        Näin maailmanlaajuisesti saadaan miljoonia uusia potilaita pysyvien ja kalliiden lääkehoitojen pariin. Käden käänteessä pari ns tutkimusta oikeaan saumaan ja hieman markkinointiä lääkäreille. Suorastaan nerokasta.

        > Kipupotilaat voidaan leimata hulluiksi ja lääkitä kalliilla psyykelääkityksellä...

        Aikoinaan kipua pidettiin jonkin terveyttäsi uhkaavan vaaran hälytysmerkkinä, Ja se vaatisi kivin syyn tutkimista, selvittämistä!

        Entä nyt?

        Lääketieteen kerrotaan paljon kehittyneen, niinpä kipuakin hoidetaan lääkkeillä.
        Usein katsotaan, että vika onkin "korvien välissä", ja kipupotilas tarvitseekin vain sitä "korvienvälilääkitystä"!


    • toivotonko

      Gapabentin, tegretol, Cymbalta ja Efexor. Hermokipuni jatkuvaa. Em. lääkkeet eivät auta. Jospa haulikko....

    • vaikka_yksityisellä

      Vaatikaa nyt perkele kunnon tutkimuksia, magneettikuvausta yms. - sukulaiseni selvisi nipin napin takaisin elämään kun lopulta suostuivat magneettikuvaamaan selän. Ja mikä sieltä löytyi: syöpäpesäke.

    • liianmyöhäsitä

      Totta puhut, vaatia täytyy kuvauksiin. Eräs rouva vaati että hänestä otetaan pään mri, ja kaskummaa kasvain oli, jonka Hernesniemi sitten leikkasi. Nyt kuntouu, mutta toinen puoli halvaantunut.Tää terveydenhuolto on niin p...stä. Minkä hiton takia ei voida ottaa kuvia, ei ne lääkärit ihmisen ilman kuvauksia sisuksiin näe mikä siellä oikeasti on.

    • Kaipa se iskias on. Siihen autta lepo ja flunssa. minulla särki vasenta jalkaa ja selkää neljä kuukautta ja sitten se loppui, kun tuli kuukauden flunssa. Nyt flunssakin rupeaa olemaan ohi, eikä särky jalkaan ole palannut. Ei nykyisin lääkäriin kannata mennä Stuppi on leikannut lääkärlt pois. Enkä apteekistakaan saanut Stuppi-pinssiä, vaikka joku sanoi, että sen saa. Apteekissa sanottiin, että pinssit tilattu Stupilta. Ei ole vielä tullut. Ne on kok-poika leikannut.

    • Anonyymi

      En ole apua saanut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe