Ensimmäinen talvi tulossa isomman veneen omistajana, jossa on sisämoottori Volvo Penta MD2030. Edellinen omistaja säilöi veneen aina tankki täynnä, koska näin oli suositeltu hänelle. Miksi näin? Miksi tankin pitäisi olla täynnä dieseliä talvisäilytyksen ajan?
Ennen kun oli purkkarissani bensa perämoottori, niin bensatankin piti olla silloin tyhjä. Silloin syynä oli että bensa polttoaineena kärsii ja huononee seisoessaan talven yli.
Tankki täynnä talvella?
25
3627
Vastaukset
- kiitosjaanteeksi
Laita lähes täyteen ja laita myös poltoaineen lisä ainetta säilyvyyden lisäämiseksi biokasvustoa vastaan esim star briten sininen diesel lisäaine statron. Tai vaihtoehtoisesti neste pro dieseliä jossa lisäaineistus mukana. Jos veneesi on tasalämpöisessä hallissa ei kondensi ongelmaa ole.
Siksi, että vältyt kondensi vedeltä takissa josta voi seurata murheita. Jos tankki on mustaarautaa korrosio, vedestä johtuva bio dieselbakteerin lisääntyminen, vettä tankissa ja se ei tietysti riemukasta käytössä yms.
Ennen bio diiseliä ei dieselbakteeri kasvustosta ollut ongelmia yleensä, nykyään kaikki on "paremmin" : )
Tässä yksi näkemys, varmasti on muitakin että, mitä turhaan mulla aina puoli tankkia eikä mitään, mutta mieti mitä sinä sillä säästät suhteessa mahdollisiin riskeihin nähden.- Ryhcukhfr
Minä olen käyttänyt säännöllisesti dieselin seassa Grotamar82 nimistä ainetta, sillä on jopa Volvo Pentan suositus
Mikrobikasvusto on aina ollut ongelma dieselkäyttöisissä kulkuneuvoissa, sama koskee lentokerosiinia (on erittäin lähellä polttoöljyä). Lentokoneissa käytetään polttoainetankeissa mikrobeja hylkiviä materiaaleja tankkien sisäpinnoissa, veneissä ei. Siinä mielessä alempana oleva neuvo polttoaineen laadun tarkistamisesta ennen vesillelaskua on erittäin hyvä. Muuten dieselin suhteen ei tankin täyttöasteella ole liiemmin väliä, nykybensiinit taas menevät huonoiksi seistessään (95E:tä ei edes kannata käyttää veneessä sen suuren vedeinimeittämisominaisuuden vuoksi).
Syksyllä syyshuollon yhteydessä kannattaa toki ajaa suoja-aineilla varustettu polttoaine dieseliin (esim. Shell Calibration Fluid), pysyy koneen kalleimat osat (ruiskutuspumppu ja suuttimet) pitempään kunnossa.- Myrkyllinen
Hold your horses, man!
Sellainen kommentti tähän, jotta jos on syytä epäillä kasvustoa tankissa, myrkyn lisäys johtaa pulmiin tankkia putsaamatta.
Lueskelin asiasta jostain ulkomaan saitilta, jotta myrkyn lisäyksen jälkeen kasvusto lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimet.
Tankin tilan seuraamiseksi ovat rakentaneet systeemejä, joissa viedään jäykkä putki tankin läpi pohjaan ja päähän perämoottorin letkun pumppu, jolla pystyi rutkuttamaan näytteet tankin pohjalta ja tarvittaessa mömmöt edelleen veke.
Suomessa kelvottoman polttoaineen tankkaus on harvinaisuus, mutta kerran olen tankannut kannuun Hakkenpää sataman pumpusta polttoainetta, joka oli väritykseltään lähellä vihreätä glykolia. Ilmeisesti aseman säiliään päässyt kertymään kosteutta ja olemattoman myynnin myötä kasvusto saastuttanut polttoaineen perinjuuri. Nuukana kippasin sisällön sittemmin tankkiin jo jokunen vuosi sitten ilman murheita. Onko sitten tankin pohjalle painunut tai jotain.
Nyttemin olen kanniskellut Nestepro polttoainetta kannuilla käytön mukaan, koska olen jostain saanut käsityksen, että se sisältää ainesosia, jotka estävät kasvuston muodostumista. Onko väittämä totta, en tiedä, joku voisi vahvistaa/kumota. - kiitosjaanteeksi
Myrkyllinen kirjoitti:
Hold your horses, man!
Sellainen kommentti tähän, jotta jos on syytä epäillä kasvustoa tankissa, myrkyn lisäys johtaa pulmiin tankkia putsaamatta.
Lueskelin asiasta jostain ulkomaan saitilta, jotta myrkyn lisäyksen jälkeen kasvusto lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimet.
Tankin tilan seuraamiseksi ovat rakentaneet systeemejä, joissa viedään jäykkä putki tankin läpi pohjaan ja päähän perämoottorin letkun pumppu, jolla pystyi rutkuttamaan näytteet tankin pohjalta ja tarvittaessa mömmöt edelleen veke.
Suomessa kelvottoman polttoaineen tankkaus on harvinaisuus, mutta kerran olen tankannut kannuun Hakkenpää sataman pumpusta polttoainetta, joka oli väritykseltään lähellä vihreätä glykolia. Ilmeisesti aseman säiliään päässyt kertymään kosteutta ja olemattoman myynnin myötä kasvusto saastuttanut polttoaineen perinjuuri. Nuukana kippasin sisällön sittemmin tankkiin jo jokunen vuosi sitten ilman murheita. Onko sitten tankin pohjalle painunut tai jotain.
Nyttemin olen kanniskellut Nestepro polttoainetta kannuilla käytön mukaan, koska olen jostain saanut käsityksen, että se sisältää ainesosia, jotka estävät kasvuston muodostumista. Onko väittämä totta, en tiedä, joku voisi vahvistaa/kumota.Itse käytän myös pelkästään nesteen diesel prota, kone käy nätimmin, savuttaa vähemmän kulutus väittämästä -5% en ole huomannut mitään eroa.
Savuttaminen on vähentynyt joten päättelen sen myös kerryttävän vähemmän ns. Karstaa koneseen. Johtuu varmaan siitä, että dieselin setaani lukua on nostettu lähes maksimiin jota voidaan parantaa dieselin syttymistä koneessa. Setaania on vielä enemmän ABC asemien smart diesel ja ST1 disel plus polttoaineissa, mutta huonona puolena on niissä oleva FAME-biodieseli, joka on oiva kasvu alusta bakteereille. Autoissa oivaa polttoainetta, mutta veneeseen hieman arveluttavaa, kun tavaran kierto on verkaisempaa.
Neste pro:ssa ei tätä käytetä!
- se.ja.sama
Veden kondensoituminen tankkiin on urbaania legendaa, mutta vahvasti elävä sellainen. Sen suhteen samantekevää, onko tankki tyhjä vai täysi talven. Asia on todennettavissa laskemalla.
- Joakim1
Tämä on jokasyksyinen vakioaihe, jota on käsitelty vaikkapa täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/10952674/polttoainetankki
Kondensoitumalla ei tankkiin saa sellaisia vesimääriä, joista olisi mitään käytännön haittaa. Ellei sitten tankissa ole joku voimakas läpituuletus.
Itse olen jättänyt aina tankkiin sen mikä on sattunut jäämään, yleensä lähes tyhjä. Ei ole tullut vettä vedenerottimeen eikä suodatin tukkeutunut levästä, vaikka vaihdan sen 2-3 vuoden välein. Tankkaus lähes aina maa-asemilta.
Onko jossain purjeveneessä mustarautainen polttoainesäiliö?- raivoroosna
Hear hear. Ei mitn väliä. Jos on täynnä, saattaa eteläsuomen eteläpuolen pojat tyhjätä talven aikana. Melkein tyhjä on parasta .
- kiitosjaanteeksi
Ei se vesi sinällään, mutta, kun se on juuri herkkua tuolle bakteerille joten pienetkin määrät voivat koitua turmioon : )
Star briten lisäaine pilkkoo vesimolekylit polttoaineesta ja ne palavat riisselin mukana ulos järjestelmästä, varmasti tässäkin jokin raja paljonko vettä litku voi pilkkoa... - Joakim1
Pienet määrät liukenevat dieseliin ilman lisäaineitakin. Isommat näkyvät vedenerottimessa. Kondensoitumalla niitä isompia ei tule ilman merkittävää ilmanvaihtoa tankissa eli läpipuhallusta. Se on sitten toinen juttu, jos saa tankatessa vettä mukana tai huohotinletkusta pääsee merivettä tankkiin.
- seppomartti
Teoriassa vajaan vesitankin veden määrän voisi helposti laskea ilmatilavuudesta. Kun syyssateiden kosteusprosentti esim. 80% laskee pakkasilman esim. 80:een niin erotiksen vesimäärä tiivistyy ilmasta vedeksi. Teoriassa siis täysi tankki olisi parempi. Veneessä en ole löytänyt vesihelmiä eli käytännön merkitys on olematon enkä enää ole tankannut talveksi.
Yllä Ariel37 tankintyhjennysohjeet eivät ihan pidä paikkaansa, ainakaan jos tankki on tasapohjainen k20uutio. Kerran olen tankannut vahingossa vettä dieseltankkiin. Käsipumpulla tyhjentämisen jälkeen riitti moottorin pysäyttäviä vesihelmiä ja filtterien putsauksia yhden sesongin ajaksi vajaa 10 kertaa.
Toisen kerran puhdistin kasvuston vuoksi maalla. Hankalaa, koska tankki ei ole useinkaan aivan vaaterissa. Tankin ulostulo kannattaisi rakentaa hieman alemmaksi eikä tasapohjaan.
Ohje näytteen "vesibensan" seisottamisesta on turha. Vesi ja polttoaine eivät sekaannu vaan näkyy heti. Kaikki lenjäjät ottavat näytteen ennen jokaista lentoa. - ariel37
seppomartti kirjoitti:
Teoriassa vajaan vesitankin veden määrän voisi helposti laskea ilmatilavuudesta. Kun syyssateiden kosteusprosentti esim. 80% laskee pakkasilman esim. 80:een niin erotiksen vesimäärä tiivistyy ilmasta vedeksi. Teoriassa siis täysi tankki olisi parempi. Veneessä en ole löytänyt vesihelmiä eli käytännön merkitys on olematon enkä enää ole tankannut talveksi.
Yllä Ariel37 tankintyhjennysohjeet eivät ihan pidä paikkaansa, ainakaan jos tankki on tasapohjainen k20uutio. Kerran olen tankannut vahingossa vettä dieseltankkiin. Käsipumpulla tyhjentämisen jälkeen riitti moottorin pysäyttäviä vesihelmiä ja filtterien putsauksia yhden sesongin ajaksi vajaa 10 kertaa.
Toisen kerran puhdistin kasvuston vuoksi maalla. Hankalaa, koska tankki ei ole useinkaan aivan vaaterissa. Tankin ulostulo kannattaisi rakentaa hieman alemmaksi eikä tasapohjaan.
Ohje näytteen "vesibensan" seisottamisesta on turha. Vesi ja polttoaine eivät sekaannu vaan näkyy heti. Kaikki lenjäjät ottavat näytteen ennen jokaista lentoa.Puhut asiaa, vesi erottuu nopeasti. Itse nuukana annoin täyteen imettyjen pullojen seistä ulkona pakkasessa, vesi jäätyi pohjalle ja otin päältä naftan talteen ja käyttöön.
Kiinteä sakanpoistopumppu mulla on, mutta mielestäni on parasta imeä perämoottoripumpulla. Näkee mistä imee ja mitä. Tämä tietenkin johtaa seuraavaan haasteeseen, avatun luukun uudelleen tiiviiksi saamiseen.
- ariel37
Keväällä ennen veteenlaskua kannattaa tankin pohjalta imeä pari litraa pois ja jättää litku seisomaan läpinäkyvään astiaan. Muutamassa päivässä näet jos pullon pohjalle on erottunut vettä. Jos on, toista homma kunnes vettä ei enää pullosta löydy. Perämoottorin irtotankin kumipallopumppu on hyvä väline tässä.
Veneen seistyä kuukausikaupalla paikallaan pukeilla mahdollinen vesi ja muu painava sotku, sakka, on asettunut tankin pohjalle ja on helposti poistettavissa. Kuvattu toimenpide poistaa riskin keväiseltä polttoainesuotimien tukkeutumiselta. Työtä ei tarvitse tehdä joka kevät.
Jos käytät jotain lisäaineita, huomioi että tankista polttoaineensa saava lämmityslaite ei välttämättä tykkää niistä. Itse laitan joskus kakkostankin polttoaineen joukkoon hiukan kaksitahtiöljyä, jotta ruiskutuspumppu saa voitelua. Nafta kun ei nykyisellään ole oikein voitelevaa. Tätä en tekisi jos veneessäni olisi vain yksi tankki, juuri tuon lämmityslaitteen takia.
Liittyi miten tankin täyttöön syksyllä? Ei mitenkään mutta noin toimien matkanteko on aina ollut ongelmatonta!- SS44
Kiitos Ariel 37 hyvistä vinkeistä. Tuota läpinäkyvään astiaan lorottamisen ideaa mahdollisen veden paljastamiseksi en ole tullut ajatelleeksi! Onneksi veneeni rakennuttaja asennutti tankin, jonka pohjalla on sulkuhanaventtiili. Olen joka kevät lorottanut sieltä muutaman litran dieseliä, jotta ainakin veden pitäisi poistua.
Kysymys: Asettuuko mahdollinen leväkasvusto pohjaan vai kelluuko se kuin turskan mäti "välivedessä"? Oletan, että jos levää on pieniä määriä, saan sen pohjaventtiilin kautta pois eli laskeutuu pohjaan veneen seistessä pidempään.
Jos levää on runsaasti tankissa, niin silloin sitä on varmaan vähän siellä täällä... - MitaanTietamaton
Niukasti aiheesta kokemusta, mutta ymmärrykseni mukaan levä muodostuu veden ja dieselin rajapintaan eli tankin pohjalla olisi parhaat edellytykset.
Ainoa kokemus oli edellistalvinen tankin pois ottaminen ja tyhjennys, jolloin viimeisen litran otin jäteastiaan. Siihen plumpsahti pikkulapsen nyrkin kokoinen hyytelömassa, jonka sisällön jätin tarkemmin tutkimatta. Oma epäilys oli toki levästä.
Koska aikaisemmin tankissa ei ollut dieselin paluuputkea, niin laitoin uuden imuputken edellistä 5 cm korkeammalle ja alkuperäisestä tuli paluuputki.
- Leväöljy
Kaksi koulukuntaa. Toiset pitää tyhjänä ja toiset täynnä. Olellisinta kummassakin tapauksessa on että tankissa ei ole bakteerikasvustoa, eli on ihan turhaa täyttää tankki jos se on jo valmiiksi kontaminoitunut. Se miksi juuri veneissä on tätä leväongelmaa johtunee kondenssiveden sijaan siitä, että tankkiin päätyy jostakin sade tai jopa merivettä, eli kannattaa tarkistaa veneen tankin ilmastuslinjan järkevyys ettei sinne lurahda vettä kylkimyyryssä tai sateessa, samoin se kannella oleva tankinkorkkikaan harvoin aivan vesitiivis on jos ei välitä vaihtaa ja voidella sitä O-rengasta, joka estää veden pääsyn tankkiin.
- A.Siantuntija
2T-öljyn kanssa sotkeminen on täysin turhaa, ja sen käyttö perustuu rekkapenojen uskomuksiin, ei tietoon. Nykyinen diesel ja moottoripolttoöljy ovat voitelevuudeltaan aivan riittäviä, eikä 2T-öljyn käyttöä suosittele yksikään asioista oikeasti perillä oleva. Lämmityspolttoöljyn voitelevuus ei riitä moottorikäyttöön.
Jos dieselin voitelevuus ei olisi riittävä ruiskutuslaitteille, niin tienvarret olisivat täynnä autoja, joissa on ruiskutuspumppu paskana ja suuttimet jumissa, näin ei kuitenkaan ole, joten 2T-öljyn voi edelleenkin polttaa pappatunturissa.
Biosidien käyttö dieselin seassa sensijaan on järkevää, talvella tosin mikrobikasvusto ei kasva niin vauhdilla kuin kesällä, jos vene säilytetään ulkona. Ja nesteen dieselissä ei mikrobit kasva... Hyvin on markkinoitu, jos joku tuon myyntimiesten huuhaan uskoo...
Polttoainelämmittimetkään eivät pistä pahaksi, vaikka dieselin joukossa biosidia olisikin- ariel37
3 miljoonaa ongelmatonta rekkapenakilometriä antaa riittävästi pohjaa sille, että öljyä lisäillään toisinaan veneen tankkiin. Kun veneen moottori savuttaa hiukankin, öljynlisäys poistaa ilmiön. Eli kyse tosiaan ennemminkin suuttimista kuin pumpusta.
Ehkä laiturissa seisovan veneen tankkiin jotain kasvustoa voi kertyäkin. Omassa matkapurressani naftaa palaa noin 1000 - 1500 litraa kaudessa, eikä mitään kasvustoja ole ollut vaikka biosidejä ei ikinä ole käytetty. Nesteen polttoainetta en ole pariin vuoteen joutunut tankkaamaan. - jhcjhcihcihvihcihvihv
ariel37 kirjoitti:
3 miljoonaa ongelmatonta rekkapenakilometriä antaa riittävästi pohjaa sille, että öljyä lisäillään toisinaan veneen tankkiin. Kun veneen moottori savuttaa hiukankin, öljynlisäys poistaa ilmiön. Eli kyse tosiaan ennemminkin suuttimista kuin pumpusta.
Ehkä laiturissa seisovan veneen tankkiin jotain kasvustoa voi kertyäkin. Omassa matkapurressani naftaa palaa noin 1000 - 1500 litraa kaudessa, eikä mitään kasvustoja ole ollut vaikka biosidejä ei ikinä ole käytetty. Nesteen polttoainetta en ole pariin vuoteen joutunut tankkaamaan.Taidat olla merikarhu... normivuonna tulee itselle 50 konetuntia eli alle 100 l löpöä menee vuodessa. Noin 50 lähtöä. Ei mitään ongelmaa ole ollut veden tai pöpöjen kanssa löpötankissa. Öljyä ei laiteta koneessa muualle kuin öljytilaan, kerran vuoteen.
- ilman.öljyä
ariel37 kirjoitti:
3 miljoonaa ongelmatonta rekkapenakilometriä antaa riittävästi pohjaa sille, että öljyä lisäillään toisinaan veneen tankkiin. Kun veneen moottori savuttaa hiukankin, öljynlisäys poistaa ilmiön. Eli kyse tosiaan ennemminkin suuttimista kuin pumpusta.
Ehkä laiturissa seisovan veneen tankkiin jotain kasvustoa voi kertyäkin. Omassa matkapurressani naftaa palaa noin 1000 - 1500 litraa kaudessa, eikä mitään kasvustoja ole ollut vaikka biosidejä ei ikinä ole käytetty. Nesteen polttoainetta en ole pariin vuoteen joutunut tankkaamaan.Muutama miljoona ongelmaton rekkakilometri öljylisäyksillä kertoo ehkä sen, ettei öljystä ole suurta haittaa. Miljardit öljyittä ajetut rekkakilometrit taas kertovat, ettei öljy ole tarpeenkaan.
- VanhanKansanFoliohattuja
ilman.öljyä kirjoitti:
Muutama miljoona ongelmaton rekkakilometri öljylisäyksillä kertoo ehkä sen, ettei öljystä ole suurta haittaa. Miljardit öljyittä ajetut rekkakilometrit taas kertovat, ettei öljy ole tarpeenkaan.
Rekka on eri asia kuin vene. Polttoaine ei seiso tekan tankissa puolta vuotta. Ongelma ei veneellä ole se, että sillä ajetaan vaan seisottaminen alttiina säänvaihteluille ja suolaiselle vedelle. Oljyyn kondensoituva vesi ei haihdu pois yhtä usein kuin autossa, jolla ajetaan jatkuvasti.
Pidän tankit täynnä ja pistän niihin reilusti pöpönestoa talveksi. Täynnä olevan tankin ilmatilavuus on pienempi ja siten vettä kondensoituu vähemmän. En ole vakuuttunut öljyn vaikutuksesta suuttimiin. Jotta sen lisäaineistuksesta olisi apua, määrän pitäisi olla suuri.
Moottoriöljyyn laitetaan korroosiosuojaa vain sen verran, kun on tarpeen. Sitä ei ole lisätty niin paljoa, että öljyn voisi laimentaa 50 kertaisella määrällä dieseliä ja vielä olisi apua. - siltisejasama
VanhanKansanFoliohattuja kirjoitti:
Rekka on eri asia kuin vene. Polttoaine ei seiso tekan tankissa puolta vuotta. Ongelma ei veneellä ole se, että sillä ajetaan vaan seisottaminen alttiina säänvaihteluille ja suolaiselle vedelle. Oljyyn kondensoituva vesi ei haihdu pois yhtä usein kuin autossa, jolla ajetaan jatkuvasti.
Pidän tankit täynnä ja pistän niihin reilusti pöpönestoa talveksi. Täynnä olevan tankin ilmatilavuus on pienempi ja siten vettä kondensoituu vähemmän. En ole vakuuttunut öljyn vaikutuksesta suuttimiin. Jotta sen lisäaineistuksesta olisi apua, määrän pitäisi olla suuri.
Moottoriöljyyn laitetaan korroosiosuojaa vain sen verran, kun on tarpeen. Sitä ei ole lisätty niin paljoa, että öljyn voisi laimentaa 50 kertaisella määrällä dieseliä ja vielä olisi apua.Se ja sama, seisooko puoli vuotta vai ajetaanko. Aivan laskemalla kun voi osoittaa, ettei tankkiin voi kondensoitua sitä vettä seistessä, oli tankki tyjä tai täysi.
- Tankkitäyteensyksyllä
Täällä väitetään, ettei ole hyötyä tankin täyttämisestä syksyllä. Itse olen havainnut monen vuoden aikana aivan selvän hyödyn. Kun olen täyttänyt tankin syksyisin, olen säästänyt rahaa - dieselpolttoaineen hinta on yleensä noussut vuodesta toiseen! Syksyllä halvempaa kuin seuraavana keväänä.
Sekin on omasta mielestäni hyötynäkökohta, ettei keväällä vesillelaskun jälkeen tarvitse miettiä tankin täyttämistä. - Raum
Olisko kasvustot peräisin siltä ajalta kun veneissä käytettiin polttoöljyä (kesälaatu) ja jäi tankit
putsaamatta, kun siirryttiin dieseliin?- ariel37
Voi olla noin. Veneeni on rakennettu 2003 ja ajettu tietenkin polttoöljyllä ensimmäiset kuusi (?) vuotta. Ostin veneen 2009 ja seuraavana keväänä imuroin tankit ensimmäisen kerran. Silloin vettä ja sakkaa oli paljon. Tuon jälkeen ei juuri ole vettä ja sakkaa tullut.
Öljyn lisäämisestä vielä se, että se on ehdottomasti hyödyllistä. Suuttimet eivät jumitu, eli "kuse" jolloin savutus loppuu jos sitä on ilmennyt. Eron huomaa myös käyntiäänessä. Pitää muistaa että joillekin rekkapenoille, taksi-isännille, diesel -autoilijoille ja venemiehelle suutin- ja pumppuremontteja tulee ja toisille ei. 2-tahtiöljy tankissa, edes toisinaan, tekee tuon eron.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793