Dieselvero

Verotus_iloa

Mihin nykyään perustuu dieselvero? Ku d-autoilun aloitin 80-luvun alussa diesel polttoaineen ja bensan hintaero tais olla 100% kun nyt se on 10%

10

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dasvero

      Yhä pieni ero veroissa.

    • Tasapuolisuuteen

      Siihen että keskimääräisen autoilijan vuosivero polttoainevero olisi suunnilleen sama riippumatta siitä onko auto bensa vai diesel. Siis verottaja tavoittelee tasapuolisuutta. Laskelmat löytyvät julkisista raporteista noin 5 vuoden takaa.

      Vuosien varrella verojen ero on pienentynyt mistä on seurannut se, että bensa- ja dieselauton kannattavuuden ero ei enää ole niin jyrkästi ajokilometreistä riippuvainen. Niinpä dieselin osto voi kannattaa nyt jo aika vähilläkin vuotuisilla kilometreillä tai toisaalta pienikulutuksinen bensa-autokaan ei enää tule niin kalliiksi kuin ennen vaikka ajaisi paljon vuodessa. Itse asiassa auton ostohinta ja vaihtohyvitys alkaa olla tärkeämpi tekijä kokonaiskustannuksissa bensan ja dieselin välillä kuin itse polttoaineen hinta ja vuosiverot.

      Dieselpolttoainetta verotetaan per litra Suomessa vähemmän kuin bensaa, jotta kuorma- ja linja-autoliikenteen polttoainelasku olisi kohtuullisempi. On myös maita, joissa bensa ja diesel ovat suunnilleen samanhintaisia per litra, esim. Englanti. Myös niissä maissa dieselit ovat suosittuja, koska kulutus / 100 km on niin paljon pienempi.

      • Noh miksi ei nostettaisi dieselin verota samalla tasoelle bensan kanssa?

        Ja ammatillinen liikenne saisi ajaa polttoöljyllä maksamalla 5€/pvä kohtaisen polttoainemaksun


    • Nesteessä

      ....bisnekseen.....kun valmistetaan naftaa yritysten bisneksentekoon , oheistuote on bensa , sitä tuler jalosteena väkisinkin , ja käyttö on vain yksityistalouksissa ( autot, mopot ja veneet ja ruohonleikkurit) joskus kauan sitten tarvittiin paljon bensaa ( ennen diisel muoti ilmiötä ) joten piti siis tehdä paljon diiseliä että tuota bensaa tuli , joten silloin keksittiin kotien öljylämmitys , mihin tuo kaikki "ylimääräinen" öljy diisel meni , ja kun diiselautoilu tuli muotiin , piti päästä eroon öljytalouksista , ohjailua mm ( keksityt ilmastoaihert , verotus ym ym ym ) raakaöljystä tislataan yli 10 laatua , nesteitä joiden pitää kaikkien mennä markkinoille samassa suhteessa.........tämä yhtälö määrää kaiken aiheessa.

      • Anonyymi

        Seurantaan perustuva vero tulossa.
        Tulossa laki kansan totaali seurantaan. https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html
        Poliisi saa parenmman painostus otteen haiilnnon korruptiota paheksuviin. Orvellin kauhikuva sikojen tasa-arvosta toteutuu leikkaamattomana.


    • Anonyymi

      Käy kun postin lakossa kun herrat yrittää tuollaista on perseet penkissä eli yleislakko niin kauan kun tuollaiset haaveet kuopataan ja sillä hyvä.

    • Anonyymi

      Verotus on muuttunut ja painotus vaihtunut.
      Mitä sinä tuolla tiedolla tekisit??

    • Anonyymi

      Herrojen ylisuuriin palkkoihin menee D-veron tuotto...käyttövoimavero. Ja niitähän herroja riittää...

      • Anonyymi

        Pitäähän ne AL-Holin leireissä majailevat tyypit, joilla on suomen kansalaisuus, niin tuoda suomeen meidän veronmaksajien rahoilla, ja oikein charterlennoilla vielä, ja muutama ryhmä kerrallaan, eikä kaikkia samalla lennolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän ne AL-Holin leireissä majailevat tyypit, joilla on suomen kansalaisuus, niin tuoda suomeen meidän veronmaksajien rahoilla, ja oikein charterlennoilla vielä, ja muutama ryhmä kerrallaan, eikä kaikkia samalla lennolla...

        Että ihan charterlentoa näille paljon melua tuoneille naisille kaavaillaan. Joku Aeroflotin loppuun lennetty rahtiversio saisi riittää, jos sittenkään...ja ei hirveästi surettaisi, vaikka sattuisi tipahtamaan. Nämä pikku tenavat on sitten aivan eri asia...niiltä ei ole kysytty sinne menosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe