Olen syntynyt 1953 ja asun ulkomailla. Minulla ei siis ole tuloa Suomessa. Jos en ota Suomen eläkettä 63-vuoden iässä vaan 65-vuoden iässä, joka on eläkeikä Ruotsissa, vaikuttaako se Suomen eläkkeeni suuruuteen? Vai menetänkö vain 2 vuoden eläkkeen? Mikä on elinaikakerroin ja sen vaikutus eläkkeeseeni?
Työeläke 63 v jälkeen
7
88
Vastaukset
Suomen työeläkkeen voit hakea 63-vuotiaana. Nykyisillä laskentasäännöillä menetät eläkettä, jos lykkäät sen hakemista yli 63 vuoden iän.
Suomessa on eläkeuudistus vuonna 2017 ja tilanne muuttuu mm. eläkkeen lykkäämisen kannalta. Jos haet Suomessa ansaitun työeläkkeen vasta 65 vuoden iässä, niin siihen tulee ns. lykkäyskorotus 1.1.2017 alkaen. Lykkäyskorotus on 0,4 % / lykkäyskuukausi (= 4,8 % per lykkäysvuosi). Tämä uusi laskentatapa tulee siis voimaan 1.1.2017.
Elinaikakerroin
Elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeen määrään vähentävästi. Vuonna 1953 syntyneillä kerroin on 0,97200. Tämä tarkoittaa noin 2,8 %:n vähennystä karttuneeseen eläkkeeseen.
Elinaikakertoimesta enemmän oheisessa linkissä: https://www.tyoelake.fi/_LAYOUTS/Arek.Tefi.VocabularyWebPart/Vocabulary.aspx?lang=1&KeywordId=19.- Svenssoni
Voi, kiitos! Vihdoinkin selkeä vastaus työeläkkeestä.
Olisiko sinulla vielä tietoa kansaneläkkeestä? Kun jätin eläkehakemuksen, sain vastauksen Kelalta, että kansaneläkehakemukseni on saapunut sinne. Tietääkseni olin hakenut työeläkettä ja luulin, että kansaneläkettä maksetaan vasta 65-vuoden iästä. Soittaessani sinne, minulle kerrottiin, että voi hakea varhennettua kansaneläkettä 63-vuoden iästä alkaen, mutta että se pienenee 0,4 %/kk siis noin 9,6 % kaikkiaan. Mutta toisaalta kansaneläkkeeseen ei vaikuta ansiotulo, jota minulla tietysti on, kun aion jäädä Ruotsissa eläkkeelle 65-vuotiaana. Kun sitten 65 täytettyäni eläköidyn Ruotsissa, vaikuttaa eläkkeeni täällä kansaneläkkeen suuruuteen niin, että en tuskin ollenkaan tai vain vähän saan kansaneläkettä. Kela ei kuitenkaan suostu antamaan minkäänlaista arviota vaikka luulisi, että asiaan on olemassa selvät laskuperiaatteet. Minun siis pitää tehdä täysin sokkona tällaisia päätöksiä eläkkeestäni. Siis kysyisinkin onko sinulla tietoa, minkä kaavan mukaan näitä lasketaan? - hate7
Moi olen syntynyt myös 1953 ja sain eläkepäätöksen huhtikuussa 2016 jossa maininta elinaikakertoimen eläkettä pienentävä summa 119€/kk ja vihjaus kuinka pitkään työuraa kannattaisi jatkaa että tuo summa poistuisi no 6kk herjaavat, minun kohdallani kyllä oma 43v työura on mielestäni riittävä.Eikä tuo elinaikakertoimen vaikutus 6kk jälkeen mihkään häviä loputon kierre 68vuotiaaksi asti sitten vasta sipilä voisi olla tyytyväinen tai jos kuollakupsahtaisin
Voit saada Kelasta kansaneläkettä, jos muut eläkkeesi ja korvauksesi jäävät alle kansaneläkkeen tulorajan. Kela huomioi kansaneläkkeen määrää laskettaessa myös ulkomailta maksettavat etuudet. Alla olevasta linkistä näet, minkä suuruinen kansaneläke on eri suuruisten työeläkkeiden kanssa.
https://www.tyoelake.fi/fi/nainelakemuodostuu/mikatyoelakeon/kansanelakejatakuuelake/Sivut/default.aspx
Lisätietoa kansaneläkkeestä sinulle antaa Kela jonka yhteystiedot löydät verkosta www.kela.fi- Svenssoni
Kiitos vaan, mutta nuo taulukot netissä eivät koske minua. Kysellyt olen kelalta, mutta eivät suostu kertomaan, miten laskutoimitus tapahtuu.
- att2
Ruotsin eläkeikä on 61-67. Työeläke 65--- oma osa voi olla 5 vuotta.
- PeeJiiPee
Kysele sieltä, mihin olet verosi maksanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696