Hei,
onko kellekkään tullut vastaan soija-allergia? "Löysin" muutama vuosi sitten tofu-jäätelöt ja soijatuotteet. Pidin niiden mausta, en ole edes kasvissyöjä. Viime kesänä sain kuitenkin ilmeisesti tofusta kummalliset oireet. Kurkkua kutisti, iho herkistyi niin, että nousi raapiessa koholle. Kokemuksen jälkeen en ole varsinaisia soijatuotteita enää ostanut tai syönyt. Lesitiiniä on kuitenkin monessa ruuassa. Pitäsikö mennä allergiatesteihin ja miten ne tapahtuvat?
soijasta oireita?
5
9248
Vastaukset
- Allerginen
Tutustuin soijatuotteisiin silloin, kun todettiin vuosia sitten 100% laktoosi-intoleranssi. Tykkäsin etenkin jäätelöistä ja muista Tofu-tuotteista, mutta sitten alkoi tulla juuri kuvailemasi kaltaisia oireita...
Menin sairaalaan ja pyysin prick-allergiatestejä, joissa viilletään ihan pieni viilto ihoon johon laitetaan allergisoivaa ainetta - jonkun ajan päästä nousee erikokoisia patteja ja patin koon mukaan päätellään allergisuus. Ei tunnu oikeasti yhtään miltään vaikka kuulostaa hurjalta.
Niissä katsottiin myös soija ja sain aika hurjat tulokset, patti oli vielä parin päivän päästäkin. Hassua oli, että edellisissä testeissä vuosi sitten soija ei aiheuttanut minkäänlaista reaktiota.
Soija siis jäi kokonaan pois, mutta edelleenkään en saa oireita hirveän pienistä määristä että jos esim. lihapullissa on soijaa, en reagoi. Kastikkeessa tai muualla "suoraan" nautittuna soija on melkein kuolemaksi.- minulla
Aloin lukiossa ollessani kasvissyöjksi ja aloin syödä paljon soijatuotteita ja allergisoiduin silloin soijalle. Allergia näkyi myös allergiatestissä (prick). Itse en kestä edes soijalesitiiniä, siitä tosin tulee "vain" vatsa kipeäksi. Nykyään syönkin jo kalaa, kanaa yms sillä minulla on monia muitakin ruoka-aineallergioita.
- chocoholic
minulla kirjoitti:
Aloin lukiossa ollessani kasvissyöjksi ja aloin syödä paljon soijatuotteita ja allergisoiduin silloin soijalle. Allergia näkyi myös allergiatestissä (prick). Itse en kestä edes soijalesitiiniä, siitä tosin tulee "vain" vatsa kipeäksi. Nykyään syönkin jo kalaa, kanaa yms sillä minulla on monia muitakin ruoka-aineallergioita.
Soijaa käytetään nykyään lähes kaikessa (jopa leivässä!!!) ihmisruuassa, kun sitä ennen käytettiin lähinnä eläinten rehuksi Suomessa. Joku asiantuntija ennustikin että vuosikymmenessä soija-allergisten määrä tulee kasvamaan huimasti. Mitä useammat ihmiset soijaa syövät, sen suurempi määrä ihmisiä herkistyy sille ja jonain päivänä soija-allergikot ovat todennäköisesti suurin ruoka-aineallergisten ryhmä. Nykyään joka paikassa on laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa, kenties tulevaisuudessa on myös merkintä soijaton yhtä yleinen. Sopii vain ihmetellä kuinka moni herkistyy soijalle etenkin sen takia, että suuri osa soijasta on jo nykyään geenimanipuloitua.
- Jennifer81
Meinasin pari vuotta sitten kuolla kun laitoin riisiin soijakastiketta....allergia ilmeni siinä ja äitini selvitti, että Ruotsissa on jopa pari astmaatikkoa kuollut soijankäyttöön. Soijalesitiini ja soijaproteiinivalmiste ovat kuitenkin vaarattomia....näin ainakin mun kohdalla..
- soija-allergia
Olen allerginen soijalesitiinille E 322, E476 .
Esim. vohvelikeksit saattavat aiheuttaa minulle hengenahdistuskohtauksen. Olen yrittänyt siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon ja yksi ongelma on ollut suuri soijan määrä niissä tuotteissa. Ruokavalio on typistynyt ja yksipuolistunut kovasti, mutta niin ovat oireetkin vähentyneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680