Tapaamisoikeudesta

oikeuksia

Neuvoja kaivataan eli te joilla tietoa/kokemusta siitä kun tapaamisjutuissa ei päästä sopuun....käräjille? Kuka maksaa/paljonko maksaa?
Eli tähän asti toimittu suullisella sopimuksella 13.vuotta ja nyt lapsen äiti ilmoitti että lapsi tulee harvemmin minun luokse. Tämä ei ole lapsen tahto vaan äidin tahto koska lapsi joutuu tekemään kotitöitä ja vahtimaan pikku sisaruksiin vkl kun äiti töissä.
Lapsi ei uskalla sanoa vastaan äidillensä eli lapsi ei suostunut menemään lastenvalvojalle jotta häntä olisi kuultu.
Eli minulle sanottiin että ainut keino on viedä homma käräjille jos tahdon yrittää pistää vastaan että lapsen minun luona olo aikaa ei vähennetä.
Minusta kellä tuntuu että kaikki AINA äidin puolella ja äidillä kaikki sanavalta KAIKESSA vaikka yhteishuoltajuus ja lapsella olisi jo omaakin sanavaltaa jota tosin ei uskalla hyödyntää.
Voinko "pakottaa" lasta jonkun juttusille joka kysyisi lapselta oman mielipiteen eikä se olisi aina äiti joka puhuu lapsen puolesta? Vai onko minun pakko tyytyä tähän ja exäni saa tässäkin kusettua ja ajaa vain omaa etuaan tässäkin.
Exä tekee kaiken mitä tahtoo ja ilmoittaa että minulla ei sanavaltaa mihinkään ja minä tyhmänä olen tähän asti katsellut tuohua, kumpa olisin tajunnut aijemmin vaatia sopimusta niin sitä olisi nyt vaikeampi muutella mutta suunnillista sopimusta ei lasketa miksikään.
Minulla kyllä ylhäällä kaikilta 13.vuodelta ajat kun lapsi minulla ja jos muutoksia tullut niin mistä johtuu.
Exä teki tässä muutama vuosi sitten kusiset kun lapsen kanssa ongelmia että käski minun tulla heti hakemaan lapsi ja ottamaan enempi sitä ja tietenkin näin tein ja hän sanoi että lapsi muuttaa luokseni ja tein kaikki järjestelyt, kouluun sovittu yms. niin veti homman isänpäivänä puihin ja ilmoitti että ei lapsi mihinkään muutakkaan.
Hän tehnyt selväksi että isällä ei ole mihinkään sanavaltaa koska olen VAIN isä.

23

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäpappa

      Jos erosta on 13 vuotta, niin lapsi on jo väkisinkin sen ikäinen, että hänellä on isostikin sananvaltaa häntä koskevissa asioissa.
      Minä neuvoisin etsimään kunnollisen laki-ihmisen, jonka kanssa mietitte miten kannattaa edetä. Jos asiat on kuten kerroit, lakihenkilön ja sinun kannattaisi varmaan suoraan ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, joka ottaa yhteyttä lähivanhempaan, joka sitten kertoo mitä lähivanhemmalle saattaa olla tuollaisesta idiotismista seurauksena. Aina tarvitse tai kannata suoraan mennä käräjille; jo käräjöinnin uhka ja asioiden selväksitekeminen lainoppineen suusta voi riittää.

    • Rohkeuttavaan

      Suosittelen myös ottamaan rohkeasti yhteyttä asianajajaan. Jos sinulla on kotivakuutus, siinä on yleensä mukana oikeusturvavakuutus, joka korvaa johonkin tiettyyn summaan asti (yleensä 8000 euroon) asianajajan palkkiot. Jos vakuutusta ei ole, voi saada ilmaisen oikeusavustajan tai oikeusavustusta (asianajaja osaa kertoa näistä kyllä). Itse käräjöinnit on lasten huoltajuus- ja asumisriidoissa ilmaisia. 13-vuotiaan omaa mielipidettä kuullaan kyllä jos käräjille asti menette. Rohkeasti vaan yhteyttä asianajajaan!

    • Hei.

      Lapsen tapaamisesta tulee usein riitaa, monenkinlaista. Asioista kannattaa lähtökohtaisesti pyrkiä päättämään yhdessä sopimalla. Tämä sopimus tehdään ja virallisesti vahvistetaan lastenvalvojan luona silloin, kun vanhemmat haluavat sopia asiasta. Oikeustoimiin kannattaa ryhtyä vasta jos lastenvalvojalla siihen tulokseen tullaan, että sopiminen on mahdotonta.
      Lapsen mielipiteitä ilman muuta kannattaa ja pitää ottaa huomioon. Päätökset tekevät kuitenkin vanhemmat (paitsi oikeustoimissa). Virallinen lapsen 'kuuleminen' ei ole sama asia. Olisi tärkeää teidän kaikkien muistaa, että tapaamiskysymyksissä on aina kyse LAPSEN oikeudesta (ei velvollisuudesta) tavata vanhempaansa. Usein tapaamiskiistoissa esiin otetaan vanhemman oikeudet. Totta kai vanhempienkin elämäntilannetta otetaan huomioon, mutta vain, jotta sopimus olisi lapsen kannalta mahdollisimman toimiva ja hyvä. Näkökulma siis aina lapsen tarpeisiin.

      Toivottavasti saatte sovittua asioista lastenvalvojan luona. Siellä voidaan myös keskustella, tarvitseeko lapsi tukea.
      Pysykää aikuisina ja puolustakaa lapsen tarpeita ja huolehtikaa omasta jaksamisestanne tarvittaessa keskusteluapua etsimällä

      Merja, diakoni

      • vedkuulekuivat

        ja sano nuo lapsen oikeudet Raision kaupungille; heidän valehdellessa tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot asumisesta
        osittain myös isällä 27.5.2008 päivätyssä perättömässä lausumassaan..


      • Sopimukset

        vahvistetaan tuomioistuimessa; ei lastenvalvojalla, jonka päämäärä on ainoastaan syytellä isää erosta ja antaa perättömiä tietoja mm. suomessa
        ei voida lapsen tapaamisista sopia vuoroviikkoasumista, mikäli et suostu
        kaikkiin äidin vaatimuksiin et tule saamaan koskaan mitään ja näkemään koskaan lapsiasi. Veikko Anttila, lastenvalvoja, Raision kaupunki "käräjäoikeuden sovittelija, lautamies"


    • oikeuksia

      Väliaikatietoja:
      Lastenvalvoja ei siis ottanut puheilleen koska olemme erimieltä lapsen äidin kanssa eli ei ollut vaihtoehtona kuin viedä asiaa eteenpäin.
      Olen tässä 13.vuoden aikana nähnyt ja kuunnellut lastani ja huomannut että hänen ei hyvä olla äidin luona mutta äiti ei lasta luokseni anna pysyvästi.
      (tästäkin olisi varmaan turha lähteä tappelemaan koska lapsenhan on aina äidin luona parempi olla, näinhän se menee)
      Eli tässä nimenomaan haetaan lapsen etua ja hänen parastansa!
      Asianajajan kanssa juteltu ja seuraava vaihe on kirje ja katsotaan miten siitä eteenpäin.
      Se on kyllä mielenkiintoista että maassa jossa pitäisi asioiden olla niin hyvin muka ei isällä ole mitään oikeuksia, nytkin kun isä tahtoo tavata lastansa mahdollisimman paljon niin sitä yritetään vähentää ja kaikki tuntuvat olevan äidin puolella.
      Ei ole järkeä että isän asema on suomessa näin paska!

      • Sivustatarkkailija

        Suomi onkin kuulemma maailman paras maa ÄIDEILLE. Helppo uskoa.


      • yksiasiatärkeä

        Kysehän on siitä mitä se lapsi haluaa, kun se on jo sen ikäinen että selkeästi pystyy asian sanomaan. Oletko kysynyt suoraan lapselta mitä hän haluaa ja miksi?


    • eroisänuusivaimo

      Et ole yksin näiden asioiden kanssa....käy facessa katsomassa "vieraannuttaminen ja huoltokiusaaminen seis". Samanlaisien asioiden kanssa painiskelee muutkin....

    • oikeuksia

      Tietenkin olen lapselta kysynyt mitä hän haluaa, sanoi että tahtoo että asiat jatkuisi kuten tähänkin asti. Aina on joustettu jos minun vkl olisi jotain lapsella äidin päässä, kaverien synttäreitä tms.!
      Tämä kaikki on äidistä johtuvaa ja äiti puhuu lapsen puolesta mutta ei sitä mitä lapsi sanoo vaan mitä äiti itse haluaa.

      • ghjoklpöä

        Eli lapsi haluaa asioiden olevan niinkuin ne ovat nyt? No en usko, että siinä tapauksessa oikeuteen kannattaa mennä, jos lapsi sanoo että hän on tyytyväinen tilanteeseen.


    • äläusko

      Kyllähän tuon ikäinen saa spontaanisti muuttaa toiselle huoltajalleen (isälleen) halutessaan. se olisi yksi mahdollisuus. Yli 12-vuotiaalla on paljon enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa asumiseensa kuin pikkulapsilla. En myöskään käsitä miksi lasta ei muka kuultaisi ilman vanhempaa pyynnöstäsi. Äiti ei voi eikä saa omine mielipiteineen esiintyä lapsen edustajana enää (kuinka vanha lapsi oikein on?)

    • oikeuksia

      Eli siis lapsi on 14.v. Tämä kaikki lähtenyt siitä että äiti haluaa tähän meidän suulliseen sopimukseen muutoksen nyt että käynnit harvenee. Ja varasin ajan lastenvalvojalle että tekisimme sopimuksen että jatkuu kuten ennen, tuli soitto takaisin että eivät ota meitä vastaan koska äiti erimieltä(haluaa joka3.vkl) ja lapsi ei halua sanoa mielipidettään ääneen(hyvin manipuloitu lapsi, pelkää olojensa tulevan vielä huonommaksi äidin päässä jos avaa suunsa).
      Eli lastenvalvoja sanoi että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä eteenpäin jos haluaa yrittää pitää nykyiset joka 2.vkl ja tahtoo edes jonkinlaisen paperin asioista(vaikka kääntyisi homma tuohon joka 3.vkl)
      Ja siis selvennys että LAPSI haluaa että jatkuisi joka toinen vkl rytmillä, tämä on äidin päätös(omat tarpeet..lapsenvahti apua) että harvennetaan ja lapsi ei uskalla sanoa vastaan.
      Lasta ei voida pakottaa puhumaan, ei edes jos homma menee käräjille asti.
      En tiedä miten olisi pitänyt/pitäisi hakea apua jos lapsi haluaisi muuttaa luokseni koska joka paikassa mihin soitan ollaan äidin puolella!!!!
      Lastenvalvojakin oli mukava kunnes exä soitti sille ja sen jälkeen olikin äidin puolella kaikessa vaikka pitäisi kaiketi olla puolueeton.

      • u7yt8r6uety

        Siis lapsi ei ole sanonut mitä haluaa, mutta sinä olet päätellyt, että lapsi haluaa tuon joka toinen viikonloppu tai muuttaa sulle. Ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia oikeudessa, jos lapsi ei ole samaa mieltä kanssasi. Terveen 14-vuotiaan mielipide painaa paljon. En tiedä onko järkeä mennä oikeuteen, mutta se on tietysti oma valintasi. En kyllä pidä ajatuksesta, että jonkun teinin pitää vakituistaan valvoa pienempiä sisaruksiaan. Se on vanhempien ja päivähoidon työ, ei alaikäisen.


      • Isäpappa

        Kyllä väittäisin, että pitää olla erityisen painavat syyt, jos oikeudessa määrätään harvemmat tapaamiset kuin joka toinen vkl.

        (u7yt8r6uety:lle, jos nyt oikein käsitin, niin lapsi ei suostu puhumaan lastenvalvojalle, isälle kylläkin.)


      • valitettavastitosin
        Isäpappa kirjoitti:

        Kyllä väittäisin, että pitää olla erityisen painavat syyt, jos oikeudessa määrätään harvemmat tapaamiset kuin joka toinen vkl.

        (u7yt8r6uety:lle, jos nyt oikein käsitin, niin lapsi ei suostu puhumaan lastenvalvojalle, isälle kylläkin.)

        Isälle puhuminen taas ei muuta mitään.


      • Isäpappa
        valitettavastitosin kirjoitti:

        Isälle puhuminen taas ei muuta mitään.

        Silti pitää olla erityisen painavat syyt, vaikkei lapsi puhuisi kenellekään yhtään mitään.

        Itseasiassa se, ettei lapsi uskalla puhua, kertoo jo aika paljon, eikä ainakaan hyvää lähivanhemmasta.


      • valitettavastitosin
        Isäpappa kirjoitti:

        Silti pitää olla erityisen painavat syyt, vaikkei lapsi puhuisi kenellekään yhtään mitään.

        Itseasiassa se, ettei lapsi uskalla puhua, kertoo jo aika paljon, eikä ainakaan hyvää lähivanhemmasta.

        Olen samaa mieltä, mutta mun pointti on se, että asia ei muutu ellei lapsi puhu siitä jollekkin.


    • vielapsi

      asianajajalle; lapsi hakee tuomioistuimesta itselleen tapaamisoikeuksina asumista isälleen..lapsi voi muuten 12- vuotta täytettyään tehdä itse muut-toilmoituksen ja muuttaa isälleen..kukaan ei voi yhtään mitään...

    • oikeuksia

      u7yt8r6uety: lapsi puhuu minulle, puhumme avoimesta kaikesta, olemme aina puhuneet. Ja lapsi sanoi ettei tämä ole hänen päätöksensä harventaa käyntejä luonani vaan hän haluaisi tulla kuten tähänkin asti eli joka 2.vkl. Eli tämä ei ole minun päätelmä vaan lapsen oma mielipide. Hän ei suostunut lastenvalvojalle puhumaan, mutta tämäkin oli äidin versio...lapsi kertoi asian menneen erilailla..ei annetta mahdollisuutta mennä puhumaan.

      vielapsi: en tiennytkään tälläisestä asiasta ollenkaan, pitääkin ottaa selvää enempi ja katsoa miten nämä asiat nyt etenevät.

      Nyt kun syyslomakin kolkuttelee ovelle niin lapsi sanoi että haluaisi luokseni koko viikoksi mutta äidiltä tuli viesti että palautus keskellä viikkoa. (eli tässäkin äiti sanelee asiat vaikka lapsi on jo noin vanha ja itse olisi tahtonut muuta, ja kun kyse ei ole että äiti veisi johonkin reissuun tms. koska on töissä koko viikon ja itse otin töistä lomaa tarkoituksella ollaksi lapsen kanssa)

      • eimuutakun

        lapsi lopullisesti venäjälle isän kanssa auton takakontissa.. ja äidille, sossulle nam nam:)


      • oikaisu
        eimuutakun kirjoitti:

        lapsi lopullisesti venäjälle isän kanssa auton takakontissa.. ja äidille, sossulle nam nam:)

        Millähän se isä siellä Venäjällä elättää lapsen? Ja Venäjä puoltaa vain venäläisten vanhempien oikeuksia, joten onko isä Venäjän kansalainen. Muussa tapauksessa viranomaiset palauttavat lapsen Suomeen, ja Suomessa taas on luvassa valvotut tapaamiset. Ja kuka sulloo lapsensa takakonttiin?


    • Kiduttavaäiti

      Kyllä tuossa pitäis nähdä äidin toiminta, kun kerran poika ei uskalla toivettaan sanoa. Pelko ei välttämättä ole turha. Taannoin oli 12v tyttö sanonut lastensuojelulle että haluaa pidempiä viikonloppuja, viikollakin yöpymisiä isällään. Tapaukseen liittyy selvää vieraannuttamista, ja niinpä kun lapsen äiti kuuli mitä tyttö oli puhunut. Siitä seurasi totaali välien katkaisu ilmam mitään syytä isään. Vieraannutettuja lapsia pitää kuulla eri tavalla kuin muita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe