Jos 100 kg painava mies juo tasaiseen tahtiin 6 pullloa keskikaljaa välillä 18 - 24, nin voiko hän lähteä ajamaan autollaan töihin klo 6 aseuraavana aamuna syyllistymättä rattijuoppouteen ?
Alkoholipulma
28
385
Vastaukset
- Vastausta
Voi.
- la5k1met
Todennäköisesti voi, keskikokoisenkin miehen maksa polttaa yhden alkoholiannoksen kahdessa tunnissa, eli jos kello kuudesta lähtien on pidetty maksa kiireisenä niin kyllä se ehtinee aamukuuteen mennessä palaa. Tai jos ei ehdi niin jäänee alle rangaistavan rajan. Mutta ihan varma ei voi olla, jos on vaikka syönyt paljon tai on hidas aineenvaihdunta. Minä en joisi ihan noin montaa jos aamulla pitää lähteä ajoon.
- AineetEiVaihdu
Ei aineevvaihdunta vaikuta alkoholin palamiseen koska alkoholi palaa maksassa.
- Montaa-totuutta-ilmassa
Monen alkometri näyttää jo kello 24 lähes nollaa tai ainakin 0,5 alittuu reippaasti. Painoa tietämilläni henkilöillä on alle sata kiloa.
Omana kokemuksena poliisituttavan kotoa tielle lähtemiset, jotka piti tapahtua puhtaalla nollalla. Virkamittari kalibroituna on ollut alkometrinä.- Holistaalko
Jepulis. Omien kokemuksien perusteella olisin tuolla annostuksella virallisen ajokunnon rajalla koko illan.
Kyllä, tarvittaessa luokkaa yhden aikoihin yöllä. Väsymys lienee suurempi riski kuin alkoholi tuossa vaiheessa.
- sopivasti_juodaan
Minulla on tapana pitää kirjaa juomastani alkoholista, joten tiedän suht. tarkasti mitä voi juoda, että aamulla on promilleja aika tarkkaan 0,3.
- eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
sopivasti_juodaan kirjoitti:
Minulla on tapana pitää kirjaa juomastani alkoholista, joten tiedän suht. tarkasti mitä voi juoda, että aamulla on promilleja aika tarkkaan 0,3.
Tuohan onkin se ryyppäämisen syvin tarkoitus...
- maito..tyttö
Miksi vaivata päätään moisella. Juo Pommacia.
- tosimies1252356
Itse juon usein 6-8 puolen litran purkkia keskikaljaa välillä 18-24 ja ajan seuraavana aamuna kuudelta töihin. Painoa 130kg. Ihan sama mitä promillet näyttää, ei tuo määrä seuraavana aamuna mitenkään ajokykyyn vaikuta.
- JuoLisää.Vaan
Juuri tyypillinen rattijuopon ajatustapa. Harvalle rattijuopolle tulee epäilys omasta ajokyvystään.
- SyväänUneen
Kyllähän se vaikuttaa, koska alkoholin vaikutuksen alaisena nukkuminen ei ole yhtä paljon aivoja virkistävää kuin selvänä uinailu.
- oikeassa__olet
SyväänUneen kirjoitti:
Kyllähän se vaikuttaa, koska alkoholin vaikutuksen alaisena nukkuminen ei ole yhtä paljon aivoja virkistävää kuin selvänä uinailu.
Juuri noin se on. Tuo on aika itsestään sevlä asia fiksuille ihmisille. Tyhmempi ei tajua vaikka vääntäisi piikkilangasta.
- Brandyä
Laske itse. 0,047x789x4000gr =148gr alk. 130 kg = 13 gr / tunti. Siis n. 12 h kestää .
- 2624634
Alle 4h yöunet ovat liikenteessä paljon vaarallisempia kuin 1 promillen humala, tämä on tieteellisesti todistettukin. Poliisien pitäisi mitata vireyttä ja koordinaatiota kuten USAssa tehdään, vaikka aakkoset takaperin ja viivalla kävely. Lähtis väsyneiltä kortti paljon useammin kuin lievästi juopuneilta. Ja liikenne olisi turvallisempi.
- Älä_puhu_pehmosia
1 promille on jo kovan luokan humala. Minulle sopisi että kaikkien aineiden nauttiminen jotka vaikuttavat ajosuoritukseen heikentävästi, tulisi kieltää kokonaan vuorokatta ennen ajosuoritusta.
Kaikuuko täällä? Itsehän tokasin saman jutun juurikin muutama päivää sitten.
Eli mitattaisi ajokykyä, ei promilleita
Näin jäisi kiinni tosiaan liian väsyneenä tai aineissakin ajavat.
Sen sijaan pieni aamukrapula ei haittaisi....
Joku jekkuryhmä tosiaan voisi tehdä testin jossa läpäistään INSSIAJO noin yhden promillen krapulassa... Noh videon kommentit olisi kuitenkin "juopon tuuria" "joku olisi voinut kuolla"- Kerropa.meille
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Kaikuuko täällä? Itsehän tokasin saman jutun juurikin muutama päivää sitten.
Eli mitattaisi ajokykyä, ei promilleita
Näin jäisi kiinni tosiaan liian väsyneenä tai aineissakin ajavat.
Sen sijaan pieni aamukrapula ei haittaisi....
Joku jekkuryhmä tosiaan voisi tehdä testin jossa läpäistään INSSIAJO noin yhden promillen krapulassa... Noh videon kommentit olisi kuitenkin "juopon tuuria" "joku olisi voinut kuolla"Edelleenkään et ole kertonut miten sen ajokunnon toteat??
- Kerropa.meille
Kerropa.meille kirjoitti:
Edelleenkään et ole kertonut miten sen ajokunnon toteat??
Testaamalla koordinaatiota, refelksejä yms. jotka vaikuttaa ajokykyyn
- poiopiouopupoup
Teoriassa kyllä voi. Jos ajatellaan rangaistavuutta ja vaikutusta ajoon niin tapaukset tulee tutkia yksittäisinä. Voihan tulla vastaan jotain elimistöllisiä poikkeuksia.
Sitten jos saivarrellaan... Tässähän on kerrottu ainoastaan klo 18-24 välillä juodut keskioluet. Onko testihenkilön veressä yhtään alkoholia klo 18? Mitä testihenkilö tekee puolen yön jälkeen? Loppuuko siis alkoholin nauttiminen siihen? Onko hänen autossaan alkolukko? - Missä.Pakettiautomaatti
Missä viipyy Pankkautomaatti kysymässä tässä keskustelussa että miksei mitata humalatilaa vaan promillemäärää? Tätähän se on ihmetellyt aikaisemminkin eri nimimerkeillä. Ei se ymmärrä tätäkään asiaa.
- kokeiltu.on.ja.toimii
Apteekissa myydään suppoja, jotka nopeuttaa alkoholin poistumista elimistöstä. Merkki on Frektum tai jotain sellaista, en muista tarkkaan mutta farmaseutit tietää kyllä. Eli tuollainen suoleen nukkumaan mennessä niin aamulla voi lähteä ajamaan.
- Vajakkiautomaatti_
Kyllä kun olet 300kg läski niin voit juoda 180-240 pulloa keskikaljaa. Mutta ajamaan ei pidä lähteä nyt eikä huomenna.
- Vajakkiautomaatti_
Ai kyse oli 600 pullosta keskikaljaa... kannattaa hakea apua tuohon alkoholismiin.
- tsehr
Se on aivan sama, juoko 6 pulloa 18-24 välisenä aikana, tai vaikka 18-19 välisenä aikana. Alkoholi poistuu samalla nopeudella, alkaen hyvin pian juomisen aloittamisen jälkeen. Käytännössä maksa poistaa 80kg painavalla miehellä, noin 1½ pulloa olutta tunnissa. Eli 6 pullollista poistuu noin 9 tunnissa. Eli jos klo 18 aloittaa, niin klo 3 yöllä on NOLLA promillea. 2-tuntia per pullo käytetään yleensä, kun halutaan hieman varmuuskerrointa. Eli silloin on VARMASTI selvä, eikä ole mitään epäilystäkään, olipa syönyt raskaasti tai ei. Kyllä 100kg painoisella pullo palaa vähän reilussa tunnissa. Eli yhden aikaan on selvä. Rattijuopumusraja on 0,5 joten se alittuu jo iltakymmenen aikoihin. Promillet vain käyvät hetkisen aikaa yli 0,5:n. Satakiloinen saa juoda ainakin sen 10 pulloa, ja silti voisi lähteä ajamaan aamukuudelta.
- tsehr
Korjaus. Siis 1½ tunnissa yksi pullo. Hyppiipä rivit.
- Junnu671
Minä join 7 keskaria klo 16-22 välillä ja jouduin puhaltaan klo 22:35 jolloin käsitesteri näytti 0,34 mg ja jouduin lähteen tarkkuusalkometriin.Tarkkuusalkometrin tulos oli lupulta 0,14mg joten jäi reilusti 0,22mg alle joka on rajana rattijuopumukselle.Ei ole tapana ajella pienissä mutta silloin oli tilanne se että oli pakko lähteä ajamaan ja tiesin kuitenkin että olen ajokunnossa koska olen joskus vastaavassa tilanteessa puhaltanut poliisin mittariin kuuden kaljan jälkeen alle 0,3 promillea,silloin en ollut ajoneuvolla liikkeellä.
47v mies ja painoa 91kg.
Tämä on tietysti vain minun kohdallani tulos,toiset voi varmaan juoda enemmänkin ollakseen ajokunnossa ja toiset vähemmän.
Lisäksi jos jotain onnettomuuksia tapahtuu ja mittari vähänkin värähtää niin vakuutusyhtiöt kyllä osaa luistaa korvauksista.- Junnu671
Totta. Oliko se 1,2 tai 1,5 promillea se raja jolloin korvauksia VOIDAAN periä kuskilta takaisin :)
Ja tosiaan, jos ei ole henkilövahinkoja, niin paikalta saa poistua ilman rangaistusta "selviämään"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207