talven varalle, sieniä ja juureksia. Ties kuinka ankea talvi tulee. Omavaraistalous niiden osalta on hyvä juttu.
Onko marjoja varastossa
62
66
Vastaukset
- eppu2
Kyllä on marjoja. Perunoita kaivoin ämpärillisen, toinen vielä tulee. Porkkanat ovat vielä maassa, kohta otan. Persiljaa jo pakastin.
Puhtaanveden haukea olen pakastanut, niin ja sipuliakin on. Luomua kaikki.
Sienien kanssa olen huono, joskus jotain rouskuja olen ottanut, mutta tunnen itseni epävarmaksi sienien kanssa.
Jos minun elinaikani kurjuutta kummempaa tulee, niin osaan kyllä luonnosta ruokaa hakea.
Niihin sieniinkin enemmän sitten perehdyn. - 1eero
Niinhä se, tuli mieleen Veikko Huovisen hamsteri jossa varauduttiin talveen kellarissa piti olla tuotteita laidasta laitaan mikä ettei varmaan tuo turvallisen tunteen.
Itellä on marjoja vähän sieniä, puolukat on keräämättä mutta vielä kerkiän.- eppu2
Mulla ainakin tuo maasta saavien antimien kerääminen tekeen hyvän mielen,
Sellaista ´´psyyken hoitoa.´´ - 1eero
eppu2 kirjoitti:
Mulla ainakin tuo maasta saavien antimien kerääminen tekeen hyvän mielen,
Sellaista ´´psyyken hoitoa.´´Näin on, en muistakkaa milloin olisi jääny antimet keräämättä.
- Syön.mitä.löytyy
On mökki sen verran kaukana, ettei siellä tule kasvatetuksi kuin vähän lähinnä kesäkäyttöön, eikä viitsisi raahata mitään sieltä saakka, tänne päätukikohtaan. Kun kauppakeskuksia ja toreja ja tukkuja ja kauppahalleja on 30 kilometrin säteellä enemmän kuin vartalo tarvitsee.
- ent.siivoojaparka
Minä en ole hamstrannut mitään. Kauppa niin tuossa lähellä, eikä sitä yhden hengen huushollissa kovin paljon mene. Jospa sitä talven yli selviäisi. Gevaliaa ostin kolme pakettia nyt kerrallaan, kun oli tarjouksessa.
Vaikea kuvitella, että silti olisin ensimmäisenä kuolemassa nälkään vaikka en varastoikaan ruokaa. - hamsteri69v
Jokaisella pitäisi olla kotona jonkinlainen kuivaruokavarasto, on varmaan ohjeetkin olemassa.
Ja hyvä olisi olla maalainen hamsteri tuttavapiirissä, voisi käydä ostamassa vaikka pottuja ja porkkanoita jos se lähikauppa poksahtaa ilmaan. Ja auton tankki täynnä polttoainetta. On, olen kova marjojen syöppö. Mustikkaa noin 30kg, lakkaa 5kg, puolukkasurvosta 10 kg. Kuivattua herkkutattia ja suppilovahveroa vaikka lampaat söis. Sipulia noin 5kg.
Porkkana,peruna,kaali,lanttu, härkäpapu, nauris, punajuuri, tillit, persiljat , kaikkea löytyy. Tökerö syö kaiken yksin.
Hauska harrastus tämä viljely, mielialalääke ja vatsantäyte.- maansamyynytmies
Tosiiiii Tökeröä! Syöt vaan yksin. Anna litra pakolaisille, pelasta sielusi ja hyvä mieli. SPR kiittää yhdestäkin mustikasta.
Kunpa muutkin suomalaiset alkaisivat käyttää harrastuksia mielialalääkkeinä, olisi yhteiskunta tasapäisempi. Vaan ei. On muotia popsia pillereitä.
- kylmätotuus
Pakastimessa on mansikoita, mustikoita, metsävadelmia, erilaisia herukoita ja tyrnimarjoja. Puolukat ja karpalot ovat vielä keräämättä, mutta niitäkin ilmaisia herkkuja käyn poimimassa.
Mieluummin syön kotimaisia marjoja kuin etelän hedelmiä.
Ostomarjoja ovat vain mansikat ja tyrnimarjat.
Viime vuosina olen keskittynyt vain suppilovahveroiden "jahtaamiseen" ja saalis on ollut aivan riittävä vuoden tarpeeseen.
Kun tietää paikan, missä niitä kasvaa, niin vuodesta toiseen se minulle satonsa antaa.
Juurekset ja vihannekset on ostettava kaupasta, koska maapläntti ei riitä niiden viljelemiseen.
Marjat kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon, joten ei ole tarvetta ostaa VitaeProta, eikä muitakaan kemiallisia "vitamiinipommeja".
Antoisia retkiä luontoon vaan kaikille!- marjojenpuolesta
Keräätkä niitä suppilovahveroita itsesi vuoksi. Olethan siis mies, ja syötät niitä vaimollesi, ne saavat hänet hyvälle tuulelle.
- kylmätotuus
marjojenpuolesta kirjoitti:
Keräätkä niitä suppilovahveroita itsesi vuoksi. Olethan siis mies, ja syötät niitä vaimollesi, ne saavat hänet hyvälle tuulelle.
Keräämiäni marjoja ja sieniä syö koko perheeni ja kotonamme ruokailevat vieraammekin.
Vatsa täynnä ilmaisia herkkuja on helppoa olla tyytyväinen ja hyväntuulinen.
Tunnustan, sinnepäin..........
Olen heilastellut Marjaa. Oikeastaan kahtakin Marjaa. Aikoinaan. Eri aikoina.
Kumpikaan ei jäänyt varastoon.Mustikkaa saaresta, mansikkaa lähialueen poimijoilta, puolukka vähäsen. Siinä marjat. Sienet saa kaupasta tarvittaessa, oma taito ei sienimetsään riitä ja turvallisinta silloin ostaa muiden keräämät. Mustaherukka ei käy ja punaherukka liian hapan. Kasviksista tuoretiski puolen kilometrin päässä sekä pakasteet.
- PalomaNonSequitur
Kantarelleja, mustikkaa, puolukkaa ja kesäkurpitsaa pakkasessa. Kurkkua, muitakin vihanneksia etikkaliemessä. Lakkahilloa, mustikkahilloa ja muutama pullo mustaviinimarjamehua kellarissa. Perunat, porkkanat ja maa-artisokka vielä korjaamatta. Sipulit, pinaatti, salaatti ja herneet syöty. Tomaatit kerkisivät vain osittain Kurkku ei tehnyt satoa, kukki vain. Halloween-kurpitsa on vaihtamassa väriä maa-artisokkaviljelmän piilossa. Yksi pienempi kurpitsansukuinen (olisikohan butternut) yrittää kasvattaa hedelmää, alku on mutta en usko sen ehtivän. Alkukesä oli kovin kylmä ja kaikki ovat myöhässä. Mehiläisiä ei ole näkynyt, hoeman kimalaisia ja joku ampiainen.
Ja sitten kaikki ulos pihalle superkuunpimennystä katsomaan kello 5 Ruotsin aikaa maanantaiaamuna. Sanovat että maailmanloppukin tulee. Tai sitten ei. Kaikkea löytyy kaupan hyllyiltä tai pakkasesta jos on tarvetta. Selkä kipee kesämökin jo syystöiden vuoksi vielä tässä metsään rämpimään tai pottuja kuokkimaan. Mustikoit keräsin kaksi kiloa, mustaherukoita toiset kaksi kiloa mökiltä hiukka vadelmaa kaupasta ja punaherukkaa mökiltä. Loput herukat söi linnut. Marjat menivät kotiviiniin ja hyvää tuli.
- hjenrjii
Ölen kanssasi samaa mieltä, turha on pakastinta huudattaa, kun kaupan pakastealtaa on täynnä syötävää, kävin juuri tsekkaamassa
- hetulat
Viintäkin saa kaupasta!
- lukenut
selkä paranee kun rämpii metsässä ja tasapaino harjoituksesta se myös käy, metässä liikkuminen. Sinullekin hyvä kun taipumus kaatuilla vatsalleen.
Minä kaadun aina takapuolelleni, jos kaadun, on nääs painavat lihakset tuolla takana. - parannusta
lukenut kirjoitti:
selkä paranee kun rämpii metsässä ja tasapaino harjoituksesta se myös käy, metässä liikkuminen. Sinullekin hyvä kun taipumus kaatuilla vatsalleen.
Minä kaadun aina takapuolelleni, jos kaadun, on nääs painavat lihakset tuolla takana.Vaivaako se kaatumatauti enemmän viikonloppuisin?
- Ei-mitään-ihottumaa
Silloin kun miehet alkavat ottaa metsämarjalientä enemmänkin, kannattaa mennä metsään ehdottomasti. Onhan nenässä näkyvä sammal-ihottuma hienompi kuin asvaltti-ihottuma. Kunnon rahkasammal peite naamassa on komea näky ja saa naisien helmat aivan höttösilleen.
Mutta monetko miehet lähtee marjastamaan tai sienestämään? Jalkasieni on helpompi liikuttaa jalkojensa mukana kuin poimia. Metsästysmiehet on eri asia. hetulat kirjoitti:
Viintäkin saa kaupasta!
Huomenta@ Viiniä saa kaupasta ja marjoja saa kaupasta. Marjat vaativat sähköä säilyäkseen. Puolukka tosin säilyy kun survoo, mutta muut. Viini muhii itekseen pullotettuna, sitä paitsi se tulee paljon halvemmaksi kuin kaupan viini eli noin 0,60 euroa/litra. Minulla on sekä omaa että kaupan aina kaapeissa. En itse osta kaupan viiniä juurikaan. Saan pääsääntöisesti lahjaksi.
Nyt kuitenkin on sunnuntai aamu ja olen nukkunut aina kello 9.15 asti. Mikä sinua ja lukenutta jonka uskon olevan sinun toinen nikkisi ; ) valvottaa sunnuntaiaamuna noinkin varhain. Kirkonmenotkaan ei ole alkaneet ja metsässäkin on märkää katuilla pyllylleen saa vielä flunssan. Osaathan niistää oikein ; )- tatti.nenässä
Ei-mitään-ihottumaa kirjoitti:
Silloin kun miehet alkavat ottaa metsämarjalientä enemmänkin, kannattaa mennä metsään ehdottomasti. Onhan nenässä näkyvä sammal-ihottuma hienompi kuin asvaltti-ihottuma. Kunnon rahkasammal peite naamassa on komea näky ja saa naisien helmat aivan höttösilleen.
Mutta monetko miehet lähtee marjastamaan tai sienestämään? Jalkasieni on helpompi liikuttaa jalkojensa mukana kuin poimia. Metsästysmiehet on eri asia.Entäs jos kaatumatauti yllättää silloin mustikka-aikana? Taitaa naisimmeiset olla äkäisellä tuulella katsellessaan mustikan tahrimia vaaleita kesävaatteita.
Taitas olla aika huvittava näky nenien kaatumishaavoissa kiinni olevat sammaleet, suopursut muuta metsänvarvut, sienetkin ehkä. - lukenut
parannusta kirjoitti:
Vaivaako se kaatumatauti enemmän viikonloppuisin?
Ei vaivaa
- hetulat
korppis kirjoitti:
Huomenta@ Viiniä saa kaupasta ja marjoja saa kaupasta. Marjat vaativat sähköä säilyäkseen. Puolukka tosin säilyy kun survoo, mutta muut. Viini muhii itekseen pullotettuna, sitä paitsi se tulee paljon halvemmaksi kuin kaupan viini eli noin 0,60 euroa/litra. Minulla on sekä omaa että kaupan aina kaapeissa. En itse osta kaupan viiniä juurikaan. Saan pääsääntöisesti lahjaksi.
Nyt kuitenkin on sunnuntai aamu ja olen nukkunut aina kello 9.15 asti. Mikä sinua ja lukenutta jonka uskon olevan sinun toinen nikkisi ; ) valvottaa sunnuntaiaamuna noinkin varhain. Kirkonmenotkaan ei ole alkaneet ja metsässäkin on märkää katuilla pyllylleen saa vielä flunssan. Osaathan niistää oikein ; )korppis
Osaan niistää, niistän joka aamu, pois kuivuneet karstat nenästäni, oikein on onnistunut.
Olen iltauninen, joten herään aikaisin ja nyt vielä vaivaa kuutamo.
Minä en edes tiedä mitä viinit maksaa en pysty niitä litkimään.
Kaupan suomalaiset marjat, hinnan tiedän joten eläkeläisen ei ole niitä vara ostaa, kuluu joka päivä ainakin puolilitraa.
Ulkolaiset kuumennettava.
Olen kirkosta eronnut agnostikko.
Tänään ei metsään, ehkä huomenna puolukkaan ja annan ne naapurin vielä vanhemmalle muorille, liikkuu apuvälittä käyttäen, ei pääse edes sinne kaupan pakastetiskille.
Myöhään nukkuminen harmittaa jos joskus niin käy, on päevä pilalla.
lukenut että kaatuilit rähmälles lentoasemalla
- puolukkavaahto
Tuttuni kertoi et osti torilta viisi kiloa, 15 euroa laatikko. Ei ole paljon vaivasta ja hirvikärpäsistä.
- Onkoha-Hirvee-hinta
Niin ja pian alkaa saada Hirveäkin, ilman kärpäsiä, alkoi se Hirvee metsästys tänään.
- henrjii
alakaa pelottamahan jos pakastimessa on hirvee hirviö
- säästäjä
Mulla on niin pieni pakastin ettei sinne hirviö mahdu, muuta kuin mielikuvituksen energia syöppö.
- kesivä
Kyllä on smoothie-marjat pakastimessa. Aivan upea aurinkoinen sää ulkona, joten tänään fillarin selkään ja sienien etsintään. Sitten uimaan. Eilenkin kävin meressä, oli upea keli.
- tyttöhamsteri
Ma 28.9-15 ei paras mahdollinen marjojen keräyspäivä. Silloin kuu näyttää maan ihmisille olemassa olonsa, olen kirkkain taivaalla noin klo 18 maissa.
https://www.avaruus.fi/index.php?id=7238
Avaa linkki näin, maalaa kohde vetämällä ykköspainikkeella linkki siniseksi, Vie kursori tekstin päälle, paina Ctrl-painike alas samaan aikaan napauta 2. painikkeella tekstiä, valitse avautuvasta linkistä kohde " siirry...., ja napauta ykköspainikkeella. Siinähän se maanantai iltaisen kuun tarina.
Tällä hamsterilla on pakastin miltei täynnä marjoja, joten on mistä ottaa. Aamuisin OBH Nordica sekoittaja valmistaa hyvät smoothiet, joista vatsakin pitää. Valinta on sinun, mitä aineosia smoothieen käytät. PIkkuhiljaa pakastin tyhjenee odottamaan seuraavaa satokautta.
Juureksia on vain käyttövara, koska ei ole kylmiötä käytettävänä. Kaappivarastossa on erilaisia jauhoja, ryynejä, suolaa, makaroneja,muutama paketti presidenttiä, teetä, sokeria, mausteita ym vähän niinkuin valmiusvarastona jos sattuu......... , pahojen päivien varalle.
Joutaisi tässä kohta jo iänkin puolesta jättämään yhteiskunta nuoremmille ikäpolville. tekemään parempaa, monipuolisempaa, tasa-arvoista yhteiskuntaa, yli 70v ikäiset hyvin huomioiden.
Näissä merkeissä etsitään youtubesta, "Kerro kultainen kuu, kerro missä on hän....." . Antoisaa viikkoa 40. - tyttöhamsteri
tyttöhamsteri kirjoitti:
Ma 28.9-15 ei paras mahdollinen marjojen keräyspäivä. Silloin kuu näyttää maan ihmisille olemassa olonsa, olen kirkkain taivaalla noin klo 18 maissa.
https://www.avaruus.fi/index.php?id=7238
Avaa linkki näin, maalaa kohde vetämällä ykköspainikkeella linkki siniseksi, Vie kursori tekstin päälle, paina Ctrl-painike alas samaan aikaan napauta 2. painikkeella tekstiä, valitse avautuvasta linkistä kohde " siirry...., ja napauta ykköspainikkeella. Siinähän se maanantai iltaisen kuun tarina.
Tällä hamsterilla on pakastin miltei täynnä marjoja, joten on mistä ottaa. Aamuisin OBH Nordica sekoittaja valmistaa hyvät smoothiet, joista vatsakin pitää. Valinta on sinun, mitä aineosia smoothieen käytät. PIkkuhiljaa pakastin tyhjenee odottamaan seuraavaa satokautta.
Juureksia on vain käyttövara, koska ei ole kylmiötä käytettävänä. Kaappivarastossa on erilaisia jauhoja, ryynejä, suolaa, makaroneja,muutama paketti presidenttiä, teetä, sokeria, mausteita ym vähän niinkuin valmiusvarastona jos sattuu......... , pahojen päivien varalle.
Joutaisi tässä kohta jo iänkin puolesta jättämään yhteiskunta nuoremmille ikäpolville. tekemään parempaa, monipuolisempaa, tasa-arvoista yhteiskuntaa, yli 70v ikäiset hyvin huomioiden.
Näissä merkeissä etsitään youtubesta, "Kerro kultainen kuu, kerro missä on hän....." . Antoisaa viikkoa 40.Harjoitus tekee mestarin, totta se on. Tässä Kultainen kuu, vähän niinkuin sormiharjoitteluksi, mahtava tunnelman täytteinen esitys Souvareilta.
https://www.youtube.com/watch?v=OusqsgzCL-g
Kyllä näin maaseudulla, kaukana kaupan pakastealtaista on jotain oltava omastakin takaa. Mustikkaa, puolukkaa, vadelmia, metsämansikoita, monenvärisiä herukoita ja löytyypä vähän kantarellejäkin. Perunaa on kellarissa ihan riittävästi.
- kesivä
Voi kun sais kunnon kimpaleen hirvenlihaa.
- eppu2
Ennen, kun sisarukseni asuivat maalla, saatiin hirvenlihaa, kokonaista tai jauhelihaa.
Kerran saatiin peuranmakkaraa, jota naapuri oli tehnyt. Parasta makkaraa ikinä, mitä olen syönyt. - maistellut
eppu2 kirjoitti:
Ennen, kun sisarukseni asuivat maalla, saatiin hirvenlihaa, kokonaista tai jauhelihaa.
Kerran saatiin peuranmakkaraa, jota naapuri oli tehnyt. Parasta makkaraa ikinä, mitä olen syönyt.Hirvibalkanikin on tosi hyvää.
- eppu2
maistellut kirjoitti:
Hirvibalkanikin on tosi hyvää.
Se peuranmakkara oli sellaista balkanintyyliseksi tehtyä.
- peuranpersustaihaanaa
eppu2 kirjoitti:
Kerran saatiin peuranmakkaraa, jota naapuri oli tehnyt. Parasta makkaraa ikinä, mitä olen syönyt.Eestistä saa hyvää peuranmakkaraa, muistaakseni põdervorstiksi sitä kutsuvat.
- KiinalaistaRuokaaKissois
Havunneulasista irtoaa C-vitamiinia, jos tulee pula....
- Luontoäidinapteekki
Kuusen terhoista saa hyvää yskänlääkettä ja maistuu todella kuusenpihkalle. Suvikkaita pulloon niinpaljon kun mahtuu, loppu sitten täytetään pirtulla = reseptillä. Tai sitten KooKoota, raapaistaan ensin korvan taustaa ja sitten kaato, naapurin valkoinen Vodkakin käy. Sitten vain odottelemaan talven tuiskuja jotka tuovat nuhan, yskän ja funssa, ikkunan kamanalla on valmista rohtoa parhaimmillaan.
- eppu2
Keväisin tapana ohikulkiessa pistellä kuusenkerkkiä poskeen.
- ikunakuullutkaan
Luontoäidinapteekki kirjoitti:
Kuusen terhoista saa hyvää yskänlääkettä ja maistuu todella kuusenpihkalle. Suvikkaita pulloon niinpaljon kun mahtuu, loppu sitten täytetään pirtulla = reseptillä. Tai sitten KooKoota, raapaistaan ensin korvan taustaa ja sitten kaato, naapurin valkoinen Vodkakin käy. Sitten vain odottelemaan talven tuiskuja jotka tuovat nuhan, yskän ja funssa, ikkunan kamanalla on valmista rohtoa parhaimmillaan.
mikä on kuusen terho?
- greema
ikunakuullutkaan kirjoitti:
mikä on kuusen terho?
Siinä yksin pilkun hässijä edellä. Terho = suvikas = kerkkä on yksi ja sama juttu, pistä se poskeesi. Yrititkö olevasi fiksu?
- ikunakuullutkaan
greema kirjoitti:
Siinä yksin pilkun hässijä edellä. Terho = suvikas = kerkkä on yksi ja sama juttu, pistä se poskeesi. Yrititkö olevasi fiksu?
anteeksi kovasti kun en tiennyt, yritin guuglata ennen kysymistäni, ei sekään tiennyt. Nykyään kun jalostetaan kaikenlaisia kasveja ja puita niin olisihan mahdollista että esim. tammi ja kuusi olisi risteytetty ja sitten olisi niitä pähkinäterhoja siinäkin. Myöskään sanalle suvikas en löytänyt selitystä, siis en taida olla ainakaan yhtä fiksu kuin sinä.
Metsät ympärillä notkuu marjoja ja sieniä niin tuntuu turhalta mennä kaupasta ostamaan esim. viljeltyjä amerikanmustikoita kun omat marjat maistuvatkin vielä paremmalta. Joella on syyskalastus parhaassa käynnissä dieltä saisi nyt kuhaa, isoa ahventa, haukea ja satunnaisesti ehkä lohta.
Muuten, naapurilla oli eilen puutarhabileet ja tuli tarjoamaan omituisen näköisiä paistettuja kalanluikeroita joita en ollut aikaisemmin syönyt. Alueen paikallista herkkukalaa nahkiaista kalastetaan juuri nyt. Sitten satuin lukasemaan mitä ne syö ja ei enää oikein maistunut."Paloma.se.co"
Ha, ha...
Keksinpäs sinulle sopivan vitsin.
Moni-mutkaisen Kaksi-mielisen.
Tää on kyllä pikkuisen lainattua.
Kuvaa kyllä minua kaupan pakastin-asioissa.
Et sitten suutu :)
Miksi vaivautuisin marjojeni vuoksi kipeyttämään selkäni?
Voinhan aina palkata Irakilaisen tekemään sen!
Kyss
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ha, ha...
Keksinpäs sinulle sopivan vitsin.
Moni-mutkaisen Kaksi-mielisen.
Tää on kyllä pikkuisen lainattua.
Kuvaa kyllä minua kaupan pakastin-asioissa.
Et sitten suutu :)
Miksi vaivautuisin marjojeni vuoksi kipeyttämään selkäni?
Voinhan aina palkata Irakilaisen tekemään sen!
Kyss
H.Taatana!
Vitsi meni pilalle!"
Piti olla ...marjonenikaan vuoksi...
H.- Lupslitsläts
hunksz kirjoitti:
Taatana!
Vitsi meni pilalle!"
H.Ettei kuitenkin marjojenikaan,,, puskysluv...
Lupslitsläts kirjoitti:
Ettei kuitenkin marjojenikaan,,, puskysluv...
"Lupslitsläts"
Piti ihan ajatella.
Tunnustan, olisi pitänyt oiko-lukea enste.
Alistun häpeääni, naurujenne alla...
Tuntien oloni tarpeettomaksi, elämän hylkiöksi.
Hylyksi, joka hajoaa jo ennen kuin ajaa karillekaan.
H.- Heikunkeikku
Lupslitsläts kirjoitti:
Ettei kuitenkin marjojenikaan,,, puskysluv...
Joo, marjojenikaan on käypä.
Mut voisihan sanoa vaan yksinkertaisesti, että "marjojen"
Silleen tälleen: Miks vaivautuisin marjojen vuoksi kipeyttämään selkääni häh? - suom.huom
hunksz kirjoitti:
Taatana!
Vitsi meni pilalle!"
H.vai marjuenikaan?
vrt. airut
- TottahanToki
Puolukkasurvosta teen nyt n. viiden litran päivävauhdilla. Mustikoita en säilö muualle kuin mahaani, ovat muuten edelleen tosi maukkaita ja mehukkaita. Vadelmat on jo hillona, samoin mansikat. Viinimarjat tehty hyytelöiksi ja mehuiksi, samoin raparperi. Pakastemarjoista en pidä, niistä katoaa makeus johonkin pakastimen uumeniin. Sieniä on löytynyt vielä heikonlaisesti, jos tulevina viikkoina löydän niin ruskut ryöppään ja pakastan, kantarellit, tatit ja suppikset kuivaan. Omppuja keittelen soseeksi ja osan soseesta käytän sitten kun teen omena-puolukkahilloa.
Paikallista perunaa ja muita juureksia saa täältä lähimaatilalta ostaa läpi talven.- eppu2
Tuolla puolukoita poimiessa syön siinä sivussa mustikoita. Ovat isoja ja hyviä vielä.
Ihan harmittaa, kun niitä sinne niin paljon jää.
Vaikka siellä oli ainakin 3 naapuriakin poimimassa, ei ne siitä paljon vähentynyt, niin paljon niitä on.
- Heikunkeikku
On, kyllä on marjoja pakastimessa. Hirmuisia määriä ei ole, mutta sopivasti eri plaatuja. Mansikoita, mustikoita, vadelmia, aroniaa (eilen olin keräämässä vielä lisää), tyrnimarjaa puristettuna ja jääpalapusseihin tällättynä.
Viikon kuluttua sovin yhen tyypin kans, että mennään keräämään puolukoita. Puolukka on namskista namskista..
Oon mietiskellyt myös ruusunmarjojen keräämistä. Puskia on täällä pihassa vaikka hurumykket. Ruusunmarjasose vois olla jees. En ole koskaan tehnyt. Taitaa olla suuritöistä touhua. Ne marjojen siemenet kait tarttee ottaa pois. ?- mimmimum-mi
Olikin tässä mielessäni ...että kysyn sinulta tyrnimarjoista...että onko satoa tänävuonna...Tyrnistä on tehty tuore tutkimus...se on maaliman yksi monipuolisimmista kasveista...jopa sen lehdet vielä enemmän kuin marjat...
Ehkäisevät tulehdustauteja kuten diabetes.. sydäntaudit.... Lehdistä voi tehdä myös teetä...Oletko kokeillut kuivata lehtiä.... - Heikunkeikku
mimmimum-mi kirjoitti:
Olikin tässä mielessäni ...että kysyn sinulta tyrnimarjoista...että onko satoa tänävuonna...Tyrnistä on tehty tuore tutkimus...se on maaliman yksi monipuolisimmista kasveista...jopa sen lehdet vielä enemmän kuin marjat...
Ehkäisevät tulehdustauteja kuten diabetes.. sydäntaudit.... Lehdistä voi tehdä myös teetä...Oletko kokeillut kuivata lehtiä....Vuosi sitten tyrnimarjoja ei tullut ollenkaan. Tänä vuonna minimaalisen vähän.
Melkein kaikki tyrnipensaat loistivat tyhjyyttä, mutta onneksi muutamissa oli vähän marjoja, että sain puristettua jonkin verran (ehkä n. 4-5 litraa).
Mikään muu kasvi ei ole niin viheliäinen, kuin tyrnimarja. Viheliäinen piikkeineen. Vieri vieressä kasvavat pensaat ovat kuin vyyhdiksi kieputettu piikkilanka. Tai kaktusrypäskä. Mene sitten pensaitten keskelle puristamaan tai keräämään yksitellen. Jos käsin kerää marjoja, niin alta aikayksikön koko käsi on pieniä reikiä täynnä. Niinku olis tökitty nuppineuloilla kädet täyteen pikkuruisia reikiä, joihin sitten tyrnimarjasta pursuava sitruunamaisen väkevä liemi imeyttää itsensä reikiin. Aijettä ku kirvelee mukavasti:)
En tiennyt, että tyrnimarjan lehdet ovat terveellisiä. Jos olisin tiennyt, olisin varmaankin nyppinyt niitä ja kuivannut. Hyvä kun sanoit, ensi vuonna sitten kerään. - mimmimum-mi
Onpas se sitten vaikeasti poimittava marja....ilmankos on aina ollut myös kallista sen mehu....Lehtien kuivaamisesta sanottiin....ettei kannata kuumakäsitellä....vaan kuivattaa ihan vaikka sanomalehden päällä....huoneenlämmössä.. Varmaan aika jännä maku....ehkä kirpeäkin.
Vanhemmissa vastaavissa(vuosittaisissa) aloituksissakin olen kirjoittanut näin:
(miksei kukaan edes yritä luoda uuden-tyyppistä sato-aloitusta?)
Minä olen myös ylpeänä katsellut pakastimia.
Pikku-hiljaa alkavat taas täyttymään sadosta.
Uudesta tai vanhasta, piru sen tietää.
Kaikki on kuitenkin murskaamatonta tuore-pakastetta.
Sillee kun Tuppi-Herne typessä.
Kuten kaupan-setä sanoo:
Pussia avatessa ihan tuntee kuinka keittämättömien Vitamiinien tuoksu täyttää
keittiön.
Avatun pussin sisältö säilyy juuri ja juuri yön yli.
Pussi säilyy vaikka kuinka kauan.
Ei lisä-aineita, Sokereita, Hillodiinejä, Giljotiinejä.
Harmi vain, että viimeistä käyttö-päivää eivät kehtaa painaa pussin laitaan.
Saati ensimmäistä pakkaus-päivää.
Mutta onhan pakkaus-koko aina poika-miehelle sopiva.
Lisää Marja-lautaselle vain Maitoa, Sokeria ja ripauksen Suolaa.
Sekä ruoka-lusikan.
H.- r-puli
On, kuivatin mustikoita, vanhan ajan ripulilääke.
- kesivä
No niin, ei sitten tullut sienen sientä koriini. Pari kourallista söin puolukoita ja mustikoita. Mikä lie muuttohaukka liikehtimässä, kun bongareita oli korkealla kalliolla tähyilemässä putkiensa kanssa merelle.
Kolme viikkoa ja sitten syysloma, ehkäpä ne suppikset olisi siihen mennessä nousseet.- eppu2
Ennen 11:sta alkoi kuulua krokotusta, ryntäsin ulos. Suuri kolmiosainen kurkiaura lensi etelään.
Hetken päästä taas kuului ääntä, hieman erilaista. Kaksi pienempää auraa, saattoivat olla hanhia.
Tuli ihan haikea olo.
Litran hain äsken puolukoita. Meen kohta perkaamaan ja myllyllä suovon. - kesivä
Kyllä se haikeaksi vetää, kieltämättä, kun muuttolinnut suuntaa etelää kohti.
Pakahduttavan kaunista, aurinko paistoi, korkealla kalliolla seisoin ja katselin merelle itsekin. Jo kirjavan kukertava puusto heijastui veden pinnalle. Paluumatkalla kävin uimassa, aurinko lämmitti vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2522328- 1921704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä501379Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad511057- 41846
- 15827
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31810Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23788Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25786Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647