Viime hetken vinkit inssiin?!

inssiin menossa

Antakaahan viime hetken vinkit inssiin! Mitä pitää ehdottomasti muistaa ja mitä kannattaa varoa ym ym ym...!

24

18653

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veke

      -Älä aja ylinopeutta
      -Ryhmity oikein (etenkin yxsuuntaisilla kaduilla)
      -Hidasta tasa-arvoisiin risteyksiin
      -Muista käännellä päätäsi (tasa-arvoiset risteykset ja kevyenliikenteen väylät)
      -Nuolivaloissa käytettävä aina vilkkua (vaikka kaista näyttäisi jatkuvan suoraan)

      • vinkkejä

        -pysähdy punaisella
        -pysähdy stop-merkin kohdalla


      • - vähintäänkin epäselvyyksiä

        - ei ole lain mukaan pakko hidastaa ennen risteystä, muuta nopeutta ei saa lisätä. Aikaisemmin pitää olla jo valmiina sopiva, turvallinen valmiusnopeus.
        Muut syyt voivat siihen velvoittaa: rajoitettu näkyvyys, edessä oleva suojatie jne.
        - kaikissa risteyksissä on käytettävä aina suuntamerkkiä (niillekin, jotka ovat risteyksen takana, tai vasemmalla tai oikella puolellamme meistä, eteen vinosti katsottuna, koska he eivät voi tietää, minne saisimme kääntyä/ajaa, eikä heillä kaikilla ole ajokorttiakaan.
        - stop kilvellä pysähdytään vain, jos edessämme on tasoristeys, tai pysähdysviiva, joskus myös, jos merkki on heti ennen ajoristeystä, jos sen edessä on suojatie tai pyörätie, joissa on käyttäjiä, tai joihin on näkemämme mukaan juuri tulossa käyttäjiä.
        Liikenneope, sairasvuoteesta, mutta kuiteski


      • skandium
        - vähintäänkin epäselvyyksiä kirjoitti:

        - ei ole lain mukaan pakko hidastaa ennen risteystä, muuta nopeutta ei saa lisätä. Aikaisemmin pitää olla jo valmiina sopiva, turvallinen valmiusnopeus.
        Muut syyt voivat siihen velvoittaa: rajoitettu näkyvyys, edessä oleva suojatie jne.
        - kaikissa risteyksissä on käytettävä aina suuntamerkkiä (niillekin, jotka ovat risteyksen takana, tai vasemmalla tai oikella puolellamme meistä, eteen vinosti katsottuna, koska he eivät voi tietää, minne saisimme kääntyä/ajaa, eikä heillä kaikilla ole ajokorttiakaan.
        - stop kilvellä pysähdytään vain, jos edessämme on tasoristeys, tai pysähdysviiva, joskus myös, jos merkki on heti ennen ajoristeystä, jos sen edessä on suojatie tai pyörätie, joissa on käyttäjiä, tai joihin on näkemämme mukaan juuri tulossa käyttäjiä.
        Liikenneope, sairasvuoteesta, mutta kuiteski

        "stop kilvellä pysähdytään vain, jos edessämme on tasoristeys, tai pysähdysviiva, joskus myös, jos merkki on heti ennen ajoristeystä, jos sen edessä on suojatie tai pyörätie, joissa on käyttäjiä, tai joihin on näkemämme mukaan juuri tulossa käyttäjiä."
        Jos tässä on kyse stop-liikennemerkistä, niin eihän sen velvoittavuudesta ole mitään poikkeuksia! Aina on pysäytettävä auto KOKONAAN, vajaaksi jäänyt pysähtyminen johtaa inssin hylkäämiseen! Tämä on kuulemma Espoon Suomenojan/Kaitaan (sama inssipaikka, mutta kutsutaan molemmilla nimillä) katsastusasemalta lähtiessä koitunut monen kokelaan turmioksi, koska siinä on heti ensimmäisessä risteyksessä stop-merkki, jossa ei ole sitten suhtauduttu pysäyttämiseen asian vaatimalla tarkkuudella...


      • Körkort
        skandium kirjoitti:

        "stop kilvellä pysähdytään vain, jos edessämme on tasoristeys, tai pysähdysviiva, joskus myös, jos merkki on heti ennen ajoristeystä, jos sen edessä on suojatie tai pyörätie, joissa on käyttäjiä, tai joihin on näkemämme mukaan juuri tulossa käyttäjiä."
        Jos tässä on kyse stop-liikennemerkistä, niin eihän sen velvoittavuudesta ole mitään poikkeuksia! Aina on pysäytettävä auto KOKONAAN, vajaaksi jäänyt pysähtyminen johtaa inssin hylkäämiseen! Tämä on kuulemma Espoon Suomenojan/Kaitaan (sama inssipaikka, mutta kutsutaan molemmilla nimillä) katsastusasemalta lähtiessä koitunut monen kokelaan turmioksi, koska siinä on heti ensimmäisessä risteyksessä stop-merkki, jossa ei ole sitten suhtauduttu pysäyttämiseen asian vaatimalla tarkkuudella...

        Ite pääsin inssin läpi kesällä kun oli tasoristeys edessä en pysähtynyt kokonaan hidastin kyllä noin kymppiin vauhdin. Sanoin inssisedälle että olisi pitänyt pysähtyä. Mutta näin hyvin yli 100m päähän molempiin suuntiin että sieltä ei tule junia. Ja inssisetä sano että hyvä kun kerroit pääset läpi mutta ensi kerralla kun tulee stop merkki niin pysähdyt ok?


      • muista nyt
        Körkort kirjoitti:

        Ite pääsin inssin läpi kesällä kun oli tasoristeys edessä en pysähtynyt kokonaan hidastin kyllä noin kymppiin vauhdin. Sanoin inssisedälle että olisi pitänyt pysähtyä. Mutta näin hyvin yli 100m päähän molempiin suuntiin että sieltä ei tule junia. Ja inssisetä sano että hyvä kun kerroit pääset läpi mutta ensi kerralla kun tulee stop merkki niin pysähdyt ok?

        järkevä, suojeleva stop-pakko. h.


    • inssiin menossa

      Mitenkäs keltaiset valot? Jos olen risteyksestä menossa juuri kun valot vaihtuvat keltaisiksi niin jatkanko matkaa vai pysähdynkö?

      Pitääkö inssissä osata mäkilähdöt? Ne opetettiin ekalla ajotunnilla enkä tod. muista niistä mitään..

      • Attention

        No jos et enää HALLITUSTI pysty jarruttamaan niin anna mennä. En tiedä noista mäkilähdöistä mut luulen että ei tarvi osata inssissä mut jos sulla on vielä ajotunteja jäljellä niin pyydä opettajaltas jos voisitte kerrata niitä. Mun ei ite kyllä niitä tarvinu osata:)

        Tsemmpiä matkaan!


      • peruuttaen.
        Attention kirjoitti:

        No jos et enää HALLITUSTI pysty jarruttamaan niin anna mennä. En tiedä noista mäkilähdöistä mut luulen että ei tarvi osata inssissä mut jos sulla on vielä ajotunteja jäljellä niin pyydä opettajaltas jos voisitte kerrata niitä. Mun ei ite kyllä niitä tarvinu osata:)

        Tsemmpiä matkaan!

        Takavuosina ainakin minä jouduin Helsingin Kruunuhaassa suorittamaan mäkilähdön,, peruuttaen taskupysäköintiin. Eli inssi sanoi, jyrkänpuoleisessa alamäessä, että pysähdytään ja peruutetaan tuohon ja osoitti kadunvarren tyhjää paikkaa. Pääsin inssin läpi, vaikka auto jäi hivenen kauas jalkakäytävän kiveyksestä.
        En ole koommin kuullut muiden joutuneen vastaavaa suorittamaan.

        Mäkilähtö on kuienkin syytä opetella.


    • Kiki

      Kannataa otta 50€ mukaan siltä varalta ettei pääse läpi...

    • inssi oli

      Ota rauhallisesti, ajattele rauhallisesti ja aja rauhallisesti. Jos inssi ei sano mitään risteykseen tultaessa niin aja suoraan, mutta jos pitää kääntyä niin se sanoo kyllä. Ole tarkkana niiden asioiden kanssa mitkä on ollu vaikeita ajotunneilla. Ja muutenki keskity ajamiseen mahdollisimman tarkasti.

    • tämä

      Vilkku päälle hyvissä ajoin.
      Ota rauhallisesti ja aja itsellesi, älä inssille.

      • inssiin menossa

        Tuntuu tällä hetkellä ihan tyhjältä, että en osaa yhtään mitään. Tasa-arvoisissa risteyksissä ongelmaa tuottaa se, että en ehdi miettiä kummalta puolelta tulevia väistän (Tiedän, että oikealta tulevia väistetään. Mutta kun en aina tiedä kumpi on oikea ja kumpi vasen)

        Sen lisäksi kaistanvaihdot on tuskaa kun ei oikein tiedä missä kohti se pitäisi vaihtaa.


    • jokke

      Muista väistää pysäkiltä lähteviä busseja alueella, jossa on alle 70kh/h rajoitus vai oliko se nyt taajamissa, en muista enää tarkkaan, mutta käytännössä useimmiten sama asia.

      Jos inssi sanoo, että käänny seuraavasta vasemmalle, tarkista, että siitä saa todellakin kääntyä vasemmalle. Tiedän pari tapausta, jossa kokelas on kääntynyt esimerkiksi väärään suuntaan yksisuuntaiselle kadulle. Eli jos setä sanoo, että käännä seuraavasta, se tarkoittaa seuraavasta mistä saa kääntyä.

      Sitten tietenkin sopiva tilannenopeus, runsas vilkun käyttö, pään kääntely ja kevyen liikenteen huomiointi. Siinä on yleisimmät, missä tutut ovat kämmänneet.

      Nopeudesta sen verran, että aja mieluummin liian hiljaa, kuin kovaa. Tiedän ainoastaan yhden kaverin, kuka on ajanut inssissä liian hiljaa ja silläkin meni siitä huolimatta läpi, mutta monta joilla on kussut ylinopeuden takia.

      Vilkun käytöstä muistuttaisin, että suurin osa ihmisistä käyttää vilkkua liian vähän. Eli vilkku ajoissa päälle ja käytä myös hieman epäselvissä tilalteissa ja muista käyttää myös sellaisissa käännöksissä, missä kaistalta saa kääntyä vain yhteen suuntaan, koska kaikki liikenteenkäyttäjät eivät tiedä, mihin siitä kaistalta kuuluu kääntyä.

      Sitten vaan pää kylmänä ja rauhallisesti ja huolella. Juttele vaikka inssille jotain, selitä vaikka mitä milloinkin teet ja miksi. Jos teet virheen sano se myös. Suuremmalla todennäköisyydellä saat jonkun pienen virheen anteeksi, jos huomaat sen ja sanot mitä teit väärin, kun luottaisit siihen, ettei setä huomaa, koska kyllä se huomaa, se on sen työtä huomata kaikki virheet.

      • skandium

        En tästä ajokorttiani ehkä antaisi pantiksi, mutta sanoisin lähes varmana asiastani, että busseja väistetään sanatarkasti MAX 60km/h nopeudessa. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että 60km/h kuuluu vielä väistövelvollisiin nopeuksiin, joten esim. Kehä 1:llä on tiettyjä pysäkkejä, joilta busseilla on etuajo-oikeus. On hyvä muistaa, ettei bussinkaan oikeus eteen tulemiseen aivan poikkeukseton ole. Myös sen olisi käytettävä ennen eteen ajamistaan riittävän kauan vilkkua JA noudatettava "riittävää varovaisuutta", joista ainakin jälkimmäisen jotkut kuskit ehkä ohittaviin henkilöautoihin kyllästyttyään unohtavat huoletta. Bussi ei siis tieliikennelain hengen mukaan toimiessaan voi olla samalla hetkellä, kun vilkkunsa syttyy, jo tulossa takaisin tielle kuskin tarkistamatta ensin, että tuleeko takakulmalla joku.


      • ajotutkinnosta...
        skandium kirjoitti:

        En tästä ajokorttiani ehkä antaisi pantiksi, mutta sanoisin lähes varmana asiastani, että busseja väistetään sanatarkasti MAX 60km/h nopeudessa. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että 60km/h kuuluu vielä väistövelvollisiin nopeuksiin, joten esim. Kehä 1:llä on tiettyjä pysäkkejä, joilta busseilla on etuajo-oikeus. On hyvä muistaa, ettei bussinkaan oikeus eteen tulemiseen aivan poikkeukseton ole. Myös sen olisi käytettävä ennen eteen ajamistaan riittävän kauan vilkkua JA noudatettava "riittävää varovaisuutta", joista ainakin jälkimmäisen jotkut kuskit ehkä ohittaviin henkilöautoihin kyllästyttyään unohtavat huoletta. Bussi ei siis tieliikennelain hengen mukaan toimiessaan voi olla samalla hetkellä, kun vilkkunsa syttyy, jo tulossa takaisin tielle kuskin tarkistamatta ensin, että tuleeko takakulmalla joku.

        1997 lukien pitää bussia väistää ja varoa 60 km/h ja pienemmän nopeuden tieosuuksialla, kun se ilmoittaa lähtevänsä liikkelle bussipysäkiltä ja on huomioitava, että bussi saa pysäkiltä liikkelle lähtiessään vilkkujensa jälkeen ajaa eteemme suoraan toiselle kaistalle, mikäli pysäkki oli kadun reunassa, ei bussisyvennyksestä lähtiessään. Jälkimmäisessä väistämme vain oikeanpuoleisella kaistalla ajaessamme. Varovaisuus silti.H.


      • skandium
        ajotutkinnosta... kirjoitti:

        1997 lukien pitää bussia väistää ja varoa 60 km/h ja pienemmän nopeuden tieosuuksialla, kun se ilmoittaa lähtevänsä liikkelle bussipysäkiltä ja on huomioitava, että bussi saa pysäkiltä liikkelle lähtiessään vilkkujensa jälkeen ajaa eteemme suoraan toiselle kaistalle, mikäli pysäkki oli kadun reunassa, ei bussisyvennyksestä lähtiessään. Jälkimmäisessä väistämme vain oikeanpuoleisella kaistalla ajaessamme. Varovaisuus silti.H.

        Voitko Heino ystävällisesti vielä täsmentää, mitä tarkoitit noilla kaista-asioilla? Oletan, että puhuit tiestä, jolla on kaksi kaistaa vierekkäin samassa menosuunnassa. Onko siis niin, että ilman tien laitaan tehtyä pysäkkisyvennystä bussi saa vilkkujen jälkeen ajaa vasemmanpuoleiselle kaistalle asti, jos pysäkki on ollut oikeanpuoleisen kaistan laidassa ja bussi on siis pysähtynyt ajoradalle?

        Syvennyksestä taas jos bussi tulee, niin silloin väistämisvelvollinen onkin ainoastaan oikeanpuoleista kaistaa ajava, joka on normaali tilanne myös silloin, jos menosuunnassa kaistoja on vain yksi. Syvennyksestä bussi saa siis tulla vain oikealle kaistalle, jonka jälkeen se on ilman mitään etuoikeuksia ja joutuu noudattamaan tavallista "kaistaa vaihtava väistää muuta liikennettä" -sääntöä, jos haluaa päästä vasemmalle kaistalle asti. Tässä ei liene oikeastaan mitään epäselvää?

        Tuo kadun reunassa sijaisevalta pysäkiltä liikkeelle lähteminen sen sijaan hämmensi, saako bussi siltä lähtiessään todella tulla vasemmanpuoleiselle kaistalle asti? Jos näin on, niin kiitän tiedon jakamisesta, jotta vältän turhat vääristä oletuksista johtuvat hankaluudet liikenteessä!


      • katso TLL 22 §
        skandium kirjoitti:

        Voitko Heino ystävällisesti vielä täsmentää, mitä tarkoitit noilla kaista-asioilla? Oletan, että puhuit tiestä, jolla on kaksi kaistaa vierekkäin samassa menosuunnassa. Onko siis niin, että ilman tien laitaan tehtyä pysäkkisyvennystä bussi saa vilkkujen jälkeen ajaa vasemmanpuoleiselle kaistalle asti, jos pysäkki on ollut oikeanpuoleisen kaistan laidassa ja bussi on siis pysähtynyt ajoradalle?

        Syvennyksestä taas jos bussi tulee, niin silloin väistämisvelvollinen onkin ainoastaan oikeanpuoleista kaistaa ajava, joka on normaali tilanne myös silloin, jos menosuunnassa kaistoja on vain yksi. Syvennyksestä bussi saa siis tulla vain oikealle kaistalle, jonka jälkeen se on ilman mitään etuoikeuksia ja joutuu noudattamaan tavallista "kaistaa vaihtava väistää muuta liikennettä" -sääntöä, jos haluaa päästä vasemmalle kaistalle asti. Tässä ei liene oikeastaan mitään epäselvää?

        Tuo kadun reunassa sijaisevalta pysäkiltä liikkeelle lähteminen sen sijaan hämmensi, saako bussi siltä lähtiessään todella tulla vasemmanpuoleiselle kaistalle asti? Jos näin on, niin kiitän tiedon jakamisesta, jotta vältän turhat vääristä oletuksista johtuvat hankaluudet liikenteessä!

        tuli voimaan joskus kesäällä 1997. Heino.


      • skandium
        katso TLL 22 § kirjoitti:

        tuli voimaan joskus kesäällä 1997. Heino.

        Katsoin TLL 22 § (oli muuten vaikea löytää tuo merkki, kun harvoin joutuu käyttämään), mutta se ei oikeastaan selittänyt asiaa yhtään enempää, vaan oli mielestäni aika ylimalkainen. Sen vuoksi kiitokset "Heino täydentää" -viestistäsi, joka havahdutti miettimään asiaa myös kaksikaistaisten teiden ilman bussisyvennystä olevien pysäkkien osalta.


    • Inssiin menossa

      Joo ei mennyt inssi läpi. Ihan hyvin meni muuten, mutta yksi moka ja inssi meni pilalle.

      • Inssiin menossa

        Jaahas luulee taas joku olevan todella vitsikäs.


        Kyllä se ihan läpi meni ja kunnialla.

        Sinä voit painua sinne mihin aurinko ei paista


      • keskustelun aloittaja
        Inssiin menossa kirjoitti:

        Jaahas luulee taas joku olevan todella vitsikäs.


        Kyllä se ihan läpi meni ja kunnialla.

        Sinä voit painua sinne mihin aurinko ei paista

        Edelleenkään se inssi ei mennyt läpi. Turhaan täällä eräs yrittää kirjoittaa nimelläni, että muka olisi mennyt läpi. Ei mennyt niin ei mennyt.


    • nekkeri

      Tarkkaileeko inssi vaihteiden käyttöä? Jos vaikka ajelee paljon liian suurella vaihteella ja välillä niin pienellä että tärisee, niin kosahtaako?

      • Wille

        Ei kosahda, mutta tulee vain merkintä auton hallinnasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      55
      789
    Aihe