Olen kierrellyt useiden keittiövalmistajien edustajilla ja yrittänyt ihan oikeasti ymmärtää mitä keittiönkaapeissa tarkoitetaan käsitteellä "laatu".
Oikein huvittaa, kun jokainen vuorollaan kehuu kuinka *heidän* malleissaan on lastulevyn reunanauha niin paljon nerokkaampi kuin muilla. Ja kuinka *juuri heillä* on niin laadukkaat saksalaiset saranat (kaikilla saman merkkiset).
Siinäkö tosiaan kaikki ? Ovethan tulevatkin lähes kaikilla samasta kotimaisesta tehtaasta.
Onko nyt niin, että en ymmärrä jotain vai ymmärränkö sittenkin olennaisen ?
Keittiöiden laatuerot
14
9447
Vastaukset
- keittiö
Minun mielestä laatukeittiö rakentuu monesta osatekiöistä. Myyjän ammattitaidosta, asentajan ammattitaidosta, toimitusvarmuudesta ja itse kalusteista. Näihin kaikkiin saa vastauksen kun käyttää vähän harkintaa. Itse pystyt arvioimaan onko myyjä ammattitaitoinen, asentajasta voi kysyä joltain jolle hän on tehnyt keittiön. Suomalainen ei kehu ellei ole aihetta. Kalusteet ei ole kaikilla samaa tavaraa, esim. laatikoita on monenlaisia, on peruslaatikkoo ja on täysin ulostulevaa laatikkoo hidastimella. saranaa on monenlaisia, halpaa italialaista ja laadukkaampaa saksalaista tai itävaltalaista. Kysy myyjältä kuinka pitkän takuun esim. antaa saranalle? Itse voin antaa käyttäälleni saranalle vaikka 10 vuoden takuun kun tiedän että se on laadukas eikä riku kovassakaan käytössä. Ovivalmistajia on suomessakin useita, ja laatu vaihtelee suuresti. Kyllä sen laadun huomaa kun hivenen tarkastelee asioita.
- kannattaa
maksaa vaikkapa tuosta mainitsemastasi "myyjän ammattitaidosta" ylimääräistä ?
Sitten tuo saranoiden 10 vuoden takuu: niitä saa pikkurahalla uusia, jos menevät särki.
Ja se viimeinen esittämäsi laadun mittari, eli "hidastetut" laatikot - sehän on vain ominaisuus (jonka kestävyydestä ei ole takeita), ei mielestäni *laadun* merkki.
Ja mitähän ne ovien laatuerot olivatkaan ? Käytössähän nuo eivät kulu, joten sikäli on ihan se ja sama mistä se on tehty, kunhan on siistiä työtä.
Joten ei kyllä vakuuta, vaan tulee olo, että riistohinnalle koetetaan löytää "järkiperusteita" väkisin. Todelliset erot -0. - Kalastaja.
kannattaa kirjoitti:
Sitten tuo saranoiden 10 vuoden takuu: niitä saa pikkurahalla uusia, jos menevät särki.
Ja se viimeinen esittämäsi laadun mittari, eli "hidastetut" laatikot - sehän on vain ominaisuus (jonka kestävyydestä ei ole takeita), ei mielestäni *laadun* merkki.
Ja mitähän ne ovien laatuerot olivatkaan ? Käytössähän nuo eivät kulu, joten sikäli on ihan se ja sama mistä se on tehty, kunhan on siistiä työtä.
Joten ei kyllä vakuuta, vaan tulee olo, että riistohinnalle koetetaan löytää "järkiperusteita" väkisin. Todelliset erot -0.Saahan niitä uusia saranoita "jos menevät särki", mutta mitä jos menevät ahven? Tai kuha? Tai peräti ankerias???
- keittiö
kannattaa kirjoitti:
Joten ei kyllä vakuuta, vaan tulee olo, että riistohinnalle koetetaan löytää "järkiperusteita" väkisin. Todelliset erot -0.Maksan mielelläni myyjän ammattitaidosta koska se minun mielestä kuuluu laatuun. Mielelläni menen esim. ostaan puvun sellaisesta paikasta jossa on ammattitaitoinen myyjä joka osaa katsoa ett puku sopii minulle. Minä en ainakaan voi sanoa et hallitsisin kaikki alat joten käännyn mielelläni ammattilaisen puoleen joka tietää mitä myy. Eihän tuo varmaan kaikkein halvin ratkaisu ole mutta minulla on ainakin toiminut.
Onneksi meillä suomessa on sentään vielä vapaus valita mitä ostaa ettei ole niinkuin entisessä neuvostoliitossa et on kaksi vaihtoehtoa ostaa tai olla ostamatta
- asentaja-kokki
Olet päässyt asian ytimeen. Teollisesti valmistetuilla komponenteilla laatuero näkyy jo ensi silmäyksellä. Kilpailutilanteesta johtuen tavara on kaikilla joko aivan samaa tai ainakin samaa laatua.
Tärkein ero on palveluissa. Jos et ole perehtynyt keittiön ergonomiaan ja myyjän keittiötaidot rajoittuvat pakastepitsan lämmittämiseen mikrossa, voit saada "erittäin omaperäisen" ratkaisun. Seuraavana tulee vuoroon toimituksen täsmällisyys. Tuleeko kamat silloin kun on sovittu, ja tuleeko sitä mitä on sovittu. Sitten on vuorossa asennus. Sujuuko se aikataulun mukaisesti ja laadukkaasti. - KPy
Kyllä keittiömarkkinoillakin saa laatua, kunhan etsii. Sitä ei kuitenkaan saa paikasta, joka esittelee lastulevynsä reunanauhoja. Lastulevy ei kuulu laaturakentamiseen, sillä tehdään vuokrahuoneistojen halpiskeittiöitä.
Runko voi olla rimalevystä, umpipuusta tai ehkä jostain täysin vedenkestävästä levystä. Joka tapauksessa se on maalattu, ei muovitettu.
Saranoille takuuajan pituus on ihan hyvä mittari. Yllättävä kyllä, IKEA:n helat ovat aika hyvää tavaraa ja oleellisesti halvempia, kuin ns kotimaisten valmistajien myymät keskieurooppalaiset. Tietysti Saksasta saa laadukkaitakin heloja ja niillä on myös maahantuontia.
Sunnittelu on vaikeaa ja keittiösuunnittelu erittäin vaikeaa. Jos ei tiedä suunnittelijoiden tasoa, niin kannattaa suunnitteluttaa Työtehoseuralla, jolloin voi tarjouttaa eri valmistajat yksillä suunnitelmilla. Salon seudulla on ainakin ollut joku, joka tekee laatukeittiöitä sarjatyönä. Lisäksi kannattaa pyytää tarjous muutamalta puusepänverstaalta.- runko
Kerroppa nyt mistä suomesta saa ostaa keittiön jossa ei olisi melamiinia, lastulevyä tai kovalevyä palaakaan.
- tyytyväinen
Teimme juuri keittiö rempan kerrostaloasuntoon.
Kävimme pyytämässä tarjouksia ( Petra,Topi, Kastelli,Rino....).
Olen joskus edellisessä elämässä rakentanut omakotitalon ja sinne tuli HTH:n keittiö.Edelleen( yli 10v käytössä ollut )kaikki systeemit toimii.
Ongelmana oli ( aikataulut ), että kerran kahdessa viikossa tuli ( en tiedä tuleeko nykyään ) kuorma Tanskasta ja jos oli tullut jotain muuta kuin suunnitelmissa oli ( ja niitä tuli ) niin aikataulu venyi aika lailla.
Valitsimme keittiö toimituksen Topi-Keittiöltä.
Ei kaikkein halvin, mutta edustaja oli todella perehtynyt asiaansa. Tuli heti seuraavana päivänä käymään paikan päällä..keittiössä muuta ongelmallinen kohta..hyvä idea..miellyttävä asiansa osaava henkilö.
Ainoastaan yhdestä toisesta liikkeestä tulitiin paikan päälle katsomaan tilannetta. Toiset halusivat kuvia lähetettävän ja tekivät niitten perusteella tarjouksen!
Kokonais paketti Topilta ( purku,kuljetus kaatopaikalle,Lattian fiksusta;korkki johon jouduttiin hiukan lisäämään paloja, seinien maalaus;edelliset kaapistot olivat korkeammat eli sen fiksaus, katon maalaus,keittiön jalka listojen vaihto samaan sävyyn kun kaappien rungot;kirsikka, sähkö-putkityöt, )
Hyvä urakoitsija ( nuori sälli, mutta jälki aivan loistavaa ).Aikaa meni kaksi viikko, miten oli sovittu.
Valokuvia voin lähettää ko. remontista ( katso meili).
Hintaa koko systeemille tuli n. 11000 euroa.
Olemme tosi tyytyväisiä laatuun/toimivuuteen ja
yleensä koko homman hoitamiseen.
Hyvää joulua kaikille! - KPy
runko kirjoitti:
Kerroppa nyt mistä suomesta saa ostaa keittiön jossa ei olisi melamiinia, lastulevyä tai kovalevyä palaakaan.
Ensimmäiseksi tietysti kannattaa kysyä kalustepuusepiltä. Hinta ei loppujen lopuksi ole ihan hirvittävä, kun ottaa huomioon runkojen tulevan käyttöiän - itse asiassa aika halpoja.
Ulkomailta tulee joitakin laatumerkkejä (Italia, Ranska, Saksa ja Ruotsi), niihin ja niiden maahantojiin en ole lähemmin tutustunut, mutta olen pari aika vakuuttavaa nähnyt kavereilla ja sisustuslehdissä on mainoksia.
Salon seudulla on ainakin ollut kotimainen teollinen toimija, jonka valikoimissa on muutakin runkomateriaalia kuin levyjä. Myyntipiste oli aikoinaan Helsingissä Espan ja Kaartintorin välissä.
Sitten on mm kotimainen Serla ja tarkemin Serlan 50-luvun tuotanto. Kotitalousopettaja äitini on kerännyt keittiönsä pääosin Serlan rungoista. Niitä on muokattu vastaamaan tämän päivän vaatimuksia (mm korkeus) ja keittiössä taitaa olla ainakin 2 1/2 alkuperäisen keittiön materiaali ja puuseppä on tehnyt loput. - jusu
KPy kirjoitti:
Ensimmäiseksi tietysti kannattaa kysyä kalustepuusepiltä. Hinta ei loppujen lopuksi ole ihan hirvittävä, kun ottaa huomioon runkojen tulevan käyttöiän - itse asiassa aika halpoja.
Ulkomailta tulee joitakin laatumerkkejä (Italia, Ranska, Saksa ja Ruotsi), niihin ja niiden maahantojiin en ole lähemmin tutustunut, mutta olen pari aika vakuuttavaa nähnyt kavereilla ja sisustuslehdissä on mainoksia.
Salon seudulla on ainakin ollut kotimainen teollinen toimija, jonka valikoimissa on muutakin runkomateriaalia kuin levyjä. Myyntipiste oli aikoinaan Helsingissä Espan ja Kaartintorin välissä.
Sitten on mm kotimainen Serla ja tarkemin Serlan 50-luvun tuotanto. Kotitalousopettaja äitini on kerännyt keittiönsä pääosin Serlan rungoista. Niitä on muokattu vastaamaan tämän päivän vaatimuksia (mm korkeus) ja keittiössä taitaa olla ainakin 2 1/2 alkuperäisen keittiön materiaali ja puuseppä on tehnyt loput.Massiivipuussa tuppaan oleen sitä ongelmaa et se elää niinkuin luonnonmateriaali aina. Talvella laatikot toimii ja kesällä ahdistaa. Normaali 60 cm syvä tasokin saattaa elää syvyyssuunnassa 5-6 mm. Maalattu mdf on aika hyvä materiaali mut on maalattuna noin 3 kertaa kalliimpi kuin melamiini.
Ulkomailta tulevat keittiöt on laadukkaita mutta rungot on pääasiassa puukuvioista melamiinia. Kysyppäs kavereiltasi mitä ainetta runko on, epäilen että melamiinia.
Tästä tiedosta en ole ihan varma mutta salossa toimi minun mielestäni ykköskeittiö jonka pääsääntöinen runkoaine oli (on) melamiini.
Serlan 50-luvun tuotantoo voi olla kun serla muistaakseni lopetti noin 10 vuotta sitten kalustevalmistuksen, ja serlaa nyt ei voi hyvällä syylläkään sanoa laatukeittiöksi. Teki pääsääntöisesti isoja kerrostaloja vuokra että omistusasuntoja.
Uskoisin että 99% suomalaisista keittiöistä on melamiinirunkoisia joten kyllä se laatu ilmeisesti syntyy lastulevystäkin. - tietoa
jusu kirjoitti:
Massiivipuussa tuppaan oleen sitä ongelmaa et se elää niinkuin luonnonmateriaali aina. Talvella laatikot toimii ja kesällä ahdistaa. Normaali 60 cm syvä tasokin saattaa elää syvyyssuunnassa 5-6 mm. Maalattu mdf on aika hyvä materiaali mut on maalattuna noin 3 kertaa kalliimpi kuin melamiini.
Ulkomailta tulevat keittiöt on laadukkaita mutta rungot on pääasiassa puukuvioista melamiinia. Kysyppäs kavereiltasi mitä ainetta runko on, epäilen että melamiinia.
Tästä tiedosta en ole ihan varma mutta salossa toimi minun mielestäni ykköskeittiö jonka pääsääntöinen runkoaine oli (on) melamiini.
Serlan 50-luvun tuotantoo voi olla kun serla muistaakseni lopetti noin 10 vuotta sitten kalustevalmistuksen, ja serlaa nyt ei voi hyvällä syylläkään sanoa laatukeittiöksi. Teki pääsääntöisesti isoja kerrostaloja vuokra että omistusasuntoja.
Uskoisin että 99% suomalaisista keittiöistä on melamiinirunkoisia joten kyllä se laatu ilmeisesti syntyy lastulevystäkin.Serlan tuotantoa nykyään jatkaa Futuro-keittiöt, ainakin niin mainitsivat kun edustaja kävi paikan päällä meillä. Ja melamiinirungot on heidänkin kaapeissaan ainakin nykyään.
Kallis paikka ainakin meille tehdyn tarjouksen mukaan tuo Futuro oli eli ei tullut kauppoja. - Manselainen
runko kirjoitti:
Arttelipuu Tampereella tekee ainakin kokopuisia keittiöitä. Näkyy työn jäljessä (todella laadukas) ja valitettavasti myös hinnassa.
- olet
Olet asian ytimes samaa tavaraa eri hinnoin.Hullu maksaa 10t järkevä 3t.
- Anonyymi
Serla keittiö kaluste millä nimellä Uusiyhtiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882