Vääristelevä hintaindeksi

Katse.as.hinnoissa

Asiaa Elias Oikariselta asuntojen hinnoista.

"Hintaindeksit antavat yksipuolisen ja vääristyneen kuvan asuntomarkkinoista. Erityisen ongelmallisia ovat keskiarvohintoihin perustuvat indeksit, jotka eivät ota huomioon asuntojen laatueroja, kirjoittaa tutkija Elias Oikarinen".


http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/ap areena hintaindeksit vaaristavat asuntomarkkinoiden kuvaa/a1069934?service=mobile

15

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan asiallinen artikkeli, mutta niin oli kirjoittajakin kiinteistösijoittamisen dosentti.
      .
      Huomioita artikkelista: Tilastokeskuksen asuntohintaindeksit pyrkivät osoittamaan todellisen hintamuutoksen, mutta tilastoihin liittyy joitakin ongelmia:
      - laatueron vuoksi pidemmän aikavälin tarkastelu on luotettavampaa kuin lyhyen aikavälin tarkastelu
      - kauppamäärät ja myyntiajat ovat oikein tulkittuina nopeampi indikaattori muutoksesta asuntokysynnässä kuin hintakehitys
      - myyntiaikojen yleinen pitkittyminen ennakoi laskupaineita hintoihin.

      • 14-14

        kauppamäärät puolessa ja myyntiajat tähtitieteelliset. sinnä varsinkin OK-latomarkkinoiden karua todellisuutta.

        siinä pari syytä tulevaan hintojen laskuun/jopa romahdukseen, multinikki :D

        on se huvittavaa miten näillä tilastouskovaisilla ei ole tervettä järkeä enää nähdä talouden kokonaiskuvaa lainkaan.

        mitä ns. kirjaoppineempi, sitä tyhmempi ja kädettömämpi pitänee paikkansa :D


      • Mikä on sinun taloudenkuvasi? Mitä omistuksia tai varallisuutta sinulla on?
        Saatko asumistukea tai muita tukia? Oletko töissä? Oletko suorittavassa työssä?
        Kuinka pitkään työsuhteesi on jatkunut?
        .
        Älä hyökkää muita kirjoittajia vastaan, rekisteröi nikkisi ja yritä pysyä asiassa. Kaikki eivät ole trolleja niin kuin sinä.


      • Katse.as.hinnoissa

        Oikarinen on myös tutkinut vuokra- ja omistusasunnon välistä kustannusta ja jos verotus olisi neutraalia ei eroa ole.

        "Jos verotus on neutraalia, ei omistus- ja vuokra-asumisen edullisuuksien välillä pitäisi olla eroa. Omistusasumiseen liittyy ainakin toistaiseksi myös imagotekijöitä. Tämä tosin saattaa muuttua tulevaisuudessa, eikä omistus- ja vuokra-asumista enää arvoteta eri tavoin".


        https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Artikkelit/Sivut/mika-maarittaa-kotisi-hinnan.aspx


      • Ok-_-Loordi

        Minkälaisella verotuksella olisi yhtä edullista vuokrata omakotitalo käyttöönsä kuin asua omassa omistamassaan omakotitalossa? Siis jos ja kun oma omakotitalo on velaton eli asuntolainaa ei ole ja jos samanlaisen talon vuokraisi niin joutuisi maksamaan käyvän vuokran esim. 1.700 euroa kuukaudessa ja sen päälle lisäksi muut omakotitalon asumiskustannukset (pois lukien kiinteistövero)? En ymmärrä minkälainen veromalli tekisi sen että omassa talossa asuminen maksaisi yhtä paljon kuin samanlaisen talon vuokraaminen? Kun marginaaliveroprosentti on tyypillisesti n. 50% useimmilla työssä käyvillä suomalaisilla niin se tarkoittaa että lisätulosta menee n. puolet veroa. Vaikka asuntotulo otettaisiin koko ankaruudessaan käyttöön ja tulkittaisiin se lisätuloksi omistusasujalle niin silti asuntotulostakaan ei menisi uudehkossa omakotitalossa asuessa veroa kuin 50% talon käyvästä vuokrasta eli ok-talossa esim. n. 850 euroa kuukaudessa olisi verotus oman omakotitalon asuntotulosta. Se olisi silti vain puolet vuokrasta. Nyt kun asuntotuloa ei ole käytössä verotuksen kohteena niin omistusasuja ei maksa vuokraa eikä veroa asumisestaan kun taas vuokralainen maksaa vuokraa esim. 1.700 eur/kk omakotitalosta.

        Omassa velattomassa uudehkossa omakotitalossa asuessa säästää vuodessa n. 20.000 euroa nettoa puhtaana käteen rahaa verrattuna siihen että vuokraisi vastaavan omakotitalon käyttöönsä. Kiinteistövero siis tuossa on huomioitu. Tuon 20.000 euron tienaamiseen lisätuloja pitää hankkia 50% marginaaliverolla siis 40.000 euroa bruttona vuodessa jotta saa saman rahan palkkatyöstä mikä menisi vuokraan.


      • Katse.as.hinnoissa

        Uuden talon arvo laskee kulumisen takia koko ajan ja on noin 60v kuluttua arvoton. Tämän ajan kuluessa omistaja joutuu tekemään pihanhoito, home, yms remontteja jotta talo pysyisi asuttavassa kunnossa kustannuksiltaan karkeasti saman verran kun on maksanut siitä uutena tai talon arvo romahtaa nollaan vielä nopeammin.

        Etuovelta löytyy näitä 0€ hintaisia taloja ympäri suomea.


      • 20-3
        pundit kirjoitti:

        Mikä on sinun taloudenkuvasi? Mitä omistuksia tai varallisuutta sinulla on?
        Saatko asumistukea tai muita tukia? Oletko töissä? Oletko suorittavassa työssä?
        Kuinka pitkään työsuhteesi on jatkunut?
        .
        Älä hyökkää muita kirjoittajia vastaan, rekisteröi nikkisi ja yritä pysyä asiassa. Kaikki eivät ole trolleja niin kuin sinä.

        rahaa ja omaisuutta on, velkaa ei ja elämänlaatu erittäin miellyttävää, toisin kuin eräillä takakireillä, itsensä liian vakavasti ottavilla :D kesät täällä ja talvet lämpimässä. juuri lähdössä :)


      • 13-19
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Uuden talon arvo laskee kulumisen takia koko ajan ja on noin 60v kuluttua arvoton. Tämän ajan kuluessa omistaja joutuu tekemään pihanhoito, home, yms remontteja jotta talo pysyisi asuttavassa kunnossa kustannuksiltaan karkeasti saman verran kun on maksanut siitä uutena tai talon arvo romahtaa nollaan vielä nopeammin.

        Etuovelta löytyy näitä 0€ hintaisia taloja ympäri suomea.

        juuri näin. mutta jos sijainti on oikea, voi lato olla vaikka homeläjä, niin se menee kaupaksi. nähty on, ikävä kyllä :D

        siinä olet oikeassa, että tämä maa on täynnä käytännössä arvottomia latoja, täysin väärällä sijainnilla. niiden omistajien kohtalo on karu ja monille se ei vielä ole edes valjennut. selviää vasta sitten, kun myynti tulisi ajankohtaiseksi.


      • Ok-_-Loordi kirjoitti:

        Minkälaisella verotuksella olisi yhtä edullista vuokrata omakotitalo käyttöönsä kuin asua omassa omistamassaan omakotitalossa? Siis jos ja kun oma omakotitalo on velaton eli asuntolainaa ei ole ja jos samanlaisen talon vuokraisi niin joutuisi maksamaan käyvän vuokran esim. 1.700 euroa kuukaudessa ja sen päälle lisäksi muut omakotitalon asumiskustannukset (pois lukien kiinteistövero)? En ymmärrä minkälainen veromalli tekisi sen että omassa talossa asuminen maksaisi yhtä paljon kuin samanlaisen talon vuokraaminen? Kun marginaaliveroprosentti on tyypillisesti n. 50% useimmilla työssä käyvillä suomalaisilla niin se tarkoittaa että lisätulosta menee n. puolet veroa. Vaikka asuntotulo otettaisiin koko ankaruudessaan käyttöön ja tulkittaisiin se lisätuloksi omistusasujalle niin silti asuntotulostakaan ei menisi uudehkossa omakotitalossa asuessa veroa kuin 50% talon käyvästä vuokrasta eli ok-talossa esim. n. 850 euroa kuukaudessa olisi verotus oman omakotitalon asuntotulosta. Se olisi silti vain puolet vuokrasta. Nyt kun asuntotuloa ei ole käytössä verotuksen kohteena niin omistusasuja ei maksa vuokraa eikä veroa asumisestaan kun taas vuokralainen maksaa vuokraa esim. 1.700 eur/kk omakotitalosta.

        Omassa velattomassa uudehkossa omakotitalossa asuessa säästää vuodessa n. 20.000 euroa nettoa puhtaana käteen rahaa verrattuna siihen että vuokraisi vastaavan omakotitalon käyttöönsä. Kiinteistövero siis tuossa on huomioitu. Tuon 20.000 euron tienaamiseen lisätuloja pitää hankkia 50% marginaaliverolla siis 40.000 euroa bruttona vuodessa jotta saa saman rahan palkkatyöstä mikä menisi vuokraan.

        Marginaaliveroa ei ole ollut vuosikymmeniin, kuten ei leimaveroakaan. Tietenkin pääomatulosta joutuu maksamaan pääomatuloveroa mutta sekin 30/32 % nettotulosta (josta siis vähennetty kulut).

        Muutenkin pitää olla todella hyvällä paikalla sijaitseva omakotitalo jos vuokraksi kuvittelee 1.700 €/kk, ainakin jos päälle tulevat lämmitys yms kustannukset. Tietenkin tuo on ihan realististä Helsingin ja sen naapurikuntien merenrannalla sijaitsevissa kiinteistöissä, muissa jää helposti tonniin.

        Lisäksi sinua opastettiin jo oikein, talon arvonanalema ja peruskorjausvelka kuuluu huomioida laskelmissa. Esimerkiksi 500.000 euron merenrantatalon arvo laskee noin 600 €/kuukausi jos sitä ei ylläpidetä säännöllisesti, se pitää myös laskea mukaan kustannuksiin.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Marginaaliveroa ei ole ollut vuosikymmeniin, kuten ei leimaveroakaan. Tietenkin pääomatulosta joutuu maksamaan pääomatuloveroa mutta sekin 30/32 % nettotulosta (josta siis vähennetty kulut).

        Muutenkin pitää olla todella hyvällä paikalla sijaitseva omakotitalo jos vuokraksi kuvittelee 1.700 €/kk, ainakin jos päälle tulevat lämmitys yms kustannukset. Tietenkin tuo on ihan realististä Helsingin ja sen naapurikuntien merenrannalla sijaitsevissa kiinteistöissä, muissa jää helposti tonniin.

        Lisäksi sinua opastettiin jo oikein, talon arvonanalema ja peruskorjausvelka kuuluu huomioida laskelmissa. Esimerkiksi 500.000 euron merenrantatalon arvo laskee noin 600 €/kuukausi jos sitä ei ylläpidetä säännöllisesti, se pitää myös laskea mukaan kustannuksiin.

        Taidat taas vähän sekoittaa asioita keskenään. Marginaalivero on ihan yleinen käsite sille verolle, joka menee ansiotulojen tulonlisäyksestä. Leimavero toki on kuollut ja kuopattu.
        .
        Mitä taas vuokra-asuntoihin tulee esimerkiksi Helsingissä edullisin vähintään 70 neliön omakotitalo vuokralle lähtee 1208 eurosta, hintavin normitalo 2.650 euroa. Espoossa edullisin vähintään 70 neliön vuokra-asunto maksaa 1.650 ja hintavin normitalo vajaat neljä tonnia. Eikä noihin hintoihin vielä merenrantaa saa. http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot#?cardType=101&locations=[["39","6","Espoo"]]&buildingType[]=4&pagination=1


      • whoknowswins
        20-3 kirjoitti:

        rahaa ja omaisuutta on, velkaa ei ja elämänlaatu erittäin miellyttävää, toisin kuin eräillä takakireillä, itsensä liian vakavasti ottavilla :D kesät täällä ja talvet lämpimässä. juuri lähdössä :)

        Tervetuloa! Eikä sinne sohjon joukkoon kannata keväällä palata palelemaan ja kastumaan. Vapaat miehet elävät elämää, josta noilla kuplavelka-Vernereillä ei ole aavistustakaan. Toki nimimerkillä Pelleily seis on hiukan hajua, käyhän hän matkavähennysrahoillaan peräti Kanarialla.
        Tänään täällä 27 astetta ja merivesi 24,7.


      • wweeee
        pundit kirjoitti:

        Taidat taas vähän sekoittaa asioita keskenään. Marginaalivero on ihan yleinen käsite sille verolle, joka menee ansiotulojen tulonlisäyksestä. Leimavero toki on kuollut ja kuopattu.
        .
        Mitä taas vuokra-asuntoihin tulee esimerkiksi Helsingissä edullisin vähintään 70 neliön omakotitalo vuokralle lähtee 1208 eurosta, hintavin normitalo 2.650 euroa. Espoossa edullisin vähintään 70 neliön vuokra-asunto maksaa 1.650 ja hintavin normitalo vajaat neljä tonnia. Eikä noihin hintoihin vielä merenrantaa saa. http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot#?cardType=101&locations=[["39","6","Espoo"]]&buildingType[]=4&pagination=1

        No ei sitä leimaveroa sikäli ole kuopattu, kun varainsiirtovero siihen ihan suoraankin tilalle tuli. Eihän meillä verouudistuksia koskaaankaan niin ole tehty että niillä kokonaisveroaste ainakaan laskenut olisi. Jos yhtäällä kevennellään vaikkapa palkansaajien tuloverotusta tai yritysveroja niin toisaalla sitten nostetaan välillisiä veroja sitäkin enemmän ja keksitään uusia veroja.


      • Katse.as.hinnoissa
        13-19 kirjoitti:

        juuri näin. mutta jos sijainti on oikea, voi lato olla vaikka homeläjä, niin se menee kaupaksi. nähty on, ikävä kyllä :D

        siinä olet oikeassa, että tämä maa on täynnä käytännössä arvottomia latoja, täysin väärällä sijainnilla. niiden omistajien kohtalo on karu ja monille se ei vielä ole edes valjennut. selviää vasta sitten, kun myynti tulisi ajankohtaiseksi.

        Puhe oli OK-talosta eikä tontista. Kaikki OK-talot muuttuvat mullaksi aikanaan.


      • tööt.tööt
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Puhe oli OK-talosta eikä tontista. Kaikki OK-talot muuttuvat mullaksi aikanaan.

        Ei koske sua eikä kerrostaloja?


      • Katse.as.hinnoissa
        pundit kirjoitti:

        Taidat taas vähän sekoittaa asioita keskenään. Marginaalivero on ihan yleinen käsite sille verolle, joka menee ansiotulojen tulonlisäyksestä. Leimavero toki on kuollut ja kuopattu.
        .
        Mitä taas vuokra-asuntoihin tulee esimerkiksi Helsingissä edullisin vähintään 70 neliön omakotitalo vuokralle lähtee 1208 eurosta, hintavin normitalo 2.650 euroa. Espoossa edullisin vähintään 70 neliön vuokra-asunto maksaa 1.650 ja hintavin normitalo vajaat neljä tonnia. Eikä noihin hintoihin vielä merenrantaa saa. http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot#?cardType=101&locations=[["39","6","Espoo"]]&buildingType[]=4&pagination=1

        Omakotitalo vuokra-asuntona on harvinaista kuten kauppa niillä yleisestikin. SATO yhtiöllä vapaana 3 omakotitaloa vapaana ja 945 muuta vuokra-asuntoa Oikotiellä vapaana. Realialla vastaavasti 2/65. VVO/LUMO yhtiöllä ei edes ole OK-taloja 41163 vuokra-asunnon joukossa.

        Omakotitalojen vuokraus koko maassa vähäistä koska vuokralainen haluaa asua huolettomasti lähellä palveluja ja työpaikkoja eikä peräkylillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe