tuliliskot

mia

moi! Miten helposti/vaikeasti tulilisko lisääntyy?Oletteko muuttaneet olosuhteita?olen tutustunut kirjallisuuteen ym. haluan vain kuulla kokemuksia...kertokaas vielä millaiset kasvit viihtyvät tuliliskojen kodissa.

7

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.-

      Sunnuntaina muutti ystäväni kolme tuliliskoa meillle asumaan vuodeksi. Kun oltiin laitettu sora takaisin akvaarionn ja mentiin täyttämään ämpäreitä vedellä (samoissa ämpäreissä oli siis ollut ne sorat) niin siellä oli yksinäinen nuijapää. Aikamoinen sissi etten sanoisi. Oli selvinnyt soran seassa, mutta valitettavasti kuoli melkein heti.

      Jutun pointti oli se että nämä yksilöt lisääntyivät ihan ilman minkäänlaisia kommervenkkejä. Ystävä ei ollut edes huomannut asiaa. Ovelia ovat nämä liskoset. :) Jos mahdollisesti saisi seuraavista poikasista kasvatettua aikuisia..

      Anubiakset on mulla viihtyny hyvin ja myös monet muut.. Jos vain tietäisi vielä niiden nimetkin. :)

    • tanja

      kaverini tularit kutivat n:10 litrasessa "terraariossa", joten en usko että niillä on mitään erityis vaatimuksia. Tosin niistä ei säilynyt hengissä kuin 3, kun olivat kaikki siellä samassa kipossa...

      • MIE

        Miten voin tunnistaa sukupuolet ilman suurennuslasia...;)en nimittäin saa selvää peräosastosta, minkälaisia koloja siellä on. Ostin 2 tuliliskoa samanaikaisesti, noin 10 kk sitten. Ostaessa ne olivat jotakuinkin samankokoisia, nyt toinen huomattavasti suurempi.poikasia en ole huomannut.


      • tanja
        MIE kirjoitti:

        Miten voin tunnistaa sukupuolet ilman suurennuslasia...;)en nimittäin saa selvää peräosastosta, minkälaisia koloja siellä on. Ostin 2 tuliliskoa samanaikaisesti, noin 10 kk sitten. Ostaessa ne olivat jotakuinkin samankokoisia, nyt toinen huomattavasti suurempi.poikasia en ole huomannut.

        enpä ole varma omistanikaan, mutta vatsapuolelta katsottuna koiraalla on leveämpi "osasto" . Eli jotakuinkin koiras ( ) ja naaras () ....=)


      • tanja
        MIE kirjoitti:

        Miten voin tunnistaa sukupuolet ilman suurennuslasia...;)en nimittäin saa selvää peräosastosta, minkälaisia koloja siellä on. Ostin 2 tuliliskoa samanaikaisesti, noin 10 kk sitten. Ostaessa ne olivat jotakuinkin samankokoisia, nyt toinen huomattavasti suurempi.poikasia en ole huomannut.

        käväise mateliat.info sivuilla jossa on kuvia...


      • tanja
        tanja kirjoitti:

        käväise mateliat.info sivuilla jossa on kuvia...

        www.matelijat.info


      • Niina
        MIE kirjoitti:

        Miten voin tunnistaa sukupuolet ilman suurennuslasia...;)en nimittäin saa selvää peräosastosta, minkälaisia koloja siellä on. Ostin 2 tuliliskoa samanaikaisesti, noin 10 kk sitten. Ostaessa ne olivat jotakuinkin samankokoisia, nyt toinen huomattavasti suurempi.poikasia en ole huomannut.

        Sukupuolet pystyy tunnistamaan aikuisista yksilöistä kloakin seudusta. Koirailla kloakin alue on selvästi isompi kuin naarailla.

        Tosin tämäkään ei ole sata varma keino tunnistaa sukupuolet toisistaan. Vaikuttavia asioita ovat mm. tuliliskon sukukypsyys sekä lisääntymisajankohta.

        http://www.matelijat.info/tulilisko/lisaantyminen/sukupuolet.html sivulla on sekä piirros että kuva koiraasta ja naarasta. Voit yrittää verrata omia tuliliskojasi näihin kuviin mutta poikasista sukupuolen tunnistaminen voi olla vaikeaa.


        Niina
        www.sammakkolampi.net


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe