Hei !
Olen 1956 syntynyt ja pääsisin ensivuonna 60-vuotiaana eläkkeelle, koska olen ollut vuorotyössä. Olen ymmärtänyt, että työnantajani pankin eläkeyhtiöön maksama "lisäeläke" korvaisi muuntovähennyksen tai varhaisvähennyksen. Kuinka muuntovähennys lasketaan työeläkeyhtiössä ?
Mielestäni nykyisissä laskelmissa ei näy vähennys ja eläke näyttää suuremmalta.
muuntovähennyksen suuruus ?
10
2189
Vastaukset
Muuntovähennyksellä tarkoitetaan eläkekarttumaprosentin pienennystä 2 prosentista 1,8 prosenttiin sen julkisen alan työhistorian osalta, joka on tehty 31.12.1994 mennessä. Esim. 20 vuoden työhistoriasta koituisi 4 prosentin verran muuntovähennystä julkiseen eläkkeeseen. Jos eläkepalkka on 3000 e/kk, vähennystä tulisi 120 e/kk.
On myös mahdollista, etenkin erittäin pitkien työurien tapauksissa, että 31.12.2004 tehtävä eri eläkkeiden yhteensovitus (modifiointi) rajaa karttunutta eläkettä enemmän kuin muuntovähennys, jolloin muuntovähennyksellä ei olekaan tosiasiallista merkitystä.
Julkisen alan eläke on voinut parhaimmillaan karttua 2,2 prosenttia vuotta kohti 31.12.1994 saakka, josta 0,2 prosenttia on lisäeläkkeen osuus. Jos tätäkin osuutta pitää kompensoida, tarkoittaa tämä, että jokaista työssäolovuotta kohti vähennys on yhteensä 0,4 prosenttia ennen vuotta 1995, jos molemmat puheena olevat asiat vaikuttavat laskennassa.
Modifiointi eli yhteensovitus voi siis leikata eläkettä enemmän kuin mitä muuntovähennys vaikuttaisi ja silloin muuntovähennyksen vaikutus olisi - 0. Lisätietoja saat Kevasta. Linkki: www.keva.fi.- Muuntovähennys940euroa
Ammattikoulun jälkeen työskentelin 1973-1980 yksityisellä sektorilla (paitsi armeija 11 kk). En ole työskennellyt kunnalla, mutta kaupungin omistamassa oy:ssä energialaitoksessa 1980-1997. Sen jälkeen energialaitos myytiin yksityiselle ja taas Fortumille eli valtiolle. Tuo muuntovähennys tulisi siis osakeyhtiöstä, jonka kaupunki omisti ennen vuositta 1995. Modifiointi ja muuntovähennys alentaa eläkettäni yli 940 euroa ? Onkohan tässä virhe ?
- 40vtyöelämäätakana
Eli kannattaako minun jättäytyä työttömäksi ansiosidonnaiselle, jolloin eläkettäkin kertyisi enemmän eikä normeerausta eli muuntovähennystä tehtäisi ?
Nimimerkki ”Muuntovähennys940euroa” otapa yhteyttä Kevaan ja pyydä heiltä selvitystä, miten modifiointi ja muuntovähennys ovat vaikuttaneet eläkkeeseesi. Tällä palstalla ei ole mahdollista ottaa kantaa kenenkään yksittäiseen eläkeasiaan tai eläkkeen oikeellisuuteen.
Samoin nimimerkki ”40vtyöelämäätakana” niin sinunkin on hyvä olla yhteydessä omaan eläkelaitokseesi asiassasi, sillä mitään yleisohjetta ei ole antaa, mikä sinun tilanteessasi olisi kannattavampaa. Omaan ti-lanteeseesi vaikuttavat mm. ikäsi ja oma työhistoriasi.- MUUNTOVAHENNYKSET
Monissa vakuutuksissa on pienella prantattyna erilaisia poikkeusoikeuksia, poikkeuskaytantoja, poikkeuskieltoja tms.
Onkohan radiotaajuuksien toimittajilla jotain tallaisia poikkeustarpeita? Tietyn radiotaajuuden avulla voidaan ajaa satoja ihmisia pois tietylta alueelta - perustuvatko toimittajien intressit johonkin vakuutuslakiin, jonka poikkeuksena toimittaja toimii?
Vakuutuslain avulla toimittajat kaappaavat alueelta muuttavien jaljilta satoja asuntoja.
terv. amsterdamin joukkomuuttoliiketta ihmetteleva
kuvataiteilija
annukka majamaki - Anonyymi
Muuntovähennys vähennetään aina kun henkilö siirtyy eläkkeelle ennen kuin on täyttänyt 65 vuotta. Tämä on eläkelakeihin kirjattu yleinen käytäntö, jota ei vuonna 2017 tehty eläkeuudistus muuta millään tavalla. Valtion ja kunnan palveluksessa olevat tuhannet työntekijät eivät tiedä eikä heille kerrota, miten arvioitu eläke laskelman mukaan vähentyy, jos jää ennen aikaisesti eläkkeelle. Vakuutusoikeuden mukaan tämä vähennys on pysyvä! eli se kestää niin kauan kuin on elossa olevana eläkkeensaajana. Ammattijärjestöjen "sopima" syntymävuoteen perustuva taulukko, jossa esim. 58 -vuonna syntyneen henkilön eläkeikä olisi 64 -vuotta täytettyään mahdollista varhaisimpana eläkkeelle jäämisen ajankohtana on puppua eikä siihen pidä sortua! VAEL -laissa on umpikiero lainsäätäjän säätämä normi, joka itse asiassa syrjii perustuslain takaaman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen.
Vuorotyö ei ole erityismahdollisuus jäädä aikaisemmin eläkkeelle. kIRJOITA SIIS ELÄKEHAKEMUS VASTA TÄYTETTYÄSI 65 VUOTTA! Nämä lait on kirjoitettu niin, ettei eläkelaitosten tarvitsisi maksaa henkilön ansaitsemaa eläkettä täysimääräisesti! Vähennyksen laskutapaa ei minulle ainakaan mikään virallinen omainen ole kertonut prosessin aikana. Lisäeläkesääntöjä en valitettavasti tunne, mutta tuskin niillä voidaan lainsäädännön ohi mennä.
AK 18.7.2025- Anonyymi
Eikös se oikein mene jos maksun määrä ja eläkekertymä on laskettu sen perusteella, että eläkeikä on 65v ja siitä halutaan poiketa, niin silloinhan eläkkeen taso muuttuu joko ylös tai alaspäin. Ei se ole minkään lain vastainen eikä aja ihmisiä eriarvoiseen asemaan.
- AnonyymiUUSI
Ei nykyään mitään muuntovähennyksiä ole,itse jäin eläkkeelle 60v syntymävuosi ,-58. Ja eläke normi n.2800€.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei nykyään mitään muuntovähennyksiä ole,itse jäin eläkkeelle 60v syntymävuosi ,-58. Ja eläke normi n.2800€.
Kyllä on, koskee julkisen puolen eläkkeitä ja ennen vuotta 1995 ansaittua eläkettä, jos olet syntynyt 1960 tai ennen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on, koskee julkisen puolen eläkkeitä ja ennen vuotta 1995 ansaittua eläkettä, jos olet syntynyt 1960 tai ennen.
Ne vähennykset on jo kertaalleen muunnettu,ei niille enään tehdä muutoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.555978Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461806
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341692Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181650- 1021457
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281450Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163