Hitaammin kiitos

hitaat-reflexit

Liikenne on hitaampana helpompi hahmottaa ja sitä myöden turvallisempaa.

74

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SafetyFirst

      Juuri näin. Hitaammin ajaessa myös pysähtymismatkat, törmäysenergiat ja vahinkojen vakavuus ja uhrien määrä vähenee. Se kannattaa muistaa kun kovalla kiireellä liikenteessä suhaamme päästäksemme perille marginaalisen pienen aikaa nopeammin. Tarpeeton hidastelu ja matelu on typerää ja aiheuttaa muille ohitustarvetta ja myös ärsyyntymistä kutta turha kiire ja kaahaminen myös usein täysin turhaa.

      • yksikuusipluskaksinolla

        Tuota, jos oikeasti kokee että normaali liikenne on liian nopeaa eikä pysy ajatuksen sekä refleksien tasolla mukana - on silloin autolla ajaminen syytä jättää välittömästi pois.Oikeasti!

        Itse olen joskus katsonut kun kerrostalon vanhat asukkaat ajavat pihassa oikeasti 10-15km/h, parkeeraavat auton keskelle pihaa ja nousevat hitaasti ulos jalka kerrallaan, jäykän näköisenä josta menevät avaamaan tallin ovea.Siitä hitaasti autoon takaisin ja kunnolla kaasuttaen auto talliin.
        Se on oikeasti typerää ja karmivaa ettei osata jättää autolla ajoa vaan ajetaan ja uskotaan että ei mitään satu koska ei ikinä sattunut.


      • NYTJÄRKIKÄTEEN

        KYLLÄ JEP.HITAAMMIN AJAMALLA ON ENEMMÄN AIKAA HAVANNOIDA.EI TULE PERÄÄN AJOA.RIITTÄVÄN PITKÄ TURVAVÄLI ON AIKAA HAVANNOIDA MITÄ TIELLÄ TAPAHTUU.NÄKEE EDESSÄAJAVAN OHI JA YLI EDESSÄMENEVÄN JONON.JARRUVALOT NÄKYY KAUASA JA ON AIKAA ENNAKOIDA MITÄ SEURAAVAKSI EDESSÄAJAVA TEKEE KUN EDELLISET AUTOT JARRUTTAA.


      • Caps_.Lock
        NYTJÄRKIKÄTEEN kirjoitti:

        KYLLÄ JEP.HITAAMMIN AJAMALLA ON ENEMMÄN AIKAA HAVANNOIDA.EI TULE PERÄÄN AJOA.RIITTÄVÄN PITKÄ TURVAVÄLI ON AIKAA HAVANNOIDA MITÄ TIELLÄ TAPAHTUU.NÄKEE EDESSÄAJAVAN OHI JA YLI EDESSÄMENEVÄN JONON.JARRUVALOT NÄKYY KAUASA JA ON AIKAA ENNAKOIDA MITÄ SEURAAVAKSI EDESSÄAJAVA TEKEE KUN EDELLISET AUTOT JARRUTTAA.

        Miksi huudat?????


      • dodiinsitäpitää
        yksikuusipluskaksinolla kirjoitti:

        Tuota, jos oikeasti kokee että normaali liikenne on liian nopeaa eikä pysy ajatuksen sekä refleksien tasolla mukana - on silloin autolla ajaminen syytä jättää välittömästi pois.Oikeasti!

        Itse olen joskus katsonut kun kerrostalon vanhat asukkaat ajavat pihassa oikeasti 10-15km/h, parkeeraavat auton keskelle pihaa ja nousevat hitaasti ulos jalka kerrallaan, jäykän näköisenä josta menevät avaamaan tallin ovea.Siitä hitaasti autoon takaisin ja kunnolla kaasuttaen auto talliin.
        Se on oikeasti typerää ja karmivaa ettei osata jättää autolla ajoa vaan ajetaan ja uskotaan että ei mitään satu koska ei ikinä sattunut.

        vihdoinkin sut on keksitty ja löydetty, ihminen joka ei ilmeisesti vanhene koskaan. Kannattais ehkä hillitä Foreignerin biisin Forever young kuuntelua ja ohjata energia, minkä hukkaat mielesi pahoittamiseen vanhusten autoilun tiimoilta, vapaaehtoistyöhön.


      • VOISAATANASENTÄÄN
        NYTJÄRKIKÄTEEN kirjoitti:

        KYLLÄ JEP.HITAAMMIN AJAMALLA ON ENEMMÄN AIKAA HAVANNOIDA.EI TULE PERÄÄN AJOA.RIITTÄVÄN PITKÄ TURVAVÄLI ON AIKAA HAVANNOIDA MITÄ TIELLÄ TAPAHTUU.NÄKEE EDESSÄAJAVAN OHI JA YLI EDESSÄMENEVÄN JONON.JARRUVALOT NÄKYY KAUASA JA ON AIKAA ENNAKOIDA MITÄ SEURAAVAKSI EDESSÄAJAVA TEKEE KUN EDELLISET AUTOT JARRUTTAA.

        Huudat, miksi? Jos sinusta itsestäsi tuntuu, että esim 80 km/h on liian kova vauhti sinulle, kannattaa jättää autolla ajaminen kokonaan. Kuolema tulee vaikka vauhti olisi autolla 40 km/tunnissa, jos olet jalan tai pyörällä liikkeellä. Jäät aina toiseksi autolle. Sitä tosin fillaristit ja jalankulkijat eivät ymmärrä. Jos minä ajan esim fillarilla, niin pysähdyn suojatien eteen tai mistä nyt menenkään yli. Minulla kääntyy vielä pää, mutta 98%:a fillaristeista menee vauhdilla ilman, että pää kääntyisi mihinkään suuntaan, saman tekevät kävelijät (tosin hitaammin) ja AIKUISET, hyvää esimerkkiä lapsille, joiden hahmotuskyky on vielä alkutekijöissään ja jokaisen meidän aikuisen pitää näyttää esimerkkiä liikenteessä oli sitten liikkeellä millä ja miten tahansa -oli sinulla niitä omia lapsia tai ei, mutta kaikilla aikuisilla on vastuunsa siihen.
        Jätä sinä auto kotiin, jos sinulla sellainen on ja käytä julkisia


      • tahtoisinhuomauttaa

        Jaa mutta haluisin näin autoilijoilta tietävätkö he mitä se kärjellään seisova kolmio ennen suojatietä mahtaa tarkoittaa aika harva tietää ainakin täällä meillä päin ja sitä paitsi kysyn ´edelliseltä autoilijalta eikö olis ihan fiksua vaikka edes vähän antaa periks yksin oikeudestaan maantien käyttöön kun mä asun maalla ja meiltä on 7 km keskustaan ja mä ja moni muu tykkää kulkea pyörällä asiolla keskustaan ´ja kaikilla ei välttämättä ole edes autoja. Lisäksi maantien varressa asuu varressa asuu ihmisiä jotka lähtiessään esim. lenkille joutuvat väkisinkin kulkemaan maantien vartta niin eikö olis aikafiksua edes vähän väistää näitä kulkijoita vai mitä?


    • turvaväli_on_jo_hyvä

      Hitaampana kuluu myös polttoainetta vähemmän, ja pakokaasupäästöt vähenee. Silloin pärjää hyvin edullisemmallaikin ajoneuvolla (tehomoottorit on kalliita), käyttökulutkin ovat halvemmat.

      Tarpeeton hidastelu toimii käänteisesti, kuten tuossa jo mainittiin - kaikkia kun ei turvallisuus periaatteella "tärkeintä on päästä ehjänä perille" kiinnosta. Tarpeellisen ja tarpeettoman määrittely vaatii hieman pohdintaa, mutta jo sen että kiirehtimisen (ohittelun ja kaahaamisen) jättää pois on hyvä lähtökohta.

      Rekan ohittaminen on usein tarpeetonta jos matkavauhti on 90 km/h (lisäaikaa menee 6,5 minuuttia /100 km jos ajomatka on noinkin pitkä, polttoainetta puoli litraa vähemmän). Silloin pitää jättää reilu turvaväli jotta urheilullisesti (rikesakkonopeutta tai sen yli) ajavat voivat ohittaa helpommin ja vähemmällä riskillä - lailliset ohituspaikat ovat harvassa.

      • BMWkusipää

        Niin,itse voin myöntää että ajan ylinopeutta rikesakon puitteissa ja ohitankin jonkun verran MUTTA tarkoitukseni ei ole kiirehtiä siten että riskeeraisin itseäni tai muita toiminnallani.Ohitan vain ainoastaan sellaisia jotka nysväävät tasan sallitua nopeutta tai hieman alle. Ohitukset ovat aina hyvin ennakoituja ja mietittyjä.Tästä syystä, toiminassani ei ole mitään vikaa.
        Enemmin päinvastoin; uskallan ohittaa hitaamaan enkä jää köröttelemään nysvärin tai rekan taakse, keräten kamalaa jonoa jolloin joku bomber voi oikeasti hyökätä jonon perältä.

        Ja tuosta polttoaineesta vielä; Luopukaa autosta, jos 0.5L/100km tekee tiliotteelle liian pahaa.


      • Kjell.H.Pippelström
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin,itse voin myöntää että ajan ylinopeutta rikesakon puitteissa ja ohitankin jonkun verran MUTTA tarkoitukseni ei ole kiirehtiä siten että riskeeraisin itseäni tai muita toiminnallani.Ohitan vain ainoastaan sellaisia jotka nysväävät tasan sallitua nopeutta tai hieman alle. Ohitukset ovat aina hyvin ennakoituja ja mietittyjä.Tästä syystä, toiminassani ei ole mitään vikaa.
        Enemmin päinvastoin; uskallan ohittaa hitaamaan enkä jää köröttelemään nysvärin tai rekan taakse, keräten kamalaa jonoa jolloin joku bomber voi oikeasti hyökätä jonon perältä.

        Ja tuosta polttoaineesta vielä; Luopukaa autosta, jos 0.5L/100km tekee tiliotteelle liian pahaa.

        Sinulla on ajelussasi ihanan päättäväiset ja varmat otteet...


      • VOISAATANASENTÄÄN
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin,itse voin myöntää että ajan ylinopeutta rikesakon puitteissa ja ohitankin jonkun verran MUTTA tarkoitukseni ei ole kiirehtiä siten että riskeeraisin itseäni tai muita toiminnallani.Ohitan vain ainoastaan sellaisia jotka nysväävät tasan sallitua nopeutta tai hieman alle. Ohitukset ovat aina hyvin ennakoituja ja mietittyjä.Tästä syystä, toiminassani ei ole mitään vikaa.
        Enemmin päinvastoin; uskallan ohittaa hitaamaan enkä jää köröttelemään nysvärin tai rekan taakse, keräten kamalaa jonoa jolloin joku bomber voi oikeasti hyökätä jonon perältä.

        Ja tuosta polttoaineesta vielä; Luopukaa autosta, jos 0.5L/100km tekee tiliotteelle liian pahaa.

        Olet ihan oikeassa. Niin minäkin toimin, pientä ylinopeutta suhteutettuna muuhun liikenteeseen. Ylinopeussakkoja tasan yksi ja se oli täysin oma huolimattomuus. Joustavan ajon taito tuntuu olevan suurimmalle osalla täyttä utopiaa. Jos ja kun ohitan sen hitaamman kulkuneuvon, niin ohitan sen reippaasti, enkä nyhvää kilometrejä vastaantulevien kaistalla ohittamassa. Eikä se tarkoita sitä, että olen hullu kaahari. Esim näin syksyisin on traktoreita sun muita hiluvitkuttimia ja suurin osa köröttelee sellaisen kapineen perässä kilometreja keräten sitä jonoa eivätkä voi ohittaa, jos vaikka sattuu olemaan keltaista viivaa. Käsittääkseni tieliikennelaissa sanotaa, että voi ohittaa turvallisuutta noudattaen. No korjatkoon joku, jos olen väärässä, mutta ohitan sulkuviivan kohdalla tällaiset pelit. Auto on pakko olla ja yleensäkin ottaen menoveden hinta on suhteellista verrattuna muihin veroihin ja maksuihin, mitä autonomistajalta vaaditaan


      • turvaväli_on_jo_hyvä

        EIhän se ajotavasta riippuvainen 0,5 litraa/100 km kenenkään talouteen hirveästi vaikuta (0,5 l x 1,4 €= 126 euroa /18 000 km vuodessa), mutta on hyvä tiedostaa että tankki tyhjenee hitaammin silloin kun joutuu syystä tai toisesta ajamaan hitaammin. Silloin asiassa on sentään positiivinenkin puoli, ei vain ja pelkästään ärsytystä ja ajanhaaskausta matkantekoon.


      • etsemmosta
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin,itse voin myöntää että ajan ylinopeutta rikesakon puitteissa ja ohitankin jonkun verran MUTTA tarkoitukseni ei ole kiirehtiä siten että riskeeraisin itseäni tai muita toiminnallani.Ohitan vain ainoastaan sellaisia jotka nysväävät tasan sallitua nopeutta tai hieman alle. Ohitukset ovat aina hyvin ennakoituja ja mietittyjä.Tästä syystä, toiminassani ei ole mitään vikaa.
        Enemmin päinvastoin; uskallan ohittaa hitaamaan enkä jää köröttelemään nysvärin tai rekan taakse, keräten kamalaa jonoa jolloin joku bomber voi oikeasti hyökätä jonon perältä.

        Ja tuosta polttoaineesta vielä; Luopukaa autosta, jos 0.5L/100km tekee tiliotteelle liian pahaa.

        Saanko kysyä haluaisito kulkea työ/ kauppamatkat jotka on esim 20km polkupyörällä tai kävellen koska täällä ei juurikaan ole julkista liikennettä.
        Ja haluaisin tälle joka haukkuu niitä jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan eivätkä halua ottaa turhia riskejä että sitä kutsutaan toisten huomioon ottamiseksi kun kun haukuta niitä jotka ajattelevat ja tekevät erilailla kuin sinä ja semmonen o npirun tärkeetä. Toivotan turvallista matkaa kaikille; myös kaahareille toivotaan että pollarit tulis tutka ojossa vastaan ehkä kaahailu into vähän helpottas.


      • onnittelut
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin,itse voin myöntää että ajan ylinopeutta rikesakon puitteissa ja ohitankin jonkun verran MUTTA tarkoitukseni ei ole kiirehtiä siten että riskeeraisin itseäni tai muita toiminnallani.Ohitan vain ainoastaan sellaisia jotka nysväävät tasan sallitua nopeutta tai hieman alle. Ohitukset ovat aina hyvin ennakoituja ja mietittyjä.Tästä syystä, toiminassani ei ole mitään vikaa.
        Enemmin päinvastoin; uskallan ohittaa hitaamaan enkä jää köröttelemään nysvärin tai rekan taakse, keräten kamalaa jonoa jolloin joku bomber voi oikeasti hyökätä jonon perältä.

        Ja tuosta polttoaineesta vielä; Luopukaa autosta, jos 0.5L/100km tekee tiliotteelle liian pahaa.

        Osuva nimimerkki kirjoituksestasi päätellen.


      • toisilla_sitä_ei_ole
        VOISAATANASENTÄÄN kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Niin minäkin toimin, pientä ylinopeutta suhteutettuna muuhun liikenteeseen. Ylinopeussakkoja tasan yksi ja se oli täysin oma huolimattomuus. Joustavan ajon taito tuntuu olevan suurimmalle osalla täyttä utopiaa. Jos ja kun ohitan sen hitaamman kulkuneuvon, niin ohitan sen reippaasti, enkä nyhvää kilometrejä vastaantulevien kaistalla ohittamassa. Eikä se tarkoita sitä, että olen hullu kaahari. Esim näin syksyisin on traktoreita sun muita hiluvitkuttimia ja suurin osa köröttelee sellaisen kapineen perässä kilometreja keräten sitä jonoa eivätkä voi ohittaa, jos vaikka sattuu olemaan keltaista viivaa. Käsittääkseni tieliikennelaissa sanotaa, että voi ohittaa turvallisuutta noudattaen. No korjatkoon joku, jos olen väärässä, mutta ohitan sulkuviivan kohdalla tällaiset pelit. Auto on pakko olla ja yleensäkin ottaen menoveden hinta on suhteellista verrattuna muihin veroihin ja maksuihin, mitä autonomistajalta vaaditaan

        > "Joustavan ajon taito tuntuu olevan suurimmalle osalla täyttä utopiaa. "

        Joustaminen ei vaadi sääntöjen ja rajoitusten rikkomista. Kädettömät kuskit eivät osaa ajaa sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti. Ylinopeuteen kykenee minkälainen idiootti tahansa. Sääntöjen ja rajoitusten mukainen joustava ajaminen vaatiikin jo vänän älyä ja taitoja.


    • slow-is-fast

      Kiire on merkki siitä, että asiat ovat vaarassa mennä pieleen.

      • limakuutio

        Duh - tai sitten siitä, että ei olla varattu tarpeeksi aikaa johonkin asiaan :O


    • Totta, mutta liikenne on jo nyt erittäin turvallista. Hidastaminen lähinnä nostaisi kustannuksia, pidentäisi autossa vietettyä aikaa ja siten pahentaisi ruuhmia.

      On olemassa hyväksyttävä taso turvallisuudelle. Normaaliliikenteessä olemme kevyesti sillä tasolla.

      • KukaMäärittelee

        Kerropa kuka tai mikä on määritellyt hyväksyttävän tason turvallisuudelle liikenteessä? Sinä et ainakaan sitä varmasti ole oikea henkilö määrittelemään.


      • Kaikkihan sen määrittelevät. Tällä hetkellä on erittäin epätodennäköistä joutua onnettomuuteen, ellei itse sössi. Minusta se on riittävä, sinusta ilmeisesti ei?


      • ei_mene_jakeluun
        TheRat kirjoitti:

        Kaikkihan sen määrittelevät. Tällä hetkellä on erittäin epätodennäköistä joutua onnettomuuteen, ellei itse sössi. Minusta se on riittävä, sinusta ilmeisesti ei?

        Kumma sitten että lähes viikoittain saa lukea onnettomuuksista.


      • vaikka_harvoin_näkee

        Liikennevakuutusmaksu on hyvä mittari turvallisuudelle. Aloitusmaksu on 600-700 euroa vuodessa ja siitä se pienenee 13 vuodessa 200 euron tasolle. Jos aloittaa autoilun ihan uudella kohtuukokoisella autolla on liikennevakuutusmaksu kalliimpi paukku kuin auton hankintavero, molemmat on useita tuhansia euroja.

        Vahinkoilmoituksia kirjataan suunnilleen 274 kpl vuorokaudessa kaskovahingot päälle.


      • Rotta.Presidentiksi
        KukaMäärittelee kirjoitti:

        Kerropa kuka tai mikä on määritellyt hyväksyttävän tason turvallisuudelle liikenteessä? Sinä et ainakaan sitä varmasti ole oikea henkilö määrittelemään.

        Rotta delekoi suoraan tietonsa ja osaamisensa Liikenneministeriölle ja ministereille. Valtiovalta sitten nöyrästi kuuntelee Rottaa joka varmasti osaa myös määritellä hyväksyttävät tasot myös liikenteeseen. Turhaan autoteollisuus satsaa miljardeja autojensa parempaan turvallisuuteen koska turvallisuustaso on jo nyt riittävä. Ei Suomenkaan paria kolmeasataa vuosittain kuollutta ihmistä kannata surra tai yrittää vähentää niiden määrää. Turhaa koska Rotan mielestä määrä on ihan ok.


      • Iso_vai_pieni
        ei_mene_jakeluun kirjoitti:

        Kumma sitten että lähes viikoittain saa lukea onnettomuuksista.

        Nämä pienet todennäköisyydet ovat aina vaikeasti hahmotettavia. Pyörein luvuin Suomessa kuolee liikenteessä yksi ihminen noin sataa miljoonaa ajokilometriä kohti ja loukkaantuu yksi noin neljää miljoonaa kilometriä kohti. Sadan kilometrin ajomatkalla on siis 0,0001 % mahdollisuus kuolla ja 0,0025 % loukkaantua. Ei kuulosta kovin pahalta ja riski onkin enää vain kymmenesosa siitä mitä se oli 1970-luvun alussa.

        Silti keskivertokansalaisella on edelleen noin 15 % mahdollisuus loukkaantua kolarissa elinaikanaan. Se tekee kipeää eikä silloin hengenlähtökään ole kovin kaukana. Tampereen kokoisen kaupungin nykyisistä asukkaista tulee noin tuhat kuolemaan kolarissa.

        Olosuhteilla ja henkilökohtaisilla valinnoilla voi tietysti vaikuttaa riskiin. Rattijuopot, hurjapäiset nuoret, itsemurhaajat ja talvikelin ajotaidottomat ovat tilastoja rumentamassa. Jos ajelee kilometrinsä selvin päin valoisalla moottoritiellä hyvällä kelillä, riski vähenee keskimääräisestä vielä reilusti.


      • diipadaiii

        "Jos ajelee kilometrinsä selvin päin valoisalla moottoritiellä hyvällä kelillä, riski vähenee keskimääräisestä vielä reilusti."

        Mitenkäs täällä, josta moottoritielle on 200 kilometriä, paraneeko turvallisuus, jos käy ajamassa pätkän moottoritietä vaikkapa kerran kuukaudessa?


      • Iso_vai_pieni
        diipadaiii kirjoitti:

        "Jos ajelee kilometrinsä selvin päin valoisalla moottoritiellä hyvällä kelillä, riski vähenee keskimääräisestä vielä reilusti."

        Mitenkäs täällä, josta moottoritielle on 200 kilometriä, paraneeko turvallisuus, jos käy ajamassa pätkän moottoritietä vaikkapa kerran kuukaudessa?

        Kaikilla ei tosiaan ole tuota moottoritien käyttömahdollisuutta, joka pudottaa kuolemanriskin kolmasosaan. Silloin altistuu väkisinkin vastaantulijoiden virheille. Toisaalta jos moottoritielle on 200 km, ei niitä vastaantulijoitakaan yleensä ole hirveästi. Ollaan nimittäin Kainuussa, Koillismaalla tai Lapissa. Porojahan siellä on, mutta niihin törmääminen harvemmin on hengenvaarallista.


      • vale-emävale-tilasto
        diipadaiii kirjoitti:

        "Jos ajelee kilometrinsä selvin päin valoisalla moottoritiellä hyvällä kelillä, riski vähenee keskimääräisestä vielä reilusti."

        Mitenkäs täällä, josta moottoritielle on 200 kilometriä, paraneeko turvallisuus, jos käy ajamassa pätkän moottoritietä vaikkapa kerran kuukaudessa?

        Juu, paranee se rutkasti ;-)


      • Rekanallejäänyt

        No eiköhän tuo raskasliikenne ole jo hyvä esimerkki miten ihminen käyttäytyy kun vauhtia hidastetaan nopeusrajoittimilla,, ihminen keksii oheistoimintoja eikä keskity enää ajamiseen juurikaan, ja suuri massa kun päälle tulee tulipa se sitten hiljaa tai kovaa hallitsemattomana jälki on rumaa...navigaattorin räplääminen ajaessa oli rakka-miehelle mielenkiintoisampaa kuin seurata missä auto kulkee ja kolarihan siitä syntyi....100Km/h rekoillekin vain nopeutta niin ei rekka-mies turhaudu eikä jouda huomiota toisaalle siirtämään.


      • operjg

        Taidat ajella liikenteessä laput silmillä tai kommentoit besservisserinä kortittomana möllinä. Kuka tahansa liikenteessä liikkuva näkee että on kuin paviaanilauma olisi päässyt autojen rattiin. Meininki on aivan järjetöntä tänäpäivänä, liikennesäännöistä ei piitata tippaakaan ja joka kerta kun tuonne menee, on aivan henkeänsä kaupalla.


      • TheRat kirjoitti:

        Kaikkihan sen määrittelevät. Tällä hetkellä on erittäin epätodennäköistä joutua onnettomuuteen, ellei itse sössi. Minusta se on riittävä, sinusta ilmeisesti ei?

        Vai että epätodennäköistä joutuaa onnettomuuteen. ? En tiedä missä ajelet , mutta näissä mielipiteissäsi ainakin harhateillä. Eiköhän useimmat autoilijat joudu jossain vaiheessa jonkinlaiseen onnettomuuteen . Se voi olla pikku kolhu tai sitten se viimeinen. Se on aika toden näköistä .


      • Trucker-Rero
        Rekanallejäänyt kirjoitti:

        No eiköhän tuo raskasliikenne ole jo hyvä esimerkki miten ihminen käyttäytyy kun vauhtia hidastetaan nopeusrajoittimilla,, ihminen keksii oheistoimintoja eikä keskity enää ajamiseen juurikaan, ja suuri massa kun päälle tulee tulipa se sitten hiljaa tai kovaa hallitsemattomana jälki on rumaa...navigaattorin räplääminen ajaessa oli rakka-miehelle mielenkiintoisampaa kuin seurata missä auto kulkee ja kolarihan siitä syntyi....100Km/h rekoillekin vain nopeutta niin ei rekka-mies turhaudu eikä jouda huomiota toisaalle siirtämään.

        Olen ajanut raskastakalustoa vasta 26 vuotta mutten sinä aikana ole joutunut turvautumaan ylimääräiseen minkään räpläämiseen tylsistymisen estämiseksi. Vaikka öljy-yhtiö jonka tuotteita kuljetan säädätti rajoittimet kaikissa autoissa 82:een km/h ei silti ole tullut aika pitkäksi. Jos omasta mielestä liian hidas vauhti aikaansaa herpaantumista tai peräti tylsistymistä kannattaa miettiä onko sovelias auton ratin taakse muutenkaan. Lisäksi ihmettelen miten jos vauhtia nostaa vaikka kahdeksastakympistä sataseen niin niin miten se nopeuden nostaminen voi olla niin radikaali että tylsistymistä ei enää tapahdu? Ymmärtäisin jos nopeus nousee kaksinkertaiseksi vaikka yli kahdensadan niin siinä tilanteessa vauhtia on jo sen verran että on pakko terästää ajamista.


      • VOISAATANASENTÄÄN
        Rekanallejäänyt kirjoitti:

        No eiköhän tuo raskasliikenne ole jo hyvä esimerkki miten ihminen käyttäytyy kun vauhtia hidastetaan nopeusrajoittimilla,, ihminen keksii oheistoimintoja eikä keskity enää ajamiseen juurikaan, ja suuri massa kun päälle tulee tulipa se sitten hiljaa tai kovaa hallitsemattomana jälki on rumaa...navigaattorin räplääminen ajaessa oli rakka-miehelle mielenkiintoisampaa kuin seurata missä auto kulkee ja kolarihan siitä syntyi....100Km/h rekoillekin vain nopeutta niin ei rekka-mies turhaudu eikä jouda huomiota toisaalle siirtämään.

        Miksi jäit rekan alle vai jäitkö oikeasti? Taisit ajaa eteen ymmärtämättä sitä, että raskas kalusto ei pysähdy kuin seinään vai kävelitkö peräti alle? Oppikaa jo ymmärtämään, että raskas kalusto ei pysähdy heti, ja muistakaa myös se, että ette aja moottoripyörän eteen, se tulee nopeampaa kuin osaa kuvitella vaikka ajaisi rajoitusten mukaan. Myös sinun pitää miettiä omaa käyttäytymistäsi liikenteessä.


      • c53ja kirjoitti:

        Vai että epätodennäköistä joutuaa onnettomuuteen. ? En tiedä missä ajelet , mutta näissä mielipiteissäsi ainakin harhateillä. Eiköhän useimmat autoilijat joudu jossain vaiheessa jonkinlaiseen onnettomuuteen . Se voi olla pikku kolhu tai sitten se viimeinen. Se on aika toden näköistä .

        Huomaa: ellei itse sössi

        Toki on todennäköistä joutua onnettomuuteen, niitä virheitä kun tulee kaikille. Mutta turvallista liikenne on siitä huolimatta. Pelti on halpaa.


    • uuuuuuuuuuuuu

      Ei kun nopeammin.

      Käykääpä joskus vaikkapa Etelä-Euroopassa ja vuokratkaa sieltä auto. Sallitut nopeudet ovat pienemmilläkin kyläteillä huomattavasti suuremmat. Liikenne on samoin paljon sujuvampaa kuin täällä, jossa jokainen peliliike täytyy sopia etukäteen muiden tielläliikkujien kesken.

      Idea siinä on se, että suurempi nopeus pakottaa kuljettajan ottamaan muu liikenne huomioon. Se luo turvallisuutta.

      Esimerkki Espanjasta: Kaksi samansuuntaista ajokaistaa, nopeus 110 km/h. Tie muuttuu yksikaistaiseksi, nopeusrajoitus pysyy samana, letkan nopeus ei hiljene. Miksi näin, vaikka autojen tiheys tiellä kasvaa? Syynä on sujuva nopeus. Suomessa vauhtia pudotettaisiin ensin oleellisesti, jolloin turvavälit ajetaan umpeen. Kaistojen yhdistyessä ei olekaan enää tilaa pujahtaa kahden auton väliin.

      Nolla onnettomuutta on mahdoton toteuttaa.

      • Näin

        Minulla on vastaavanlainen muisto San Fransiscosta. Pohjoisessa Oaklandiin menevällä 2-kaistaisella sillalla oli nopeusrajoitus 45 mph ja sen mukaan ajettiin. Sitten tynnyrijonolla toinen kaista alkoi kaventua ja sulki sen lopulta kokonaan. Mitä tapahtui? Vapaalla kaistalla nopeus nousi 67 mph:hon ja auton sijoittuivat vetoketjuperiaatteella toistensa lomaan. Ei minkäänlaista haitariefektiä! Oli jotakin, mitä Suomessa ei voi koskaan kokea!


    • kaahaus_ei_ole_turvaa

      "Tie muuttuu yksikaistaiseksi, nopeusrajoitus pysyy samana, letkan nopeus ei hiljene."

      Eikö siellä ole raskasta liikennettä ollenkaan? Yksi rekka jumittaisi koko letkan nopeudeksi 90 km/h sitä mukaa kun takaa tullaan kovemmalla nopeudella siihen liikkuvaan pullonkaulaan.

      Turvavälien umpeen ajaminen tapahtuu samalla tavalla. Vaikka nähdään että edessä on hitaammin kulkeva jono jatketaan nopeampaa ajoa kunnes ollaan letkassa.

      Saksan autobaanakaan ei ole mikään ihmepaikka, vaikka olisi laillista ajaa 300 km/h voi olla että liikenne seisoo paikallaan kun on kiirehditty niin paljon että pullonkaula meni tukkoon.

    • luopukaa_ajoissa

      kuka määrittää kiireen ja vauhdin. Se hitain ja surkein kuskiko mitä tieltä löytyy?
      Jos edes pysyttäisiin siinä suurimassa sallitussa näin kuvilla kesä keleillä, niin ei ole liikaa vaadittu ja sitä olisi syytä noudattaa. Jos ei kestä normaalin liikenteen vauhdissa on syytä harkita autoilun lopettamista ja siirtymistä turvallisimpiin kyyteihin, näin kaikilla on turvallisempaa.

      • kaahaus_ei_ole_turvaa

        Kuka määrittää kiireen ja vauhdin. Se nopein ja surkein häirikkökuskiko mitä tieltä löytyy?

        Jos ei kestä normaalin liikenteen vauhdissa on syytä harkita autoilun lopettamista ennen kuin poliisi vie kortin hyllylle tai tapahtuu pahempi kolari. Silloin kaikilla on turvallisempaa ja julkisissa kulkineissa joku toinen vastaa aikataulusta.


      • ettäkorpeaa
        kaahaus_ei_ole_turvaa kirjoitti:

        Kuka määrittää kiireen ja vauhdin. Se nopein ja surkein häirikkökuskiko mitä tieltä löytyy?

        Jos ei kestä normaalin liikenteen vauhdissa on syytä harkita autoilun lopettamista ennen kuin poliisi vie kortin hyllylle tai tapahtuu pahempi kolari. Silloin kaikilla on turvallisempaa ja julkisissa kulkineissa joku toinen vastaa aikataulusta.

        Vastauksesta päätellen tyypillinen punaniskakuski, jonka maailmankatsomus perustuu suomalaisen oluen nauttimiseen uima-altaalla Teneriffalla.

        Tätä se tiesi, kun netti annettiin kouluttamattomien käsiin...


      • kaahaus_ei_ole_turvaa

        Ei suinkaan. Mutta kun tarpeeksi monta häirikköä on nähnyt esittelemässä "taitojaan" alkaa huumorintaju loppumaan. Varsinkin jos se häirikkö on aiheuttanut kolarin (vaikkapa peräänajo äkkijarrutusten vuoksi) loppuu kaikkien kiire siihen.

        Siinä missä hidas kerää jonoa taakseen kerää nopea sitä eteensä ellei ala roikkumaan perässä ja ohittelemassa ahtaisiin väleihin jne. Hidas ajo on kyllä pitkästyttävää, mutta nopea on vaarallista sivullisille.


      • ei_ole_vaikeaa

        Laki ja asetukset määräävät maksiminopeuden. Jokainen sovittaa tilanteen mukaan oman vauhtinsa annettujen rajojen sisään.


      • talvituleepian
        kaahaus_ei_ole_turvaa kirjoitti:

        Kuka määrittää kiireen ja vauhdin. Se nopein ja surkein häirikkökuskiko mitä tieltä löytyy?

        Jos ei kestä normaalin liikenteen vauhdissa on syytä harkita autoilun lopettamista ennen kuin poliisi vie kortin hyllylle tai tapahtuu pahempi kolari. Silloin kaikilla on turvallisempaa ja julkisissa kulkineissa joku toinen vastaa aikataulusta.

        tiesitkö muuten että esim. 80km/h alueella saa lain mukaan ajaa jopa kuutta kymppiä ja täällä maalla traktorit peltovehkeineen köröttelee jopa neljääkymppiä rikkomatta lakia, mutta jos ajaa 90 km/h se on rangaistava teko. Ja sitä paitsi haluaisin muistuttaa näin talven kynnyksellä että Suomen tieliikennelaki on laadittu niin että sitä voisi noudattaa ympäri vuodenkoko maassa.


      • samaa.mieltä.kanssasi
        kaahaus_ei_ole_turvaa kirjoitti:

        Ei suinkaan. Mutta kun tarpeeksi monta häirikköä on nähnyt esittelemässä "taitojaan" alkaa huumorintaju loppumaan. Varsinkin jos se häirikkö on aiheuttanut kolarin (vaikkapa peräänajo äkkijarrutusten vuoksi) loppuu kaikkien kiire siihen.

        Siinä missä hidas kerää jonoa taakseen kerää nopea sitä eteensä ellei ala roikkumaan perässä ja ohittelemassa ahtaisiin väleihin jne. Hidas ajo on kyllä pitkästyttävää, mutta nopea on vaarallista sivullisille.

        Hyvin sanottu (kirjoitettu)!


    • 1100ccMotojätti

      joku kirjoitti että liikenne on muka turvallista ja rauhallista, pyh.

      läheppä ajelee edes 10km lenkki niin vähintään aina 1 idiootti autoilija eteen tulee jostain, en sitten tiedä auton näkökulmaa että esim lähteekö autot kolmion takaa eteen niin helposti kun kaksipyöräisen, mutta tällein se menee ainakin kun ajelee moottoripyörällä liikenteessä niin jos et joudu aina 10km sisään jarruttaa vähän voimakkaammin idioottin autoilijan takia niin et varmaan ole enää sitten todellisuudessa ja tässä mailmassa henkissä.

      • SääntöjäKunnioittavat

        Onneksi motoristit on niitä jotka aina noudattaa liikennesääntöjä. Motoristit eivät koskaan aja ylinopeutta, eivät koskaan keuli tai sudittele, eivät koskaan ohittele vaarallisesti jne. Motoristit ovat ehkä lainkuuliaisin tiellä liikkuva ryhmä. Nekin uutiset joissa kerotaan motoristin kuolleen kun törmäsi esim. puhelinpylvääseen on aina autoilijoiden syytä. Autoilija on pakottanut motoristin kiihdyttämään sairaasti ja samalla pakotti motoristin keulimaan ja kun keula tuli alas lähti pyörä kuljettajan lapasesta traagisin seurauksin. Motoristit ovat parasta a-ryhmää mitä tulee turvalliseen ajamiseen. Juu näin on.


    • ähvätti

      Menenpä heti pysäköimään moottoritien ohituskaistalle, on se vaan niin turvallista ajoa sillä tavalla.
      Miten, jos jättäisi auton kotiin, mikäli pelottaa? Bussit on keksitty.

      • en.uskalla

        Sen on vähän sama asia, kun bussi ilman kuskia.


    • CatHatesRat

      "Hidastaminen lähinnä nostaisi kustannuksia, pidentäisi autossa vietettyä aikaa ja siten pahentaisi ruuhmia."

      Kaiken tietävä viemärielukka ei vain tajua sitä, etteivät ruuhkat muodostu käytettävän nopeuden, vaan väylien vetokyvyn vuoksi. Jos olisi älliä, niin tämän tajuaisi, mutta koska ei ole, niin minkäs teet. Jos joskus edes koittaisi liikkua ruuhka-aikojen ulkopuolella niin tajuaisi sen, että ehtii paikalle pienemmälläkin nopeudella, kunhan liike ei jatkuvasti lopu.

    • pakumies67

      Rajoitusmerkkien osoittaman nopeuden ajaminen on jo riittävän rauhallista. Jos sekin alkaa tuntua liian suurelta nopeudelta muulloinkin kun niinä parina likkaana tai sumuisena päivänä vuodessa, on ajo,- reaktio,- ja huomiokyky laskenut rattijuopon tasolle, jolloin on syytä pysyä poissa ratista, oli sitten kännissä tai ei.

      • monimutkaisempaa

        Ei se aina ole noinkaan. Joskus turvavälit on niin pienet että rajoitusnopeus on aivan liian korkea tilannenopeus. Joskus suojatielle "ilmestyy" ihminen niin äkkiä ettei hänelle vaan voi antaa esteetöntä kulkua. Onneksi liikennevakuutus ja kasko korvaa niin ei joudu taloudellisiin vaikeuksiin jos vaikka täräyttä toisen perään tai jyrää jalankulkijan työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Mikäli ajatellaan valtatietä niin aiheutuuhan siitä haittaa jos joku ajaa ilman näkyvää syytä selvästi hitaammin kuin normaalisti. Joskus näkee niitä jotka syystä tai toisesta eivät halua ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai edes kuorma-autojen vauhtia. Mopoautosta hitauden tietää ja näkee päällepäin, muiden tarve ajaa selkeää hidasteluajelua tulee hieman yllätyksenä.


      • opettelkärsivällisyyttä

        Sun pitäs päästä körötteleen leikkuupuimurin perässä pari kilometriä se opettaisi kärsivällisyyttä aina ei pääse ohi vaikka haluaiskin kun on vastaantulijoita sit vaan körötellään neljääkymppiä satasen alueella siihen täällä saa tottua syksyisin. Eri peltoplänttien väli voi olla sen verta ja muuta reittiä ei ole. Isäntämies ei riko lakia jos joutuu ajeleen maantiellä mutta sinä rikot jos lähet ohittaan ja päsäytät vastaantulijan kanssa yhteen. Leikkuupuimuri on sen verta iso vehje vaik se niin sanotusti kulkis tien sivussa se kulkee keskellä tietä.


    • the.rotta.ruuhma

      The Rat "ruuhma"???

      • pakumies67

        Mistä teitä teidentukkoja oiken sikiää jotka käytte jo hitaan ajon lisäksi muutenkin niin hitaalla ettei aivot päästä edes pienestä kirjoitusvirheestä eteenpäin jotta voisitte ymmärtää olennaisen. Ei ihme että jumitatte liikenteessäkin.


      • pakumies69

        Parkkikiekosta tehdään hämähäkki.


    • TilastoistaLuettua

      Ei välttämättä. Ruuhkaliikenteessä näkee usein kuskin meikkaavan, ajavan partaa, syövän aamupalaa, lukevan sanomalehtiä, leikkivän puhelimella tms. Näin joka päivä aamuruuhkassa kehä I:llä.

      Pieni nopeus toki vähentää vahinkojen vaikutusta, mutta ero 100 ja 90 välillä ei ole merkittävä. Molemmissa tapauksissa nokkakolarissa kuolee. Pitäisi ajaa alle 70 km/h jos haluaa säilyä hengissä nokkakolarista saman painoisen auton kanssa. Kolarin pienemmällä autolla ajavan pitäisi ajaa vielä paljon hiljempaa selvitäkseen hengissä. Nopeuksia pienentämällä turvallisuus lisääntyy lähinnä kaupunkinopeuksissa.

    • Romujavaannn

      Autojen ikä tuo turvallisuutta jos uudempi ! Täällä pyllyssä voi vaan nauraa kun nettiautossa 88-98 romut 500-2000e haloo mitä pask' vuodesta toiseen ja jos viellä sen 1500 siitä 93 romusta jolla ajettu 300-600tuhatta ei airpakia ei edes ohjaustehostinta! Mitä romuja tiellä käryttämässä yök

      • VOISAATANASENTÄÄN

        Vanha romu on parempi kuin uusi automatisoitu. Vanhaa romua täytyy ajaa, mutta uudet auto ovat niin täynnä automatisointia, että se ajaa melkein itsestään. Näin ollen kuski voi soitella puhelimella, laittaa tekstiviestejä, tehdä läppärillä töitä, meikata, lukea iltapäivälehdet, auto menee itsestään eikä tarvitse sen kummemmin katella tai rattia väännellä, onhan joissain autoissa jo itsestään jarruttava ominaisuuskin. On se niin helppoa


    • Kovempaaaaa

      Monet vanhat autot ei edes kiihdy nopeasti ja syö sen 12litraa kun kiihdyttää , miksi hitaammin? Koska etummaisen romu ei kulje ? Saksassa baanalla ajetaan ja lujaa uusilla hyvillä autoilla

      • VapaatLoppuu

        Oletko tietoinen että Saksa vähentää pikkuhiljaa vapaiden nopeuksien tieosuuksia niillä tapahtuvien massiivisten joukkokolarien ja saastuttavuuden takia? Turha on siis tulevaisuud3ssa haikailla autobahnienkaan suuntaan.


    • merkkiriviloppuikesken

      "Liikenne on hitaampana helpompi hahmottaa ja sitä myöden turvallisempaa."

      Normaalilla ihmisellä ei ole ongelmia hahmottaa liikennettä 160km/h nopeudessa kirkkaassa säässä. Mikäli et hahmota niitä 20 ajotaidotonta tieliikenteessä, ehkä ajat yhdellä näistä autolla.

      Mikäli edes puolet osaisi tai edes viitsisi osata liikennesäännöt, onnettomuudet vähenisi huomattavasti.

      Kaistanvaihto: Ensiksi voidaan katsoa, onko kaistanvaihdolle mahdollisuutta, sitten vilkku osoittamaan tarpeesta vaihtaa kaistaa, jonka jälkeen vielä katsotaan että voidaan vaihtaa kaistaa, ennen kuin vaihdetaan kaistaa. Vilkku palautetaan vasta sitten, kun auto on kokonaan toisella kaistalla. (Mutkun viikset kuluu ja sen korjaus maksaa yhyy)

      Vasemmalla kaistalla ajaminen: Ajetaan ainoastaan kun ohitetaan tai käännytään vasemmalle, muuten ajetaan oikealla kaistalla ja mikäli taustapeilissä näkyy auto ja on mahdollisuus antaa tietä, annetaan, vaikka se kuorma-auto onkin oikealla kaistalla näköpiirissä. (Tämmöisen idiootin takia tulee ne toiset idiootit, eli oikealta ohitus, mikä on kielletty. Kun kusipää antaa suosiolla tilaa, eikä leiki liikennepoliisia, vaan antaa oikeiden viranomaisten hoitaa, mikäli hoitaa, niin monelta ongelmalta vältytään)

      Kääntyminen: Joka vitun kerta kun käännytään, käytetään vilkkua (mutku ne viikset kuluu yhyyy). Vaikka lähdet omalta pihalta, kaupan pysäköintipaikasta tai ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin kääntyä, niin vilkkua käytetään aina. Vaikka asuisit yksin metsässä ja olisi yli 100km matka seuraavaan ihmiseen, niin vilkkua kuuluu käyttää.

      Vilkku: Vilkku laitetaan riittävän ajoissa, ei vasta silloin kun vaihdetaan kaistaa tai käännytään. 100 metriä ennen omaa liittymäajoa. Takanatulevatkin ehtivät reagoimaan ja hiljentämään vauhtia.

      Kiihdytyskaista: Nimikin sen sanoo, kiihdytä. Ruuhka-aikan tai jos tie on tukossa, asia on eri, muuten pienempi vaihde silmään ja kaasupoljin pohjaan. Et voi ajaa 60km/h kun nopeusrajoitus näyttää 80km/h, kaikki takana tulevasi joutuvat tämän vuoksi hengenvaaraan. (Sitten kun poistutaan, niin jarrutetaan vasta kun ajetaan liittymää, ei siinä moottori- tms. tiellä ja vilkku on takonut jo 5 sekuntia, ennen kuin olet edes harkinnut jarrupoljinta.)

      Ohittaminen: Vältä turhaa kaistanvaihtoa, kuten ohitat ja palaat heti takaisin, jotta voit taas ohittaa ja palata takaisin. Lyhyellä välillä voi ja pitää pysyä vasemmalla kaistalla ohittaen sen muutaman auton autojonon. Ruuhkassa on turha ohitella, pysy yhdellä kaistalla ja ei, mikäli toisella kaistalla on auton mentävä aukko, se on turvaväli, ei paikka sinun kaistanvaihdolle. Mikäli naapurin kaista näyttää menevän nopeammin se menee siksi, koska joku idiootti vaihtoi edessäsi kaistaa sinun kaistallesi ja kaikki hänen takanaan olevat joutuvat jarruttamaan ja kun sinäkin vaihdat niin haitari soi ja se soi. Kun mietit ohittamista, aja edes 5km/h nopeampaa kuin edelle oleva, kukaan ei jaksa katsoa 120km/h tiellä, kun joku ohittaa toista minuutin.

      Nopeus: Pidä nopeus, mikäli ajat ylinopeutta ja siellä on se kameratolppa, niin otat riskin ja kokeilet saatko pikavoiton, et 80km/h tiellä aja 100km/h vain jarruttaaksesi 60km/h nopeuteen nähdessäsi peltipoliisin. (Kannattaa ottaa huomioon, että se sakko voi tulla turvavyön käyttämättä jättämisestä tai puhelimeen puhuessa ilman hands-free laitetta. Peltipoliisi on kalibroitu yläkanttiin ja autosi nopeusmittari alakanttiin, mikäli et ole itse käynyt säätelemässä. Ajaessasi 90km/h ajat todellisuudessa 85-87km/h. Peltipoliisi luulee, että 83-85km/h on 80km/h ja jokatapauksessa saat pelkästään huomautuksen, mikäli toimistossa ei ole pulaa paperista ja musteesta.

      Kevyt liikenne: Suojatiellä väistetään jalankulkijaa, pyöräilijää mikäli hän taluttaa pyörää, muuten pyöräilijä väistää, ellei kyseessä ole risteävä liikenne. Kevyt liikenne muistaa olla pukeutumatta muotiin (mustaan) ja ostaa ne heijastimet. (Mutta kun ne on niin korneja ja rumia yhyy). (Saavatkin jäädä autonalle) Mikäli ajat polkupyörällä ajoradalla, muistat myös käyttäytyä kuin auto.

      Ongelmat tieliikenteessä johtuu aivan muusta kuin nopeudesta, siltikin on hyvä varata riittävästi aikaa ja ennen kaikkea huomioida ne muut autoilijat, eikä olla itsekäs mulkku. On turvallisempaaa antaa tietä ja päästää auto eteen kiihdytyskaistalta kuin painaa kaasupoljin pohjaan (sähän et mun eteen tule), kun et kumminkaan pääse yhtään nopeempaa ja jarruttelet menoa muiden edessä ja silti sinun eteen mennään vasemmalta ohittaen (tai oikealta), kun olet se ensimmäinen syy ja seuraus kaikkien muiden autojen ongelmaan. Mikäli on hankala hahmottaa ympärillä tapahtuvia asioita autoillessa, on hyvä vaihtaa auto linja-autoon, muuten aiheutat ainoastaan vaaratilanteita muille tienkäyttäjille. Kun ajat autolla, ryhmityt sillä tien oikeaan reunaan, et keskelle tai vasemmalle. Mikäli edessäsi on liikennevalot ja oma kaista vasemmalle tai oikealle kääntyville, ryhmityt mahdollisimman kauaksi kääntyvien kaistalta, jotta takanatuleville jää tilaa ryhmittyä omalle

      • pakumies67

        Harvoin on noin täyttä asiaa täällä. Pari lisähuomiota vielä.
        - kaaikilla muilla teillä saa ohittaa vasenta kaistaa ajavan, paitsi moottoritiellä. Vasenta kaistaa ajavan luulisi kuitenkin tajuavan, että on omassa ajossa on jotain vialla, jos oikealta ohitetaan.

        - valoristeykseen, jossa on kääntyville omat kaistat, on etummaisen syytä ajaa ihan siihen pysähtymisviivalle asti ja muiden ihan lähelle edellä ajavaa, että mahdollisimman moni kääntyvien kaistalle menijäkin pääsee kääntymään, kääntyville voi valo näyttää vihreää vaikka suoraan menijöillä olisikin punainen. Jos joku nyt miettii turvavälejä, niin taulukoista näkee mikä on riittävä turvaväli kun nopeus on 0 km/h


      • ErikII

        Ja aina tulee muistaa että siellä mottoritien vasemalla kaistalla on sama max nopeus kuin siellä oikealla eli 120km/h ja jos oikealla on yhtenäinen jono saa myös vasemalla ajaa vaikka moottoritien päästä päähän. Jos ette usko lukekaa Fin-Lexistä ja koittakaa ymmärtää lukemanne...


      • oletkokenties

        Jos et kykene noudattamaan rajoituksia, ole asennevammainen ylinopeusyrjö.


    • jepjep epävarmoille kuskeille olis lisä opetus tarpeen, turhat ohitukset jäis pois,Maksullinen Moottori tie suomeen, oulu kuopio lahti helsinki, talvi rajoitus kelin mukaa 80- 110 ja kesä 140, vuosi maksu olis joku Xsumma tietullit niin kuin saksassa ja norjassakin on tunneli maksut,

    • retyh2y2

      Asenne on kyllä huomattavasti tärkeämpi tekijä kuin nopeus...
      kaupungeissa hitaan nopeuden alueella tapahtuu moninkertaisesti kolareita verrattuna moottoritienopeuksiin .. eli ei se havainnointi aika ole ratkaiseva tekijä.
      Samaten viime aikoina on aivan helvetisti ajettu hitaalla nopeudella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden päälle.. eli nopeudet ei ole olleet ratkaisevia niissäkään.. vaan se asenne..

    • Vielä turvallisempaa on jättää auto kotiin.

    • Körökörö

      Nopeusrajoituksia voisi minun puolestani vähän laskeakin, jos samalla aletaan sakottaa kuivalla kelillä, päivänvalossa alinopeudella ajavia. Peltipoliisit tätä voisivat valvoa.

      Nykyään alinopeuden köröttäjät ovat melkoinen turvallisuusriski, kun perässä ajavien pinna kiristyy ja sen seurauksena tehdään vaarallisia ohituksia ja puretaan kiukkua niihinkin, joilla ei ole mitään osuutta pinnan kiristymiseen. Itse olen ainakin huomannut, että alinopeutta köröttävästä eroon päästyä on omat asenteeni liikenteessä vähemmän joustavia ja enemmän omia oikeuksia korostavia kuin normaalisti.

    • Joo ja kun pysähtyy kokonaan ei varmaan tapahdu mitään. Ehdotankin, että ei ajeta enää....

    • velttoalihaa

      Seniili autoilijat?

    • AutoveroPois

      Kaupungissa liian hidas köröttely johtaa liian pieniin turvaväleihin ja edessäolevan takavalot jää konepellin taakse näkymättömiin joten kaupungissa vasemmistolainen kolmenkympin liikenteen estäminen on paskajuttu. Tarvitaan lisää ja parempia kevyenliikenteen kanavia jotta muuten liikenne voi kulkea nopeammin. Vanhukset on riski mutta tuskin kannattaa valittaa papparaisten hitaudesta.

      • minä.sentään.osaan

        Et siis osaa jos tuvaväli jää liian pieneksi. Itselläni ei ole moista ongelmaa.


    • uoc

      Pyöräilyssäkin kuolevat ja vammautuvat kaaharit...rauhallisesti ajaen selvitään mustelmilla.

      • ri-ri-ri-ri

        kaahari, kiilari, raiskari, laulari, postinkantari, ledenjakari, asentari, korjari, nuohori...


    • kyrpiintynyt

      Nastarenkaat verolle ja kitkoille verohelpotusta, yli miljardi € tienhoitovelkaa...ja kohta taas tehdään lisää nastoilla ihan suotta. On meillä kyllä niin tyhmät päättäjät ja pääosin autoilijatkin ettei mitään järkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe