Hei,
Tässäpä on sitten tarinaa, ja sen viestinä on kysymys, onko kenellekään muulle sattunut tai tietääkö kukaan on historiassa tällaista tapausta:
Kaikki alkoi noin kaksi kuukautta sitten. Olin lähdössä töistä, kun reilun kilometrin jälkeen auto yhtäkkiä vain sammutti itsensä. Ei lähtenyt enää käyntiin, kun polkaisemalla kaasua startin yhteydes. Siitä ajoi parempaan paikkaan parkkiin, jossa auto sammui taas, kun painoi kytkimen pohjaan. Siinä testailin sitten mikä mahtaa olla vikana: auto teki samaa, ei lähtenyt käyntiin, muutakuin jos antoi kaasua: mutta heti sammui kun kierrokset meni alle 1000, tai siis yritti jättää tyhjäkäynnille.
No siitä sitten huoltoon hinurilla. Moottorivaloa ei jäänyt palamaan.
Korjaamo ajan sain 3vk päähän, toki ehtivät katsoa sitä pikaisesti ja tuolloin jo oli sama diagnoosi mikä 3vk päästäkin. Eli jakopäänketju oli pompannut paikoiltaan, aiheuttaen mäntään vaurioita.
No sitten ne tilasivat osat ja vaihtoivat ne, takuuseen tokikin.
Sitten meni aikaa reilun kaksi viikkoa, kun olin taas auton saanut takaisin, niin yks kaks, auto nytkähti risteyksessä, josta jatkoin matkaani ja sitten 20m jälkeen kytkin pohjaan, ja pum: auto sammui siihen.. No taas mietin, että mitäs kettua: laitoin auton käyntiin, ja sehän kävi kuin kissa, ei mitään.. Soitin silti korjaamolle, ja auto hinattiin taas paikalle..
Korjaamolla ei löydetty vikaa: tekivät sitten 120 000km huollon, kun se piti siinä vaiheessa tehdä joka tapaukses..
No sitten mentiin neljä päivää eteenpäin, kun auto taas sammui.. Nyt pahemmin: suoraan kuin kopiona ensimmäisestä kerrasta. Auto sammui tyhjäkäynnillä, lähti vain käyntiin kaasua antamalla.. Ja ei muutakuin taas korjaamolle.
Nyt sitten sieltä oli viestiä, että merkit viittaavat samaan kuin ensimmäisellä kerralla. Jakopää joudutaan uusimaan: kannessa ei vaurioita, mäntiin oli päässyt öljyä, ja männät olivat jollain tapaa jumissa: siksi vaihdettiin nyt männänrengas sarja.
Korjaaja sanoi, että ainoastaan kerran tämmönen tapaus on tullut, mutta autoilija oli laiminlyönyt huoltoja. Tässä keississä ei näin ole.. Autoa on joka vuosi huollettu merkkiliikkeesä.
Autona on siis 1.6 ex sw farkku bensa vehkeellä, 2008 vm.
Eivät itsekään tiedä miksi näin auto temppuilee: miksi syö öljyä, miksi männät jumittaa ja jakopää pomppii.. Tuli mieleen, että olisiko siellä jokin, jota eivät ole havainneet; joku anturi (impulssi, kiertokanki ym), joka aiheuttaa häiriötä ja näin ollen sitten ollaan aina korjaamolla.
Tämä kolmas meni korjaamon piikkiin, kun omasta juuri mennyt takuu umpeen..
Mutta pistää miettimään, että voiko tuolla, muuten mainiosti pelanneella autolla enää liikkua: on varmaan pian vaihdon aika.
Moottorivika/ jakopää/ mäntä
19
964
Vastaukset
- Mysteeriä
Muuttui Oooppeliksi kuten kaikki muutkin vanhetessaan mutta ihmettelen miten nuin vähillä kilometreillä?
- Mysteerikin
Muuttui Ooppeliksi kuten kaikki vanhetessaan mutta ihmettelen että nuin vähillä kilometreillä?
- Outoatoimintaataas
Miksi tulee viiveellä kommentti jotta luulee että ei onnistunut kommentointi?
- tuskainen
Joo, empäs tiedä miten yhtäkkiä tuollainen ongelma: ja mikä huvittavan surullista on, että kolme kertaa on auto ollut korjaamolla.. Nytkin, kun autolla ajaa, niin: käynnistyy ok, ja kierrokset tyhjäkäynnillä alkuun 1000-1100.. ja sitten, kun on hetken antanut tasaantua tai ajanut muutaman kilometrin, tippuu tyhjäkäynti 800-900..
Nytkin ajoin reilun 40km, ja risteysalueelle saapuessani: kytkin pohjaan ja pienempää silmään; niin huomasin, että kierrokset tippui lähemmäs 500-600, mutta sitten pompahti ylös sinne 800..
Jottapa joo: sellainen kutina, että auto pamahtaa pian uudelleen.. - djdhehheh
Et osaa ajaa
- ceedi
Empäs tiedä, kuullostaa aika hassulta vialta. Olisiko sitten nokka/kampi-akselissa ollut jokin vaiva. Ei ole asetettu ensimmäisessä huollossa oikein. Sitä en tiedä miksi noin alhaalle tippuu ja sitten siitä nousee, onko tuollaista vaivaa muissa. Ei ainakaan minun ceedissä ole, tosin on pari vuotta vanhempi malli.
eikä tuossa varmasti ole tekemistä ajotaidolla, jos kerta auto muutoin on pelannut hyvin. - sjfjsdklfjdklfjdkld
Olisikohan kampiakselin tai nokka-akselin laakeroinnissa joku vika jos kerran männänrengassarjakin vaihdettiin eikä auttanut? Kyllä kai jakoketju hyppää jos kampiakseli tai nokka-akseli hirttää kiinni.
Esim. öljykanava osittain tukossa että voitelu ei riitä jollekin laakerille? - tuskainen
Joo tuo männänrengassarja vaihdettiin nyt viimeses eli kolmannes huollos.. Epäili, kun katsoivat sitä, että tosiaan tuo kampi/nokka-akselin ajoitus olisi ollut pielessä, siksi siis temppuili.. Eli selkeä asennusvirhe.. no nyt sitten taas uusi jakopää ja siihen pari "paikkaus sarjaa" eli tuo rengassarja ja varmaan muutakin, ainakin öljyt meni taas sinne :D
Siellähän oli mäntien päälle tullut öljypurkaus, empäs tie mistä se johtuu.. Mutta aikalailla kaikki on käytynä loppuun.. Jos auto pamahtaa taas, niin sitten ei tiedä asentajakaan - jonsei kaljaa tarjoa :D- sjkfklsdjfklsjkd
Ai mäntien päälle, luultavasti kannentiivisteestä tai sitten kansi on halki jostain öljykanavan kohdalta. Moottori sammuu hydrolukkiutumisen takia, neste ei anna periksi puristustahdissa.
- tuskainen
Joo siis näin huoltopäällikkö sanoi, että mäntien päälle oli tullut öljyä.. Siitähän sitten veivät kannen pajalle, mutta siinä ei ollut mitään vikaa heidän mukaansa.. siksi sitten vaihtoivat rengassarjan ja laittoivat uudet öljyt.. niin toivotaan pitkää ajoa: jos alkaa sammuilemaan, niin kai siellä sitten joku ajastus tai hydrauliikka pettää..
- timanttitakkuu
Kone taitaa olla segunda kipale eli susi paska möhkäle? Nyt vaan monoa että kimahtaa kunnolla ja uusi kone tilalle!
- ceedisti
Autosi taitaa olla volkswagen eikä kia.
- ongelma-autoko
Ei taida, vaan on varmasti.
- kia_kestää
Olet nähnyt unta.
- tuskainen
Joo empäs tiedä, taitaa olla sekundaa kamaa.. Muuten siis toiminut tuohon asti hyvin.. Ei ole kuin kaksi koiranluutakin vaihdettu.. Muuten menty normaali huolloilla.. Nyt sitten takkuaa.. Joo voi olla jokin volsun vika tarttunut kiaa..
Huollossa tosiaan sanoivat, että toinen kerta heille kun kuulevat, että tuolleen auto mennyt "rikki".. - mäntä_puusta
jos ei ole tehtaalla sattunut riittämään mäntiä niin ovat puusta vuolleet yhden tilalle...
- viele.problem
Käy tarkastamassa auton nokasta merkki. Se taitaa sittenkin olla VW.
- ruijanmustalainen
Kuka käskee ostamaan tuollaisia luiskaotsien tekemiä hässäköitä.
- Aiknoudontjuu
Entisenä touran-kuskina voin sanoa että ompa ollu 3 huoletonta vuotta hyundain ratin takana, ei sitten mitään vikaa jos 2 koiranluuta ei lasketa..ajelkaa vaan saksalaisilla premiunautoilla onnellisina huijauskoodit vilkkuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409