http://www.parainen.fi/html/dynasty/fi_FI/kokous/20153923-5.HTM
Paraisten kaupunginhallitus
SELVITYSPYYNTÖ HOITOON PÄÄSYN TOTEUTUMISESTA SUUN TERVEYDENHUOLLOSSA
Asiassa saatu selvitys
Hoitoon pääsyä koskevat tiedot suun terveydenhuollossa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) viimeisimmän selvityksen (maaliskuu 2015)
mukaan potilaat ovat jonottaneet Paraisten terveyskeskukseen hammaslääkäriin yli kuusi
kuukautta hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen.
Kiireettömään hoitoon pääsyn odotusaikojen toteumatiedot poimitaan ja raportoidaan
reaaliaikaisista AvoHILMO-tiedoista. Hoitoonpääsytiedot AvoHILMO-tiedoista perustuvat
henkilötunnuksella kerättäviin hoitoilmoituksiin, jotka kerätään päivittäin
avohoitokäynneistä. Puhelinyhteyttä ja tietojen julkaisemista koskevat kysymykset
kerätään erillistiedonkeruuna terveyskeskuksista. Erilliskysely osoitetaan
terveyskeskusten johtaville lääkäreille. Tiedonkeruu toteutetaan kaksi kertaa vuodessa
AvoHILMO-aineistosta ja Webropol-kyselylomakkeella.
Viimeisimmän hoitoonpääsyraportin AvoHILMO-tiedot ovat 12.5.2015 mennessä
AvoHILMOon tulleita tietoja. Erilliskyselyn tiedot ovat 11.5.2015 mennessä saatuja
Webropol-kyselyllä saatuja tietoja.
Tämän lisäksi Lounais-Suomen aluehallintovirastossa on vireillä selvityspyyntö
AVI/3909/05.07.03/2014 koskien suun terveydenhuoltoa Paraisten terveyskeskuksessa.
Selvityksen määräaikaa on pidennetty 30.9.2015 asti.
Selvityspyyntö
Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää Paraisten kaupunginhallitusta antamaan
ennen asian ratkaisemista kirjallisen selvityksen potilaiden jonottamisesta kiireettömään
suun terveydenhuoltoon. Selvityksestä tulee ilmetä ainakin
1) Yksityiskohtainen selvitys ongelman syistä ja laajuudesta
terveysasemakohtaisesti
2) Toimenpiteet, joihin terveyskeskus on ryhtynyt ongelman korjaamiseksi
3) Selvitys hoitoonpääsyn toteutumisen omavalvonnasta (mm. millä tavoin
terveyskeskus seuraa tarpeellisen hoidon toteutumista 6 kuukaudessa, kenen
vastuulla seuranta on ja kuinka poikkeamiin puututaan)
Valvontaviranomaisen toimintaohjelma
Aluehallintovirastot ja Valvira ovat laatineet yhteisen hoidon saatavuutta koskevan
valvontaohjelman 2012–2014. Valvontaviranomaisten toimenpiteet perustuvat
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemiin selvityksiin. Valvontaohjelman
mukaisesti seurataan kuntia, jotka Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen
mukaan eivät julkaise hoidon saatavuutta kuvaavia odotusaikoja koskevia tietoja tai
eivät ole tältä osin vastanneet kyselyyn.
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn tiedonkeruu perustuu terveydenhuoltolain
(1326/2010) 55 §:ään. Tilaston tietojen keruu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksesta annettuun lakiin (668/2008), terveydenhuollon valtakunnallisista
henkilörekistereistä annettuun lakiin (556/1989) sekä asetukseen terveydenhuollon
valtakunnallisista henkilörekistereistä (1671/1993). Hoitoonpääsyn toteutumista
valvovina viranomaisina toimivat aluehallintovirastot (AVI:t) ja Sosiaali- ja terveysalan
lupa- ja valvontavirasto (Valvira). THL tuottaa valvontaa varten tarvittavat tiedot
AVI:lle ja Valviralle.
Paraisten hammasoidon tila
3
111
Vastaukset
- kustannustehokastako
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13547738/hammashoito-onko-kaikki-toiminta-kustannustehokas
Esimerkki hammashoidosta:
Minun tapauksessani hammaskivun sattuessa sain ajan noin viikon päähän, hammas tarkastettiin, paikalla lääkäri ja assistentti ja vastaanotossa toimistotyöntekijä.
Korkeintaan viiden minuutin tutkimuksen jälkeen, sanottiin ei reikiä vaan muu syy mikä ei vaatinut toimenpiteitä, ilmaisin haluni tarkempaan tarkastukseen.
Se ei kuulemma käy vaan minun on tilattava uusi aika tarkempaan tarkastukseen ( vastaanottoaikaa oli kulunut vain noin viisi minuuttia).
Tilasin uuden ajan, sanottiin sen kestävä n. 6 kuukautta, aika tuli 8 kk kuluttua.
Vastaanottoaika 15 minuuttia myöhässä, tarkastus ei reikiä vaan hammaskiveä, aika hammashoitajalle 3 kk päähän ja sen jälkeen aika 1,5 kk päähän hammaslääkärin vastaanotolle röntgenkuvaa varten, ”varmuuden vuoksi ”.
Hammashoitajan aikaa ei saa ilman hammaslääkärillä käyntiä joten on mentävä pitkän kaavan kautta.
Kesti yli vuoden , ei reikiä ja hammaskivi poistettu.
Tässä oiva esimerkki organisaation sisäisestä itsensä työllistämisestä, ilman kustannusvastuuta ja joustoa kytettynä järkevään toimintaan eli tehdään toiminnasta niin pitkäkestoista että toiminta turvattu aina vuoden eteenpäin, näin tällainen toiminta on törkeää varojen tuhoamista.
Onko määrärahat käytetty oikein?! - työllistävävaikutus
Varmaankin tullut lasku joka käyntikerrasta , vai mitä ?!
Onhan silläkin työllistävä vaikutus !? - olenkäynyt
normaali yhteiskunnan palveluresepti joka työllistää itse itsensä ja leppoisasti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673468- 152136
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701251- 441221
- 371131
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471004
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411000