750ial e32 ostamassa, huomioitavaa?

Nimetön

tommosta olisin ostamassa tammikuussa saksasta..
onko tuossa mitä tyyppivikoja?
kellään käytännön kokemuksia? kestävyys? kulutus?

ainoa negatiivinen asia minkä oon tuommoisesta kuullut on että siihen on osat pirun kalliita...

36

6067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla kestävä

kone taitaa olla heikoin lenkki! Ja kunnostus maksaa.

• E-32

Ja tohon on mun pakko reagoida!!! Meinaan siinä ne viat viimesenä on, meinaan moottorissa. Ennemmin siinä tulee vastaan sähköviat kuin moottori laukee... Se nyt vaan on niin!

• vaihtoehto listalla,

mutta mm. tämän http://my750.com/ perusteella raakkasin sitten pois. No olihan muitakin syitä. Ja valikoima oli sekalaista seurakuntaa koon, hinnan ja käyttötarkoitusten suhteen: BMW 750, Jeep, VW Golf, Rover Mini, Skoda Superb,... Edullinen hinta, oletetut näppärä ajettavuus ja edulliset käyttökustannukset johtivat sitten "oikeaan" valintaan... ;-D Tai, no valintaan ja valintaan. Arvontaan nyt kuitenkin.

Ehkä tuosta linkistä jotain apua on, vaikka kyseiseen autoon päätyisitkin. Onhan noista mahdollisista korjauskohteista hyvä tietää jo etukäteen, joten ei tarvitse oireen tullessa aina arpoa syytä. Ja tietää jo hieman budjettejakin. Kyseessähän on mummoina miljoona-auto, joten ei välttämättä kannata olettaa, että tuon hintaluokan auto soveltuisi käytettynä persaukiselle, vaikka auton saisi kuinka hyväkuntoisena ja ilmaiseksi. Hieno se auto kuitenkin on ja jos lottoaisin ja voittaisin, niin olisi varmasti listoilla... Onhan auton kesto kuskistakin kiinni (ehkä eniten?).

• VANHA

Tuohan on aatamin aikuinen paskajuttu jonka jokainen tietää olevan faikki. Kaikkea ei pidä uskoa mitä internetistä lukee

• tietenkään
        VANHA kirjoitti:

Tuohan on aatamin aikuinen paskajuttu jonka jokainen tietää olevan faikki. Kaikkea ei pidä uskoa mitä internetistä lukee

Mutta jokatapauksessa tuon perusteella raakkasin omasta hankintalistastani kaikki isommat autot ja autot joissa on paljon varusteita. Näin sain muutaman vuoden aikaa miettiä tarkemmin isomman auton ostoa. Kakkosautoksi jäänyt vanha autoni on lähes 750:n kokoluokkaa, mutta sen käyttökulut on kohtuullisen pienet. Varustus on olematon ja auto on yli 20 v. No, saapa nähdä oliko valintani väärä. Väärää valintaa ei omalta listaltani olisi voinut edes tehdä, koska kaikki oli omalla tavallaan hienoja pelejä

750:n renkaat ja vanteet maksaa ehkä puolet hankkimani auton hinnasta ja auton omamassa rekisteriotteessa on 783kg (eli tyhjäpaino on alle 700kg). Vm. 98 ja 8tkm ajettuna maksoi talvivarusteineen 15te (ilman talvivarustusta 14te). Vastaavan verran ajettua 750:stä maksaisin seuraavat 20 vuotta. Eli jätin sen toistaiseksi haavelistalle. ;-D

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että auton kestävyys on paljon käytöstä kiinni, joten on se isossa automassassa täysin mahdollista, että löytyy mainitun nettisivun täytteeksi riittävästi materiaalia. Eli onko kyseessä höpö-sivusto vai ei on samantekevää. Jokatapauksessa on hyvä saada edes jotain infoa mahdollisesti särkyvien osien hinnoista. Mutta toisaalta, jos pitää kysyä auton kulutusta (ja meikäläisen pitää), niin jo silloin auto on raakattava listoilta...

• Yllätys

Kysyt paljonko on kulutus. Koska kysyt = unohda.
      15 - 20 -litraa helposti.

12 - sylinterä = sytytystulppia esim. Paljon moottoriöljyä isoon moottoriin.

Painava ja tehokas auto kuluttaa myös renkaita paljon. Ehkä vain 50 % pikkuauton ajomatkasta, kun jo kulutuspinta lopussa. Kalliit renkaat.

Kallit vakuutusmaksut. Kalliit varaosat. Mikäli nyt vaikka joku Toyota Avensis tuplaa käyttökulut niin ei ole sitten ainakaan yllätys.

Itselläni eräs toinen iso auto. Kulut vain pääsivät yllättämään. Ei ne nimitttäin lopu auton ostoon.

• aa750il

http://kotisivu.mtv3.fi/e32/

olen listannut mm. korjaus ja huoltokuluja

auto on ollut minulla noin 2v 8kk

kulutus maantiellä 11-14 litraa
      kaupunki 14-20 litraa
      oma ajotapa vaikuttaa huomattavasti enemmän kulutukseen kuin pikkuautoissa(litroissa, prosenteissa lienee samaa luokkaa?)

renkaitten nopeampaa kulumista en allekirjoita, renkaan tyyppi ratkaisee enemmän.
      kesärenkaina gt-radial renkaat 235-45-17 noin 20-25tkm ja vielä menee ainakin ensi kesän kevyesti

auto on mahtavan mukava ajella. sillä rahalla mitä nämä maksaa ei vastaavaa ajonautintoa löydy.

• Calle

Ostaisin sijassasi ennemmin 6-sylinterisen 700-sarjalaisen Bemarin. Samalla hinnalla V12 kanssa saat vähän paremman 6-sylinterisen ja käyttökulut paljon pienemmät. Ominaisuuksissa et joudu kuutosen myötä tinkimään.
      Kaverille olisi tietysti polleeta sanoa omistavansa V12 750:nen mutta toisaalta työpaikalla tuo saattasi nykypäivänä herättää jo turhaa kateutta.

• harraste

Autoksi. Mutta ainoaksi käyttöautoksi ei ehkä paras vaihtoehto. Mutta maku asioista ei todellakaan voi kiistellä, koska kaikki ovat oikeassa.

Minulla on -89 L malli kesäautona ja olen juuri ostamassa toista varaosa-autoksi, tällä systeemillä kyllä pärjää ja moni hassaa rahansa varmaan huonompiin harrastuksin.

Varaosista kyllä L malliin saa huonommin osia kun lyhempään. Mutta osta ihmeessä auto ja annetaan persaukisten kadehtia, ja niitä riittää olen huomannut...

• E-32

Mulla on itelläni e-32nen. Kuten eräs edellä sanoi: auto on kuitenkin miljoona-auto (markoissa), niin kyllä maksaa kulutkin. Itelläni pelkkä liikennevakuutus maksaa vajaa tuhat euroo, päälle vielä täyskasko kaikkine lisineen. Niin, ja polttoaineen kulutusta jos rupeet miettii, niin lainatakseni edellä kirjottanutta... unohda. Polttoaineen kulutuksesta puheenollen... Olen näillä sivuilla lukenu miten jotkut kehuvat pääsevänsä jopa 10L/100km... en ymmärrä millassii velhoja nekin oikein on. Mulla taitaa sitten olla aika raskas kaasujalka heihin verrattuna. Tosiasia kuitenkin on että auto kuluttaa. Plus että webasto vie oman osansa (esim. mulla). Ajomukavuutta et parempaa käytetystä autosta helposti löydä, ainakaan sellasta jota voisi verrata 7-sarjalaiseen. Paino (n.1800kg) ja pituus (n.5m) tekevät autosta mahtavan ajaa... mutta, hankala ahtaissa parkkihalleissa. Edellä joku kehu että on "kesäautona" sellanen, ihan ok. Mulla se on ihan normaalikäytössä. Joku mainitsi renkaista, itse jouduin ostaa aika alussa taakse uudet renkaat. No kun oin ajellu nuhapumpuilla aikasemmin ja kun sai auton alle ni kesti aikansa ennen kun rupes pysymään perä tiessä. Itelläni on 235/45/17 renkaat. Ne makso tonnin pari, 500 euroo renkaalta. 500 saa jo "tavalliseen" autoon koko sarjan. Jos siis haluat ajella tyylillä, olet valmis maksamaan lystistä, en voi kun suositella lämpimästi. Yhteen haittavaikutukseen olen törmänny ite. Mun autoo yritettiin varastaa. Varkaat eivät onnistuneet viemään joten ne hajottivat... Auto odotti kaikkia osia 3 viikkoa. Eli osien saatavuus on aika erillaista verrattuna esim. corollaan. Mutta emmä siitä valita, kyyti palkitsee.

Osta se auto ja nauti...

• Nimetön

eli taitaa olla kateellisten ja köyhien puhetta että 750 bimmeriä ei kannata laittaa..
      nuo "viat" mitä on tuonne sivulle on listattu näyttää olevan suurimmaksi osaksi sellaisia vikoja joita autoista tietämätön korjauttaa liikkeessä jolloin se kyllä varmasti maksaa josta johtunee ne "kalliit korjaukset" puheet..

suurella todennäköisyydellä ostan tuollaisen 750ial vm. n. -90 saksan maalta tammikuussa kun kaveri käy hakeen..

ei oikein sovi yhteen nuo autotallin antamat arvot kun siellä luvataan matka ajossa kulutukseksi jotain 8.8.. en kyllä tuota uskonutkaan..

ja mikä muu auto tarjoaa vastaavan suorituskyvyn, varustelun, koon ym. siihen hintaa mihin noita jo saa, varsinkin saksasta..

toki saa vastailla lisääkin jos on hyviä/huonoja kokemuksia em. autosta, kaikki kiinnostaa. mielellään juuri kokemuksia eikä MUTU juttuja..

• rjkl

Pari viikkoo on jo ollu 750 ia 97. Kaikki mahdolliset varusteet. Meno on kyllä tasaista ja melutonta. Ei kaduta osto.

• hmh

Tartuinpas kuitenkin tuohon kysymykseen: "ja mikä muu auto tarjoaa vastaavan suorituskyvyn, varustelun, koon ym. siihen hintaa mihin noita jo saa, varsinkin saksasta.. "
        Vastaukseni on Jaguar XJ12. Tehoissa saattaa olla hitusen jäljessä ja statushan on aivan eri:)

Bemarilla on jostain syystä vielä
        edustusmallissaankin mukana sellainen urheilullisen auton imago -> puskurissa notkujia ja pakko-ohittajia riittää.

Mitä tulee tuohon muuhun puheeseen, niin voin kertoa vain omasta E32:sta, joka on puolikkaalla koneella varustettu, siis 3.5-litrainen. Ei sekään kulje maantiellä alle kympin, joskin tuo V12 taitaa kiertää ihan jonkin verran vähemmän 80:n vauhdissa. Mene ja tiedä. Kyyti on kuitenkin E32:ssa helkkarin miellyttävä ottaen huomioon auton iän. Ja kun 750:sen meinaat haettaa itsellesi, ei tarvitse varusteiden puutetta ihmetellä. Itse olen kummastellut, kuinka jobbarit tuovat ulkomailta edustusluokan vanhuksia apinavarustelulla (kankaat, ei ilmastointia, jopa manuaalilaatikko), mutta rahahan se on kun ratkaisee. Eipähän kenenkään tarvitse niitä ostaa. Omassani on ikkunanverhoja, automaattista peränkorkeudensäätöä, webastoa ja luistonestoa lukuunottamatta kutakuinkin kaikki varusteet ja ajaminen todellakin on miellyttävää.

Ei muuta kuin onnea kaupoille, pidä kuitenkin järki mukana touhussa:) Hyvää ei halvalla saa ja paskasta ei kannata maksaa mitään;)

• Nimetön
        hmh kirjoitti:

Tartuinpas kuitenkin tuohon kysymykseen: "ja mikä muu auto tarjoaa vastaavan suorituskyvyn, varustelun, koon ym. siihen hintaa mihin noita jo saa, varsinkin saksasta.. "
        Vastaukseni on Jaguar XJ12. Tehoissa saattaa olla hitusen jäljessä ja statushan on aivan eri:)

Bemarilla on jostain syystä vielä
        edustusmallissaankin mukana sellainen urheilullisen auton imago -> puskurissa notkujia ja pakko-ohittajia riittää.

Mitä tulee tuohon muuhun puheeseen, niin voin kertoa vain omasta E32:sta, joka on puolikkaalla koneella varustettu, siis 3.5-litrainen. Ei sekään kulje maantiellä alle kympin, joskin tuo V12 taitaa kiertää ihan jonkin verran vähemmän 80:n vauhdissa. Mene ja tiedä. Kyyti on kuitenkin E32:ssa helkkarin miellyttävä ottaen huomioon auton iän. Ja kun 750:sen meinaat haettaa itsellesi, ei tarvitse varusteiden puutetta ihmetellä. Itse olen kummastellut, kuinka jobbarit tuovat ulkomailta edustusluokan vanhuksia apinavarustelulla (kankaat, ei ilmastointia, jopa manuaalilaatikko), mutta rahahan se on kun ratkaisee. Eipähän kenenkään tarvitse niitä ostaa. Omassani on ikkunanverhoja, automaattista peränkorkeudensäätöä, webastoa ja luistonestoa lukuunottamatta kutakuinkin kaikki varusteet ja ajaminen todellakin on miellyttävää.

Ei muuta kuin onnea kaupoille, pidä kuitenkin järki mukana touhussa:) Hyvää ei halvalla saa ja paskasta ei kannata maksaa mitään;)

eräällä tuttavalla oli juurikin tuollainen jagge.. olihan se hieno auto mutta siinä oli sitä bensa rosvon vikaa ihan kirjaimellisesti omistaja sanoi ettei juuri alle 20l/100km pääse..

eipä ne puskurissa kiinni olevat riisi kupit minua haittaa, tälläinen bemuhan pistelee sellaisia aamupalaksi niin kuin minä muroja..

juuri tuota varustelua ajattelin täs tänään et kun saksasta tuo niin niissähän ei yleensä ole lohko lämmitintä, saati webastoa niin että paljonkohan maksaisi jos laitattaisi siihen sitten webaston kun se kuitenkin tulee ympärivuotiseen joka päivä käyttöön kunnes saan aikaiseksi työ auton (joku tiisseli lavis..), oispaha ainaki lämmin auto vaikka kyllä taitaa bemu muutenkin olla lämmin, yhden aikaisemman omistamani perusteella väitän..

noh, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

• rjkl
        Nimetön kirjoitti:

eräällä tuttavalla oli juurikin tuollainen jagge.. olihan se hieno auto mutta siinä oli sitä bensa rosvon vikaa ihan kirjaimellisesti omistaja sanoi ettei juuri alle 20l/100km pääse..

eipä ne puskurissa kiinni olevat riisi kupit minua haittaa, tälläinen bemuhan pistelee sellaisia aamupalaksi niin kuin minä muroja..

juuri tuota varustelua ajattelin täs tänään et kun saksasta tuo niin niissähän ei yleensä ole lohko lämmitintä, saati webastoa niin että paljonkohan maksaisi jos laitattaisi siihen sitten webaston kun se kuitenkin tulee ympärivuotiseen joka päivä käyttöön kunnes saan aikaiseksi työ auton (joku tiisseli lavis..), oispaha ainaki lämmin auto vaikka kyllä taitaa bemu muutenkin olla lämmin, yhden aikaisemman omistamani perusteella väitän..

Kyllä näissä autoissa webastookin löytyy. Meidän autosta tuo löytyy ja on parempi kun lohkolämmitin. Auto on lämmin sisältä ja lohko on valmis tulille,,

• kademieli e34 ;)
        Nimetön kirjoitti:

Ensiksikin E32 on hieno auto, toivottavasti löydät mieleisen biilin.

Eikös noiden webastojen hinnat ole tippunut viime vuosina, joten tuskin ne enää mitään älyttömiä summia maksa. Olipas siinä faktaa. :D

• hmh
        Nimetön kirjoitti:

No niin no, lohkis nyt ei paljon maksa ja Webastonkin taitaa näinä päivinä saada johonkin 500 - 700€:n hintaan jopa asennettuna. Jos sulla on pistokepaikka, niin ainakin itsellä on tuo lohko sislämppäri ollut ihan tarpeeksi hyvä yhdistelmä. Tunnin esilämmityksen jälkeen autolla ei tarvi ajaa juurikaan kilsaa pidempään, kun moottori on jo normaalilämmössään. Ei tuolla ole ollut kylmä ajella, kuten ei aiemmillakaan Bemuillani.
        Hyvänen aika, malliston huipusta ja me edes mietitään, onko se lämmin vai ei!?! Jos samanikäset corollat lämpiää, ni miks ihmeessä ei Bemu;)

Onnea kaupoille:)

• HEE
        Nimetön kirjoitti:

>eräällä tuttavalla oli juurikin
        >tuollainen jagge.. olihan se hieno
        >auto mutta siinä oli sitä bensa rosvon
        >vikaa ihan kirjaimellisesti omistaja
        >sanoi ettei juuri alle 20l/100km pääse..

Et kertonut mallia / vuosimallia, mutta tuollainen 80 -luvun lopun 5,3L V12 vie maantiellä noin 11-12L ja kaupungissa 18-20L. Jos se vie yli 20L niin kone on huoltamaton - eli ei ole säädöissään tai joku anturi on kulunut.

• Nimetön
        HEE kirjoitti:

>eräällä tuttavalla oli juurikin
        >tuollainen jagge.. olihan se hieno
        >auto mutta siinä oli sitä bensa rosvon
        >vikaa ihan kirjaimellisesti omistaja
        >sanoi ettei juuri alle 20l/100km pääse..

Et kertonut mallia / vuosimallia, mutta tuollainen 80 -luvun lopun 5,3L V12 vie maantiellä noin 11-12L ja kaupungissa 18-20L. Jos se vie yli 20L niin kone on huoltamaton - eli ei ole säädöissään tai joku anturi on kulunut.

sillä taisi olla kylläkin raskas kaasujalka, kun sillä oli vähä hurjasteluun taipumuksia..

vuosimallia en maininnut koska en muista sitä.. varmaan joku 80- luvun puoliväli/loppu..

• HEE

En omista tuollaista isoa bemua, mutta kesäautona minulla on vastaavan kokoluokan auto. Aikoinaan juuri tätä 700 -sarjaa pidettiin oman autoni "kilpailevana" vaihtoehtona. Tästäkin syystä olen autoon hivenen tutustunut.

Totuus on että kone / vaihteisto on aina näissä isoissa autoissa lähes tulkoon ikuisia. Mutta ne vaativat tarkkaa huoltoa. Lipsuminen öljynvaihdoissa ja määrissä, jäähdytysnesteistä puhumattakaan, voi olla kohtalokasta. Pitkä moottori vaatii myös kylmänä vähän rauhallisempaa kaasujalkaa.
      Heikoin lenkki näissä kaikissa autoelektroniikan "esi-isissä" on sähköt. Liittimet ja maadoitukset hapettuvat, antureita kuluu, järjestelmien integrointi on olematonta (kaikelle on oma piuha ja anturi). Mutta ostotilanteessa kannattaa vain huolehtia että moottorinohjausjärjestelmä toimii OK. Kaiken muun kanssa pystyy elämään - ainakin vähän aikaa...

Osien hinnat - Tuollaiseen saa varmasti myös "merkittömiä" osia ja luulisi niitä takuukorjattujakin osia löytyvän. Halvempia nyrkkipajoja auton korjaukseen löytyy sieltä sun täältä, mutta muista se että nyrkkipajat harvoin tajuavat tuon taivaallista hienostuneimmistä moottoreista/sähköjärjestelmistä. Varaosissa kannattaa harvoin suoraan ostaa merkkiosaa, etenkään jos valmistajalta löytyy sama osa (esim. Lambda, yms.). Eli säästääkin voi, mutta rahaa palaa joka tapauksessa helevetin paljon enemmän kuin 10 vuotta uudemman auton korjauksiin. Se nyt vaan on yksikertaisesti niin että 200000km jälkeen raskas auto alkaa kaipaamaan alusta huoltoa ja vanhat sähköjärjestelmät korjausta, yms. TOISIN SANOEN (kliseenomaisesti): jos vähänkaan epäilet rahojen riittämistä, niin älä osta. Voi tulla itku...
      TAI
      Osta niin hyvä (=kalliimpi) että korjaamista ei todennäköisesti tule paljon.

• Nimetön

eipä ne sähkö ongelmat luultavasti tuota ongelmaa elektroniikka asentajalle..
        ja kun kaverilla on ad korjaamo niin uskoisin kyllä pärjääväni auton huoltojen kanssa..
        se missä voi alkaa hirvittämään on bensan kulutus ja vakuutusten hinta, ei nekään varmaan ongelmaa tuota mutta kai sen rahan voisi paremminkin käyttää, EHKÄ..

kokemuksia vakuutusten hinnasta? if netti laskuri taisi ottaa jotain 750e/v osa kaskosta.. hinta ilman bonuksia..

• HEE
        Nimetön kirjoitti:

ja kun kaverilla on ad korjaamo niin uskoisin kyllä pärjääväni auton huoltojen kanssa..
        se missä voi alkaa hirvittämään on bensan kulutus ja vakuutusten hinta, ei nekään varmaan ongelmaa tuota mutta kai sen rahan voisi paremminkin käyttää, EHKÄ..

kokemuksia vakuutusten hinnasta? if netti laskuri taisi ottaa jotain 750e/v osa kaskosta.. hinta ilman bonuksia..

Jos bonukset on kohdallaan niin ei ne vakuutukset nyt kauheita maksa. Itse maksan omasta autostani (4.0L, vm. 1990) Säästökaskolla (~60%bonus) ja liikennevakuutuksella (70%) muistaakseni 570e/v.

• hmh
        Nimetön kirjoitti:

HEE puhuu Jaguarista, jolla vakuutukset on huomattavasti halvempia kuin BMW:llä. Nimim teinpäs vertailun keväällä, kun XJ40 siinteli silmissä:)
        E32 735iA -90 liikenne 30% bonareilla sekä täyskasko 70% bonareilla tekee yhteensä jonkin verran yli 900€ vuodessa. En usko, että 750 vakuutukset tuosta paljon heittää, kun ne taidetaan ottaa korimallin mukaan pääsääntöisesti. Nettilaskurit ovat vain suuntaa-antavia, mene neuvottelemaan kasvotusten vakuutusasiamiehen kanssa ja keskitä kaikki vakuutukset samaan kioskiin, niin saat parhaat hinnat.

Hyvä että sulla on tuo huoltopuoli kuosissa. Bensaa kuluu - sehän on selvä - mutta ei tuon kokoluokan autoissa varsinaista pihiä taida löytyäkään:) Raha on tehty kierrätettäväksi...;)

• HEE
        hmh kirjoitti:

HEE puhuu Jaguarista, jolla vakuutukset on huomattavasti halvempia kuin BMW:llä. Nimim teinpäs vertailun keväällä, kun XJ40 siinteli silmissä:)
        E32 735iA -90 liikenne 30% bonareilla sekä täyskasko 70% bonareilla tekee yhteensä jonkin verran yli 900€ vuodessa. En usko, että 750 vakuutukset tuosta paljon heittää, kun ne taidetaan ottaa korimallin mukaan pääsääntöisesti. Nettilaskurit ovat vain suuntaa-antavia, mene neuvottelemaan kasvotusten vakuutusasiamiehen kanssa ja keskitä kaikki vakuutukset samaan kioskiin, niin saat parhaat hinnat.

Hyvä että sulla on tuo huoltopuoli kuosissa. Bensaa kuluu - sehän on selvä - mutta ei tuon kokoluokan autoissa varsinaista pihiä taida löytyäkään:) Raha on tehty kierrätettäväksi...;)

...vaan Daimler! ;)

EN ole itse vertaillut noita vakuutusten hintoja, mutta tämä hintaero oli kyllä aika mielenkiinoinen tieto!

• hmh
        HEE kirjoitti:

...vaan Daimler! ;)

EN ole itse vertaillut noita vakuutusten hintoja, mutta tämä hintaero oli kyllä aika mielenkiinoinen tieto!

Sori HEE, en muistanut:) Tuo oli se -90 Daimmukka? Njoo, menee taas väärän palstan jutusteluksi:) Kyllä se niin on, että Jaggella (ja Daimlerilla) on vakuutustapahtumia niin vähän Bimmeriin verrattuna, että sen huomaa vakuutusmaksuissa. Toisaalta näyttää siltä, että loppujen lopuksi 250tkm ajettuun Bemuun uppoaa vähemmän rahaa ylläpitoon kuin saman verran ajettuun XJ40:een. Sori vaan. Yhtenä syynä mm Jaguarin loistava ajatus integroida valo- ikkunakytkimet suoraan piirilevyihin...Bemussa on pitäydytty erillispilkkeissä, jotka on siten vaihdettaessa huomattavasti huokeampia.
        Vaan kyllä se XJ oli sentään mahtava ajettava, kun aikoinaan näitä vertailin. Bemari on selkeästi enemmän ajajan auto -> jäykkä alusta, ihan hitusen tunnokkaampi ohjaus jne. XJ:llä on jotenkin seesteisempi olo ajella. Se nyt vaan on niin:)

• Nimetön
        hmh kirjoitti:

voihan sitä rahaa käyttää huonomminkin, joka on kyllä maku asia..

bensan kulutus nousee aika roimasti kun ed. auto vei n.6l satkulle, voi alkuun hieman hirvittää käydä tankilla, vaikka on sitä ennenkin ajettu 11-12l vievällä bensa autolla..

vähän alkaa jo jännittää ku ei tarte ootella enää ku pari viikkoo niin voipi saada bemun alle.. :)

• Nimetön

niin siis onko v12 jako pää nokkaketjulla vai -hihnalla??
      tulipaha vaan mieleen tommoinen seikka, alku huolto kustannuksia ajatellessa..

kellään kokemuksia 750 ja talvesta? millainen ajettava? lämmin?
      onko 450nm ja (lukko) takaveto kuin lipakka ajella?
      muuta?

• hngh

Jakopää ketjulla, nou hätä. Ei kokemusta täyskoneisesta, mutta jos vajaakoneinen lämpiää ihan jees, ni miksei tuokin. Edelleenkin kyse on malliston huipusta, ei se ole ainakaan huonompi kuin vastaavanikäinen corolla, uskokaa pois. Luistonesto huolehtii turhat sutimiset pois, joskin syö sitten jarrupalaa hitusen enempi. Jos ei oo luistonestoo (en muista, saiko 750:ä ilman sitä), ni täytyy olla hiukan kevyemmällä jalalla. Tuo kolmepuolikas lukolla käyttäytyy oikein mukavasti, kunhan ei tee hätäisiä polkimenasennon muutoksia;) Muutenkin oikein mainio talviauto, ei kannata huolia sen suhteen. Perse palaa penkkiin, jossei ymmärrä vaihtaa lievemmälle lämmitykselle ajoissa ja kabiinissa voi heittää vaikka löylyä, jos niin haluaa. Omassa toki automaatti-ilmastointi huolehtii lämmönsäädöstä talvellakin, vaikka varsinainen ilmastointi ei silloin toimikaan - siis kompura ei pyöri pakkasella.

• nimetön
        hngh kirjoitti:

Jakopää ketjulla, nou hätä. Ei kokemusta täyskoneisesta, mutta jos vajaakoneinen lämpiää ihan jees, ni miksei tuokin. Edelleenkin kyse on malliston huipusta, ei se ole ainakaan huonompi kuin vastaavanikäinen corolla, uskokaa pois. Luistonesto huolehtii turhat sutimiset pois, joskin syö sitten jarrupalaa hitusen enempi. Jos ei oo luistonestoo (en muista, saiko 750:ä ilman sitä), ni täytyy olla hiukan kevyemmällä jalalla. Tuo kolmepuolikas lukolla käyttäytyy oikein mukavasti, kunhan ei tee hätäisiä polkimenasennon muutoksia;) Muutenkin oikein mainio talviauto, ei kannata huolia sen suhteen. Perse palaa penkkiin, jossei ymmärrä vaihtaa lievemmälle lämmitykselle ajoissa ja kabiinissa voi heittää vaikka löylyä, jos niin haluaa. Omassa toki automaatti-ilmastointi huolehtii lämmönsäädöstä talvellakin, vaikka varsinainen ilmastointi ei silloin toimikaan - siis kompura ei pyöri pakkasella.

vesipumppu? toimiikse sit normaalisti remmeillä? eli on suhteellisen helppo vaihtaa? muistan kuulleeni jostain et noissa on lämpö ongelmaa niin aattelin et sen pumpun vois vaihtaa het alkuun niin ei tuu ikävää yllätystä, se pumppu kun ei kuitenkaan maksa paljoa, vaan kansi remppa saattaa alkaa maksamaan, niitähän kun on KAKSI..

saksan tuonneissa ei kyl kuulema kovinkaan useasti ole penkin lämmittimiä, en sit tiiä et tarkoittaako tuo "luxus" malleja..?? kumpa osais saksaa niin ois helpompi tutkia esim. mobile.de sivuja..

pitää sit kattoo kuha saa eka sen auton niin kannattaa varmaan tutkia kuntoa tarkkaan jotta vois päätellä kuinka paljon mittaria on ruuvattu, sitä kun on kuitenkin käsitelty.. kun eikös noita nokka ketjujen liukuja pitäisi vaihdella 250-300tkm välein kuten itse ketjukin kannattaa vaihtaa kun on tuohon asti sen purkanut.. edelleenkin taitaa olla noin halvempi kuin kahden kannen remontti..

hmm.. v moottori ketjulla.. mahtaa olla pitkä ketju kun niitähän tod. näk. on vain yksi ja kone silti ?"OHC"? vai oisko tuo muka yhellä alapuolisella nokalla, ei voi..??

• Nimetön
        nimetön kirjoitti:

vesipumppu? toimiikse sit normaalisti remmeillä? eli on suhteellisen helppo vaihtaa? muistan kuulleeni jostain et noissa on lämpö ongelmaa niin aattelin et sen pumpun vois vaihtaa het alkuun niin ei tuu ikävää yllätystä, se pumppu kun ei kuitenkaan maksa paljoa, vaan kansi remppa saattaa alkaa maksamaan, niitähän kun on KAKSI..

saksan tuonneissa ei kyl kuulema kovinkaan useasti ole penkin lämmittimiä, en sit tiiä et tarkoittaako tuo "luxus" malleja..?? kumpa osais saksaa niin ois helpompi tutkia esim. mobile.de sivuja..

pitää sit kattoo kuha saa eka sen auton niin kannattaa varmaan tutkia kuntoa tarkkaan jotta vois päätellä kuinka paljon mittaria on ruuvattu, sitä kun on kuitenkin käsitelty.. kun eikös noita nokka ketjujen liukuja pitäisi vaihdella 250-300tkm välein kuten itse ketjukin kannattaa vaihtaa kun on tuohon asti sen purkanut.. edelleenkin taitaa olla noin halvempi kuin kahden kannen remontti..

hmm.. v moottori ketjulla.. mahtaa olla pitkä ketju kun niitähän tod. näk. on vain yksi ja kone silti ?"OHC"? vai oisko tuo muka yhellä alapuolisella nokalla, ei voi..??

vesi pumppu on normaali..

ketju kiertää koko moottorin "ympäri"..

kuva motista:
        http://www.7-forum.com/bild.php?bild=modelle/e32/images/v12-explosionszeichnung-b.jpg&title=BMW V12 Motor im der Siebener Reihe (Modell E32)&cpy=auto, motor und sport

• HEE

• aa750il
        HEE kirjoitti:

Hitto kun ei nyt nää ihan tarkkaan tosta kuvasta, mutta onks toi nyt 2 venttiilikone?
        Kokoonpanolinja -valmisteisia 4 -venttiili V12 koneita ei minun ymmärtääkseni löydy ollenkaan.

kyllä tässä V12 myllyssä on 2venttiiliä per sylinteri. http://kotisivu.mtv3.fi/e32/

miten mahtaa olla uusimman bmw V12 myllyn kanssa tuo venttiilien määrä?

• hmh
        HEE kirjoitti:

Hitto kun ei nyt nää ihan tarkkaan tosta kuvasta, mutta onks toi nyt 2 venttiilikone?
        Kokoonpanolinja -valmisteisia 4 -venttiili V12 koneita ei minun ymmärtääkseni löydy ollenkaan.

Oiskohan joku Ferrari aikonaan ollu - ja saattaa olla nykyisinkin - 4-venttiilitekniikalla, mutta kyllä tuo M70(?)-tekniikka on ihan 2-venarakenteinen:)

• hmh
        nimetön kirjoitti:

Mitä tulee tuohon varustelutasoon, niin suosittelen käymään katsomassa/koeajamssa jotakin jo tuotua kulkinetta suomessa. Viime aikoina noita 750:siä on tuotu paljon, kun ne saksassa on aika arvottomia, johtuen ymmärtääkseni isosta koneesta. Sikäläiset verotukset...
        Mutta siis katsomalla selviää tuo varustelutaso. Uskoakseni noissa lippulaivoissa on kyllä jo saksassa jakkaranlämppärit ihan vakiona. Ja jos ei ole, niin muistaakseni piuhotukset on valmiina, vaatii vain reiät konsoliin, kytkimet sekä vastukset penkkeihin. Tee-se-itse -miehelle ei mikään mahdoton homma, mutta itse laiskana valitsisin jo ostovaiheessa yksilön, jossa moiset tilpehöörit löytyy.
        Lohdutuksen sana: omani on USA-versio ja siinä ainakin on ihan toimivat persgrillit.

Mittarilukemaan en ota suuremmin kantaa. Katso autoa kunnon mukaan, älä kilometrien. On kuitenkin jo sen ikäinen, etttä vähän ajettukin voi olla ajamattomuudestaan kiukustunut ja kovettanut siitä johtuen erinäisiä tiivisteitä yms. Ilmastoinnin kompura mm on tasan varmasti sippi, jos autolla on 15v ikää ja kilsoja on kertynyt vain 100tuh.

• asdlfkjasd
        hmh kirjoitti:

Oiskohan joku Ferrari aikonaan ollu - ja saattaa olla nykyisinkin - 4-venttiilitekniikalla, mutta kyllä tuo M70(?)-tekniikka on ihan 2-venarakenteinen:)

Näin on! Ferrarilla on 4 venttiili V12 moottoreita, mutta ne onkin käsin rakennettuja. Ilmeisesti osittain juuri tuosta venttiilien määrästä johtuen, Ferrarin lohkojen V kulma on poikkeukselliset 65 astetta.

• hmh
        asdlfkjasd kirjoitti:

Näin on! Ferrarilla on 4 venttiili V12 moottoreita, mutta ne onkin käsin rakennettuja. Ilmeisesti osittain juuri tuosta venttiilien määrästä johtuen, Ferrarin lohkojen V kulma on poikkeukselliset 65 astetta.

No niin, sieltä tuli asiantunteva vastaus:) Eli ei liene liukuhihnatavarana 48-tappista masiinaa:) Ja jottei menisi liikaa off topiciksi, allekirjoittanut jättää aiheen tähän:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe